Mobile Passport Control

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Mobile Passport Control

Bericht door Timothy555 »

Al mensen die het gebruikt hebben hier?

Kon er niet meteen een topic over vinden.

https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/ ... rt-control

Iedereen die (onder andere) op een ESTA reist kan er gebruik van maken. Meeste luchthavens doen hier aan mee.

Volledig gratis.

In het kort: vooraf zoveel mogelijk invullen. Bij het landen aanvullen en verzenden - je krijgt een QR.

Aparte lijn, ik las enkele reviews waar mensen in een veel kortere rij konden aanschuiven, QR tonen en amper nog vragen (die beantwoordt je al in de app) van een CBP-officer.

Je kan ook een profiel voor je gezin aanmaken (maximum 12 personen op 1 applicatie).

Ik ga het in juni voor het eerst proberen nu.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Dutchess »

Ja, voor mezelf gebruikt (US citizen), en laatst ook voor m'n vader (ESTA). Op SLC was het zeker een kortere rij. En ook fijn dat mijn vader en ik door dezelfde rij konden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Coyote »

Interessante ontwikkeling. :thumbup:

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt: wanneer doe je dit? Reeds thuis, onderweg of als je aankomt? Zie dat je voor bepaalde onderdelen wel een werkende internetverbinding nodig hebt.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
wouterjanS
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 jul 2022, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Mobile Passport Control

Bericht door wouterjanS »

In de FAQ staat dat je een US of Canadees paspoort moet hebben.
image.png
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Timothy555 »

Ik lees bijna overal ‘and Visa Waiver Program Travellers’. ESTA lijkt me dus ok.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Timothy555 »

Net eens een applicatie klaargezet voor juni (maar uiteraard nog niet submitted want dat moet je ter plekke doen).

Je bent er in 2-3 min volledig door.

Het verschil is: als je een Amerikaans of Canadees paspoort hebt kan je dit scannen en gewoon doorlopen nadien bij de officer zonder je paspoort te tonen (al kan deze dat in theorie nog altijd perfect vragen).

Als je reist onder Visa Waiver Program moet je altijd nog je paspoort tonen aan de officer op heden - maar de vragen en doel van de trip zijn dus al netjes beantwoord.
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1863
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Mobile Passport Control

Bericht door asv60 »

Ben benieuwd of dit echt zo makkelijk gaat en je echt in een korte rij komt. Als dat zo is dan heeft Global Entry niet veel meerwaarde lijkt me. Zou me alleen zorgen maken over een werkende internetverbinding. Volgens mij staan er toch ook altijd borden dat je je telefoon niet mag gebruiken.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Elendan »

Dat zou erg fijn zijn, maar het werkt vermoed ik alleen op een ESTA waar je al een keer de VS mee bent in geweest, net als die aparte rijen die ze voorheen hadden voor returning ESTA.

The MPC mobile app, is available to..... returning Visa Waiver Program travelers with approved ESTA. De ESTA's van ons verlopen volgende maand dus we moeten nieuwe aanvragen voor juni en dan werkt het denk ik niet.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Timothy555 »

Ik lees conflicterende info op 3rd party sites inderdaad. In de app zelf (eligibility guide) lees ik dit (en ik kopieer 1 op 1)

Refer to the list below to see if you and your family members are eligible to use the CBP MPC app:

- US Citizens with a valid US passport
- Canadian Citizens with a valid Canadian passport
- Lawful Permanent residents with a valid LPR-card
- Visa Waiver Program travellers with a valid passport from a Visa Waiver country

Dat laatste slaat dus op iemand die op een ESTA reist vanuit Nederland of België (en vele andere landen).

Ik heb een mailtje naar CBP gestuurd met de expliciete vraag of ik het als Belg onder ESTA mag gebruiken (en ook als die ESTA nieuw is). Ik koppel hier terug eens ik antwoord heb.

@asv60 geen 4/5G (eSim) of werkende wifi op de luchthaven is toch niet meer van deze tijd… en geen GSM gebruiken (opzichtige fotos nemen snap ik) in de wachtrij? Dan zie ik 80% in overtreding gaan, inclusief ikzelf elke keer…
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7940
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Pete.Z »

Normaal gesproken ga ik samen met mijn Amerikaanse echtgenote door de citizen rij, maar oktober ga ik alleen en ga ik dit zeker eens proberen. 8)
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Dutchess »

Elendan schreef:
19 feb 2024, 09:33
The MPC mobile app, is available to..... returning Visa Waiver Program travelers with approved ESTA. De ESTA's van ons verlopen volgende maand dus we moeten nieuwe aanvragen voor juni en dan werkt het denk ik niet.
Jawel hoor, mijn vader had ook een nieuw ESTA (omdat zijn vorige ESTA was verlopen).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Mobile Passport Control

Bericht door goldenhills »

Travelers who successfully use the MPC app will no longer have to complete a paper form and may be provided a designated queue.
Afgelopen januari op SFO hoefden we geen paper form in te vullen, er werden geen formulieren uitgedeeld in het vliegtuig. Wel in de gewone rij (US Citizen / green card voor ons), en de border patrol officer stelde de vragen en vulde alles elektronisch in.

Gelukkig hebben ze de scan apparaten voor paspoort en green card weggehaald, dat kostte meer tijd dan dat het opleverde. Dat systeem werkt een stuk beter op Schiphol.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Mobile Passport Control

Bericht door goldenhills »

Timothy555 schreef:
19 feb 2024, 10:20
In de app zelf (eligibility guide) lees ik dit (en ik kopieer 1 op 1)

Refer to the list below to see if you and your family members are eligible to use the CBP MPC app:

- US Citizens with a valid US passport
- Canadian Citizens with a valid Canadian passport
- Lawful Permanent residents with a valid LPR-card
- Visa Waiver Program travellers with a valid passport from a Visa Waiver country
Op de MPC site staat dit:
The MPC mobile app, is available to U.S. citizens, U.S. lawful permanent residents, Canadian B1/B2 citizen visitors and returning Visa Waiver Program travelers with approved ESTA.
Dus je moet al eens op VWP in de VS zijn geweest?

Dit is wel handig:
Cellular or Wi-Fi connectivity is required to send information and receive a receipt, but travelers may complete profile(s) without being connected to the internet.
Tussen het vliegtuig en de hal moet het toch wel lukken om de boel te versturen, hoop ik.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Dutchess »

goldenhills schreef:
19 feb 2024, 17:55
Afgelopen januari op SFO hoefden we geen paper form in te vullen, er werden geen formulieren uitgedeeld in het vliegtuig. Wel in de gewone rij (US Citizen / green card voor ons), en de border patrol officer stelde de vragen en vulde alles elektronisch in.

Gelukkig hebben ze de scan apparaten voor paspoort en green card weggehaald, dat kostte meer tijd dan dat het opleverde. Dat systeem werkt een stuk beter op Schiphol.
Al voordat ik MPC gebruikte hoefde ik in de USC rij niets te laten zien op SLC, geen formulieren en zelfs geen paspoort! Alleen maar in de camera kijken en mondeling wat vragen beantwoorden. Een beetje creepy eerlijk gezegd, dat ze zelfs m'n paspoort niet nodig hadden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Mobile Passport Control

Bericht door goldenhills »

@Dutchess Het stelde bij ons ook weinig voor. Ik geloof wel dat hij onze paspoort en GC aannam, maar het is inderdaad vooral in de camera kijken en vragen beantwoorden. Onze rij was overigens behoorlijk lang, reizen rond de feestdagen geeft waarschijnlijk meer locals dan in de zomer (zeker op SFO). En een paar mensen werden er uitgepikt en moesten naar de immigration office. Dat geeft al gauw een flinke opstopping.

Ik heb geen MPC rij gezien op SFO, maar die zou er wel moeten zijn. Volgende keer!
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Timothy555 »

@goldenhills 1 keer is voldoende zoals ik het lees - mag dus volgens mij wel een nieuwe ESTA zijn.
KjuRed
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jul 2015, 10:41
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Mobile Passport Control

Bericht door KjuRed »

Wij hebben MPC afgelopen kerstvakantie naar Cancun kunnen gebruiken tijdens een overstap op JFK en op de terugreis ATL. Kwestie van verbinden met de Wifi, app downloaden als je die nog niet hebt, vragen invullen, foto maken, indienen en dan als je dat nog niet hebt gedaan, de rij ingaan. Op ATL was degene die ons controleerde zelfs verbaasd omdat hij niet wist dat het ook met ESTA kon.

Het was wel heel fijn omdat de andere rij ontzettend lang was.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42065
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Martin & Marianne »

Goed om te horen @KjuRed ! Had je een returning ESTA of een nieuwe?

Marianne
KjuRed
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jul 2015, 10:41
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Mobile Passport Control

Bericht door KjuRed »

Onze ESTA was op dat moment al bijna twee jaar oud.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42065
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Martin & Marianne »

Oké, een returning ESTA dus, je was er al dan eerder mee naar de VS geweest neem ik aan
Dan is het nog even onduidelijk of het met een nieuwe ESTA kan.

Edit: ik zie nu in het bericht van Dutchess dat dat kan.

Marianne
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer