Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Endt001: hulp nodig routeplanning West-Amerika.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
thefreeze
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Endt001: hulp nodig routeplanning West-Amerika.

Bericht door thefreeze »

Beetje late tip, en ik weet dat je rustigaan op wilt starten, maar besef je wel dat je de eerste dagen erg vroeg wakker bent. Ik ben om 04:00 klaarwakker op de eerste dag en mijn ervaring is dat je dan lekker vroeg op pad kunt (natuurlijk niet al om 04:00) en dan lange dagen kunt maken in het begin.
1995 + 2008 West, 2010 + 2011 Florida, 2012 West, 2013 FL, 2014 NY / FL, 2015 TX / FL, 2016 TX - LA - MS / FL, 2017 Vegas / FL / FL, 2018 FL / FL, 2019 CA/OR/NV, 2022 FL/2022 FL/CA/NV, 2023 West / Deep south, 2024 FL/FL, 2025 west
Endt001
Amerika-ontdekker

Bericht door Endt001 »

Alle tips zijn welkom en herken wat je zegt. Vorig jaar waren we in New York ook elke keer zo vroeg wakker en vielen mijn ogen om 20:00 dicht.

Ik zou ook gelijk kunnen gaan rijden naar Kingsman en de dagen op kunnen plussen op het einde. Ga er eens over nadenken. Wil wel verantwoord de weg op.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Ik vrees dat je er rekening mee zal moeten houden dat de kans groot is dat de PCH tussen Big Sur en SLO door schade afgesloten zal zijn.
Ik lees ook dat steden belangrijk zijn, maar de tijd in Las Vegas is dan wel zeer beperkt.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Endt001
Amerika-ontdekker

Bericht door Endt001 »

Ik ga pas in 2024 dus ik hoop dat de brug dan gerepareerd is.

Ik blijf nu 2 dagen bij Zion en misschien maak ik er hier 1 van en las vegas 3.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Endt001 schreef:
05 apr 2023, 19:38
Nu is de vraag blijf ik 2 dagen in de buurt van Yosemite Valley en rij ik vanaf El Portal direct door naar San Franciso, 317 km (3,5 uur) of ga ik na 1 dag alweer door en maak nog een stop halverwege? Ik zou in Oakhurst kunnen stoppen om Mariposa Grove te bezoeken.

Ik hoor wat jullie advies is.
Die twee dagen Yosemite Valley zie ik niet. De dag dat je naar El Portal rijdt ben je een deel van de dag kwijt aan de Tioga Road. En misschien ga je nog naar Bodie, had he daar al naar gekeken?
Met twee nachten El Portal heb je een volle dag voor de vallei en nog een deel van de dag ervoor. De volgende dag kun je via de Mariposa Grove naar San Francisco rijden.
Kijk eens wat je precies wilt doen in het park. Als je ook naar Glacier Point wilt is het misschien niet gek om de tweede nacht voor Wawona of Oakhurst te kiezen. Dan kun je op weg daarheen naar Glacier Point en de volgende ochtend naar de Mariposa Grove.

Marianne
BJK2810
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door BJK2810 »

Ik snap het dilemma tussen steden en parken. Wij deden deze ronde afgelopen zomer met 3 pubers (van 13 en 17 jaar oud). We hebben de eerste 5 dagen in LA doorgebracht omdat de pubers een grote wensenlijst hadden. Ik moet zeggen dat ik het geen dag vervelend heb gevonden. Als ik alleen zou reizen zou ik het zeker niet zo doen, maar met de kids is het een kwestie van geven en nemen. Wij hadden ook 3 nachten in SF en 3 nachten in Las Vegas.
Verder hebben we meer dan genoeg tijd in de parken door kunnen brengen. 2 nachten Zion, 1 nacht bryce, 2 nachten Yosemite waren genoeg om mooie wandelingen te maken en een goede indruk te krijgen. Als we ooit teruggaan met zijn 2-en zullen we de dagen zeker anders verdelen. Maar nu was het voor ons en de kinderen een fantatische reis, waar we met heel veel plezier op terugkijken.
Endt001
Amerika-ontdekker

Bericht door Endt001 »

Fijn om te horen dat het jullie (en de pubers ;-) goed is bevallen.
Ik denk dat wij met onze huidige indeling nu ook wel goed zitten.

Nu maar wachten tot juli zodat ik vliegreis, huurauto en accomodaties kan gaan vastleggen.
Endt001
Amerika-ontdekker

Bericht door Endt001 »

De reis nogmaals besproken met het gezin en wensen verwerkt in de route zover.
Overnachtingen bij de National Parken terug gezet naar 1 nacht.

In de steden overal een dag erbij, kinderen willen veel zien en doen daar.
Eindigen met 4 overnachtingen aan Huntington Beach om te genieten van het strand, winkelen, sixflags etc.

Zijn er nog zaken die opvallen in deze planning en als ik er nog 1 dag aan toevoeg welke dag en plaats zouden jullie dit doen?

1. Brussel - Los Angeles
2. Los Angeles (Hollywood / Beverly Hills)
3. Los Angeles (Santa Monica)
4. Los Angeles - Kingman (Route 66)
5. Kingman - Grand Canyon (South Rim)
6. Grand Canyon - Page / Lake Powell
7. Page / Lake Powell - Bryce
8. Bryce - Springdale (Zion)
9. Springdale (Zion) - Las Vegas
10. Las Vegas
11. Las Vegas
12. Las Vegas - Stovepipe Wells
13. Stovepipe Wells - Mammoth Lakes
14. Mammoth Lakes - Oakhurst (Tioga Pass)
15. Oakhurst - San Francisco
16. San Francisco
17. San Francisco (Alcatraz)
18. San Francisco - San Luis Obispo (17 mile drive)
19. San Luis Obispo - Huntington Beach
20. Huntington Beach
21. Huntington Beach
22. Huntington Beach
23. Huntington Beach - Brussel
josea
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door josea »

Allereerst: Ieder zijn voorkeuren natuurlijk, en als dit is wat jij wilt, is het prima.
Maar ik zou het jammer vinden om vier nachten te spenderen aan strand en winkelen (op het einde) terwijl je dat ook altijd nog tijdens een strandvakantie in Europa kunt doen.
Yosemite en Zion, daar kom je waarschijnlijk niet meer zo snel terug, maar daar heb je nu nauwelijks tijd voor. Profiteer van het feit dat je daar nu bent, en neem daar extra nachten.
In Zion bijvoorbeeld is het heel leuk om een halve dag te gaan fietsen van boven naar beneden door het park; trappen bijna niet vereist :thumbup: Wij reisden ook met kinderen en die vonden dit één van de hoogtepunten van de vakantie. De keren dat we daar terug zijn gekomen, moest dat dus ook steeds opnieuw op de planning!

En Yosemite, daar zul je op deze manier ook niet veel van zien.
Nogmaals, als jullie dit leuk vinden, vooral doen.
Maar je vraagt ons dingen die opvallen…
Laatst gewijzigd door josea op 23 apr 2023, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Inderdaad, als dit is wat jullie willen is het prima. Maar je ziet niets van de parken zo. Ik zou zeker een extra dag Yosemite doen en een wat centralere uitvalsbasis zoeken. En misschien is het niet gek om Bryce te laten vallen ten gunste van een extra nacht bij Zion.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

Ik zou het laatste doen. Dan kun je eerst naar Glacier Point en vervolgens naar Mariposa Grove. Een overnachting tussen El Portal en SF heeft niet echt meerwaarde.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Mooi rondje in de auto zo... op deze wijze zou ik gewoon álle parken laten vallen, daar ga je niet veel van zien zo..... Als je er toch een 3-weekse city trip van maakt kun je net zo goed tussen deze steden gaan vliegen. Scheelt veel geld voor auto huur :)
Endt001
Amerika-ontdekker

Bericht door Endt001 »

Wederom bedankt voor alle tips. Het is lastig om in beperkte hoeveelheid dagen zoveel mogelijk te doen.
Ook vind ik het heel moeilijk in te schatten wat er in de nationale parken te doen is zonder dat je oververhit raakt (juli/aug).

Dat het zonde is om zoveel dagen in een stad/strand te verblijven als je een dergelijke reis maakt is een goed punt.

Ook de tip dat je de eerste dagen vroeg wakker bent door de Jetlag heeft mij doen besluiten om na de 1e nacht gelijk richting Kingman te gaan rijden.

Jullie tips heb ik verwerkt in mijn nieuwe route, ik vind alleen het deel tussen Mammoth Lakes en Oakhurst lastig. Waar kan ik het best verblijven in Yosemite park en wat moet ik echt doen daar.

1. Brussel - Los Angeles / Huntington Beach
2. Los Angeles - Kingman (Route 66)
3. Kingman - Grand Canyon (South Rim)
4. Grand Canyon - Page / Lake Powell
5. Page / Lake Powell - Bryce
6. Bryce - Springdale (Zion)
7. Springdale (Zion)
8. Springdale (Zion) - Las Vegas
9. Las Vegas
10. Las Vegas - Stovepipe Wells
11. Stovepipe Wells - Mammoth Lakes
12. Mammoth Lakes - Yosemite Valley
13. Yosemite Valley (Glacier Point)
14. Yosemite Valley - Oakhurst (Mariposa Grove)
15. Oakhurst - San Francisco
16. San Francisco (Alcatraz)
17. San Francisco - San Luis Obispo
18. San Luis Obispo - Santa Clarita
19. Santa Clarita (Six Flags)
20. Santa Clarita - Los Angeles
21. Los Angeles (Hollywood)
22. Los Angeles - Brussel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Kijk voor Yosemite eens in onze reisverslagen vanaf 2002. In dat jaar en in 2004, 2006, 2008 en 2017 waren we er in juli of augustus.

Op www.nps.gov/yose vind je heel veel informatie. Kijk bijvoorbeeld eens in de Yosemite Guide. Hier vind je die van vorig jaar zomer.
En op www.ontdek-amerika.nl vind je ook veel informatie over de parken.

Voor de overnachting bij Yosemite is El Portal al genoemd. Voor de mogelijkheden in het park kun je kijken op www.travelyosemite.com. Kijk dan naar Yosemite Valley Lodge, Curry Village of Housekeeping Camp. Dan zit je in de vallei.
Met twee nachten vallei of El Portal en 1 nacht Oakhurst heb je een mooie verdeling. Glacier Point zou ik dan doen op de dag dat je naar Oakhurst rijdt. Dan heb je een volle dag voor de vallei.
Kijk eens op de kaart van het park op de NPS (onder maps). Wijzig dan in de linkerbovenhoek park tiles in brochure map.

Dat je maar een beperkt aantal dagen hebt is niet het probleem, het belangrijkste is dat je niet probeert alles te zien en te doen in de tijd die je hebt.

Marianne
Endt001
Amerika-ontdekker

Bericht door Endt001 »

Korte update:

Ondertussen heb ik voor een goede prijs (1000 euro/22 dagen) een Large SUV kunnen reserveren bij een HERTZ locatie in Los Angeles en San Francisco.
Afhankelijk wat de prijzen van de vliegtickets doen starten wij onze reis dus vanuit LA of SF. Directe vluchten van AMS - SFO zijn op dit moment gemiddeld 350 per persoon voordeliger.

Na dit forum volledig uitgespit te hebben, heb ik op basis van onze voorkeur als gezin de volgende 2 routes samengesteld.
Het zijn 2 verschillende routes geworden, aangezien wij de laatste dagen echt aan het strand willen zitten, ongeacht of dit zonde van de tijd is en alle andere argumenten die er worden gegeven om dit niet te doen.

Hetgeen wat ik lastig vind is het goed plannen van de Nationale Parken. Steden zijn makkelijk en daar weet je ongeveer wat je kunt verwachten.

Tips voor hoe ik nu de Nationale Parken heb ingepland zijn welkom. De hoeveelheid dagen in steden SF, LA en LV staan vast aangezien hier activiteiten aan gekoppeld zijn. Vooral bij optie 2 vond ik het lange stuk van Kingman naar Los Angeles lastig (530 km). Hier toch maar besloten om een stop bij Barstow te maken. Overnachting is hier goedkoop en verspil ik geen dure overnachting in Los Angeles. Bij optie 1 zie ik het niet als een probleem, het is dan de eerste reisdag en dan zijn we toch veel te vroeg wakker (jetlag) deze tijd kunnen we dan nuttig gebruiken voor deze lange rit.

Optie 1: Huurauto FFAR vanuit LAX

1. Schiphol - Los Angeles International Airport (Hotel Hyat Regency)
2. Los Angeles - Kingsman (Hotel Best Western Plus)
3. Kingman - Grand Canyon (Squire Inn)
4. Grand Canyon via Page - Bryce (Best Western)
5. Bryce - Zion (Holliday Inn Express Springdale)
6. Zion
7. Zion - Las Vegas (Trump International Hotel)
8. Las Vegas
9. Las Vegas - Death Valley (Stovepipe Wells Village Hotel)
10. Death Valley - Mammoth Lakes (Empeiria High Sierra Hotel)
11. Mommoth Lakes via Tioga Pass - Yosemite Park (Curry Village)
12. Yosemite Park
13. Yosemite Park via Mariposa Grove - Oakhurst (Holliday Inn Express)
14. Oakhurst - San Francisco (Riu Fishermans Warf)
15. San Francisco
16. San Francisco via Santa Cruz - Monterey (Monterey Bay Lodge)
17. Monterey via CA1 - Pismo Beach (Cottage Inn by the Sea)
18. Pismo Beach - Los Angeles (Loews Hollywood)
19. Los Angeles (Universal)
20. Los Angeles
21. Los Angeles - San Diego (Inn by the Sea La Jolla)
22. San Diego
23. San Diego
24. San Diego - Los Angeles International Airport
Totaal 3700 Km.

Optie 2: Huurauto FFAR vanuit SFO

1. Schiphol - San Francisco (Riu Fishermans Warf)
2. San Francisco
3. San Francisco
4. San Francisco - Oakhurst (Holliday Inn Express)
5. Oakhurst via Mariposa Grove - Yosemite Park (Curry Village)
6. Yosemite Park
7. Yosemite Park via Tioga Pass - Mammoth Lakes (Empeiria High Sierra Hotel)
8. Mommoth Lakes - Death Valley (Stovepipe Wells Village Hotel)
9. Death Valley - Las Vegas (Trump International Hotel)
10. Las Vegas
11. Las Vegas - Zion ((Holliday Inn Express Springdale)
12. Zion
13. Zion - Bryce (Best Western)
14. Bryce via Page - Grand Canyon
15. Grand Canyon - Kingman (Hotel Best Western Plus)
16. Kingman via Oatman en Calico Ghosttown - Barstow (Quality Inn)
17. Barstow - Los Angeles (Loews Hotel)
18. Los Angeles
19. Los Angeles (Universal Studio)
20. Los Angeles - Pismo Beach (Cottage Inn by the Sea)
21. Pismo Beach via CA1 en Monterey - Santa Cruz (Courtyard by Marriot)
22. Santa Cruz
23. Santa Cruz
24. Santa Cruz - San Francisco International Airport
Totaal 3700 Km.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ziet er goed uit, beide routes. Ik weet niet waarom je in de tweede San Diego hebt ingeruild voor Santa Cruz. Wat wil je daar zoveel nachten doen?
Als je een ghost town wilt bezoeken ga dan naar Bodie. Mooier, groter en goedkoper dan het commerciële Galico. Ik zou dan ook verder doorrijden dan Barstow. Je kunt ook naar plaatsen als riverside kijken als je een goedkope overnachting vlak voor LA zoekt.
Endt001 schreef:
01 jul 2023, 14:14
Hetgeen wat ik lastig vind is het goed plannen van de Nationale Parken. Steden zijn makkelijk en daar weet je ongeveer wat je kunt verwachten.
Dit begrijp ik niet, waarom weet je bij de steden wel wat je kunt verwachten en bij de parken niet? Wat heb je gelezen als voorbereiding? En hoe ga je precies de steden invullen? Heb je al eens een reisverslag gelezen om een idee te krijgen van de parken? Of www.ontdek-amerika.nl bekeken? En de NPS-sites? Als we weten wat je al hebt gedaan kunnen we wat concretere tips geven. Als je nog helemaal niet bent ingelezen in de parken is het goed om daar eens mee te beginnen.

Marianne
Endt001
Amerika-ontdekker

Bericht door Endt001 »

@Martin & Marianne ik wil de reis eindigen dicht bij een strand. Kortom laatste dagen gaan we niets doen behalve winkelen, strand en zwembad.

Aangezien ik bij optie 2 terug moet vliegen vanuit San Francisco. Heb ik tussen Los Angeles en San Francisco alleen de beschikking over Santa Barbara, Carmel, Monterey en Santa Cruz.

Keuze is toen op Santa Cruz gevallen aangezien deze het dichtst bij vliegveld ligt.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Het is geen politiek forum hier, maar overnachten in het Trump hotel in LV ????? :lol: :D
(@ moderator: bericht mag weggehaald worden als het ongepast is,maar een geintje op zijn tijd kan geen kwaad toch…haha)
Endt001
Amerika-ontdekker

Bericht door Endt001 »

@paulr Ik moest er ook wel om lachen.
Ik heb een zoon van 16 en die mocht kiezen. Het moest Trump Hotel worden 😀
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

Kies je de laatste dagen voor zon zee en strand dan zal het qua temperatuur in San Diego warmer zijn dan aan de kust in de buurt van SF. Je kunt er bovendien te maken krijgen met mist en dan wordt het gelijk een stuk frisser. Ook de temperatuur van het zeewater is in SD aangenamer.
In SD kun je ook eens kijken naar Mission Beach. Heeft een prachtig strand, een gezellige boulevard en ligt in de buurt van Seaworld en ook het vliegveld ligt ook kortere afstand.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer