Autoverzekering via AMEX en schade gereden.
Geplaatst: 29 nov 2025, 13:13
Dit jaar hadden we voor het eerst een auto gehuurd bij National zonder aanvullende verzekeringen, omdat de benodigde dekking via onze AMEX Platinum-kaart geregeld was. We hebben nog nooit schade gehad met een huurauto, maar dit jaar liep het anders. Op een van de laatste dagen in Las Vegas werden we van achteren aangereden. Gelukkig bleef het bij blikschade en waren er geen gewonden. We hebben ter plekke de gegevens met de tegenpartij uitgewisseld en de beschadigde auto op Las Vegas Airport omgeruild voor een andere.
Bij het National-kantoortje moesten we een vreemd geel formuliertje invullen en de gegevens van de tegenpartij doorgeven. Er werd gezegd dat we binnen 5–7 werkdagen een e-mail zouden ontvangen met verdere informatie.
Dat duurde uiteindelijk wat langer: pas na één maand kregen we een verzoek van National om extra informatie aan te leveren. In diezelfde mail stond dat de andere partij waarschijnlijk schuldig was. Alles netjes aangeleverd.
Zo’n 14 dagen later kregen we via de post een dikke envelop van National met daarin de volledige schadeafrekening (ruim $11.000), inclusief een gedetailleerd overzicht van alle uitgevoerde reparaties en een duidelijk schaderapport. Het verzoek was om dit bedrag te betalen.
We hebben National gemaild met de vraag of dit allemaal wel klopte, zeker omdat de tegenpartij schuldig leek. Het antwoord was kort door de bocht: “U heeft de auto gehuurd en niet onbeschadigd teruggebracht, dus u bent verantwoordelijk. U kunt de schade zelf of via uw verzekering proberen te verhalen op de tegenpartij.”
Hierop hebben we een claim ingediend bij AMEX. Dat ging verrassend makkelijk. Binnen één dag kregen we bericht dat ze alleen nog het betalingsbewijs nodig hadden. Het blijkt namelijk dat AMEX vereist dat je de schade eerst zelf betaalt, en daarna het betaalbewijs indient.
We hebben het bedrag daarom via de creditcard aan National betaald en direct het bewijs naar AMEX gestuurd. Binnen vijf dagen stond de schade—minus de sleepkosten (de auto bleek door National van hun garage naar de reparateur te zijn gesleept)—weer op onze rekening.
Ik heb AMEX nog gevraagd of zij de kosten vervolgens zouden verhalen op de tegenpartij, maar het antwoord was duidelijk: “Nee, wij vergoeden alleen uw schade.”
Het voelt wat vreemd, maar uiteindelijk hebben wij onderaan de streep alleen de sleepkosten en de maandelijkse kosten van de AMEX-kaart betaald.
We hebben nog even doorgerekend of het goedkoper was geweest om geen AMEX te nemen en de auto wél volledig bij de verhuurder te verzekeren. In ons geval bleek de AMEX-optie toch iets goedkoper, mede omdat de kaart ook voordelen biedt zoals loungetoegang en drie keer per jaar een gratis diner. Voor ons was het dus een prima constructie.
Maar wil je écht geen gedoe of administratief werk? Dan is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon de verzekeringen van de autoverhuurder af te sluiten
Bij het National-kantoortje moesten we een vreemd geel formuliertje invullen en de gegevens van de tegenpartij doorgeven. Er werd gezegd dat we binnen 5–7 werkdagen een e-mail zouden ontvangen met verdere informatie.
Dat duurde uiteindelijk wat langer: pas na één maand kregen we een verzoek van National om extra informatie aan te leveren. In diezelfde mail stond dat de andere partij waarschijnlijk schuldig was. Alles netjes aangeleverd.
Zo’n 14 dagen later kregen we via de post een dikke envelop van National met daarin de volledige schadeafrekening (ruim $11.000), inclusief een gedetailleerd overzicht van alle uitgevoerde reparaties en een duidelijk schaderapport. Het verzoek was om dit bedrag te betalen.
We hebben National gemaild met de vraag of dit allemaal wel klopte, zeker omdat de tegenpartij schuldig leek. Het antwoord was kort door de bocht: “U heeft de auto gehuurd en niet onbeschadigd teruggebracht, dus u bent verantwoordelijk. U kunt de schade zelf of via uw verzekering proberen te verhalen op de tegenpartij.”
Hierop hebben we een claim ingediend bij AMEX. Dat ging verrassend makkelijk. Binnen één dag kregen we bericht dat ze alleen nog het betalingsbewijs nodig hadden. Het blijkt namelijk dat AMEX vereist dat je de schade eerst zelf betaalt, en daarna het betaalbewijs indient.
We hebben het bedrag daarom via de creditcard aan National betaald en direct het bewijs naar AMEX gestuurd. Binnen vijf dagen stond de schade—minus de sleepkosten (de auto bleek door National van hun garage naar de reparateur te zijn gesleept)—weer op onze rekening.
Ik heb AMEX nog gevraagd of zij de kosten vervolgens zouden verhalen op de tegenpartij, maar het antwoord was duidelijk: “Nee, wij vergoeden alleen uw schade.”
Het voelt wat vreemd, maar uiteindelijk hebben wij onderaan de streep alleen de sleepkosten en de maandelijkse kosten van de AMEX-kaart betaald.
We hebben nog even doorgerekend of het goedkoper was geweest om geen AMEX te nemen en de auto wél volledig bij de verhuurder te verzekeren. In ons geval bleek de AMEX-optie toch iets goedkoper, mede omdat de kaart ook voordelen biedt zoals loungetoegang en drie keer per jaar een gratis diner. Voor ons was het dus een prima constructie.
Maar wil je écht geen gedoe of administratief werk? Dan is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon de verzekeringen van de autoverhuurder af te sluiten