Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Rotaderp: 1ste keer USA/partner in rolstoel/tips welkom

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Rotaderp
Amerika-ontdekker

Reis Rotaderp: 1ste keer USA/partner in rolstoel/tips welkom

Bericht door Rotaderp »

Ik zal samen met mijn vrouw voor het eerst naar Amerika gaan, mijn vrouw zit in een rolstoel

We gaan 9 tot 31 mei directe vlucht vanaf Dusseldorf naar San Francisco en op de terugweg van Las Vegas naar Dusseldorf.

We landen 9 mei in San Francisco, waarna we de volgende dag de golden gate bridge en alcatraz zullen gaan bezoeken.
daarna zullen we naar Yosimite vertrekken en word de route ongeveer als volgt:

Dag 1 Dusseldorf - San Francisco
Dag 2 San Francisco (golden gate bridge, alcatraz )
Dag 3 San Francisco - Yosemite NP
Dag 4 Yosemite NP ( Yosemite Falls )
Dag 5 Yosemite NP
Dag 6 Yosemite NP- Monterey
Dag 7 Monterey (Kustroute) - Cambria
Dag 8 Cambria - LA
Dag 9 LA
dag 10 LA - Mohave Valley (Route 66 )
dag 11 Mohave Valley - Grand Canyon
dag 12 Grand Canyon NP
dag 13 Grand Canyon NP - Page
dag 14 Page - Bryce NP
dag 15 Bryce NP - Zion NP
dag 16 Zion NP
dag 17 Zion NP - Las Vegas
dag 18 Las Vegas
dag 19 Las Vegas
dag 20 Las Vegas
dag 21 Las Vegas
dag 22 Las Vegas - Dusseldorf

Klik hier voor een routekaart.

1 van de dagen in vegas kan nog omgeruild worden voor een dagje extra ergens anders.

tips zijn welkom over de route ( andere must see's etc ) en mogelijke belemmeringen met een rolstoel.
Laatst gewijzigd door markro op 09 jan 2012, 11:20, 16 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar routekaart verkleind.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: eerste keer USA met partner in rolstoel, tips welkom !

Bericht door DVDGuy »

Welkom op het forum :thumbup:

Als er één land ter wereld is, waar rekening gehouden wordt met rolstoelers, dan is het (in mijn ogen), de USA.
Nooit wachten bij attracties, maar samen met je begeleider(s), via een speciale ingang naar binnen.
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

DVDGuy schreef:Welkom op het forum :thumbup:

Als er één land ter wereld is, waar rekening gehouden wordt met rolstoelers, dan is het (in mijn ogen), de USA.
Nooit wachten bij attracties, maar samen met je begeleider(s), via een speciale ingang naar binnen.
Helemaal mee eens ! Dat begint al bij de luchtvaartmaatschappijen. Veel behulpzamer als de NL-se, en dan met name de charters.
We zijn nu twee keer met een rolstoeler geweest en die verbaasde zich erover dat ze nagenoeg overal zonder problemen naar binnen kon.
Aparte (meestal) electrische deuren, en minimaal een oprit voor rolstoelers. En overal voor de deur parkeren.

Zeer goed geregeld.
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
henriette
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door henriette »

Ben het ook met de andere 2 eens.

Wij zijn vorige jaar met onze zoon (die ook voor lange stukken in een rolstoel zit) naar het Noordoosten geweest.
Ze zijn overal heel behulpzaam, hadden bijna overal voorang en een paar keer was Luc gratis (of toch een korting) als zijn begeleider.

Toen we in 2009 Alcatraz bezochten zagen we dat mensen die slecht ter been waren of rolstoelgebruikers als eerste van de boot mochten en met een treintje of busje naar boven gingen in plaats van te voet te gaan.

Henriette
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Moet allemaal toegankelijk zijn zie ADA Law
rijocaer
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Ook ik kan beamen dat het reizen met een mindervaliden niet zo moeilijk is in de USA en dat de mensen meestal vriendelijk en behulpzaam zijn.

Hou er alleen wel rekening mee dat motels van 2 lagen niet altijd een lift hebben en je dus een kamer op de begane grond boekt. Vaak hebben hotels/motels ook accessible rooms, bij de een is dat een volwaardige gehandicaptenkamer met roll-inn shower en bij een ander kom je niet verder als een wat bredere deur. Hier zit helaas wel wat verschil in en staat dat niet altijd duidelijk vermeld. Maar dat zal hier in Europa niet anders zijn.

Kijk voor alle parken die je aan wilt doen: www.nps.gov Er staat veel informatie over welke wandelingen/bezienswaardigheden wheelchair accessible zijn. In sommige parken rijden shuttlebussen om het autoverkeer in te perken. In Zion zijn dit, naar mijn weten, knielbussen met een platte entree en daar zou je dus in moeten kunnen met rolstoel, zo niet dan zul je je even tot het bezoekerscentrum (in alle parken hoe dan ook leuk en nuttig om te bezoeken) moeten wenden. Bij de Grand Canyon waren destijds die knielbussen er niet, maar kon je een vergunning met code halen bij het bezoekerscentrum, zodat je het voor auto's afgesloten gedeelte toch met je eigen auto mag doen. Deze vergunning krijg je op vertoon van je invalidenkaart, al zal het zien van de rolstoel al wel voldoende zijn. Ook voor het parkeren op invalidenplaatsen is je Europese invalidenkaart handig en wordt over het algemeen gewoon geaccepteerd door de lokale politie.

Maar schrijf je route eens wat meer uit. Hoe lang wil je overal blijven, wat wil je doen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou zeker Bryce doen! Een overnachting daar is aan te raden, zodat je 's morgens en tegen de avond van het geweldig uitzicht vanaf de rim kunt genieten. Een deel van de rim trail is rolstoeltoegankelijk, net zoals de uitzichtpunten langs de rest van de rim.
Een tussenstop in Page is mooi, maar je kunt ook in een keer van de Grand Canyon naar Bryce rijden. Als ik het goed tel hebben jullie echter nog tijd voer om een tussenstop te maken.
Stel eens een overzicht op van dag tot dag (zie andere schema's in dit forum), dan kun je beter zien hoeveel tijd je overal hebt.
Wat voor bus tour hebben jullie voor Yosemite in gedachten? Hebben jullie hier al accommodatie geboekt? Misschien is het handig om te bellen om te zien wat de mogelijkheden in het park zijn, zie daarvoor http://www.yosemitepark.com .

Op mijn wandelsite heb ik er park de bekendste en mooiste trails aangegeven, met daarbij ook aangegeven welke trail met een rolstoel te doen zijn.

Marianne
Rotaderp
Amerika-ontdekker

Bericht door Rotaderp »

in ieder geval bedankt voor jullie zeer hulpvolle en enthousiaste reacties !
ik zal onze plannen dit weekend nog verder gaan uitwerken en netjes in een schema gaan zetten.
gyatso
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door gyatso »

jolanxyz schreef:al zal het zien van de rolstoel al wel voldoende zijn.
Ik heb geen invalidenkaart en geen rolstoel, is ook niet nodig, alleen op slecht dagen loop ik ronduit beroerd. Vorig jaar kwamen wij medicinewheel, de ranger zag mij uit de auto stappen en een stukje lopen en er werd ons gelijk duidelijk gemaakt dat voor ons de slagboom open ging en wij met de auto naar boven mochten. Jolanxyz schreef het ook, maar wees bij het boeken van hotels duidelijk dat je een aangepaste kamer wil hebben. Als de toegankelijkheid ergens goed geregeld is, is dat Amerika wel.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Rotaderp: 1ste keer USA/partner in rolstoel/tips we

Bericht door gleuknie »

Rotaderp schreef:1 van de dagen in vegas kan nog omgeruild worden voor een dagje extra ergens anders.
Ik zou nog een extra dag in San Francisco blijven. Is echt een prachtige stad!
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Rotaderp
Amerika-ontdekker

Bericht door Rotaderp »

We zitten er natuurlijk al anderhalve dag, maar wat zijn nog meer aanraders om daar te doen ?
park bezoeken ? chinatown? ergens eten ? andere bijzondere dingen ?

Is trouwens 1 complete dag genoeg voor Yosemite ?
we zullen er in de middag aankomen en hebben dan de volgende dag ook nog voor in het park.

en is 1 complete volle dag in de Grand Canyon en 1 volle dag in Bryce aan te raden of zullen we ergens anders nog een dagje langer blijven ?
Laatst gewijzigd door Rotaderp op 06 jan 2012, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Als je de ochtend nog in SF doorbrengt heb je die eerste dag geen tijd meer voor Yosemite. Hangt er ook wel van af waar jullie overnachten, had je dat al vastgelegd?
Eén volle dag is niet heel veel, maar je kunt de vallei bekijken, en als je de sequoiabomen interessant vindt kun je naar de Mariposa Grove rijden. Verder is het afhankelijk van het weer; als de weg open is, is de rit naar Glacier Point een aanrader, je hebt daarboven een geweldig uitzicht. Mocht de GP Road nog niet open zijn dan kun je ook een kijkje nemen bij Hetch Hetchy maar je zult met de watervallen en andere bezienswaardigheden het al druk genoeg hebben in de vallei.

Als je Alcatraz 's avonds doet heb je een volle dag voor SF. Moeilijk om te zeggen of dat voldoende is. Je kunt wel een prima indruk van de stad krijgen denk ik.

Voor Bryce heb je geen volle dag nodig, zeker als je niet wandelt. Kijk ook eens naar mijn 2011-verslag voor ons bezoek aan Bryce om een idee te krijgen.

Marianne
Rotaderp
Amerika-ontdekker

Bericht door Rotaderp »

nee we hebben nog niks vastgelegd in Yosemite, ik ben wel aan het zoeken maar van de prijzen word je niet echt heel vrolijk :shock:
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Net buiten het park ligt El Portal. Wij sliepen afgelopen reis in het Cedar Lodge. Was een prima motel en niet al te duur.
http://www.stayyosemitecedarlodge.com/
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Rotaderp
Amerika-ontdekker

Bericht door Rotaderp »

We gaan het avontuur gewoon tegemoet en we gaan het proberen in een erg goedkoop motel met meerdere op een slaapzaal, 50 minuutjes rijden van Yosemite Park af ( 35 mijl ), iets anders vinden we bijna onbetaalbaar op het park.

weet iemand waar de entree van het park is, en hoelaat deze open gaat ?
en moet je elke keer/dag entree kosten betalen ?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Als je meerdere parken bezoekt kun je het beste eeen America the Beautiful-pas kopen. Die kost 80 dollar, en dan heb je toegang tot alle parken. Op de NPS-site kun je per park zien wat de toegang is; kijk bijvoorbeeld op www.nps.gov/yose voor Yosemite.
Parken gaan niet dicht, je kunt er altijd in- en uitrijden.
Let op met afstanden tot het park; de motels vermelden vaak de afstand tot de parkgrens, maar dan ben je nog nergens. Je kunt het beste kijken hoe ver het is tot Yosemite Village. Heb je op www.yosemitepark.com gekeken? Ook bij de tenten en cabins in Curry Village? Die zijn niet goedkoop, maar nog wel betaalbaar. Het heeft wel z'n voordelen om in het park te zitten.

Marianne
Rotaderp
Amerika-ontdekker

Bericht door Rotaderp »

Ik had gekeken tot Yosemite village en dat is 35 mijl, ik heb yosemite zelf ook nog een mail gestuurd of ze iets hebben voor disabled people.
maar we zijn niet zo heel moeilijk, we wachten het even af en anders doen we het er maar mee :D

Ik heb begrepen dat we al vrij laat zijn met boeken maargoed je kan niet alles hebben.
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Op http://www.nps.gov kun je per park informatie vinden over toegang, logies etc. Vaak is de entree voor 7 dagen. Maar ik denk dat je genoeg parken (4/5) gaat bezoeken om met een American the Beautiful pass goedkoper uit te zijn. Zo'n pas kun je voor $80,00 kopen in het eerste NP wat je bezoekt en geeft een jaar lang toegang tot alle NP's, NM's en nog wat zaken. Alleen SP's (stateparks) vallen er niet onder.

Reisbureaus rekenen vaak per persoon in euro, maar als je zelf gaat boeken via het internet. krijg je meestal kamerprijzen in dollars (excl. tax). Ik weet niet of je gewend bent aan slaapzalen, maar of dat nou zo prettig is en comfort biedt voor een rolstoelgebruiker dat weet ik niet.
spavisje
Amerika-ontdekker

Bericht door spavisje »

Tof, de eerste keer naar Amerika en maak je geen zorgen alles is daar op en top voorzien voor mensen in een rolstoel en zo niet doen ze alle moeite om je te helpen.

Mijn partner is verlamd en gekluisterd aan zijn rolstoel maar tot op heden hebben wij nog geen enkel probleem ondervonden.
Dit jaar trekken we opnieuw naar het Zuidwesten van Phoenix naar San Diego.

Als je niet of weinig kan stappen spendeer je minder tijd in de parken omdat je vele stukken met de wagen doet en beperktere/kortere wandelingen maakt. Je kan met een mindervalide kaart vaak ook op plaatsen komen die normaal niet toegankelijk zijn met de wagen, laat je zeker informeren bij de ingang van de parken die je wenst te bezoeken.

Lees zeker onze verslagen eens! vooral bij http://sangoesnorthwestusa.blogspot.com/ en http://sangoesflorida.blogspot.com/ vind je zeker enkele tips ivm rolstoelgebruik in Amerika
http://sangoesstates.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (reisverhalen)
Rotaderp
Amerika-ontdekker

Bericht door Rotaderp »

We hebben een plek geboekt voor Yosemite bij de Yosemite Bug ( Midpines ).
die hadden een speciale kamer beschikbaar voor de rolstoel met aangepast bad etc.

We zijn er precies in het weekend en we betalen 125 dollar per nacht.
De rest ( in het park ) is allemaal al volgeboekt of een heel stuk duurder ( El Portal )

nu ben ik naar de Grand Canyon aan het kijken om daar wat te boeken valt ook niet mee om iets betaalbaars te vinden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer