Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Obi1: zuidwesten in 14 dagen

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Obi1
Amerika-ontdekker

Reis Obi1: zuidwesten in 14 dagen

Bericht door Obi1 »

* Note mod (Marco):
berichten afgesplitst van het topic: Welke route doen bij sluiten Tioga Pass.

Volg dit topic met grote interesse.
Sinds vorige week weten we dat we, 2 collega's, in oktober op cursus 'moeten' in LA. Uiteraard pakken we deze buitenkans om ook een rondreisje te maken. Helaas hebben we maar 14 dagen, dus wordt het een japans racerondje voor ons...
De ons aangeraden route houdt in dat als Tiogapass open is, we van Vegas via Death Valley naar waarschijnlijk Mammoth Lakes gaan. Vandaaruit nemen we dan de Tioga naar Yosemite.
Als Tioga dicht is is ons verteld dat we in Death Valley zuidelijk van de Sierra's via Fresno zullen moeten rijden. Dit zou een flinke domper zijn, zeker omdat deze route volgens zeggen erg saai is. Alle andere, meer aantrekkelijke opties zullen we dan ook zeker bekijken!
Overigens reizen we van 13 oktober tot 27 oktober, en hopen we dat de weergoden ons op 20 oktober toegang tot Tiogapass zullen verlenen.
Afbeelding
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Welke route doen bij sluiten Tioga Pass.

Bericht door Marenko »

De route vanaf Death Valley naar Bakersfield via Lake Isabella vonden wij ook een erg mooie route hoor!
Obi1
Amerika-ontdekker

Bericht door Obi1 »

Hallo Marja,
Kijk dat is erg fijn om te horen!!! Men kan ons alles wijsmaken op dit moment, we zijn ons druk aan het inlezen voor wat allemaal mogelijk en wenselijk is voor de relatief korte tijd dat we in de USA zullen zijn.
Als Tiogapass wèl open zou zijn, is een bezoek vooraf aan Monolake en/of Bodie dan te tijdrovend?
Lastig hoor, keuzes moeten maken terwijl je èn te weinig tijd, èn te wenig kennis hebt...
Afbeelding
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Mocht je de zuidelijke route pakken, bedoel je dan dat je door Sequoia Forest of Sequoia & Kings Canyon national park wilt rijden?

Wij hebben vanwege de gesloten Tioga pass (een omgekeerde route van jullie) de zuidelijke weg genomen. Net na het middaguur zijn we vertrokken vanuit Yosemite Glacier Point richting Ridgecrest waar onze overnachtingsplaats was.
Wij zijn of bij Earlimart de Co rd J22 opgereden en daarna de afslag naar de old stage road die overgaat in de white river road richting Glennville. Ik weet nog wel dat we die kruising in 1e instantie voorbij reden en op die binnenwegen stond weinig goed aangegeven. Na Glennville de 155 dwars door sequoia forrest richting wofford heights. Dan zit je eigenlijk al aan Lake Isabella. Mocht je de route omgekeerd willen doen, dan moet je wel zorgen dat je er je tijd voor neemt, niet eens voor de natuur, maar puur voor het rijden. Ik denk dat ik met 400 bochten het nog met weinig inschat, maar wel een geweldig gebied. Van de sinaasappelgronden van Earlimart deden we er een kleine 2.5uur op naar Lake Isabella en vanaf daar nog meer als een uur naar Ridgecrest, dus ga ervanuit dat het met je campertje nog iets langer duurt en dat je mss beter langs Bakersfield kan rijden als het puur om een tussendag gaat.

Vanaf Yosemite naar Earlimart was ook zeker meer dan 3 uur rijden, dus je bent zeker een hele dag onderweg! Het stuk snelweg naar fresno is niet het mooiste stukje Amerika, maar onderweg zijn er genoeg kapotte banden langs de weg om te tellen om de tijd wat sneller te doen gaan. Dit is inderdaad een vrij saai stuk, maar voor 1.5 uur ofzo mag dat de pret niet drukken. Na Fresno rij je eigenlijk alweer de bergen in en vanaf daar wordt het allemaal weer een stuk groener en mooier.

De noordelijke routes over de Sonora pass ed kan ik je niets over vertellen, behalve als ik de verhalen lees dat ook dat een mooi gebied moet zijn om doorheen te rijden.
Obi1
Amerika-ontdekker

Bericht door Obi1 »

Volgens mij werd ons een meer rechtstreekse route via Bakersfield en Fresno voorgesteld, maar ik heb eigenlijk nog geen zicht hoe de topografie er precies uitziet.
Overigens gaan we niet met een camper, maar gewoon met een huurauto.
De route is eigenlijk van Passadena via Joshua Tree naar Kingman, dan de Grand Canyon en Vegas. Vanaf Vegas via Death Valley dan naar Mammoth Lakes, en hopelijk via de Tiogapass naar Yosemite.
Vervolgens naar SF, om daarna via de HW1 (Monterey en nog een stop) weer in LA te eindigen.
Aangezien iedereen hier terecht minimaal 3 weken en vaak langer gaat, moeten we, niet gehinderd door enige kennis, keuzes maken op basis van alle fantastische verhalen. Zo hebben we al Monument Valley en Antelope Canyon geschrapt.
Ik moet nog maar zien dat dit rondje allemaal gaat lukken...lol
Jouw gedetailleerde info komt ons dan ook zeer goed van pas in het afwegen van alle opties, thanx!
Afbeelding
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

@Obi1: Je kunt ook een andere route volgen, zonder Yosemite (en dat zegt een Yosemite-fan!), maar met Antelope Canyon, Zion, Bryce. Afgelopen september heb ik een rondje vanuit LA gedaan in minder dan 14 dagen. Misschien heb je iets aan mijn reisverslag.

Misschien goed om een eigen topic te openen?

Marianne
John&Sylvia
Amerikafan

Re: Reis Obi1: zuidwesten in 14 dagen

Bericht door John&Sylvia »

Wij zijn dezelfde tijd in Amerika!

Wij gaan als het goed is 19 oktober de pass over.
Als de pass dicht is, willen wij via de bovenkant van Yosemite rijden.

Dan via Death valley, richting Bishop, de 395, de 108, on vervolgens bij de Sonora pass Yosemite weer in te gaan..
Ook wij nemen de hwy 1 van sf naar la.

Succes met je route!!
http://johnensylviausa.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Mijn camperreactie was meer bedoelt voor de orignele topicstarter, maar met huurauto zou ik denk ik nog een keer door het forrest heenrijden, schitterende route, als ik aan die kant zou zitten en de passen zouden dicht zijn. Liever dan over de highway. De walker pass is zelden gesloten, de CA108 (sonora pass) kan ook al dicht zijn, vaak wordt het dan bovenlangsde CA88 en zelfs die was bij ons dicht, dus wij hadden weinig andere keuze dan via de zuidkant ;)
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

ik kan me volledig aansluiten bij Marianne : je kan heel wat doen in "die buurt" op 14 dagen.
Wij waren er afgelopen april voor 2 weken en vertrokken ook vanuit LA. Zie onderstaande links voor ons verslag en/of filmpjes.
Misschien hebben jullie er wel wat aan.
Obi1
Amerika-ontdekker

Bericht door Obi1 »

@Moderator: bedankt voor het meedenken!
@de rest: het rondje zoals we het nu hebben liggen was na een eerste zeer ruwe opzet door iemand op een ander forum aangepast tot de huidige versie. Die versie hadden we nodig omdat de vliegtickets deze week besteld hadden moeten worden (wordt nu volgende week).
Vast ligt iig dat we aankomen in en vertrekken vanuit LA. Verder hebben we vanaf zaterdag 13 oktober (vertrek uit Passedena) tot zaterdag 27 oktober (terugvlucht uit LA). We hebben de beschikking over een huurauto. Een andere uitdaging is dat we goede collega's zijn, ieder van een ander geslacht ;) Dit levert ook wat logistieke uitdagingen op.
Wat we in ieder geval willen zien is de steden Las Vegas en San Francisco (LA pikken we mee tijdens de cursus). Verder is het onwaarschijnlijk lastig kiezen uit alle natuurschoon, zeker omdat we beiden niet verwachten hier snel weer te komen.
Grand Canyon was derhalve voor ons een mustsee, en hoewel ik al van alles had gelezen over het Zuidwesten wist ik niet dat de mogelijkheden zó overweldigend zouden zijn.
Yosemite was het eerste waar ik meer over las, en lijkt ons werkelijk prachtig en moeilijk niet toe te voegen aan de lijst. Als je hier dan vervolgens dan weer leest over Moniment Valley, Antelope Canyon, Zion, Bryce, Page, Death Valley, Bodie, Mono Lakes, Tioga Pass..... en de andere zillioen opties.... ik heb vierkante ogen van het lezen en ik heb nog 'maar' 3 maanden om een cake te bakken van al deze ingredienten. Lees je hier dat je in die parke toch wel een half jaar van te voren een betaalbare slaapplek moet reserveren, dat je voor Alcatraz toch mar beter 3 maanden van te voren de kaartjes kan binnenharken,.......... <haalt adem>
En dan willen we ook nog eens niet álles alleen maar uit een autootje moeten bekijken...
Kortom: we gaan jullie hulp heeeeel hard nodig hebben. Want we moeten behalve de route ook nog ff betaalbare slaapplekken gaan vinden, we hebben hier niet perse voor gespaard...lol
Afbeelding
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Je hebt het voordeel dat oktober al na het hoogseizoen is, en dat je ook in de parken best een aardige kans maakt op een overnachting zonder ver vooraf boeken,maar gewoon door je ter plekke te melden en kijken wat er vrij is.
(al maakt het het moeilijker dat jullie misschien twee kamers nodig hebben, als ik het goed begrijp? Ik zou dat even overdenken, je kan meestal kamers met twee bedden krijgen, dus je hoeft niet bij elkaar in bed)

Verder kan je in 14 dagen heel veel zien en doen, dat wordt een prachtige trip.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

John&Sylvia schreef:Wij zijn dezelfde tijd in Amerika!

Wij gaan als het goed is 19 oktober de pass over.
Als de pass dicht is, willen wij via de bovenkant van Yosemite rijden.

Dan via Death valley, richting Bishop, de 395, de 108, on vervolgens bij de Sonora pass Yosemite weer in te gaan..
Ook wij nemen de hwy 1 van sf naar la.

Succes met je route!!

Via de "bovenkant" is absoluut de mooiste route, met de kanttekening dat als de Tioga Pass dicht is, meestal ook de andere passen dicht zijn door de Sierra's.
De enige weg die (bijna) altijd open is is de 88, over de Carson Pass, die wordt sneeuwvrij en open gehouden, tenzij de omstandigheden echt extreem zijn.
Obi1
Amerika-ontdekker

Bericht door Obi1 »

Even op googlemaps gekeken, maar via Carson's Pass lijkt me een omweg die voor ons gegeven de beperkte tijd nauwelijks te doen is, of ik moet me (weer eens) verkijken op de afstand die hiermee gepaard gaat. Ik las dat de gemiddelde sluitingsdatum van Tiogapass in November ligt, en met de jaren verder en verder richting winter verplaatst. In Vegas maar ff een kwartje in die fontein mikken, moet het wel goed komen :)

Het overnachtengedeelte is inderdaad een uitdaging. Ik had stille hoop dat hotelkamers in het naseizoen goedkoop zouden zijn. Relatief zijn ze dat ook wel lijkt het. Aangezien dit voor ons beiden echter een 'extra' vakantie gaat worden, hopen we de kosten toch enigszins in de hand te kunnen houden. Met bijna elke dag een andere overnachtingsplek is dit toch wel een heel andere manier van research plegen dan een voor mij gangbare familievakantie.... Wat een opties en variabelen!
Is CurryVillage zoals ik het nu zie de meest logische plek om twee goedkope overnachting te scoren? Zo niet, welke nog meer?
Trouwens, die vraag geldt eigenlijk ook voor Kingman, Grand Canyon (vooral daar!), Death Valley, Mammoth Lakes, San Francisco.... :mrgreen:
Afbeelding
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

De Tiogapas kan tussendoor tijdelijk gesloten worden. Hier hebben wij in 2009 last van gehad op 5 oktober. De pas is toen wegens sneeuwval 3 dagen dicht geweest. Als dit net is wanneer jij er volgens planning overheen moet zul je toch om moeten rijden.
Ing
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door Ing »

Wat gaaf dat je zo plotseling opeens 2 weken door de VS mag cruisen! Geweldig.

Daarnaast kun je in 2 weken hartstikke veel zien, dat is prima haalbaar. Wij hebben zelf voor onze eerste reis door de VS (in 2003) ook in 14 dagen een deel van het Zuidwesten gedaan. Wij vlogen ook van en naar LA. Het enige verschil is, dat wij San Fransisco en Yosemite buiten onze route hebben gelaten. Dan wordt de route opeens een stuk haalbaarder, en kun je wat meer 'adem halen' tijdens de rit.

Wij hebben in die 2 weken bezocht: LA, Joshua Tree, Las Vegas, Grand Canyon, Zion, Bryce, Lake Powell. Voordeel van deze route is dat je niet in de knoop zit met het wel of niet openen van de Tioga Pass, je minder kilometers rijdt en je niet in 1 dag langs de kust moet crossen tussen LA & SF. Nadeel is uiteraard het missen van San Fransisco en Yosemite. Ik ben zelf echt dol op die stad en het park, maar je kunt helaas niet alles hebben.

Probeer voor jezelf een route op te stellen, met het aantal kilometers erbij. Dan krijg je een idee wat haalbaar is en wat niet!
45 states done, 5 to go (HI, KS, NE, ND, IA)!
Obi1
Amerika-ontdekker

Bericht door Obi1 »

De route die jij voorstelt is logischer, beter, waarschijnlijk zelfs mooier... en dús blijven we bij het oorspronkelijke plan (LA-GC-DV-YP-SF-LA). :roll:
Mijn collega heeft ook wat in de melk te brokkelen en wil heel graag HW1 en SF zien. En ik snap dat óók wel. :thumbup:

Lees me suf op dit forum en krijg steeds meer een idee over de invulling.
I oktober moet overnachten in Yosemite voor zover we begrepen hebben niet echt lastig worden dus dit wordt dan ter plekke besloten. Death Valley ben ik me nu aan het inlezen.
Echter vooral Grand Canyon is nog een wazig verhaal voor me.
We gaan vanaf Kingman (misschien Williams) die kant op, maar de exacte plek waar we dan uitkomen, en de nadere invulling qua viewpoints die je op die éne dag moet/kan bewonderen, plus de overnachtingsmogelijkheden op die plek zijn me nog niet duidelijk. Een duwtje in de goede richting wordt op prijs gesteld!
Afbeelding
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het is me niet helemaal duidelijk wat er niet duidelijk is. Kijk eens op http://www.nps.gov/grca naar een kaart van het park en van de omgeving. Overnachten in het park zelf (Grand Canyon Village) is het mooiste.
Zie voor accommodatie in het park http://www.xanterra.com .
In mijn 2011-verslag kun je zien wat er aan viewpoints etc te bekijken zijn.

Marianne
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

De Grand Canyon is een must see, en overnachten kan je het beste doen in het park zelf. (boeken via xanterra.com)
Als je daar in de ochtend of vroeg in de middag aankomt, kan je een paar viewpoints bezoeken, b.v. met de auto richting Desert View,of met de gratis bus richting Hermits Rest. Het laatste is misschien leuker, je kan dan ook een stukje van de rimtrail lopen en de bus verderop weer nemen.
Daarna zonsondergang, en in de ochtend eventueel een zonsopgang voor je verder rijdt.

Boeken zal wel nodig zijn, hoewel je in oktober een aardige kans hebt dat er plek is in één van de hotels in het park zonder boeken.
Anders kan je ook nog net buiten het park boeken (of ter plekke zoeken) in Tusayan.
Eventueel zou je de volgende ochtend een helikopter rondvlucht kunnen maken boven de canyon, mooie ervaring!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer