Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Patmanzzz: ZW omgeving San Francisco

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Patmanzzz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Patmanzzz: ZW omgeving San Francisco

Bericht door Patmanzzz »

daar ik niet ingeloot ben voor de Wave en er gemakkelijkheidshalve vanuit ga geen van de eventueel vrijkomende permits te pakken te krijgen op de data dat het mij uitkomt, moet ik uiteraard voor alternatieven zorgen
ik heb één volledige dag Page te mijner beschikking en op dag 2 rijd ik door naar Bryce

ik had gedacht op dag 1: 's morgens Lower Antelope Canyon of Waterholes Slot Canyon daarna Horseshoe Bend - Studhorse point - Wah Weap point

Alstrom point lijkt me net over het randje (tenzij je er kampeert en daags nadien bij daglicht terugkeert :))

ik heb een statief bij en vraag me af of het in de Lower Antelope Canyon geen heel gedoe is met die ijzeren ladders? kan iemand daarover feedback geven? zijn die hoog? je zit al met fototoestellen en lenzen waar je moet op letten dat ze niet tegen de ladder slingeren en dan nog met een vrij statief in de hand met één hand naar boven of beneden klauteren ... misschien is Waterholes dan een betere keuze ...

op dag 2 : Toadstool Hoodoo (Rimrocks) - Edmaier's secret en daarna twijfel ik om via de gewone weg naar Bryce te reden of toch maar via de Cottonwood Canyon trail?
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Patmanzzz schreef:ik heb een statief bij en vraag me af of het in de Lower Antelope Canyon geen heel gedoe is met die ijzeren ladders? kan iemand daarover feedback geven? zijn die hoog? je zit al met fototoestellen en lenzen waar je moet op letten dat ze niet tegen de ladder slingeren en dan nog met een vrij statief in de hand met één hand naar boven of beneden klauteren ...
Plaats een groothoek- c.q. standaard(zoom)objectief op je camera, monteer de camera op het statief, houdt de poten ingeschoven en ga de canyon in. De trap aan het begin van de kloof is circa 4 à 5 meter hoog. Beneden in de kloof schuif je de statiefpoten uit en loop je al foto's makend door de kloof. Verderop in de kloof zijn de trapjes kort, hooguit een paar meter. Meestal bestaan ze uit meerdere delen en hebben ze een leuning.
Aan het eind van de kloof schuif je de statiefpoten weer in en loop je de lange trap op naar de uitgang. Deze laatste trap is de hoogste, in delen en misschien wel 15 meter.
Wil je toch meer objectieven meenemen, stop ze in een rugzak.
Kijk uit als het winderig is, want omdat de kloof aan de bovenzijde open is, kan er zand/stof naar beneden komen. Pak eventueel je camera in in een plastic zak.

Tripadvisor over de trappen en volg de links: klik hier.
Klik hier voor een foto.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Patmanzzz schreef:ik heb een statief bij en vraag me af of het in de Lower Antelope Canyon geen heel gedoe is met die ijzeren ladders? kan iemand daarover feedback geven? zijn die hoog? je zit al met fototoestellen en lenzen waar je moet op letten dat ze niet tegen de ladder slingeren en dan nog met een vrij statief in de hand met één hand naar boven of beneden klauteren ...
Plaats een groothoek- c.q. standaard(zoom)objectief op je camera, monteer de camera op het statief, houdt de poten ingeschoven en ga de canyon in. De trap aan het begin van de kloof is circa 4 à 5 meter hoog. Beneden in de kloof schuif je de statiefpoten uit en loop je al foto's makend door de kloof. Verderop in de kloof zijn de trapjes kort, hooguit een paar meter. Meestal bestaan ze uit meerdere delen en sommige hebben een leuning.
Aan het eind van de kloof schuif je de statiefpoten weer in en loop je de lange trap op naar de uitgang. Deze laatste trap is de hoogste, in delen en misschien wel 15 meter.
Wil je toch meer objectieven meenemen, stop ze in een rugzak.
Kijk uit als het winderig is, want omdat de kloof aan de bovenzijde open is, kan er zand/stof naar beneden komen. Pak eventueel je camera in in een plastic zak.

Tripadvisor over de trappen en volg de links: klik hier.
Klik hier voor een foto.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Extra lenzen zijn niet nodig, en zoals Marco het beschrijft is het goed te doen.

Wat de Cottonwood Canyon road betreft: als hij goed te rijden is, is dat wel mooi denk ik. Maar informeer eerst naar de toestand van de weg. Zie ook hier voor een redelijk recent overzicht, maar informeer altijd ter plaatse bij een visitor center.

Marianne
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

bedankt markro en Marianne voor de nuttige feedback!
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Ik kom eigenlijk nu nog maar voor het eerst op jouw topic terecht :? waarin ik heel wat vragen zie passeren over plaatsen waar wij vorig jaar en/of dit jaar geweest zijn. Gisteren zag ik ook dat je een :thumbup: reactie nagelaten had op onze blog waarbij ik al direct een antwoord krijg op "misschien moet je onze blogs eens lezen" :wink: . Mocht je nog specifieke vragen hebben over bepaalde plaatsen, vuur maar af zou ik zeggen. Ik heb kort geleden nog eens een foto gepost over de zuidelijke toegangsweg naar Blue Canyon (ik dacht in het topic 'Blue Canyon).
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

@Kalaman
beide blogs worden regelmatig (her)lezen :)) bij de planning wegens de redenen die je zelf aanhaalt of gewoon nog maar om de fotoos te zien (de youtube filmpjes ook maar dit terzijde :))

speaking of which: kan je iets meer verklappen over die andere "Bend" - lijkt me een leuk alternatief eventueel - de andere heb ik toch al gezien maar geen idee waar hem te vinden/zoeken

Blue Canyon is volgens mij enkel mogelijk wanneer ik de doorsteek kan maken via de Noordelijke toegang want anders kom ik in tijdsnood en ik wil er geen race van maken en ook niet in het donker zitten te rijden op de Blue canyon zand/rotswegen ... eind augustus is de zonsondergang tussen 6 en 7 - had ik het geweten dan had ik een stop bij Tuba City gezet :/

idem dito voor de Cottonwood road waar ik een uur of 4-5 reken ... dus alles zal afhangen van hoe lang ik doe over edmaier's secret ... so much to see, so little time :/
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Water Holes Bend (zoals ook in de blog geschreven is dit geen "officiële" naam, allicht heeft die bend ook geen naam vermits er toch 'niemand' :wink: komt) kan je het best combineren met een bezoek aan de Water Holes Slot Canyon. Die kan je bvb 's morgens doen en daarna naar de bend stappen vermits die rond de middag helemaal in de zon ligt. Hou er echter wel rekening mee dat je nergens schaduw hebt. Zelfs bij ons begin april was dit een heel lastige hike omwille van de brandende zon, zeer veel los, diep zand en dus uiteraard nergens een pad zodat een GPS echt wel noodzakelijk is om de kortste weg te kunnen lopen. De beloning is echter heel groot vermits je er niet, zoals bij Horseshoe Bend, rijtje moet staan schuiven. 99,99% dat je er helemaal alleen bent.
Waarom je die 2 ook best combineert heeft 2 redenen : je moet op een kleine pull-out parkeren voor beide plaatsen en daarvoor heb je een permit nodig. Die kan je afhalen bij het begin van de tours naar Upper Antelope Canyon, dus langs de State Route 98 heel dicht bij de electriciteitscentrale. Een tweede mogelijkheid is waar wij geweest zijn, nl in Lechee aan de Copper Mine Road. Aan de rechterzijde van de weg is een "pleintje" en de barak/kantoor waar de permits worden verkocht ligt helemaal rechts achteraan. Dit is slechts open tijdens de kantooruren. Wij betaalden 5$ pp. De Navajo-vrouw was heel vriendelijk en checkte zelfs nog eens het weerbericht vooraleer we zouden vertrekken naar de canyon. Er waren heel donkere wolken boven Page en je wilt niet in een slotcanyon zitten als het begint te regenen... We kregen groen licht en ze gaf ons ook nog een schets mee van de canyon. Ze was trouwens redelijk verbaasd toen we zeiden dat we 's anderendaags naar de bend zouden gaan. Ze kende die ook amper en we hebben het haar zelfs laten zien op Google Maps. Ze was echter zo vriendelijk om op onze permit te schrijven dat die 24u geldig was, zodat we ook 's anderendaags zonder probleem op de pull-out zouden kunnen parkeren.
De tweede reden waarom je die dus best combineert is dat je, door de grondverzakking, eigenlijk niet verder mag rijden dan Horseshoe Bend, behalve als je een permit hebt voor Water Holes.
Leg zeker de permit duidelijk zichtbaar op het dashboard, anders zouden jullie wel eens de auto kunnen "missen" als je terugkomt :shock: .
Voor de canyon blijf je dus aan dezelfde kant van de weg en ga je bij de pull-out direct door het hek om een beetje verder (er liggen cairns) de canyon in te dalen. Voor de bend steek je de straat over en loop je langs de linkerkant (de zuidkant) van de canyon naar de bend. Bij het begin moet je over/tussen een afsluiting want hier is er geen doorgang gemaakt zoals dit bij de canyon het geval is.
Als mijn zoon vanavond thuiskomt van school zal ik hem nog eens de juiste coördinaten vragen van de plaats waar de bend het best te zien is en waar je zich dus ook vanaf het begin moet op richten.
---> update : coördinaten van het beste uitkijkpunt zijn : N 36°50' 47,6", W111° 32' 25,2".

Laat het wel duidelijk zijn dat je zelden in een rechte lijn zal kunnen lopen. Vooral op het einde is het wel een beetje lopen/terugkeren/opnieuw proberen omwille van heel wat slickrock of hellingen waar je niet zo makkelijk op/af loopt.

Nog een goede raad : toen ik foto's nam van de bend hield mijn zoon mij vast aan mijn riem (en omgekeerd)..het gaf toch wel een veiliger 'gevoel' om zo dicht bij de duizelingwekkend afgrond te staan. Vandaar ook dat we heel blij waren dat we de DJI Phantom mee hadden. Die had er minder moeite meer om dichter/over de rand te komen :wink: en foto's/video's te maken die je nooit kan maken vanaf de rand :thumbup: .

"so much to see, so little time..." : geen enkel forumlid zal dit tegenspreken...na enkele reizen in het ZW is ons to-do-lijstje voor een volgende trip weeral goed ingevuld... :wink:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

aan de blog werden de foto's toegevoegd van deze bend (3 april).
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

@Kalaman: knap! - ben momenteel nog aan het puzzelen aan het schema maar ik vermoed dat we deze bend voor volgende keer gaan houden en toch maar voor het massatoerisme bij Horseshoe gaan :)
reden: tijdswinst! ik zou het uurtje dat ik hier win willen gebruiken om eventueel een stukje van jouw route van 2012 te doen : Smoky Mt Rd, Kelly Grade en Smoky Holow Rd ... bedankt voor de inspiraie bij deze :)) ... ik kwam hierop uit omdat ik aan het kijken was voor Alstrom point - wat ik dus iets te riskant vind, bij gebrek aan ervaring - en ik de bedenking maakt dat ik net zo goed een deel van de route naar Alstrom point zou kunnen maken... die Nipple Bench Badlands lijken me wel wat :) (inspiratie:http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/be ... point.html)

ik vermoed dat wanneer ik uw route zou aandoen dat ik deze dan tegenkom? je schrijft verder ook 4u rijtijd - daar zitten de fotostops dan in vermoed ik?
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

maar dan kan ik jouw keuze ten volle bijtreden want de route SM-KG-SH is gewoon :clap: :thumbup: . En als je naar Horseshoe gaat dan win je ook heel wat meer dan een uurtje tov van Water Holes Bend :wink: .
Voorzie echter voor deze dag zeker een alternatief want als het geregend heeft, of als er regen voorspeld wordt, dan zijn die dirt roads absoluut onberijdbaar. Dan zou je in dezelfde blubber terechtkomen zoals wij afgelopen april op onze route naar de KOW en dat wens ik zelfs onze grootste vijand niet toe :wink: .
Die 4 u is inderdaad met alle stops erbij. Wij zijn in de namiddag zelfs nog naar The Nautilus en de Toadstool Hoodoo's geweest.
Je rijdt inderdaad door de NBB als je die route rijdt, zoals je ook goed kan zien in onze video " onclick="window.open(this.href);return false;.
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

programma dag 1 is normaal 's morgens Waterholes - Horseshoe - zicht op de Glecanyon - dan uw toer in de buurt van Alstrom en dan Studhorse

Toadstool staat daags nadien op programma en als Nautilus in de buurt ligt, kan ik dat eventueel meepakken ... ook Edmaier's secret en daarna richting Bryce via de Cottonwood (als de tijd het toelaat ...)

klein bijkomende vraagje: waar in Page moet ik me bevragen betreffende de recente wegcondities Smoky Mt Rd, Kelly Grade en Smoky Holow Rd en/of Cottonwood ... is dat in het Visitor Center van de Glencanyon Dam of moet ik het aan de ticket booth vragen van Antelope Canyon wanneer ik mijn permit voor Waterholes ga halen? (ik kom aan in het weekend dus Lechee is geen optie betreffende de permit)
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Patmanzzz schreef:programma dag 1 is normaal 's morgens Waterholes - Horseshoe - zicht op de Glecanyon - dan uw toer in de buurt van Alstrom en dan Studhorse
is ok, Studhorse is sowieso een "golden hour" bestemming. Zorg dat je niet verloren rijdt in de wirwar van zandweggetjes. Wij hebben 3x moeten opnieuw proberen vooraleer we de juiste weg vonden. Vooral helemaal op het einde is het erg verwarrend.
Patmanzzz schreef:Toadstool staat daags nadien op programma en als Nautilus in de buurt ligt, kan ik dat eventueel meepakken ... ook Edmaier's secret en daarna richting Bryce via de Cottonwood (als de tijd het toelaat ...)
Toadstool en The Nautilus zijn echte namiddagbestemmingen. Pas dan liggen de hoodoos echt in volle zon. Ga zeker naar de hoodoos zo'n 200-300m verder naar links van de Toadstool : die vonden wij nog veel mooier. Maar die liggen wel tegen een bergflank en ik vermoed dat die 's morgens nog in de schaduw liggen. Ga daarom best eerst naar The Nautilus. Ook nog Edmaier's Secret én Cottonwood op diezelfde dag is onmogelijk. Ik veronderstel immers dat je de Scenic Drive van Bryce nog wilt rijden bij de avondzon? Dan moet je toch echt wel rond de middag vertrekken via de Cottonwood, want ook daarlangs is heel wat te zien én te doen (Yellow Rock bvb). Edmaiers Secret is eigenlijk een volledige daguitstap. Alleen al van de parking naar ES zelf moet je 30-45minuten rekenen (2x dus).
Patmanzzz schreef:klein bijkomende vraagje: waar in Page moet ik me bevragen betreffende de recente wegcondities Smoky Mt Rd, Kelly Grade en Smoky Holow Rd en/of Cottonwood ... is dat in het Visitor Center van de Glencanyon Dam of moet ik het aan de ticket booth vragen van Antelope Canyon wanneer ik mijn permit voor Waterholes ga halen? (ik kom aan in het weekend dus Lechee is geen optie betreffende de permit)
in het BLM bureau van Big Water. Dat is, komende van Page op de linkerkant vooraleer Big Water binnen te rijden (staat aangeduid langs de weg). Vooraleer binnen te gaan zou je een A4-blad moet zien hangen aan zo'n bord waar allerlei mededelingen hangen (direct als je van de parking komt, normaal gezien hangt dit rechts aan de muur). Daarop staan alle, niet altijd ge-update, wegcondities. Als je het vraagt aan de Rangers mag je er donder op zeggen dat ze allemaal "not-passable" zullen zijn :? . Het beste is minimum een week op voorhand dagelijks de weerberichten checken. Als het een periode niet geregend heeft is er geen enkel probleem. Trouwens wat de Smoky en "vrienden" betreft : dat zal je snel zien eens je er aan begint. In het begin heb je nog ruimschoots de mogelijkheden om terug te draaien en hoef je dus geen 6km achteruit te rijden zoals wij bij de KOW :( . Op hun website zijn de roadconditions jammer genoeg al meer dan een jaar een dead link. Heb het hen vorig jaar nochtans gemeld en "they would take care of it"...tja...
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

Studhorse: zelfs met de wegbeschrijvingen op "ontdek Amerika" en in "Photographing The Southwest"? beide wijken wel lichtjes af qua afstanden heb ik wel al gemerkt ...

in Bryce blijven we volle dag ... de dagen ervoor zijn vrij hectisch ... dus kozen we voor volledige dag Bryce op het gemakje ... de dagplanning van de dag ervoor moet ik nog uitwerken en als Edmaiers te veel tijd inneemt dan rijden we niet via Cottonwood maar via Kanab ... en komen we later nog eens terug ... als ik morgen een plaatsje kan bemachtigen bij The Wave daarentegen :) dan veranderen de plannen nogmaals :)

heb de modderschoenen gezien ... ik vind dat je nog hard geprobeerd hebt ... 2 jaar geleden ben ik het register van de Bisti Badlands teruggekeerd omdat ik zwaar onweer vreesde ... uiteindelijk is het dan over of weggewaaid maar ik vreesde dat de kiezelbaan ernaar toe weg zou gespoeld zijn, laat staan dat er risico was om door de bliksem getroffen te worden in de open vlakte daar ...
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Patmanzzz schreef:als ik morgen een plaatsje kan bemachtigen bij The Wave daarentegen :) dan veranderen de plannen nogmaals :)
ik heb nu eens helemaal geen probleem om je hierin te volgen :wink:
Patmanzzz schreef:heb de modderschoenen gezien ... ik vind dat je nog hard geprobeerd hebt ...
ik denk dat het bij ons niet zozeer een probleem was van de, weinige, sneeuw die er gevallen was, maar veeleer van het harde vriezen 's nachts en het daarna ontdooien :( .
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

3 jaar geleden passeerde ik ook reeds in Farmington ... stralend weertje ... relax ... 2 dagen na onze passage stond er 2 meter!! water in de straten ... toen we er 2 jaar geleden weer passeerden bevestigde de hotelreceptionist de verhalen .. dat hij weken werk had gehad om de modder uit zijn huis te scheppen (soort modderlawine in huis gehad) ... vandaar wellicht dat je begrijpt dat wanneer ik hele donkere lucht zag opdagen dat ik eieren voor mijn geld koos (heb me ooit als eens GPS gewijs vastgereden op een sluipweg ergens in Wallonië ... om 2u 's nachts in de middle of nowhere ... ik weet hoe leuk dat kan zijn :))
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

Studhorse point:
Zorg dat je niet verloren rijdt in de wirwar van zandweggetjes. Wij hebben 3x moeten opnieuw proberen vooraleer we de juiste weg vonden. Vooral helemaal op het einde is het erg verwarrend.
zelfs met de wegbeschrijving op Ontdek Amerika en Laurent Martres ?
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

inderdaad :? . Op het einde is het een beetje verwarrend omdat je twijfelt of je wel die zandhelling moet nemen, maar "ja" dus :wink:
Patmanzzz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

oh wat hoopte ik alvorens het einde van jouw zin te lezen dat het antwoord "nee" zou geweest zijn :D
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

dat haalde ik uit ons roadbook :
There are many small roads in the area so follow the directions carefully. The road to Studhorse Point starts .7 miles west of Greenehaven Drive off Highway 89. Follow the good unnamed road .8 miles and make a left, go 1.5 miles and bear left, go .35 miles and bear right (West), go .25 miles and bear right (Northwest), heading downhill to the cattle gate. After the gate +/- 0,5miles to the parking. For an even better view, drive al bit further.
en hier http://www.geody.com/geospot.php?world= ... 40&alc=std kan je alle mogelijke gps-files downloaden.
Ik vraag straks nog eens aan mijn zoon of hij nog het originele GoPro-filmpje heeft van de rit naar Studhorse :wink: . Op 2:10 van onze video " onclick="window.open(this.href);return false; zie je hem wel de cattle gate van hierboven openen, maar dit is al op de terugweg...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer