Hierbij een korte evaluatie:
Hoogtepunten
- Het weer en de rust Hoewel we vroeg in het seizoen waren hebben we eigenlijk alleen maar mooi weer gehad. We hebben in drie weken tijd geen spatje regen gezien en alleen toen we de Carson Pass overstaken hebben we verse sneeuw zien vallen. Daarnaast was het nergens druk. Ik had niet de verwachting dat het net zo druk zou zijn als op sommige plaatsen in het zuidwesten, maar we hebben nergens last gehad van volle parkeerplaatsen of overvolle trails. Alleen in Smith Rock SP (op een zaterdag) en langs de Oregon Coast (op een zaterdag) was het heel druk en dat vonden wij op die plaatsen niet enorm storend. Voor de rest kwamen we sporadisch mensen tegen, al werd het in Olympic NP, tegen het einde van onze reis, iets drukker. Maar zeker niet vervelend druk, dus dat viel mij reuze mee!
- Lake Tahoe in het voorjaar Ik had niet al te hoge verwachtingen van deze regio maar wat een pracht. Vooral Eagle Lake en Cascade Falls waren juweeltjes, temeer omdat we daar zielsalleen waren. Maar ook de witte stranden die afstaken bij het helder groen/blauwe water en de witte bergtoppen: magnifiek.
- Deer Park Road, Olympic National Park Je moet er even een wat enge dirtroad voor rijden maar als het weer perfect is, en dat was toen wij er waren, is de beloning adembenemend. Voor mij persoonlijk was het een van de mooiste plekken waar ik ooit was. Je bent compleet omringt door bergtoppen, groene velden en in de verte zie je Canada en Mt Rainier liggen.
Mt Saint Helens Deze wil ik even apart benoemen nog. Jeetje wat mooi. Ik had me er niet al te veel van voorgesteld maar we hadden bijzonder mooi weer en zeg nu zelf:

Mindere punten
- Uitgestrektheid en verloedering Je moet soms veel en ver rijden tussen bepaalde bestemmingen. Dit hebben we enigzins kunnen ondervangen door veel Scenic Byways te rijden, waardoor de routes niet al te saai waren. Daarnaast viel het ons op dat enorm veel plaatsen die we passeerden, maar ook waar we sliepen, erg sketchy aandeden. Veel verlaten en vervallen gebouwen, 'bijzondere' types en ook veel mensen gezien die in auto's sliepen en dergelijke. Nu wil ik niet blind zijn voor dit soort zaken, maar het viel mij op dat dit hier meer lijkt voor te komen dan in de gebieden die we bezochten in bijvoorbeeld Utah en Arizona.
- Gebrek aan wildlife We hebben niet veel wildlife gezien, althans in verhouding tot onze andere Amerikareizen. Dit zou kunnen komen door het feit dat we vroeg in het seizoen waren of dat het er gewoon minder wildlife leeft of zichtbaar is. De beer die we zagen maakte wel wat goed, net als de paar bald eagles.
- Redwood National Park Hoewel die hoge bomen best indruk maken en we er ook de mooie Boy Scout Trail liepen, vond ik dit park toch best weinig bieden. Toegegeven, het was onze laatste bestemming dus dan ben je al wat verwend en verzadigd. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Sequoia NP heeft dit park ook echt alleen maar bomen te bieden. We liepen bijvoorbeeld ook de Trillium Falls Hike om eens wat anders dan bomen te zien. Helaas, de waterval die we zagen was niet meer dan een snelstromend beekje. Daarnaast is het park een chaos van State Parks en gammele weggetjes die ik niet in het NPS systeem vind passen.
Al met al een hele mooie reis gemaakt dus. Ik zou niet zo snel nog eens deze regio bezoeken, al zou ik Mt Rainier nog wel beter willen ontdekken, wellicht eens in combinatie met Canada. Er is minder variatie dan bijvoorbeeld het zuidwesten en na een tijdje raak je minder onder de indruk van die prachtige bergtoppen en heldere meren (en de 12000 watervallen die we zagen).