Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis tjeerdlj: tips en adviezen gevraagd route West-Amerika

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
tjeerdlj
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis tjeerdlj: tips en adviezen gevraagd route West-Amerika

Bericht door tjeerdlj »

@Martin & Marianne
Martin & Marianne schreef:
11 mar 2026, 10:50
Voor Bryce zou 1 nacht wel voldoende kunnen zijn; ik zou liever die 3e nacht Zion er in houden.
Dit hebben we aangepast. Goed punt.
11 mar 2026, 10:50
Staat Bodie op de planning? En waar wil je bij Death Valley overnachten? En waar in Yosemite? Dat bepaalt de reistijden en dus de mogelijkheden per dag.
Bodie niet per se. Als het past, zouden we er langs kunnen, maar staat niet op onze lijst van wat we MOETEN zien in Amerika. We hebben nog niet gekeken voor overnachtingen in Death Valley en Yosemite. We zijn nu in eerste instantie de grote lijnen aan het bepalen en gaan daarna kijken naar wat dan het beste past qua overnachtingen.
tjeerdlj schreef:
10 mar 2026, 23:41
Is het een optie om op sommige plaatsen te kamperen? Wij vonden de kampeerervaringen in bijvoorbeeld Monument Valley en Capitol Reef prachtig.
We hebben een kampeerplek in de Grand Canyon geboekt *Mather Campground". Daarnaast willen we graag in Yosemite kamperen. Die zijn kampeerplekken zijn alleen nog niet open. Voor Monument Valley hadden we The View Hotel in gedachten. Dat leek ons ook een bijzondere ervaring.
tjeerdlj
Amerika-ontdekker

Bericht door tjeerdlj »

jojostravelusa schreef:
11 mar 2026, 11:58
Het is zonde om in de avond van LA naar San Diego te rijden, want dan mis je wel moois onderweg, maar alles kost tijd, dat is waar.
@jojostravelusa , ja klopt! Onze vrienden gaven aan dat je het beste heel vroeg, of juist heel laat kon vertrekken naar San Diego. In verband met het verkeer. En dan hebben wij liever nog een extra dag LA, dan in San Diego. Dat was de overweging.

Bedankt voor je andere tips en adviezen! Daar ga ik op een later moment nog eens naar kijken. We zijn nu bezig met de 'grote lijnen' om de route vast te leggen en alvast wat hotels en campings te boeken. En gaan daarna nog verder kijken naar wat we waar allemaal kunnen doen. Daar helpen deze tips zeker bij! (al maakt dat het kiezen straks niet makkelijker ;))
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Leuk dat jullie gaan kamperen. Voor MV kun je dan ook kijken naar de camping bij de View. Ik heb zelf geen ervaring met het hotel en de cabins maar de cabins liggen prachtig. En doe vooral de Wildcat Trail!
In Capitol Reef zou ik dan ook gaan kamperen; je staat prachtig op Fruita.
En dan zou ik zeker een overnachting in Valley of Fire doen, heb je ons verslag daarvoor bekeken?

Voor Yosemite kun je alvast deze maand en op 15 april eens oefenen, zelfs in september zullen de campings nog snel volgeboekt zijn, zeker in het weekend. Denk eraan dat je op 15 maart om 15.00 uur moet klaar zitten omdat ze dan in de VS al over zijn op zomertijd. Neem een van de Pines-campings, dan zit je in de vallei.
Ik zou ook nog eens kijken naar het omdraaien van de route; je bent dan ongeveer twee weken eerder in Yosemite. En misschien dan buiten het weekend. De kustweg is in beide richtingen even mooi (en van zuid naar noord kijk je niet in de zon), dus dat is geen reden om het rondje tegen de klok in te doen.

Ik had een déjà vu, maar ik zie nu waar het vandaan komt; de route in het topic van Liina is vrijwel identiek.

Marianne
tjeerdlj
Amerika-ontdekker

Bericht door tjeerdlj »

@Martin & Marianne
12 mar 2026, 10:08
En dan zou ik zeker een overnachting in Valley of Fire doen, heb je ons verslag daarvoor bekeken?
Nee, nog niet gedaan. We zijn wel heel benieuwd, maar willen eerst de route in grote lijnen vastzetten.
12 mar 2026, 10:08
Ik zou ook nog eens kijken naar het omdraaien van de route; je bent dan ongeveer twee weken eerder in Yosemite. En misschien dan buiten het weekend. De kustweg is in beide richtingen even mooi (en van zuid naar noord kijk je niet in de zon), dus dat is geen reden om het rondje tegen de klok in te doen.
Ik heb de route even omgedraaid, maar dan zit je helaas met hetzelfde probleem en zelfs nog ongunstiger. Alleen als we gelijk de dag na aankomst naar Pismo beach vertrekken, dan zitten de weekenden net iets gunstiger. Maar vergeleken met de oude route maakt het niet veel verschil.

Voordeel aan de nieuwe route is dat je iets eerder in Yosemite bent. Nadeel is dat je dan Highway 1 van Zuid naar Noord rijdt. Ik lees overal van Noord naar Zuid de mooiste route is. Ook hoor ik van mensen die de GC op het laatst van de route doen, dat ze dat dan vinden tegenvallen. Omdat ze al zoveel moois gezien hebben. En we dachten dat Highway 1 misschien wel heel druk zou zijn rond Labor Day. Lastig, voor beide routes is wel iets te zeggen, denk ik.. :wink:

Datum | Dag | Van | Naar
-------------|-----|--------------------|--------------------
04-09-2026 | Vr | Nederland | Los Angeles
05-09-2026 | Za | Los Angeles | Pismo Beach
06-09-2026 | Zo | Pismo Beach | Monterey
07-09-2026 | Ma | Monterey | San Francisco
08-09-2026 | Di | San Francisco | San Francisco
09-09-2026 | Wo | San Francisco | San Francisco
10-09-2026 | Do | San Francisco | Yosemite
11-09-2026 | Vr | Yosemite | Yosemite
12-09-2026 | Za | Yosemite | Yosemite
13-09-2026 | Zo | Yosemite | Mammoth Lakes
14-09-2026 | Ma | Mammoth Lakes | Death Valley
15-09-2026 | Di | Death Valley | Las Vegas
16-09-2026 | Wo | Las Vegas | Las Vegas
17-09-2026 | Do | Las Vegas | Zion
18-09-2026 | Vr | Zion | Zion
19-09-2026 | Za | Zion | Zion
20-09-2026 | Zo | Zion | Bryce Canyon
21-09-2026 | Ma | Bryce Canyon | Capitol Reef NP
22-09-2026 | Di | Capitol Reef NP | Moab
23-09-2026 | Wo | Moab | Moab
24-09-2026 | Do | Moab | Moab
25-09-2026 | Vr | Moab | Monument Valley
26-09-2026 | Za | Monument Valley | Page
27-09-2026 | Zo | Page | Page
28-09-2026 | Ma | Page | Grand Canyon
29-09-2026 | Di | Grand Canyon | Grand Canyon
30-09-2026 | Wo | Grand Canyon | Needles
01-10-2026 | Do | Needles | San Diego
02-10-2026 | Vr | San Diego | San Diego
03-10-2026 | Za | San Diego | Los Angeles
04-10-2026 | Zo | Los Angeles | Los Angeles
05-10-2026 | Ma | Los Angeles | Nederland
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Highway-1 noord-zuid of andersom is natuurlijk exact dezelfde route, niks mooier of minder mooi, welke kant je ook oprijdt.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Het is alleen makkelijker om vanuit het noorden even langs de weg te parkeren omdat ze daar nu eenmaal ook rechts rijden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

tjeerdlj schreef:
13 mar 2026, 19:06
En we dachten dat Highway 1 misschien wel heel druk zou zijn rond Labor Day.
Klopt, dat hebben wij in 2019 meegemaakt, Zie hier voor de zaterdag van het Labor Day weekend (we reden toen van zuid naar noord).
Ik zou dan de oorspronkelijke route aanhouden.

Marianne
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

jojostravelusa schreef:
14 mar 2026, 11:41
Het is alleen makkelijker om vanuit het noorden even langs de weg te parkeren omdat ze daar nu eenmaal ook rechts rijden.
Maar het maakt de route niet minder mooi.
En dat parkeren is 30 seconden extra werk. :wink:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Het zicht op de kust voor de bestuurder is wel beter als je van noord naar zuid rijdt. Je stopt niet overal dus veel kustlijn bekijk je ook vanuit de auto en dat kijkt via de voorruit beter dan opzij kijken. Sprak hij uit ervaring... :wink:

Overigens een tip voor de kustweg. Houd er rekening mee dat 's ochtends vroeg de kustlijn vaak in dichte mist gehuld is die in de loop van de ochtend vaak weer optrekt.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

En voor de bijrijder is het zicht beter als je andersom rijdt. Complete non-discussie eigenlijk…. :wink:

Maar serieus, ik zou de rijrichting geen punt laten zijn in je route.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

@Pete.Z Inderdaad, als je met meer mensen in de auto zit, maar @Coyote reist (meestal) alleen, dus ik snap zijn punt ....

De route nodigt juist uit tot veel stoppen en genieten van het uitzicht, ongeacht welke kant je op rijdt. :thumbup:
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

Wij hebben highway #1/101 vanaf Malibu tot Eureka gereden tijdens 2 reizen. Meestal Zuid naar Noord, maar soms moeten omkeren ivm afgesloten wegen. Was wel met een rv, dan zit je wat hoger. Prachtige route, geweldige uitzichten. Als je naar het noorden rijdt goed oppassen met in/uit voegen. En eventuele stops vastleggen in de navigatie. Je bent er zo voorbij, en keren (met een rv) kan een probleem zijn.
27 States so far...
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Pete.Z schreef:
16 mar 2026, 10:45
En voor de bijrijder is het zicht beter als je andersom rijdt. Complete non-discussie eigenlijk…. :wink:
Niet helemaal. De bijrijder hoeft niet ook op de weg te letten en kan dus makkelijker naar buiten blijven kijken. :wink:

Natuurlijk is het uitzicht beide kanten op geweldig maar uit eigen ervaring weet ik dat Highway 1 van noord naar zuid mijn voorkeur zou hebben. Niet voor niets dat ik 'm voor mijn komende trip ook zo ingepland heb (al staat de route nog niet 100% vast). 8)

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

De enige tip die ik altijd geef, huur sowieso een SUV of andere hogere auto, beter voor het uitzicht.
Kan net het verschil maken tussen tegen vangrail aan kijken of er overheen kijken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer