Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis TooTall: Zuidwesten XXL in 21 dagen - mei 2018.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
TooTall
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis TooTall: Zuidwesten XXL in 21 dagen - mei 2018.

Bericht door TooTall »

Je hebt gelijk, maar er zijn al keuzes gemaakt;

-Uitschieter MOAB=>SLC=>YELLOWSTONE=>SLC=>route vervolgen is vervallen (op aanraden van AllesAmerika)
-Volle dag Grand Canyon is vervallen (op aanraden van AllesAmerika)
-Volle dag Arches en Volle dag Canyonlands is vervallen (op aanraden van reisverslag)
-Volle dag San Francisco is vervallen (in afweging ten voordele van een extra dag langs de kustroute)

1 Van de nadelen van het bijplakken van een dag, is dat je er ook iets mee moet kunnen doen. Eerst was het plan om van Yosemite rechtstreeks door te steken naar de kust, onder San Francisco, naar Monterey. Er is 1 dagje bijgekomen, en dus is de route nu Yosemite=>SF=>Monterey (ongeveer). Ok, SF zit er nu wel bij in, maar je moet beseffen dat je er wel héén moet, en terug naar beneden. Er is geen volle dag.

De oplossing is heel simpel. Of je plakt er nog een dag bij, en je doet Yosemite=>SF, 1 volle dag SF (NOU NEEEEE, LANG NIET GENOEG TIJDDDD!!!), en dan nog SF=>Monterey.

Maar dat is wéér een dag. En die blijven niet komen.

Alternatief is om SF gewoon helemaal links te laten liggen in de planning met het argument "we hebben er niet voldoende tijd voor", maar dan zegt mijn vriendin (en ik ook), je BENT er nu, zelfs al rij je gewoon om 1600 de stad in, en de volgende dag om 1300 terug de stad uit, je bent er toch geweest. Je hebt er geslapen, en je hebt er iets kunnen zien.

Lijkt me een goed argument.

Toch?

:shifty:
ohjajoh?
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door ohjajoh? »

Sorry hoor, maar dit gaat echt helemaal nergens over.
Je kan je route ook rijden zonder überhaupt uit te stappen en gewoon in 1 keer doorrijden.
Dan ben je er ook geweest en houd je misschien nog 5 dagen over.
Waar gaat het eigenlijk om? Dat je thuis kan vertellen dat je "er bent geweest" of dat je daadwerkelijk iets hebt gezien en een indruk hebt gekregen? Alsof je naar de bioscoop gaat, na een half uur wegloopt omdat je geen tijd meer hebt en een half uur naar de volgende film gaat kijken.
Als je ergens geen tijd voor hebt, moet je er gewoon niet naartoe gaan.
Je kan ook nog San Diego, Salt Lake City en Phoenix in je route proppen. Ben je daar ook geweest.
De oplossing is heel simpel. Plan een route die haalbaar is in 3 weken.
Dan hoef je niet allerlei onmogelijke keuzes te maken.
SanFran
Amerikakenner

Bericht door SanFran »

Ik zou er ook niet naar toe gaan om te kunnen zeggen dat je er bent geweest. Voor wie doe je het dan? Voor de meeste mensen die er nooit geweest zijn is het toch een ver van je bed show. En dan ben je om 16:00 in SF en ga je de volgende dag om 13:00 weg. Wat wil je dan gaan doen in de stad? Ga je Alcatraz bezoeken? Een stuk over de golden gate bridge fietsen of lopen? De enorme hellingen van SF in je kuiten voelen na een paar uur wandelen? Union Square bezoeken? Over de fisherman's wharf wandelen? De painted ladies zien? De hoogtepunten kun je naar mijn mening nooit zien in zo'n korte tijd. Ja je bent er geweest, maar wat zegt dat als je nauwelijks ook echt iets van SF hebt gezien?
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Je zult hier verschillende adviezen krijgen over wáár je je tijd het beste kunt gebruiken, maar de meeste mensen hier zijn het er wel mee eens dat je wel de tijd moet nemen om iets te zien. Dat je ook overal wel een week kunt zitten is geen argument om dan naar het andere uiterste over te stappen.

Je hebt zo niet alleen voor SF te weinig tijd maar ook voor Yosemite. Kies voor een van beide: of twee nachten SF of twee nachten Yosemite. Of schrap ergens anders iets; waarom 2 nachten Zion? Dat park is klein, je bent er zo vanuit Bryce en ook de afstand naar LV is goed te doen. Met een volle middag en ochtend kun je al aardig wat zien. Wat zijn je plannen in Zion? En wat zijn je plannen in Yosemite? Je kunt ook de overnachting in DV en Mammoth Lakes vervangen door 1 stop, bijvoorbeeld in Bishop. In plaats van een tweede nacht Yosemite en/of SF kun je ook kiezen voor een overnachting halverwege: dan heb je ook niet de dure overnachting in het park of in SF maar wel nog bijna een volle dag Yosemite en ook bijna een volle dag SF.
TooTall schreef: maar als wij in onze omgeving kijken naar mensen met Amerika ervaring, dan is het toch echt een uitzondering om méér dan 1 keer te gaan hoor.
Het doet er niet toe wat de mensen in jullie omgeving doen: als jullie graag nog eens willen dan doe je dat. Yellowstone staat toch op je lijstje (mooi te combineren met Moab :wink: ). En als je het niet de moeite vindt, dan niet. Maar leg je er bij neer dat je sowieso niet alles kunt zien.
TooTall schreef:-Volle dag Arches en Volle dag Canyonlands is vervallen (op aanraden van reisverslag)
Zij hebben wel een "If I had more Time"-hoofdstukje. :wink: Wij hadden in 2013 ook maar 2 nachten Moab, je zou daarvoor eens in ons verslag kunnen kijken.

Hou er in elk geval rekening mee dat het in september vroeg donker is en dat de dagen dus kort zijn.

Marianne
TooTall
Amerika-ontdekker

Bericht door TooTall »

Bovenaan de voorbeeldreis.
Afbeelding
Onderaan onze huidige planning.
1. Wij blijven geen 2 nachten in Yosemite, maar slechts 1. We overnachten in Lee Vining, doen in de ochtend Mono Lake (nee, geen Bodie), en daarna Tioga Pass en de rest van de dag Yosemite.
2+3. Wij doen in 3 dagen extra Monument Valley, Moab met Arches en Canyonlands op 1 dag
4. Wij stoppen niet in Monterey na SF maar iets dichter, zodat we toch een voormiddag SF kunnen doen.
5. We stoppen op onze eerste dag in Needles, wat vroeger is dan op de voorbeeldreis.

Hier een conclusie;

De verschillen tussen de 2? De volle dag Yosemite en de volle dag San Francisco die jullie aanreiken, ruilen we in voor Monument Valley, Moab en de Scenic Byway 12 te zien. Dat is omdat we Las Vegas en Los Angeles wel voldoende "stad" vinden voor een reis.

Nog een conclusie?

De voorbeeldreis doet men 281,92km per dag in 13 rijdagen op een totale reis van 20 dagen inclusief een dag in LV, LA, SF, Yosemite en Zion, en 2 dagen vliegen.
Onze laatste planning doen we 298,44km per dag in 18 rijdagen op een totale reis van 22 dagen inclusief een dag in LV, LA en Zion, en 2 dagen vliegen.

Lijkt erop dat we de dagen die worden aangeraden om door te brengen in een stad in plaats daarvan doorbrengen onderweg, volgens gemiddelde dagafstanden die best binnen de 'acceptabele' normen vallen van de voorbeeldreis.

Om te antwoorden op je vragen Marianne;

1. Waarom een volledige dag Zion? We plannen op dag 10 een AM en PM in Bryce. Vertrek daar rond 1600 ongeveer, dan de rit naar Zion via HY89 van ongeveer 2,5Hr. Op dag 10 dan een volledige dag Zion, gezien we daar laat aankomen.

2. Overnachting in Death Valley ipv. doorrijden van Las Vegas naar Yosemite in 1 ruk omdat we a. meer iets hebben met woestijnen dan bos en b. omdat dan de dagafstand groter is.

3. Planning voor Yosemite;
-0800 Vertrek Lee Vining via Mono Lake stop/foto/ontbijt naar Tioga Pass naar Yosemite Village. Rechtstreeks is het 2Hr rijden. Geschatte aankomst 1300 (5Hr genomen voor onderweg, afhankelijk van de vorderingen, Olmstead Point en Tuolumne Grove Trail (2,5Hr) te doen)
-van 1300 hebben we Glacier Point en Tunnel View opstaan voor de rest van de dag. 's Avonds overnachting in Yosemite.
Martin & Marianne schreef:Zij hebben wel een "If I had more Time"-hoofdstukje.
Hebben ze bij elk verslag staan, en heb ik ook altijd bekeken om te zorgen dat we de highlights van elke stopplek meenemen. En dan kom ik weer terug naar "je kan er een week doorbrengen en NOG niet alles...."
Martin & Marianne schreef:Hou er in elk geval rekening mee dat het in september vroeg donker is en dat de dagen dus kort zijn.
Was een goede tip! Hebben we ook naar gekeken, daarmee bijvoorbeeld dat het volgens ons geen optie is om van Death Valley over Tioga naar Yosemite te rijden (om die extra dag Yosemite te krijgen). Tioga Pass doe ik liever fris in de ochtend.

We hebben trouwens ook gekeken naar het start/stop punt te verleggen van LA naar SF, om zo een volledige dag SF te hebben op het eind van de reis. Mijn vriendin heeft de keuze, en ze verkiest een laatste volle dag LA boven een laatste volle dag SF.

Ik veronderstel ook even dat dit geen goed forum is om te vertellen over mijn meermaandelijkse motoritjes van 800+km per dag, of mijn meerjaarlijkse motoritten van 1000+km per dag vanuit het Zuiden van Frankrijk terug naar België... :lol:
Laatst gewijzigd door TooTall op 31 okt 2017, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ohjajoh?
Amerikafan

Bericht door ohjajoh? »

Ik veronderstel ook even dat dit geen goed forum is om te vertellen over mijn meermaandelijkse motoritjes van 800+km, of mijn meerjaarlijkse motoritten van 1000+km vanuit het Zuiden van Frankrijk terug naar België... :lol:
Nee precies, dit forum gaat over de VS.
Jouw vakantie, als jij het goed vindt, zeker doen.
Ik zou persoonlijk wel iets aannemen van mensen die er vaker zijn geweest en weten waarover ze praten. Maar goed, dat is mijn mening.
Ook grappig dat je aangeeft dat je de 1e keer niet veel hebt gezien.
Wat je deze reis vooral veel zal zien is het dashboard van je auto.
TooTall
Amerika-ontdekker

Bericht door TooTall »

ohjajoh? schreef:Ook grappig dat je aangeeft dat je de 1e keer niet veel hebt gezien.
Als je erna had gelezen had je gezien dat ik dat punt verduidelijkt heb.

We hadden toen zo'n laag budget dat er na de dagelijkse rit geen GELD was om iets te doen (2 studenten...). Wat wel enorm opviel de eerste reis, was dat we elke dag om ongeveer 1300 op onze bestemming waren (en dat de dagafstanden dus best omhoog konden, zeker in Amerika) Vandaar dat mijn initiële dagafstanden hoog lagen (ondertussen gelijklopend met de voorbeeldrondreis)
ohjajoh? schreef:Nee precies, dit forum gaat over de VS.
Woeps, smaakt beetje zuur, je reactie...Zou jij niet beter stoppen met dit onderwerp te lezen? Ik heb veel aan constructieve kritiek, maar bij jou krijg ik de indruk dat jij niet zoveel plezier haalt uit dit draadje als ik :blink:
ohjajoh?
Amerikafan

Bericht door ohjajoh? »

Smaakt beetje zuur, je reactie. Zou jij niet beter stoppen met dit onderwerp te lezen? Ik heb veel aan constructieve kritiek, maar bij jou krijg ik de indruk dat jij niet zoveel plezier haalt uit dit draadje als ik :blink:
Goed plan, ga ik doen. Je ziet het als kritiek, ik niet. Het zijn adviezen. Vraag hier dan niet om advies en doe gewoon wat jij wilt.
Volgens mij zoek je alleen maar bevestiging voor je eigen conclusies en op internet gevonden ideeën.
Het gaat er helemaal niet om of het stoer is om van zuid Frankrijk naar Belgie te rijden, maar om de tijd die je hebt in de VS zo goed mogelijk te benutten en ook nog iets te zien. En dat heeft niet eens zo veel met geld te maken. Maar daar verschillen we over van mening. Jij vindt "er geweest zijn" blijkbaar belangrijker.
Succes ermee!
Dutch Dunes
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Dutch Dunes »

De voorbeeldreis doet men 281,92km per dag in 13 rijdagen op een totale reis van 20 dagen inclusief een dag in LV, LA, SF, Yosemite en Zion, en 2 dagen vliegen.
Onze laatste planning doen we 298,44km per dag in 18 rijdagen op een totale reis van 22 dagen inclusief een dag in LV, LA en Zion, en 2 dagen vliegen.

Lijkt erop dat we de dagen die worden aangeraden om door te brengen in een stad in plaats daarvan doorbrengen onderweg, volgens gemiddelde dagafstanden die best binnen de 'acceptabele' normen vallen van de voorbeeldreis.

Even een paar "quotes" die ik van de voorbeeldreispagina heb gehaald:

- TIP: 21 dagen is een minimum voor deze route. Als u 2-7 dagen extra heeft, overweeg dan om op een aantal plaatsen simpelweg één of twee extra nachten in te voegen of een rustdag te nemen; de meeste parken en steden hebben veel meer te bieden dan u in één dag kunt zien.
- Als u meer dan 7 dagen extra ter beschikking heeft, kunt u overwegen om extra attracties en zijwegen aan uw reis toe te voegen.
- Deze rondreis is een startpunt en een suggestie, die perfect kan zijn voor u maar misschien ook aanpassing behoeft aan uw eisen. De route geeft u echter wel een haalbare tijdsplanning voor een Amerikareis waarin de hoogtepunten van het zuidwesten op een strak maar doenbaar tempo te bekijken zijn.

Dus, zoals ik het lees, wordt hier geadviseerd om voor deze reis minimaal 21 dagen uit te trekken om alle hoogtepunten in een strak maar doenbaar tempo te bekijken. Jullie willen met een dag extra deze route + omgeving Moab gaan rijden. Dat is natuurlijk prima maar ga dat dan niet vergelijken met wat er bij de voorbeeldreis geadviseerd wordt...

Dirk
TooTall
Amerika-ontdekker

Bericht door TooTall »

Wat je quote klopt, alleen maak ik de volgende bedenkingen ;

1. Effectief zijn het maar 20 dagen in de voorbeeld reis. Dag 20 is de terug vlucht en dag 21 is aankomst thuis. Wij rijden van dag 2 tot en met dag 20, de voorbeeld reis doet dat van dag 2 tot en met dag 18.

2. De extra 3 dagen voor monument valley, moab, arches en canyonlands te doen komen van het inperken van de steden en Yosemite.

Dat de eerste versies van de planning te druk waren, daar ben ik het mee eens. Maar wij hebben op onze andere reizen ook geen nood gehad aan rustdagen of langere verblijven op 1 plek. De dag kilometers zijn teruggebracht naar een realistischer getal, en qua voormiddag / namiddag planning zijn we ook al redelijk ver.

Dank voor je bedenkingen, ik ga dit verlengde weekend het nog eens bekijken.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Op zich kan je route natuurlijk wel. Als jullie de tijd voor SF en Yosemite zo voldoende vinden is dat prima. Dat zijn persoonlijke keuzes. Als we jullie wensen en voorkeuren niet kennen is het natuurlijk lastig adviseren. Ik vroeg naar je plannen voor Zion omdat ik verbaasd ben dat je voor dat kleine park meer tijd uittrekt dan voor Yosemite.
Ik ben ook benieuwd wat je bij Bryce wilt doen. Dit is ook een klein park, en daar zou je met een middag en een paar uur in de ochtend voldoende tijd kunnen hebben. Ik krijg het idee dat jullie niet willen wandelen; wat zijn jullie plannen dan voor Bryce en Zion?
TooTall schreef:We hadden toen zo'n laag budget dat er na de dagelijkse rit geen GELD was om iets te doen
Dit maakt mij dus nieuwsgierig naar wat jullie verstaan onder iets doen. Iets doen hoeft toch niet altijd geld te kosten?

Staar je niet te blind op de kilometers per dag; het gaat meer om de reistijden en om de bezienswaardigheden onderweg. Ik kan me niet voorstellen dat je tijdens deze reis om 13.00 uur in je hotel zit en niets meer te doen hebt. :wink:
TooTall schreef:3. Planning voor Yosemite;
-0800 Vertrek Lee Vining via Mono Lake stop/foto/ontbijt naar Tioga Pass naar Yosemite Village. Rechtstreeks is het 2Hr rijden. Geschatte aankomst 1300 (5Hr genomen voor onderweg, afhankelijk van de vorderingen, Olmstead Point en Tuolumne Grove Trail (2,5Hr) te doen)
-van 1300 hebben we Glacier Point en Tunnel View opstaan voor de rest van de dag. 's Avonds overnachting in Yosemite.
Waarom de Tuolumne Grove? Je zou ook naar de Mariposa Grove kunnen gaan, bijvoorbeeld op de dag dat je naar SF rijdt. Of - als je niet wilt omrijden - kijk eens naar de Merced Grove (zie hier een beschrijving, en ons 2015-verslag bij 25 juni).
Olmsted Point kost je weinig tijd, ik zou zeker een - korte- wandeling bij Tuolumne Meadows doen.
Op weg naar Glacier Point kom je langs de trailhead voor de wandeling naar Sentinel Dome en Taft Point. Beide zijn de moeite waard.

Marianne
Dutch Dunes
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Dutch Dunes »

Het gaat niet zozeer om het gemiddelde aantal kilometers per dag, maar meer om de tijd die jullie over houden om bepaalde plaatsen te bekijken.
Ik begrijp dat jullie het niet erg vinden om van sommige parken alleen maar een beetje "te proeven". Dat kan uiteraard, maar om daar nou honderden kilometers voor om te rijden?
Nogmaals, het is jouw reis, en alleen jij bepaalt hoe die vorm krijgt. Wij proberen je hierin, voor zo ver mogelijk, alleen een beetje te helpen.. :wink:

PS: Houd ook rekening met de drukte in o.a. Arches en Yosemite, het vinden van een vrije parkeerplaats kan daar een hele uitdaging zijn.
En van Yosemite Village naar Glacier Point is al gauw een uur rijden, kost je ook weer extra tijd.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Nog even over Yosemite: als ik het goed begrijp wil je eerst naar Yosemite Village rijden en dan in de middag naar Glacier Point. Ik zou meteen doorrijden naar Glacier Point; dat bespaart je de rit naar Yosemite Village en terug. Zorg er wel voor dat je ruim voor het donker in de vallei bent; je zult daar ook nog wel iets willen zien.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer