Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Jokke & gerre: 2de keer zuidwesten

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Jokke & gerre
Amerika-ontdekker

Reis Jokke & gerre: 2de keer zuidwesten

Bericht door Jokke & gerre »

hoi allemaal,

2 jaar geleden ben ik voor het eerst naar het zuidwesten geweest en ik ben helemaal verkocht. Volgend jaar ga ik dus voor de 2de keer en ik ben heel hard aan het twijfelen of ik identiek dezelfde route ga doen. Ik ga deze keer met iemand anders en die persoon is er nog niet geweest. Dit was toen mijn reisroute:

Do 6 sep: dag 1: Los Angeles
Vrij 7sep: dag 2: Los Angeles
Zat 8sep: dag 3: Los Angeles - San Diego (120 mijl/2u4min)
Zon 9sep: dag 4: San Diego
ma 10sep: dag 5: San Diego - Joshua tree NP (205mijl/3u35min)
di 11sep: dag 6: Joshua tree NP - Grand Canyon (386mijl/7u)
woe 12sep: dag 7: Grand Canyon (South Rim)
do 13sep: dag 8: Grand Canyon - Page (137mijl/2u46min)
vrij 14sep: dag 9: Page ( Antelope Canyon (lower), horseshoe bend, Glen Canyon Dam)
zat 15sep: dag 10: Page - Monument Valley (121mijl/2u14min)
zon 16sep: dag 11: Monument Valley - Moab (150mijl/3u)
ma 17sep: dag 12: Moab (Canyonlands NP, dead horse point state park, arches NP)
di 18sep: dag 13: Moab
woe 19sep: dag 14: Moab - Capitol Reef NP (torrey) (156mijl/3u7min)
do 20sep: dag 15: Capitol Reef NP- via torrey (UT 12)- Bryce Canyon NP (115mijl/3u10min)
vrij 21sep:dag16: Bryce Canyon NP - Zion NP (89mijl/2u)
zat 22sep: dag 17: Zion NP (Angels Landing, Observation Point, Narrows!!)
zon 23sep: dag 18: Zion NP - Las Vegas(57mijl/1u15min)
ma 24sep: dag 19: Las Vegas
di 25sep: dag 20: Las Vegas - Death Valley(134mijl/2u45min)
woe 26sep: dag 21: Death Valley - via tioga pass - yosemite NP (302mijl/5u50min)
do 27sep: dag 22: yosemite NP
vrij 28sep: dag 23: Yosemite NP
za 29sep: dag 24: Yosemite NP
zo 30sep: dag 25: Yosemite NP - San Fransisco (211mijl/4u10min)
ma 1okt: dag 26: San Francisco
di 2okt: dag 27: San Francisco
woe 3okt: dag 28: San fransisco - via santa cruz - monterey - big sur (145mijl/3u)
do 4okt: dag 29: big sur -hearst castle - pismo beach - santa barbara (210mijl/4u)
vrij 5okt: dag 30: santa barbara - Los Angeles (95mijl/1u45min)

De reis gaat volgend jaar door van 15 april tot 15 mei.
Ik zit nog met volgende bedenkingen/vragen:
- Wat moet ik juist van het weer verwachten? Enige kans dat de tioga road open is? Is het warm genoeg om te zwemmen in Lake powell, Moab, LA, ... ? Als de tioga road gesloten is, moet ik dan automatisch langs onder door? En hoe ver is dat omrijden? ( geloof dat ik ergens 600 mijl gelezen heb ? )
- Wat ik eventueel wil laten vallen als er goeie alternatieven zijn: San Diego ( heel misschien ), Joshua tree, Capitol reef ( tenzij dat iemand daar een hele mooie hike weet? Wij hebben er toen 2 gedaan en het was mooi maar niet in vgl met de rest ) Weet iemand hier goede alternatieven voor, die ook de moeite zijn?
- Ik twijfel soms ook aan arches omdat het een beetje was tegengevallen maar lees hier teveel goeds over. Het is het enige park waar wij geen hike hebben gedaan dus ... . Iemand een tip voor een goede hike? Mag best wel uitdagend zijn maar geen noodzaak. Dead horse point state park hebben we toen niet gedaan. De moeite?
- Hetgeen waar ik het meeste spijt van heb, is dat we weinig mooie stops gedaan hebben onderweg ( op de weg naar de parken en steden ). Weet iemand nog bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om even ( of wat langer) te stoppen?
Zit precies met nog redelijk wat twijfels en vragen.
Alvast bedankt allemaal en voor ik het vergeet: ik ga daarna door naar het noordwesten, kwestie dat er geen voorstellen komen wat yellowstone ed betreft.
Hopelijk tot snel
Joris
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 2de keer zuidwesten

Bericht door PSVwally »

Puur voor de tioga pass zou ik Yosemite en dus ook San Francisco zo laat mogelijk zetten. 600 mijl omrijden lijkt me stug, het is gewoon dat je (ervanuitgaande dat je vanaf death valley komt) via Lake Isabella en Bakersfield zult moeten. Deze rpute is, vooral van Bakersfield tot Fresno, nogal een saaie snelweg. Bovenlangs lopen boven de Tioga pass ook nog wegen, maar ga er vanuit dat de Sonora pass niet veel eerder open zal zijn dan de Tioga pass.

Ik ben in 2012 in April/mei geweest en had ontzettend geluk met het weer. In 2013, ook in Mei, had ik juist veel regen. Daar valt dus weinig over te zeggen. Maar hoe zuidelijker je blijft hoe groter de kans op beter en warmer weer.

Wij hadden veel mist langs hw1 en ook de 2e dag in SF erg veel mist.

Ik heb in Arches NP alleen de delicate arch trail gedaan, maar ga volgend jaar terug om toch wat meer te bekijken. Ik heb dit park 2x op het eind vd dag bezocht en vond het zeker de moeite waard. Canyonlands heb ik maar een paar uur voor uitgetrokken en alleen wat viewpoints gezien, maar dat vond ik indrukwekkender dan de Grand Canyon. Ik denk mede door het feit dat ik daar helemaal alleen stond overigens. Amper andere mensen gezien zo rustig was het toen in dat park en dan voel je je nietig bij bv zo'n grand view point.

Je gaat wel een mooie trip maken als je na deze maand nog het noordwesten gaat doen, hoelang ga je in totaal dan?
Jokke & gerre
Amerika-ontdekker

Re: Reis Jokke & gerre: 2de keer zuidwesten

Hoi,

@ PSVwally: Bedankt voor de info. Canyonlands is inderdaad de moeite. Daar heb ik toen wel een hike gedaan en zeker een aanrader. Ongeveer 8u gewandeld en een 3tal mensen tegengekomen, dat is altijd mooi meegenomen. Maar dat was voor ons ook het geval in Grand Canyon. Hebben toen een zware hike gedaan en daar was het ook heel rustig. In tegenstelling tot de viewpoints :) .
Ik ga 3 maanden en 2 weken VS en Canada. 2 jaar geleden ben ik 1 jaar gaan reizen waarvan 90 dagen in de VS en dat was zonder twijfel het beste gedeelte.

Iemand anders nog opmerkingen/tips/kritieken? Alles is welkom.

Bijkomende vraag: Is er iemand die zowel de lower als upper antelope canyon gedaan heeft? Wat zijn de ervaringen? Ik heb lower gedaan vorige keer en vond het echt de moeite. Zou ik zonder problemen nog eens kunnen overdoen. Of is upper ook zeer de moeite?

Alvast bedankt allemaal

Joris
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

De Tioga Pass is een groot risico in die periode. Hoever het omrijden is hangt ook af van waarvandaan je het bekijkt. Vanuit Death Valley valt het wel mee, maar als je naar Lee Vining rijdt en daar pas tot de ontdekking komt dat je onderlangs moet rijden, ja, dan wordt het een ander verhaal. Je kunt dit toch zelf eens op googlemaps bekijken? Ik denk dat ook de noordelijke passen dan nog niet open zijn. Maar goed, je weet het maar nooit.
Ik ben wel benieuwd hoe dat de vorige keer bevallen is, in een keer van DV naar Yosemite. Op het forum wordt meestal een tussenstop aangeraden.
Als jullie nog geen tickets hebben geboekt zou je in SF kunnen eindigen zodat je Yosemite zo laat mogelijk hebt. Zie voor de openingsdata van de Tioga PAss in de afgelopen jaren http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tiogaopen.htm. En voor de een aantal andere passen: http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm. Ik neem aan dat je nog wel een kaart hebt, bekijk al die verschillende routes eens op de kaart. Vaak staat op de kaart ook wel of een weg in de winter afgesloten is.
Vroeg in het jaar is Joshua Tree erg mooi, dat zou je kunnen opnemen. En de parken in Utah natuurlijk ook.
Voor Arches zou je eens in ons 2013-verslag kunen kijken. en voor wandelingen op mijn wandelsite.
Stops onderweg zijn er natuurlijk voldoende, maar misschien is het handig als je eerst eens je route helder hebt en dan opnieuw kijkt naar tips voor onderweg. Je zou bijvoorbeeld de 95 kunnen rijden, van Monument Valley naar Capitol reef, en de Moki Dugway etc.
Kijk ook eens op http://www.ontdek-amerika.nl bij overige bezienswaardigheden.

Ik neem aan dat je weet dat mei voor Yellowstone ook nog vroeg is.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Zeker in april zou ik er niet van uitgaan dat de Tioga pass open is, maar ook mei is geen zekerheid.

De temperaturen zullen uiteraard op veel plaatsen lager zijn, en hoe hoger je zit (bvb Bryce Canyon) hoe kouder.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Wat Death Valley - Yosemite betreft. Bij een afgesloten Tioga Pass, zou ik ook kiezen voor de zuidelijke route via Bakersfield. Dat wordt dan wel een lange, grotendeels saaie dag rijden.
Als je toch opteert voor een extra overnachting tussen Death Valley en Yosemite, naar mijn mening aan te raden, zou je ook via de Carson Pass (Ca-88) kunnen rijden als de Tioga Pass, Sonora Pass en Ebbets Pass nog niet open zijn.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 30
Contacteer:

Bericht door lyan »

Wij hebben zowel de upper als de lower Antelope Canyon gedaan, persoonlijk vond ik de Lower leuker om te doen. De Upper is korter en er is geen hoogteverschil. Ook had ik het gevoel dat je in de lower meer tijd hebt om alles te zien.
Jokke & gerre
Amerika-ontdekker

hoi,

Allemaal bedankt voor de reacties.
@ Old Faithful: De carson Pass gaat zeker open zijn dan? Dan ga ik het gewoon op de moment zelf beslissen, afhankelijk van wat er open is. Als ik maar zeker weet dat ik ergens richting yosemite kan. Het zou zonde zijn om richting mono lake en Lee Vining te rijden om dan tot de vaststelling te komen dat ik toch langs onder moet.
@ Marianne: Ik heb het al op google maps bekeken maar wist niet of er andere passen open zijn. Ging er vanuit dat ik langs onderdoor moest maar dit blijkt nu toch niet het geval te zijn. Als ik het goed heb, toch. De rit van DV naar Yosemite was geen probleem op het gebied van de afstand. In argentinie deden we ritten van 20 tot 25 u, en daar konden we naar het einde toe nog altijd van genieten. Met goede muziek en prachtige natuur kom ik een heel eind. Het probleem was wel, zoals boven vermeld, dat je dan dingen mist onderweg. Ik weet alleen niet of die stops opwegen tegen de schoonheid van de parken. In dat opzicht, bekijk ik het soms iets teveel als, iedere stop is minder tijd in de parken. Ik ga me nog wat meer moeten verdiepen hierin. Maar als er tips zijn? graag. Verder bedankt voor de links en andere info.
Ik ga idd eerst de route op punt moeten zetten, wat niet gemakkelijk is. Want de keuzes zijn eindeloos. Het komt de laatste tijd meer en meer in mij op om er 1 grote loop van te maken. Dus ZW, NW en west canada. Eerst was het plan om zw te doen. En dan te vliegen op Vancouver en daar een loop met het nw van de vs.
Maar dat heeft wel wat nadelen: extra vliegticket, 2 verschillende auto's en dus ook extra dagen kwijt. We hebben in totaal 60 dagen voor die grote loop. Lijkt je dat haalbaar of wordt dat haasten? Als ik de totale lijst zie van wat ik wil bezichtigen, ga ik toch moeten schrappen. Spijtig genoeg.

Alvast bedankt

Joris
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

In argentinie deden we ritten van 20 tot 25 u
Ik mag toch aanemen dat je niet 25u nonstop in een auto wilt zitten?

60 dagen voor een trip ZW-NW en Canada ga je inderdaad niet alles kunnen zien. Je zou in bv 30 dagen zuidwest en 30 dagen canada en dan weer de usa in (of de 2e ronden starten in Seattle) voor bv Glacier en Yellowstone wel al heel veel kunnen doen.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Op bepaalde wegen kan het zijn dat sneeuwkettingen verplicht zijn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Jokke & gerre schreef: @ Old Faithful: De carson Pass gaat zeker open zijn dan? Dan ga ik het gewoon op de moment zelf beslissen, afhankelijk van wat er open is.
Niets in het leven is zeker, behalve de dood en belastingen. :wink:
Unlike other two-lane California highways through the mountains (Routes 4, 108 and 120), Route 88 stays open through winter, except during the worst snowstorms,
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/California_State_Route_88
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer