Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis wally: SF-LV: Yosemite, onderlangs of bovenlangs?
Reis wally: SF-LV: Yosemite, onderlangs of bovenlangs?
Hallo,
Eind april 2012 vertrekken we naar California en het Zuidwesten. Van SF willen we via Yosemite en Death Valley naar LV. We hebben daarvoor ca. 6 dagen. De Tioga pass is naar alle waarschijnlijkheid nog dicht (en misschien de US395 ook), dus de vraag is: Wat kunnen we het beste doen? Bovenlangs of onderlangs? En hoe kunnen die dagen het beste invullen? We willen in Yosemite (oost- of westkant) in ieder geval een paar flinke wandelingen maken...maar waar en hoe? Er ligt niets vast dus: shoot!
Eind april 2012 vertrekken we naar California en het Zuidwesten. Van SF willen we via Yosemite en Death Valley naar LV. We hebben daarvoor ca. 6 dagen. De Tioga pass is naar alle waarschijnlijkheid nog dicht (en misschien de US395 ook), dus de vraag is: Wat kunnen we het beste doen? Bovenlangs of onderlangs? En hoe kunnen die dagen het beste invullen? We willen in Yosemite (oost- of westkant) in ieder geval een paar flinke wandelingen maken...maar waar en hoe? Er ligt niets vast dus: shoot!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: SF-LV: Yosemite, onderlangs of bovenlangs?
Hallo wally, welkom op het forum!
Ik weet niet wanneer je precies in Yosemite bent, als dat aan het eind van de reis is, heb je een kans dat de pas open is, maar het is verstandig om er van uit te gaan dat dat niet het geval is. Ik ben een voorstander van bovenlangs, bijvoorbeeld via de Sonora Pass (als die open is) of nog iets noordelijker. De 395 is volgens mij normaal gesproken, en zeker eind april/begin mei, wel open.
Probeer ook eens de zoekfunctie. Onderlangs en bovenlangs intikken geeft al heel veel handige topics.
Wandelen aan de oostkant van het park is nog niet mogelijk; zelfs als de pas open is zul je vaak nog te veel sneeuw hebben daar.
In de vallei zul je al prachtig kunnen wandelen (naar de watervallen, naar Mirror Lake, de Mist Trail), en Hetch Hetchy is in die tijd van het jaar ook prachtig. Als de Glacier Point road open is, zijn de wandelingen naar Sentinel Dome en Taft Point leuk om te doen, en/of natuurlijk de Panorama Trail. Informeer altijd bij het visitor center, de trails kunnen dan nog glad zijn. Bij de Mariposa Grove kun je ook een flinke wnadeling maken, langs de sequoia's.
Op http://www.yosemitehikes.com vind je een prachtig overzicht van mogelijke wandelingen, en zie ook mijn wandelsite.
Afhankelijk van wat er mogelijk is qua wandelen zou je 2 of 3 volle dagen voor Yosemite uit kunnen trekken, dan een overnachting in de omgeving van Lee Vining (met bijvoorbeeld een bezoek aan Bodie), dan een overnachting in Death valley, en dan naar Las Vegas.
Hebben jullie al iets gereserveerd? Hoe ziet de rest van de route er uit?
Marianne
Ik weet niet wanneer je precies in Yosemite bent, als dat aan het eind van de reis is, heb je een kans dat de pas open is, maar het is verstandig om er van uit te gaan dat dat niet het geval is. Ik ben een voorstander van bovenlangs, bijvoorbeeld via de Sonora Pass (als die open is) of nog iets noordelijker. De 395 is volgens mij normaal gesproken, en zeker eind april/begin mei, wel open.
Probeer ook eens de zoekfunctie. Onderlangs en bovenlangs intikken geeft al heel veel handige topics.
Wandelen aan de oostkant van het park is nog niet mogelijk; zelfs als de pas open is zul je vaak nog te veel sneeuw hebben daar.
In de vallei zul je al prachtig kunnen wandelen (naar de watervallen, naar Mirror Lake, de Mist Trail), en Hetch Hetchy is in die tijd van het jaar ook prachtig. Als de Glacier Point road open is, zijn de wandelingen naar Sentinel Dome en Taft Point leuk om te doen, en/of natuurlijk de Panorama Trail. Informeer altijd bij het visitor center, de trails kunnen dan nog glad zijn. Bij de Mariposa Grove kun je ook een flinke wnadeling maken, langs de sequoia's.
Op http://www.yosemitehikes.com vind je een prachtig overzicht van mogelijke wandelingen, en zie ook mijn wandelsite.
Afhankelijk van wat er mogelijk is qua wandelen zou je 2 of 3 volle dagen voor Yosemite uit kunnen trekken, dan een overnachting in de omgeving van Lee Vining (met bijvoorbeeld een bezoek aan Bodie), dan een overnachting in Death valley, en dan naar Las Vegas.
Hebben jullie al iets gereserveerd? Hoe ziet de rest van de route er uit?
Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 14 okt 2011, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hé Marianne,
Bedankt voor je snelle reactie!
En fijn om te weten dat het wandelen aan de oostkant van Yosemite eigenlijk geen optie is ivm de sneeuw. De route die je beschrijft klinkt erg goed en komt overeen met onze ideeën. Is overnachten in het park een absolute must of is het ook goed te doen om iets buiten het park te verblijven?
Onze route ligt redelijk open, maar dit is het idee:
Vrijdag 20 april - Zaterdag 12 mei:
Dag 1 - 4 San Fransisco
Dag 5 SF - Yosemite
Dag 6 Yosemite
Dag 7 Yosemite
Dag 7 Yosemite - Lee Vining (of South Lake Tahoe; Mammoth Lakes)
Dag 8 Lee Vining - DV
Dag 10 DV - LV
Dag 11 Las Vegas/Kingman (deze dagen liggen vast)
Dag 12 Las Vegas/Kingman (deze dagen liggen vast)
Dag 13 Kingman - Page
Dag 14 Page
Dag 15 Page - Zion
Dag 16 Zion
Dag 17 Zion - Bryce
Dag 18 Bryce - Moab
Dag 19 Moab - Flagstaff
Dag 20 Flagstaff- Santa Barbara (dag rijden)
Dag 21 Santa Barbara - Monterey
Dag 22 Monterey - SF
Dag 24 Terugvlucht
Zowel t eerste deel als het laatste deel kan nog alle kant op. De dagen voor SF en Yosemite/DV lijken zo ongeveer wel te kloppen. Vwb het tweede deel (vanaf dag 13); dat kan misschien ook andersom, en zoals het er nu uitziet zitten we de laatse dagen wel erg veel in de auto. Het idee is in ieder geval om een aantal dagen te gebruiken voor Zion/Bryce/GC/Arches/.. en we willen uiteindelijk nog een paar dagen uitrusten aan de kust. Nog tips of ideeën?
Bedankt voor je snelle reactie!
En fijn om te weten dat het wandelen aan de oostkant van Yosemite eigenlijk geen optie is ivm de sneeuw. De route die je beschrijft klinkt erg goed en komt overeen met onze ideeën. Is overnachten in het park een absolute must of is het ook goed te doen om iets buiten het park te verblijven?
Onze route ligt redelijk open, maar dit is het idee:
Vrijdag 20 april - Zaterdag 12 mei:
Dag 1 - 4 San Fransisco
Dag 5 SF - Yosemite
Dag 6 Yosemite
Dag 7 Yosemite
Dag 7 Yosemite - Lee Vining (of South Lake Tahoe; Mammoth Lakes)
Dag 8 Lee Vining - DV
Dag 10 DV - LV
Dag 11 Las Vegas/Kingman (deze dagen liggen vast)
Dag 12 Las Vegas/Kingman (deze dagen liggen vast)
Dag 13 Kingman - Page
Dag 14 Page
Dag 15 Page - Zion
Dag 16 Zion
Dag 17 Zion - Bryce
Dag 18 Bryce - Moab
Dag 19 Moab - Flagstaff
Dag 20 Flagstaff- Santa Barbara (dag rijden)
Dag 21 Santa Barbara - Monterey
Dag 22 Monterey - SF
Dag 24 Terugvlucht
Zowel t eerste deel als het laatste deel kan nog alle kant op. De dagen voor SF en Yosemite/DV lijken zo ongeveer wel te kloppen. Vwb het tweede deel (vanaf dag 13); dat kan misschien ook andersom, en zoals het er nu uitziet zitten we de laatse dagen wel erg veel in de auto. Het idee is in ieder geval om een aantal dagen te gebruiken voor Zion/Bryce/GC/Arches/.. en we willen uiteindelijk nog een paar dagen uitrusten aan de kust. Nog tips of ideeën?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Jammer dat er al iets vastligt (maar misschien kan dat toch nog gewijzigd worden?); anders zou ik aanraden om de route in omgekeerde volgorde te doen, dan heb je waarschijnlijk iets meer mogelijkheden in Yosemite.
Ik begrijp de route ook niet heelmaal; heb je het al eens met bijvorbeeld googlemaps bekeken? Je rijdt behoorlijk veel heen en weer; van Kingman naar Page, en later weer via Flagstaff lijkt me niet zo handig. En wil je naar de grand canyon? Waarom dan niet in of bij het park overnachten?
Voor Yosemite zou ik zeker aanraden om in het park te overnachten; dat scheelt je veel heen en weer rijden (het is een half uur naar El Portal, en andere mogelijkheden zijn nog verder weg) en je hebt in de avond tijd voor dingen als rangerpraatjes, diavoorstellingen etc.
Zoals het er nu uitziet zou ik Moab laten vallen. Daar heb je geen tijd voor, zeker niet met die lange rijdagen ervoor en erna.
Marianne
Ik begrijp de route ook niet heelmaal; heb je het al eens met bijvorbeeld googlemaps bekeken? Je rijdt behoorlijk veel heen en weer; van Kingman naar Page, en later weer via Flagstaff lijkt me niet zo handig. En wil je naar de grand canyon? Waarom dan niet in of bij het park overnachten?
Voor Yosemite zou ik zeker aanraden om in het park te overnachten; dat scheelt je veel heen en weer rijden (het is een half uur naar El Portal, en andere mogelijkheden zijn nog verder weg) en je hebt in de avond tijd voor dingen als rangerpraatjes, diavoorstellingen etc.
Zoals het er nu uitziet zou ik Moab laten vallen. Daar heb je geen tijd voor, zeker niet met die lange rijdagen ervoor en erna.
Marianne
Je hebt waarschijnlijk gelijk!
Misschien komt dit meer in de buurt:
Dag 1 - 4 San Fransisco
Dag 5 SF - Yosemite (Oackhurst)
Dag 6 Yosemite (in t park)
Dag 7 Yosemite (Sonora (familie))
Dag 7 Yosemite - Lee Vining (of Mammoth Lakes)
Dag 8 Lee Vining - DV
Dag 10 DV - LV
Dag 11 Las Vegas/Seligman (deze dagen liggen vast)
Dag 12 Las Vegas/Seligman (deze dagen liggen vast)
Dag 13 Seligman - Flagstaff
Dag 14 Flagstaff - GC (in t park)
Dag 15 GC - Mexican Hat (via Monument Valley)
Dag 16 Mexican Hat - Bryce (via Hanksville)
Dag 17 Bryce - Zion
Dag 18 Zion
Dag 19 Zion - Santa Barbara (dag rijden)
Dag 20 Santa Barbara - Monterey/Carmel
Dag 21 Carmel
Dag 22 Carmel - SF
Dag 23 terugvlucht
Misschien komt dit meer in de buurt:
Dag 1 - 4 San Fransisco
Dag 5 SF - Yosemite (Oackhurst)
Dag 6 Yosemite (in t park)
Dag 7 Yosemite (Sonora (familie))
Dag 7 Yosemite - Lee Vining (of Mammoth Lakes)
Dag 8 Lee Vining - DV
Dag 10 DV - LV
Dag 11 Las Vegas/Seligman (deze dagen liggen vast)
Dag 12 Las Vegas/Seligman (deze dagen liggen vast)
Dag 13 Seligman - Flagstaff
Dag 14 Flagstaff - GC (in t park)
Dag 15 GC - Mexican Hat (via Monument Valley)
Dag 16 Mexican Hat - Bryce (via Hanksville)
Dag 17 Bryce - Zion
Dag 18 Zion
Dag 19 Zion - Santa Barbara (dag rijden)
Dag 20 Santa Barbara - Monterey/Carmel
Dag 21 Carmel
Dag 22 Carmel - SF
Dag 23 terugvlucht
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat ziet er veel beter uit!
Twee overnachtingen GC is ook wl mooi, dat geet iets meer rust in de route. Ook bij Yosemite, waarom niet 2 nachten in het park? Dat scheelt weer een keer in- en uitpakken.
Marianne
Twee overnachtingen GC is ook wl mooi, dat geet iets meer rust in de route. Ook bij Yosemite, waarom niet 2 nachten in het park? Dat scheelt weer een keer in- en uitpakken.
Marianne
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
@ M&M:
Is de weg van SF, of voornamelijk het gedeelte door yosemite, tot yosemite village wel bereikbaar op dit tijdstip, of is het verstandig om sneeuwkettingen aan te schaffen voor dit gedeelte? Wij gaan ongeveer op hetzelfde tijdstip en twijfelen of we wel door yosemite moeten/kunnen. Ik heb het dan over de 120 en de 41 (volgens mij wawona road).
De sonora pass is de laatste jaren ook niet voor midden mei geopend trouwens http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm en ik weet nog dat vorig jaar tijdens de ronde van california alles rond lake tahoe ook potdicht zat met sneeuw.
Er is dus een kans als je bovenlangs wilt dat je via reno en carson city moet en gglmaps geeft dan al bijna 8 uur aan tot lee vining zonder stops ed.
edit: @wally. Ik zie nu dat we wrs gewoon dezelfde data in het park zullen zijn, alleen hebben wij maar 1.5/2 dagen
Is de weg van SF, of voornamelijk het gedeelte door yosemite, tot yosemite village wel bereikbaar op dit tijdstip, of is het verstandig om sneeuwkettingen aan te schaffen voor dit gedeelte? Wij gaan ongeveer op hetzelfde tijdstip en twijfelen of we wel door yosemite moeten/kunnen. Ik heb het dan over de 120 en de 41 (volgens mij wawona road).
De sonora pass is de laatste jaren ook niet voor midden mei geopend trouwens http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm en ik weet nog dat vorig jaar tijdens de ronde van california alles rond lake tahoe ook potdicht zat met sneeuw.
Er is dus een kans als je bovenlangs wilt dat je via reno en carson city moet en gglmaps geeft dan al bijna 8 uur aan tot lee vining zonder stops ed.
edit: @wally. Ik zie nu dat we wrs gewoon dezelfde data in het park zullen zijn, alleen hebben wij maar 1.5/2 dagen
- markro
- Moderator
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Niet alle autoverhuurbedrijven staan het toe dat men sneeuwkettingen om de wielen legt. Let daar dus op.PSVwally schreef:... of is het verstandig om sneeuwkettingen aan te schaffen voor dit gedeelte?
- tcoppers
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Dit jaar was de Tiogo Pass pas op 18 juni open. En ook teruggaand tot 1980 is de Tioga Pass
nooit in april open geweest. De Sonora Pass was dit jaar ook pas vanaf eind mei weer open.
Dus zul je via de Sr 395 moeten, deze wordt het hele jaar door opengehouden.
nooit in april open geweest. De Sonora Pass was dit jaar ook pas vanaf eind mei weer open.
Dus zul je via de Sr 395 moeten, deze wordt het hele jaar door opengehouden.
Groetjes Theo.
Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Theo, de vraag ging niet over de Tioga Pass. Ik denk ook dat jij de 88 bedoelt in plaats van de 395?
Dat lijkt me wel extreem. Normaal gesproken kun je wel onder Lake tahoe langs, en ook via de 88.
Marianne
Die wegen zijn normaal gesproken open, maar bij sneeuwval kunnen ze tijdelijk gesloten zijn. Zie hiervoor de NPS-site onder current conditions.PSVwally schreef:@ M&M:
PSVwally schreef:De sonora pass is de laatste jaren ook niet voor midden mei geopend trouwens http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm en ik weet nog dat vorig jaar tijdens de ronde van california alles rond lake tahoe ook potdicht zat met sneeuw.
Dat lijkt me wel extreem. Normaal gesproken kun je wel onder Lake tahoe langs, en ook via de 88.
Marianne
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Met name in Californië is het verboden met sneeuwkettingen te rijden in een huurauto. Het is per staat verschillend bij mijn weten.markro schreef:Niet alle autoverhuurbedrijven staan het toe dat men sneeuwkettingen om de wielen legt. Let daar dus op.PSVwally schreef:... of is het verstandig om sneeuwkettingen aan te schaffen voor dit gedeelte?
Waar je op moet letten of naar moet vragen als je de auto ophaalt in San Francisco zijn M/S banden, oftewel Mud en Snow tires. Heb je controle onderweg worden deze banden goed gekeurd in de winter. Met name in de buurt van Sacramento worden nogal eens controles uitgevoerd op dit gebied.
E.e.a. is mij verteld door mensen die hier ervaring mee hebben.
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
-
wimennicole
- Amerika-newbie
Re: Reis wally: SF-LV: Yosemite, onderlangs of bovenlangs?
Hallo,
Wij hebben in september Yosemite bezocht en kwamen van Death Valley, dus via de Tioga pas. We zijn 't park doorgereden (duurt wel even) en dan 2 nachten in El Portal verbleven. Ligt 10 km van de ingang, langs 'onderlangs' zoals jij dat noemt. Daarna doorgereden naar San Francisco.
Dus als je van San Francisco komt, lijkt El Portal mij een goede plaats om te verblijven.
Groetjes,
Wij hebben in september Yosemite bezocht en kwamen van Death Valley, dus via de Tioga pas. We zijn 't park doorgereden (duurt wel even) en dan 2 nachten in El Portal verbleven. Ligt 10 km van de ingang, langs 'onderlangs' zoals jij dat noemt. Daarna doorgereden naar San Francisco.
Dus als je van San Francisco komt, lijkt El Portal mij een goede plaats om te verblijven.
Groetjes,
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
mijn dank is groot voor de antwoorden. Aangezien wij een nogal pittige auto (dodge charger od) huren zal ik er zeker naar vragen.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Even om verwarring te voorkomen; dat is niet wat hier met onderlangs bedoeld wordt; het ging om een alternatieve route voor de Tioga Pass. Je kunt dan onderlangs (de Sierra's), dus via Bakersfield), of bovenlangs, via een van de noordelijke passen of langs Lake Tahoe.wimennicole schreef:Hallo,
Wij hebben in september Yosemite bezocht en kwamen van Death Valley, dus via de Tioga pas. We zijn 't park doorgereden (duurt wel even) en dan 2 nachten in El Portal verbleven. Ligt 10 km van de ingang, langs 'onderlangs' zoals jij dat noemt.
Marianne
Bedankt voor alle reacties!
Als ik het goed begrijp zijn zowel de Tioga Pass als de Sonora Pass dicht op het moment dat wij daar zijn (eind april). We zullen dus ruim 300 km moeten omrijden. Nu vraag ik me toch af of dat de moeite is...? Is het bijvoorbeeld niet net zo mooi aan Lake Tahoe, Lee Vining of Mammoth Lakes? Of is er echt niets te vergelijken met Yosemite en is de ervaring het omrijden en 2 overnachtingen à 180 dollar, meer dan waard?
Joris
Als ik het goed begrijp zijn zowel de Tioga Pass als de Sonora Pass dicht op het moment dat wij daar zijn (eind april). We zullen dus ruim 300 km moeten omrijden. Nu vraag ik me toch af of dat de moeite is...? Is het bijvoorbeeld niet net zo mooi aan Lake Tahoe, Lee Vining of Mammoth Lakes? Of is er echt niets te vergelijken met Yosemite en is de ervaring het omrijden en 2 overnachtingen à 180 dollar, meer dan waard?
Joris
- goldenhills
- Amerika-expert
Of het de kosten waard is kan ik moeilijk zeggen, maar van het rijtje wat je noemt vind ik Yosemite het mooist, en zeker een unieke plek. Als je direct van SF naar Yosemite gaat en dan via Sonora (wil je toch heen vanwege familie, begrijp ik) naar Lake Tahoe om daar naar het oosten door te steken richting DV heb je toch een mooie route. De 49 van Yosemite naar het noorden is Gold Country, waar je diverse leuke (ook korte) stops kunt maken. Als je familie in Sonora hebt weten die vast wel leuke plekjes daar.
Ik denk dat ik het antwoord zelf gevonden heb in een reisverslag van Henriette en Hans (april/mei 2010):
De Tioga Pass en de Sonora Pass waren allebei nog gesloten, we hadden dus nog een hele lange rit voor de boeg toen we uit Bodie vertrokken. Een rit van 280 mijl, om precies te zijn. Achteraf kunnen we zeggen dat het echt veel korter leek, het was een heel afwisselende rit door een prachtig landschap. Een mooi riviertje in een rotsachtige omgeving, net voorbij Bridgeport. Heel aparte bomen dicht bij het plaatsje Topaz. Dichtgevroren meren ter hoogte van de Monitor Pass. En sneeuw…. heel veel sneeuw….. Echt, we hebben nog nooit zoveel sneeuw gezien tijdens een vakantie. Op sommige plekken lag het nog metershoog langs de kant van de weg. Tijdens het laatste deel van onze rit maakte de witte sneeuw plaats voor groene bomen, we reden nu via de mooie Big Oak Flat Road naar Yosemite National Park toe.
Dat klinkt toch wel erg goed...
De Tioga Pass en de Sonora Pass waren allebei nog gesloten, we hadden dus nog een hele lange rit voor de boeg toen we uit Bodie vertrokken. Een rit van 280 mijl, om precies te zijn. Achteraf kunnen we zeggen dat het echt veel korter leek, het was een heel afwisselende rit door een prachtig landschap. Een mooi riviertje in een rotsachtige omgeving, net voorbij Bridgeport. Heel aparte bomen dicht bij het plaatsje Topaz. Dichtgevroren meren ter hoogte van de Monitor Pass. En sneeuw…. heel veel sneeuw….. Echt, we hebben nog nooit zoveel sneeuw gezien tijdens een vakantie. Op sommige plekken lag het nog metershoog langs de kant van de weg. Tijdens het laatste deel van onze rit maakte de witte sneeuw plaats voor groene bomen, we reden nu via de mooie Big Oak Flat Road naar Yosemite National Park toe.
Dat klinkt toch wel erg goed...
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 2665 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-