Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Mark: Route-advies LA - Yosemite - LA
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Reis Mark: Route-advies LA - Yosemite - LA
Begin juni heb ik een week in LA. Ik wil al heel lang eens naar Yosemite om te hiken, dus dat is het hoofddoel van m'n trip. Maar aangezien het wel een stukje rijden is, dacht ik het eventueel te combineren met een overnachting. Dat zou natuurlijk via Sequoia kunnen, maar dat is misschien ook weer veel van hetzelfde ivm Yosemite. Toen moest ik denk aan [urlhttps://www.myyosemitepark.com/road-trips/road- ... road-trip/]de route langs de kust van California[/url], om zo naar Yosemite te gaan en ergens halverwege te overnachten.
Hoe denken jullie hierover, en hebben jullie misschien nog tips qua route en verblijf?
Hoe denken jullie hierover, en hebben jullie misschien nog tips qua route en verblijf?
Re: Reis Mark: Route-advies LA - Yosemite - LA
Denk zelf dan toch aan Pismo Beach – San Simeon – Monterey, en dan via Monterey naar Yosemite. Of anders na Pismo Beach via San Luis Obispo richting Fresno en zo naar Yosemite, maar het mooiste is wel na Pismo Beach tot Monterey.
Hoelang zit je in LA trouwens? Je moet ook weer terug, en Yosemite naar LA is net geen 6 uur rijden. Flinke stuk, maar geen drama om te doen.
Hoelang zit je in LA trouwens? Je moet ook weer terug, en Yosemite naar LA is net geen 6 uur rijden. Flinke stuk, maar geen drama om te doen.
-
- Amerikakenner
Ja inderdaad zoiets lijkt me erg mooi. Ik zit tot 11 juni in LA, dus dan kan ik denk ik rond het middaguur de auto ophalen en gaan rijden. Dus kan ook niet in de ochtend vroeg meteen weg dat speelt ook mee om misschien niet zonder overnachting tussendoor naar Yosemite te rijden.
Moet de vluchten nog boeken maar wordt dan waarschijnlijk de 19e terug vanuit LA. Ik weet dat het inderdaad niet super lang rijden is hoor, maar wilde die kustlijn toch nog eens zien dus ik dacht dat is dan een mooie combinatie. En dan eventueel terug direct.
Zie trouwens ook dat een deel van highway 1 (bij big sur) nog gesloten is ivm rock fall en het is nog maar de vraag of dat dit jaar opengaat.
Moet de vluchten nog boeken maar wordt dan waarschijnlijk de 19e terug vanuit LA. Ik weet dat het inderdaad niet super lang rijden is hoor, maar wilde die kustlijn toch nog eens zien dus ik dacht dat is dan een mooie combinatie. En dan eventueel terug direct.
Zie trouwens ook dat een deel van highway 1 (bij big sur) nog gesloten is ivm rock fall en het is nog maar de vraag of dat dit jaar opengaat.
Laatst gewijzigd door TradeMarkNL83 op 08 apr 2025, 21:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Kust route in 2022 zelf gedaan, maar jammer genoeg te weinig tijd aan gegeven. Yosemite is een paradijs
.
Sinds eind 2022 begin 2023 ligt een hele stuk er uit en volgens Google Maps nog steeds....
Voor updates https://www.bigsurcalifornia.org/highwa ... tions.html en het laatste stuken bij Carmel zijn ze dus nog bezig en verwachting is dat de route in de zomer pas weer volledig open is.
Dus je gaat verder niks doen in LA of wel?

Sinds eind 2022 begin 2023 ligt een hele stuk er uit en volgens Google Maps nog steeds....
Voor updates https://www.bigsurcalifornia.org/highwa ... tions.html en het laatste stuken bij Carmel zijn ze dus nog bezig en verwachting is dat de route in de zomer pas weer volledig open is.
Dus je gaat verder niks doen in LA of wel?
-
- Amerikakenner
Nee nee LA heb ik redelijk uitgespeeld, al vaak geweest. Gaat me echt om Yosemite. En dus vooral de vraag ik of ik daar direct heen zal rijden of met een ommetje
Maar als een deel van de route langs de kust eruit ligt is dat misschien ook weer zonde van de tijd.

Dan misschien vliegen naar San Francisco in plaats van LA, je route terug naar Yosemite is dan ook weer een stuk korter richting SF. Je kunt dan een deel van Highway 1 pakken richting Monterey, en vanaf daar doorrijden naar Yosemite. Stel dat Highway 1 in juni weer open is, dan kun je die zuidelijke route alsnog nemen en dan via Fresno richting Yosemite.
Trouwens, ik wil volgend jaar ook starten in San Francisco, opnieuw Highway 1 doen en daarna via Fresno naar Yosemite. Deze keer wil ik er 4 volle dagen blijven. De vorige twee keren had ik telkens maar 1 dag, en ik wil echt even goed afscheid nemen daar
.
Trouwens, ik wil volgend jaar ook starten in San Francisco, opnieuw Highway 1 doen en daarna via Fresno naar Yosemite. Deze keer wil ik er 4 volle dagen blijven. De vorige twee keren had ik telkens maar 1 dag, en ik wil echt even goed afscheid nemen daar

-
- Amerikakenner
Helaas moet ik in LA beginnen, zit daar een week voor werk en blijf dan dus daarna zelf nog even
Anders idd zeker op SF gevlogen. Zou er wel vanaf kunnen terugvliegen eventueel, dat zou ik nog even kunnen bekijken.
Maar goed als dat stuk highway 1 van LA tot bv Morro Bay ook de moeite is, is dat natuurlijk ook een optie.
En tof hoor volgend jaar highway 1! Dan kun je hem waarschijnlijk wel helemaal rijden.

Maar goed als dat stuk highway 1 van LA tot bv Morro Bay ook de moeite is, is dat natuurlijk ook een optie.
En tof hoor volgend jaar highway 1! Dan kun je hem waarschijnlijk wel helemaal rijden.
Terugvliegen vanaf SFO zou ik zeker overwegen.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
-
- Amerikakenner
Ja qua afstand is het beter maar qua timing van de vlucht weer minder. Die gaat nl om 1345 dus dan zou ik er ook weer weinig tijd mee winnen want ik moet dan alsnog de dag ervoor naar SF rijden. Geen zin nl op om 6u in de ochtend ofzo te vertrekken.
Is er maar één vlucht per dag?
-
- Amerikakenner
Helaas wel ja, met KLM rechtstreeks dan. Of een uurtje later met Lufthansa maar dat haalt ook weinig uit
Einde middag of avond zou perfect zijn.

In de avond zag ik een vlucht van Virgin/BA met een overstap in LHR.
-
- Amerikakenner
Aha ja ik wil wel rechtstreeks hehe maar komt goed, doen gewoon LA heen en terug en dan kijk ik wel of ik de rit in 1 keer maak of met overnachting ergens.
Wat zou dan eventueel een leuke plek zijn om te overnachten? Fresno? Visalia?
Wat zou dan eventueel een leuke plek zijn om te overnachten? Fresno? Visalia?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Is het misschien een idee om vanuit LA naar het oosten van de sierra's te gaan? Met een overnachting in Lee Vining bijvoorbeeld. Dan kun je daarna de Tioga Road nemen.
Van Yosemite naar LA is goed te doen in 1 keer.
Marianne
Van Yosemite naar LA is goed te doen in 1 keer.
Marianne
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou zelf geloof ik via de 14 uit LA rijden, en dan idd de 395 pakken naar de Tioga Pass, dat is toch wel een mooie route. Niet de snelste, maar zeer de moeite.
-
- Amerikakenner
Ohja dat is idd wel een goeie @Martin & Marianne! Ding is alleen dat dat even lang rijden is (5/6 uur) als wanneer ik via de westkant direct het park in ga. Dus als ik pas in de middag kan gaan rijden is het idee van ergens halverwege overnachten en de volgende ochtend verder rijden dan niet meer helemaal van toepassing. Plus de Tioga Road moet dan wel open zijn maar die kans lijkt me wel groot.
Maar goede optie om te hebben, ik moet maar kijken wat ik doen dan zodra ik weet hoe laat ik vanuit LA kan vertrekken
Maar goede optie om te hebben, ik moet maar kijken wat ik doen dan zodra ik weet hoe laat ik vanuit LA kan vertrekken

-
- Amerikakenner
Ik denk dat ik wel een goed idee heb. In 2021 had ik ook een hele reis uitgestippeld met iets meer dagen en toen had ik ook een overnachting gepland in lone pine om Alabama hills en omgeving te bekijken.
Dus dat kan ik nu dan wel mooi als optie achter de hand houden voor tussenstop. Is wat minder ver dan lee vining en kan ik toch die mooie route rijden
Moet ik alleen in de gaten houden dat de tioga pass dan open is. Is dat een risico denken jullie op 11 juni?
Dus dat kan ik nu dan wel mooi als optie achter de hand houden voor tussenstop. Is wat minder ver dan lee vining en kan ik toch die mooie route rijden

- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is absoluut een risico. Kwestie van in de gaten houden, en anders als alternatief (en mooie route) de 88 pakken over de Carson pass, die is sowieso het hele jaar open.
-
- Amerikakenner
Thnx Pete gaan we in de gaten houden. Als ie niet open is ga ik wel direct vanuit LA naar Yosemite want als ik vanaf Lee Vining/Lone Pine vervolgens nog eens 5 uur moet rijden gaat dat wel lang duren voor ik eindelijk in Yosemite ben hehe.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
De Sonora Pass is ook nog een optie. Het moet al heel raar lopen wil die niet open zijn tegen die tijd.
Hou ook dit topic in de gaten.
Marianne
Hou ook dit topic in de gaten.
Marianne
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 2213 Weergaves