Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JVDP78: ZW + Yellowstone; juni of september?

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
JVDP78
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis JVDP78: ZW + Yellowstone; juni of september?

Bericht door JVDP78 »

Gaaf Paul! Maar vanaf een meter of 25 vind ik het ook wel prima haha :D
Afgelopen reis in Japan ook op meerdere plekken geweest waar borden met bear sightings stonden, om de zoveel meter een bear bell, overal waarschuwingsborden maar uiteindelijk niets gezien. We gaan het zien! (of niet ;))

Vraagje over Canyondlands, kun je vanaf Moab ook richting de Potash Road en die dan helemaal doorrijden tot Grand View Point of moet je echt via de Island in the Sky/Grand View Point Road? Als ik Google maps bekijk gaat de Potash Road wel over op de Shafer Trail, een overharde weg zo te zien.
Weet niet of dat deel uberhaupt nog de moeite waard is? Iemand mee bekend misschien?
2018 Florida
2022 California + Hawaii
2025 ZuidWest + Yellowstone
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

In Yellowstone heb je meestal nauwelijks tijd om te wandelen omdat alle bezienswaardigheden de nodige tijd kosten. Veel boardwalks dus. En hou er rekening mee dat je wel eens moet wachten voordat een geiser uitbarst (onze favoriet is de Great Fountain Geyer) en het wildlife wil ook wel eens voor opstoppingen zorgen. Kijk eens op mijn wandelsite voor wat mogelijkheden.

Voor de Shafer Trail heb je volgens mij een high clearance nodig. Veel mensen huren een jeep maar of dat voor de Shafer Trail nodig is weet ik niet. Gebruik eens de zoekfunctie van het forum hiervoor. En ja, je kunt de trail bereiken via de Potash Road. Zie ook de kaart op de NPS-site en zie hier.
Een aanrader als je de Potash Road neemt is de wandeling naar Corona Arch.

Marianne
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Jouw wandelsite ken ik bijna uit mijn hoofd inmiddels ;)
Voor Yellowstone hebben we al wel een grove planning maar daar moet ik echt nog even goed voor gaan zitten en inlezen.
Jouw tip en die van Paul neem ik dan meteen mee, bedankt!

Corona Arch had ik inderdaad gezien, ik weet echter niet of we na 1-2 dagen Arches daar nog zin in hebben ;)
De route lijkt me vooral mooi om te rijden en als dat in een rondje kan zou mooi zijn, zo niet draaien we gewoon weer om.
Ik ben me nu ook verder aan het verdiepen in de UT12 en UT95, wat er onderweg allemaal te zien is.
Dat worden lange dagen denk ik :D
2018 Florida
2022 California + Hawaii
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Eens met Marianne dat de geisers etc de nodige tijd kosten. 2 jaar geleden waren we nét te vroeg/laat op veel plekken. Afgelopen jaar hebben we met name voor het gebied rondom de OF veel tijd genomen. Niet zozeer voor OF zelf, maar vooral voor de andere geisers. We hadden veel geluk. In 2-3 uur tijd álle grote geisers zien spuiten, inclusief the Grand, The Riverside, Daisy etc... het kostte al met al wat tijd maar het was zeer de moeite waard !
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

We zijn inmiddels 2 weken onderweg met nog een dikke week te gaan.
Aangezien alles nu nog fris in mijn hoofd zit alvast een ‘kort’ verslag van onze ervaringen;

Vlucht naar SFO; altijd goed met KLM. ‘Iemand’ was zijn zonnebril vergeten dus toch onverwacht ook nog de stad in geweest, veel trieste vertoningen gezien maar toch ook wel weer mooie dingen, en uiteraard een nieuwe bril 8)

Auto via Avis; splinternieuwe Chevrolet Tahoe dus dikke prima, na 3 dagen gaf het infotainment systeem helaas de geest dus om moeten ruilen in Fresno voor een 2 jaar oude Ford Expedition met flinkt wat mileage maar ook deze bevalt prima.

Sequoia NP; fantastisch! Boven verwachting, Congress trail was geweldig, Sherman Tree in de rij voor foto’s uiteraard niet gedaan, Moro Rock prachtig uitzicht.

Kings Canyon; Grant trail ook prachtig, heerlijk rustig en ook zeer grote joekels van bomen, doet niet onder voor Sequoia. Scenic road tot Zumwalt Meadows gereden, erg mooi. Zumwalt meadows is geen loop meer maar een out and back, toch nog steeds de moeite waard. John Muir Lodge had een week voor ons verblijf alle matrassen vernieuwd, dat klinkt top maar het regende klachten en wij zijn ook een dag eerder vertrokken, echt niet op te liggen, extreem zacht. Ze erkennen het probleem en gaan proberen ze allemaal te ruilen.

Yosemite; Panorama trail tot nu toe het hoogtepunt van de reis, ongelofelijk mooi. Wel pittig, ook als je op het laatst kiest om de JMT te pakken ipv de Mist Trail, dat voegt nog even 2/2.5 km toe aan de toch al vermoeide benen maar we hebben het gedaan, incl pauzes in 6 uur, best tevreden.
Verder gefietst door de vallei, wel mooi maar erg druk.
Ook de Sentinel Dome en Taft Point loop gelopen, ook schitterend, zeker het 360 uitzicht vanaf Sentinel Dome.

Tioga Pass; een ‘mwah’ ervaring, wel mooi maar niet mooier dan wat we ervoor gereden hebben. Stops bij Tenaya Lake en Pothole Dome nog beklommen. Leuk, maar niet geweldig.
Tuolumne Meadows onder constructie dus niet gelopen.

Death Valley; mooier dan verwacht maar prima op doorreis.
Artist Drive en Palette, Zabriskie Point mooi maar ook de rit Death Valley in vonden we mooi.
Badwater basin niet bijzonder, alleen belachelijk heet dus met 2 minuten terug in de auto.

Vegas; tja…gezien, en weer door! Oh ja, 20 dollar gewonnen 🙌🏻

Valley of Fire; schitterend! Erg warm maar wat een mooie (korte) rit door het park. Paar uitzichtpunten maar de meeste trails zijn gesloten, ivm hitte?

Zion; tja Zion…gemengde gevoelens, Scout Lookout vonden we nog best pittig en het uitzicht…mwah. Electrische fietsen de scenic drive, erg leuk om te doen, zeker met 43 graden..

Bryce Canyon; nummer 2 op de lijst, prachtige wandeling Navajo/Queens Garden, ik wilde eigenlijk nog wel de Peekaboo doen maar onze benen niet meer :)

Capitol Reef; op tijd vetrokken uit Bryce om de UT12 te rijden…ook hier weer een mwah ervaring. Eerste stuk door Red Rock Canyon (dat je eigenlijk al rijdt op weg naar Bryce) is mooi en ook het stuk tussen Escalante en Boulder maar voor de rest vonden we het niet echt bijzonder.
Capitol Reef zelf wel erg mooi en rustig vergeleken met andere parken.
De scenic drive is na Fruita Campground tot augustus gesloten voor onderhoud, erg jammer.
We hebben vanaf Fruita de Cohob Canyon trail gedaan, deze komt uit bij de parking voor de Hickman Bridge trail, die hebben we ook gedaan en toen weer door Cohob Canyon terug naar Fruita.
Dat was een beetje teveel van het goede, veel omhoog en erg warm is geen fijne combi maar wel mooi.
Uiteraard onszelf beloond met taartjes bij Fruita.

Moab; na de tegengevallen UT12 lang getwijfeld over de UT95 maar uiteindelijk toch gedaan…en blij toe, deze vonden we wel te gek!
Prachtige uitzichten en omgeving, zeker bij/door Glen Canyon.
Ook nog door Valley of the Gods gereden wat voor mij meer een hel was, wat een vreselijke weg, een uur door elkaar geschud. Ik dacht een onverharde gravel road maar dit waren veelal kuilen en gaten, niets voor mij en blij met de dikke Ford. De vallei zelf, ben ik weer…mwah, als ik had geweten van de conditie van de weg had ik het nooit gedaan.
Vandaag in Arches de Devils Garden loop gelopen, erg leuk en een stuk minder inspannend dan de Cohob/Hickman combi bij CR.
Daarna nog de Windows Turret loop en double Arch en dat zijn er ook wel genoeg. Morgenavond nog wel terug voor Delicate Arch.
Ik wilde heel graag de Fiery Furnace ranger hike doen maar die tickets zijn echt binnen een paar seconden weg, erg jammer.

Morgen Canyonlands en dan door naar Yellowstone, ook erg veel zin in!

Wordt vervolgd, ik ga nu zwemmen :)
2018 Florida
2022 California + Hawaii
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Erg leuk zo’n tussenverslag ! En ook weer veel herkenningen wat je schrijft….
Wij hebben vandaag een pittige wandeling in Denali (Alaska) gedaan ! :)
Veelplezier in Yellowstone !
Paul
thebruins
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door thebruins »

Jammer dat je UT12 vindt tegenvallen. Ik vind het een mooie weg, vooral ook omdat er zoveel 'pareltjes' zitten overal die je kunt zien/bezoeken. Veel plezier nog de rest van de trip!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Soms lees je zulke enthousiaste verhalen hier dat het alleen maar kan tegenvallen. :wink: Maar gelukkig zijn de positieve ervaringen in de meerderheid. :thumbup:
De Pothole Dome vonden wij vooral mooi vanwege de route eromheen, langs de Tuolumne River. Hoewel je toch een fraai uitzicht hebt van boven.

Veel plezier in Yellowstone de komende dagen! En probeer de Great Fountain Geyser in te passen. Ik raad het altijd aan en niemand doet het, maar het is wat ons betreft echt de mooiste geiser in het park. Kijk bij het OF visitor center naar de verwachte uitbarstingstijden en kijk dan of het in te passen is. Zie hier voor een van onze ervaringen ermee.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

paulr schreef:
18 jan 2025, 15:36
Komend voorjaar gaan we naar een lodge in Alaska waar de beren omheen zwerven...
De Silver Salmon Creek Lodge :thumbup: :love10: Onze mooiste ervaring ever.
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Inmiddels 2 dagen Yellowstone achter de rug, wat een prachtig park zeg, we kijken onze ogen uit. Gisteren bij omgeving Lake al meteen een grizzlybeer gezien, echt te gek om mee te maken. Vandaag bij Canyon de clear lake/ribbon lake/south rim trail gelopen, het zicht op de canyon is echt fantastisch en heerlijk rustig, dat veranderde totaal toen we bij artist point aankwamen :wink:
Het plan was ook wapiti trail te combineren maar die is gesloten ivm een bison karkas op de trail wat beren en wolven aantrekt.
Verder het pad bij mud vulcano en Norris geiser bassin gezien, een enorme kudde bisons in Hayden Valley, diverse bison stieren op onverwachte plekken bij geisers, het was een drukke dag :)
Morgenochtend vroeg op pad naar Lamar Valley en Mammoth, hopelijk weer zo’n mooie dag!
Daarna gaan we bij OF zoveel mogelijk geisers proberen te bekijken, wellicht lukt die great fountain ook wel @Martin & Marianne
Veel plezier nog in Alaska @paulr , dit staat bij mijn vrouw hoog op de lijst met volgende reizen dus ik ga je topic maar eens goed doorlezen :D
2018 Florida
2022 California + Hawaii
MarcoUSAUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door MarcoUSAUSA »

Leuk om dit te lezen. Wij maakten in de 2022 een vergelijkbare rondrijs. Gaan over 3 weken weer voor het Zuid - Westen.
Mocht je nog door Grand Teton gaan, als je in de buurt komt, wandel even langs de Moose Pond, maakten we de mooiste foto's van moose in het water.
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Inmiddels alweer een kleine week thuis en aan het genieten van de ergste jetlag die ik ooit heb gehad.
Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit zo lang last van heb gehad, van welke reis dan ook.
Maar goed het gaat vanzelf over natuurlijk dus geen geklaag na zo'n fantastische reis :)
Voor de compleetheid nog even een korte samenvatting van het laatste deel van onze reis;

Na de uitstekende start in Yellowstone zijn we na Canyon vol enthousiasme doorgereisd naar Mammoth Hotsprings.
Onderweg eerst naar/door de Lamar Valley gereden en nog vele bisons met jongen gezien, erg mooi.
Ook nog 2 coyotes, althans dat denken we, ze leken te klein voor wolven maar zou ook gekund hebben wellicht.

Aangekomen bij Mammoth Hotsprings konden we meteen in onze cabin, erg prettig.
Daarna de upper terrace drive gedaan wat echt tegen viel...
Vervolgens het rondje bij de lower terrace gelopen over de vlonders...ook hier vonden we niet veel aan eerlijk gezegd.
De meeste springs zijn opgedroogd of uitgestorven of hoe zeg je dat, eigenlijk maar 2 echt mooie nog actief maar het voelde een beetje als vergane glorie naar mijn mening. Jammer maar helaas, we zijn de volgende ochtend vroeg vertrokken naar Old Faithfull.

De weg naar Old Faithfull was een stuk minder mooi dan de andere kant van Yellowstone maar toch nog wel een aantal mooie dingen gezien.
In de buurt bij de geiser basins was het een gekkenhuis bij de parkeerplaatsen dus maar meteen doorgereden naar Old Faithfull visitor center.....waar het nog erger was. Met pijn en moeite een plekje gevonden op de parking bij de Inn/Visitor Center.
We hadden wel geluk; OF zou binnen 45 minuten los gaan dus maar meteen een plekje gezocht en na ca. 90 minuten begon het feest.
Nou ja feest, een hoop stoom en als je goed keek wat water ;)
In de verte zagen we een andere geiser gaan, volgens mensen om ons heen de Beehive, die was veel imposanter, zelfs van een afstand.
Daarna wilde we het rondje lopen, helaas is er een deel van de vlonder in reparatie waardoor het een heen en terug is, of een korter rondje.
Daarna wilde we wat lunchen maar wat een compleet gekkenhuis overal, het leek wel Disneyland, wat een drukte.

Kort samengevat; eerste 2 dagen Yellowstone in omgeving Lake, Canyon, Hayden en Lamar Valley; fantastisch!
Tweede deel Mammoth Hotspring en Old Faithfull; wellicht kwam het door eerdere indrukken gedurende de reis maar wij vonden deze kant van Yellowstone niet bijzonder. De mooiste hotsprings hadden we eigenlijk al gezien in het Westthumb geiser basin.
Grand Prismatic Spring was wel indrukwekkend, van bovenaf gezien dan, bij de vlonder ook weer niet, enkel een hoop damp.

Na Old Faithfull doorgereisd naar Jackson/GT, op de route alvast even gekeken bij Jenny Lake hoe het er daar aan toe zou gaan met parkeren.
Ook hier weer compleet gekkenhuis, auto's die al ver voor de afslag naar parking/VC langs de weg in de berm staan en een Disneyland rij voor de shuttleboot. Vol gas door naar Jackson dus :)
Jackson vonden we erg leuk, super toeristisch natuurlijk maar wel een fijne sfeer.
Uiteraard een drankje gedaan in de cowboybar op de zadels aan de bar en 's-avonds lekker uit eten.
Volgende ochtend wekker om 6 uur en terug naar Jenny Lake, dat was een stuk beter te doen en we zaten op de tweede boot naar de overkant van het meer. Daar naar hidden falls en inspiration point gelopen en daarna door de canyon in; schitterend!
Wat een prachtige omgeving weer, omringd door de bergen en het groen en het kabbelende water, echt fantastisch.
Van diverse mensen gehoord dat ze moose gepsot hadden maar wij hebbben niets gezien.
Ook geen beren, wel een hiker waarbij de beerspray in zijn gezicht was ontploft....dat zag er niet best uit.
Al met al vonden wij Grand Teton erg mooi en staat dit ook in onze top 3 van de reis.

Nog een aantal feiten van de reis;

5600 km gereden
110 km aan hikes (volgens de Alltrails app)
11 National Parks, onderstaand onze persoonlijke top 11;

1) Yosemite, voornamelijk vanwege de Panorama Trail en Sentinel Dome uitzichten
2) Bryce Canyon
3) Grand Teton
4) Sequoia
5) Yellowstone (Lake/Canyon!)
6) Kings Canyon
7) Capitol Reef
8 ) Zion
9) Arches
10) Canyonlands
11) Death Valley

Hier zal zeker niet iedereen het mee eens zijn en dat hoeft ook niet natuurlijk, dit is hoe wij het hebben ervaren.
Iedereen in ieder geval bedankt voor zijn/haar input bij het tot stand komen van deze reis, we hebben veel geleerd op forum de afgelopen jaren en we zijn nog niet klaar in de USA, volgend jaar wellicht Alaska :)
2018 Florida
2022 California + Hawaii
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Leuk om een terugkoppeling te krijgen! Jammer dat het zo druk was bij Old Faithful. Jullie hebben daar wel overnacht? In de avond en vroeg in de morgen valt het meestal wel mee met de drukte. En het gebied bij de Great Fountain Geyser niet geprobeerd? Daar is het meestal wel rustiger.

Mammoth Hot Springs lijkt per jaar te verschillen. Wij zijn ook wel eens teleurgesteld geweest maar de laatste keer vonden we het wel weer prachtig.

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Feest der herkenning, hetgeen je schrijft :)
Leuk dat je ook enthousiast bent over Grand Teton, ook een van onze favorieten.
Op het moment dat ik dit schrijf gaan zo de laatste hamburgers op de grill en maken we de laatste biertjes op en de wijn op in Seward, Alaska. Dus vraag straks maar raak voor je volgende reis :D
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Ja we sliepen in een cabin bij de Snow Lodge @Martin & Marianne
Daardoor in de avond naar midway basin geweest voor de wandeling nasr uitzichtpunt op Grand Prismatic Spring en nog Artist Paintpots, de volgende ochtend nog een keer OF gezien en dat ‘rondje’ gelopen, dat scheelde idd wel veel met de drukte maar alsnog was het drukker dan eerdere parken.
Die cabin was trouwens wel top, behalve de buurman op zijn viool om 22:00 maar daar kan de lodge niets aan doen natuurlijk.
Een vriendelijke doch dringende en overtuigende klop op de binnendeur deed echter wonderen ;)

Ja @paulr , mijn vrouw is jouw topic en een aantal reisverslagen van andere leden aan het doorlezen dus we zullen tzt ons concept gaan posten. Goeie reis terug!
2018 Florida
2022 California + Hawaii
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Dankjewel !
Ik zal dit keer, in tegenstelling tot onze andere reizen, ook eens een terugkoppeling geven met hoogtepunten, tegenvallers en tips geven als we terug zijn…
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Martin & Marianne schreef:
09 jul 2025, 22:12
Mammoth Hot Springs lijkt per jaar te verschillen. Wij zijn ook wel eens teleurgesteld geweest maar de laatste keer vonden we het wel weer prachtig.
Helemaal mee eens. Het mooist was hij, wat wij gezien hebben dan natuurlijk, op onze eerste reis in 1995. Toen was hij helemaal actief en het was zo spierwit dat je er echt niet zonder zonnebril naar kon kijken.
In 2006 was het een dikke teleurstelling. In 2022 waren we er weer en toen was het een mix. Een stuk was nog steeds dood en grijs, maar een ander stuk was weer actief, maar nu met wat wit met geel, oranje en groene kleuren. Ook heel mooi.
Niettemin blijft Yellowstone mijn favoriete park.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer