Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis robinsmit1990: route hulp nodig westkust Amerika 18 dagen.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
robinsmit1990
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis robinsmit1990: route hulp nodig westkust Amerika 18 dagen.

Bericht door robinsmit1990 »

Goedemiddag allemaal!

Mijn vriend en ik willen volgend jaar mei graag een reis van 18 dagen maken door west Amerika.
Nu hebben we ons al ingelezen op internet en hier op het forum ook het een en ander.
Maar op een of andere manier weten we niet goed hoe we aan deze planning moeten beginnen.
Graag zou ik advies krijgen om een mooie route te maken met mensen die er al eens zijn geweest :wink:
We willen er ook niet een gehaaste reis van maken dus niet te veel in proppen als dat gewoon niet gaat.
De plaatsen en parken die we zeker willen bezoeken zijn San - Francisco, De kust route, Los Angeles, Las vegas,
Grand canyon, Zion, Yosimite. Als dit haalbaar is in ieder geval in de steden San-Francisco & Las vegas willen we wel graag wat langer blijven.
Op dag 18 moeten we wel weer echt in Amsterdam landen hoop dat er hier een aantal mensen zijn die ons kunnen helpen met een mooie,
en goede route die haalbaar is in een tijdbestek van 18 dagen alle tips zijn welkom!
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Route hulp nodig west kust amerika 18 dagen.

Bericht door PSVwally »

Als je op dag 18 al moet landen op Schiphol moet je op dag 17 al naar huis. Dag 1 ben je ook al bijna de gehele dag aan t reizen, dus blijven er effectief 16 dagen over. Daarvan wil je in SF en Vegas wat langer blijven wat ook weer extra tijd kost (ik zeg even 2 nachten per stad) waardoor je maar 12 dagen overhoud voor al het anders.

1 naar LA
2 LA
3 LA - Cambria
4 Cambria - SF
5 SF
6 SF
7 SF - Yosemite
8 Yosemite
9 Yosemite - Mammoth Lakes
10 Mammoth Lakes - Death Valley
11 Death Valley - Zion
12 Zion
13 Zion - Grand Canyon
14 GC
15 GC - Las Vegas
16 Las Vegas
17 Las Vegas - naar huis
18 aankomst thuis

Je slaat dan wel Bryce Canyon over. Persoonlijk zou ik dag 13 dan in Page overnachten en dag 14 voor de GC gaan. Maar je kan dag 14 ook later op de dag al naar Vegas rijden voor meer tijd daar.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

De route van Paul is prachtig. Je kunt er iets mee schuiven; bijvoorbeeld LV tussen DV en Zion. Dan zou 1 nacht Zion ook voldoende kunnen zijn en kun je Bryce tussenvoegen. En dan een nacht Page en een nacht GC en eindigen in Phoenix of Las Vegas. Tussen Yosemite en Las Vegas zou je dan eventueel met 1 overnachting kunnen volstaan.
Het kan zijn dat de Tioga Pass in mei nog niet open is. Je maakt meer kans als je de route omdraait, en dus eindigt met Yosemite en SF.
Denk eraan dat je in het Memorial Day weekend het beste parken als Yosemite en Zion vermijdt.

Marianne
Willesilly
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Willesilly »

Hoi Robin,

Mijn vriend en ik zijn afgelopen april/mei het zuidwesten van de VS geweest. Wij hebben het volgende rondje gemaakt:

1 aankomst LA (overnachting in Barstow op 2 uur rijden van LA)
2 Grand Canyon / Tusayan
3 Grand Canyon / Page (Horseshoe Bend)
4 Page (Antelope Canyon) / Bryce Canyon
5 Bryce Canyon / via Zion / Las Vegas
6 Las Vegas
7 Las Vegas
8 Las Vegas / via Death Valley / Tulare
9 Tulare / San Francisco
10 San Francisco
11 San Francisco / Monterey (walvissen!)
12 Monterey / San Simeon
13 San Simeon / strand omgeving LA
14 LA
15 LA / vertrek
16 aankomst thuis

Ik moet daar eerlijk bij zeggen dat het tempo van de reis hoog was en in sommige opzichten te hoog. Zo zou ik - achteraf - een overnachting in Death Valley doen bijvoorbeeld bij Furnace Creek Inn of in de omgeving van Panamint Springs. Dag 8 was te lang en de omgeving is zo mooi dat je daar echt wilt genieten. In die periode kan je daar Pupfish zien. Marianne heeft mij daar toen op gewezen en het is echt heel leuk en bijzonder om te zien. Zijn speciale visjes, Google maar eens.

Wij hebben overigens erg slecht weer gehad (o.a. regen in Death Valley haha) en vanwege de forse hoeveelheid sneeuw konden we de regio Yosemite / Sequioa niet goed bezoeken. Wat dat betreft: hoe later je in mei daar bent hoe beter. Soms is de Tioga Pass half mei open en soms pas in juni (maar dat is volgens mij een uitzondering). In plaats van de kustroute op dag 11 - 14 zou je dan die regio kunnen bezoeken. Als de pas open is, hoef je er bovendien niet helemaal omheen rijden. Wij moesten dat wel. En je hebt 2 dagen meer natuurlijk!

Ik heb een fantastische reis gehad. Wel vroeg uit de veren. Het tempo was hoog en als je echt langere hikes wilt maken dan heb je meer tijd nodig in de parken. Wij hebben alleen korte hikes gedaan en in Bryce alleen de scenic view. Het was voor ons helaas te koud (< 0 graden) om te wandelen en daarom zijn we uiteindelijk toch ook naar Zion gereden. Een muts en handschoenen waren geen overbodige luxe ;)

Succes :thumbup: en geniet van de voorbereiding!

Gr. Silvie
robinsmit1990
Amerika-newbie

Super bedankt alvast voor jullie reacties! We gaan er is even mee aan de slag :wink:
Lees bij jullie wel over de Tioaga pass die in mei nog niet open is?
Zou de periode juni misschien beter zijn om deze reis te maken denken jullie?
We vinden lekker weer toch wel prettig als dat er toevallig bij zit haha :thumbup:
En we zitten niet echt vast aan een periode om de reis te gaan maken.
Hoor graag meer van jullie ervaringen ben blij dat ik hier nu mee aan de slag kan.
De voor pret is ook al heel erg leuk met het plannen van zo'n reis :D
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis robinsmit1990: route hulp nodig westkust Amerika 18 dagen.

Bericht door Mrvanilla »

Ik ben twee maal op reis geweest in die regio in mei en het weer kan dan wel grillig zijn. In Juni heb je daar al minder kans op. Afhankelijk van wanneer je in mei gaat zal de Tioga Pass dicht zijn. Meestal proberen ze deze voor Memorial Day wel open te hebben, maar je weet nooit wat het weer doet. In juni heb je zeer goede kans dat de pass open is. In hoger gelegen gebieden kan het in mei nog best fris zijn (Yosemite, Bryce).

Het mooie van mei is dat het nog niet zo druk is overal en dat alle watervallen op hun sterkst zijn, zeker in Yosemite is dat mooi.
Groetjes,
Daniel
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Soms is de Tioga Pass half mei open en soms pas in juni (maar dat is volgens mij een uitzondering).
Echt uitzonderlijk is dit toch niet hoor:

2011: 18 juni
2010: 5 juni
2006: 17 juni
2005: 24 juni
2003: 31 mei
1998: 1 juli (dat is wel uitzonderlijk)
1997: 13 juni
1995: 30 juni

7 keer op de laatste 21 jaar = 33% kans dat het juni wordt.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Willesilly
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Willesilly »

Ik weet niet of dit de juiste statistische onderbouwing is :wink: maar het gaat om het punt wat je maakt. De pas kan nog dicht zijn in juni.
@Robin: Het is dus belangrijk om vooraf naar alternatieven te kijken (zeker als je beperkt de tijd hebt voor je route) en tijdens de reis de condities van de wegen in het oog te houden. De website van het park helpt je daarbij https://www.nps.gov/yose. Veel plezier met de voorpret!
robinsmit1990
Amerika-newbie

Change of plans! We hebben toch 21 dagen om deze reis te maken.
op dag 21 moeten we wel weer terug zijn op Schiphol.
Heeft er nog iemand tips wat we kunnen aanvullen aan onze route deze extra dagen?
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Wat zou je zeggen om je oorspronkelijke route iets rustiger aan te doen? Bekijk de voorbeeldroute op de site eens?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Lijkt me toch niet zo moeilijk, zie de route en de opmerking van Paul op 14 augustus. Dus een stop in Bryce en Page. En misschien een extra stop aan de kust als je 1 nacht GC voldoende vindt.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer