Bovenaan de voorbeeldreis.

Onderaan onze huidige planning.
1. Wij blijven geen 2 nachten in Yosemite, maar slechts 1. We overnachten in Lee Vining, doen in de ochtend Mono Lake (nee, geen Bodie), en daarna Tioga Pass en de rest van de dag Yosemite.
2+3. Wij doen in 3 dagen extra Monument Valley, Moab met Arches en Canyonlands
op 1 dag
4. Wij stoppen niet in Monterey na SF maar iets dichter, zodat we toch een voormiddag SF kunnen doen.
5. We stoppen op onze eerste dag in Needles, wat vroeger is dan op de voorbeeldreis.
Hier een conclusie;
De verschillen tussen de 2? De volle dag Yosemite en de volle dag San Francisco die jullie aanreiken, ruilen we in voor Monument Valley, Moab en de Scenic Byway 12 te zien. Dat is omdat we Las Vegas en Los Angeles wel voldoende "stad" vinden voor een reis.
Nog een conclusie?
De voorbeeldreis doet men 281,92km per dag in 13 rijdagen op een totale reis van 20 dagen inclusief een dag in LV, LA, SF, Yosemite en Zion, en 2 dagen vliegen.
Onze laatste planning doen we 298,44km per dag in 18 rijdagen op een totale reis van 22 dagen inclusief een dag in LV, LA en Zion, en 2 dagen vliegen.
Lijkt erop dat we de dagen die worden aangeraden om door te brengen in een stad in plaats daarvan doorbrengen onderweg, volgens gemiddelde dagafstanden die best binnen de 'acceptabele' normen vallen van de voorbeeldreis.
Om te antwoorden op je vragen Marianne;
1. Waarom een volledige dag Zion? We plannen op dag 10 een AM en PM in Bryce. Vertrek daar rond 1600 ongeveer, dan de rit naar Zion via HY89 van ongeveer 2,5Hr. Op dag 10 dan een volledige dag Zion, gezien we daar laat aankomen.
2. Overnachting in Death Valley ipv. doorrijden van Las Vegas naar Yosemite in 1 ruk omdat we a. meer iets hebben met woestijnen dan bos en b. omdat dan de dagafstand groter is.
3. Planning voor Yosemite;
-0800 Vertrek Lee Vining via Mono Lake stop/foto/ontbijt naar Tioga Pass naar Yosemite Village. Rechtstreeks is het 2Hr rijden. Geschatte aankomst 1300 (5Hr genomen voor onderweg, afhankelijk van de vorderingen, Olmstead Point en Tuolumne Grove Trail (2,5Hr) te doen)
-van 1300 hebben we Glacier Point en Tunnel View opstaan voor de rest van de dag. 's Avonds overnachting in Yosemite.
Martin & Marianne schreef:Zij hebben wel een "If I had more Time"-hoofdstukje.
Hebben ze bij elk verslag staan, en heb ik ook altijd bekeken om te zorgen dat we de highlights van elke stopplek meenemen. En dan kom ik weer terug naar "je kan er een week doorbrengen en NOG niet alles...."
Martin & Marianne schreef:Hou er in elk geval rekening mee dat het in september vroeg donker is en dat de dagen dus kort zijn.
Was een goede tip! Hebben we ook naar gekeken, daarmee bijvoorbeeld dat het volgens ons geen optie is om van Death Valley over Tioga naar Yosemite te rijden (om die extra dag Yosemite te krijgen). Tioga Pass doe ik liever fris in de ochtend.
We hebben trouwens ook gekeken naar het start/stop punt te verleggen van LA naar SF, om zo een volledige dag SF te hebben op het eind van de reis. Mijn vriendin heeft de keuze, en ze verkiest een laatste volle dag LA boven een laatste volle dag SF.
Ik veronderstel ook even dat dit geen goed forum is om te vertellen over mijn meermaandelijkse motoritjes van 800+km per dag, of mijn meerjaarlijkse motoritten van 1000+km per dag vanuit het Zuiden van Frankrijk terug naar België...