Tolwegen in Texas

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Tolwegen in Texas

Bericht door swissdutchie »

Beste mensen,
In het najaar 2024 gaan wij voor 3 1/2 week naar Texas. Tot nu toe zijn we tijdens onze reizen naar de VS voornamelijk buiten de grote steden gebleven en we hebben daarom nog weinig ervaring met tolwegen opgedaan. Deze keer is dat echter anders, want naast Houston, de stad waar we op vliegen, liggen ook Austin, Dallas / Fort Worth en San Antonio op onze route.
We hebben een huurauto van Alamo en ik weet inmiddels, dat je daar eventuele tolkosten plus een servicefee automatisch van jouw creditcard kunt laten afboeken. Toch willen wij deze extra kosten eigenlijk liever voorkomen door de tolwegen zo veel mogelijk te mijden.
Daarom mijn vraag: Is het vermijden van tolwegen rond de grote steden in Texas makkelijk te doen of moeten we dan rekening houden met grote omwegen, files, vertragingen en dergelijke? Ook was ik benieuwd met wat voor bedragen ik rekening moet houden, als we wel een keer een tolweg pakken? Is er een site, waar je de tol kunt berekenen? Tenslotte heb ik begrepen, dat er op sommige snelwegen alleen op bepaalde banen tol geheven wordt. Is dat dan duidelijk aangegeven of zit je zo per ongeluk in een baan waar je wel tol voor moet betalen?
Ik hoop, dat er op dit forum mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast heel hartelijk dank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door hemmie »

Ik woon in Houston, je kunt hier op zich best de tol vermijden, ik betaal zelden tol. Je rijdt natuurlijk soms wel eens een beetje om, en wij nemen soms de tolweg om files op andere wegen te vermijden, maar zeker buiten de apits zou het geen probleem moeten zijn. Volgens mij is Dallas een vergelijkbare situatie, als we daar komen betalen we ook nooit tol, de andere steden hebben nog minder tolwegen volgens mij.
Omdat ik weinig op de tolwegen rijdt, en alles bij ons automatisch gaat, vind ik het lastig om iets over de prijs te zeggen. De prijs varieert ook, de ene weg is duurder dan de andere. Maar je bent verrassend snel $5 kwijt.
De rijstroken (tevens carpoolstroken) waar je voor moet betalen kun je heel makkelijk vermijden, daar komt je niet per ongeluk op terecht.
Laatst gewijzigd door hemmie op 31 jan 2024, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door ADE01 »

Voor kosten: https://tollguru.com/texas-toll-calculator Ik weet niet hoe Alamo de service fee berekent maar het is handig dat even te bekijken. Tolwegen zijn vaak niet heel duur maar bijv. een dagelijkse service fee maakt het dan wel duurder. De toll booths zijn vrijwel overal dicht dus je kunt niet cash betalen.

Wij wonen dicht bij een tolweg en het ligt voornamelijk aan de route en het tijdstip of het veel tijd scheelt. Austin heeft de I35 recht door het midden lopen dus het scheelt niet altijd veel maar bijv. in de spits van Austin naar San Antonio of andersom kan zomaar 20-30 minuten schelen met gebruik van de tolweg omdat de snelweg volledig vast staat. Google maps heeft overigens een optie ingebouwd, met of zonder tol. Wij gebruiken dat vaak om te kijken wat het verschil is en of het het waard is.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door Coyote »

Alamo maakt gebruik van het zogn. Alamo TollPass Program. Een uitgebreide uitleg vind je hier.

De kosten vallen best mee. Per dag dat je er gebruik van maakt betaal je, naast de tolkosten zelf, een fee van USD 3,95 - USD 5,35 met een maximum van USD 26,75 per huurperiode.

Vaak kun je via je navigatie (Google Maps bijv.) aangeven dat je tolwegen wilt vermijden. Ik maak daar vaak gebruik van als ik tolwegen wil vermijden. Soms is een route via een tolweg stukken sneller dus op die momenten kun je overwegen er wel gebruik van te maken.

Ik huur dit jaar zelf ook bij Alamo en rijd ook in Texas dus heb er ook mee te maken. :wink: Gezien de lage fee denk ik dat ik er wat vaker gebruik van maak dan met een huurauto van Hertz waar ik afgelopen oktober bijna USD 10 (!) fee moest betalen voor elke dag dat ik gebruik maakte van tolwegen. Bij de uiteindelijke afrekening was de fee (4 dagen) hoger dan de tolkosten zelf... :?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door swissdutchie »

Hartelijk dank voor de heldere uitleg allemaal! Hier kan ik wat mee.
We zullen proberen om met behulp van Google Maps de tolwegen zoveel mogelijk te vermijden, behalve als dat echt een hele hoop tijd gaat schelen. Gelukkig hebben we meestal geen haast en hoeven we ook niet vaak tijdens de spits te rijden.
De site met de uitleg van het Tollpass-systeem had ik zelf al gevonden, maar die van de tolguru kende ik nog niet. Nogmaals hartelijk dank voor alle links en het delen van jullie persoonlijke ervaringen!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door jojostravelusa »

Wij kennen tot nu toe alleen Dallas en daar hebben we geen enkele moeite gehad om tolwegen te vermijden.
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door swissdutchie »

Dankjewel jojostravelusa!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door jojostravelusa »

Uit ons verslag van 2018:
We kiezen ook vandaag voor de interstate om kilometers te maken; de I 30. Het is ongeveer 550 km naar Dallas.
Als tussendoortje rijden we via de State Line Avenue Texarkana in. Hier is het enige postkantoor/court house wat in 2 staten staat. Een soort Baarle Nassau in de USA. De grens tussen Texas en Arkansas loopt over de State Line Avenue. Rechts is Texas en links is Arkansas en die grens loopt door tot in het postkantoor. Je kunt er ook in 2 staten tegelijk staan. Het ziet er leuk uit en is een aardige korte stop tussendoor. Als we Dallas naderen wordt het behoorlijk druk. Via de 30, 35 E en 67 komen we aan bij Cedar Hill State Park.
Gebruikersavatar
butterfly
Amerika-expert
Berichten: 1512
Lid geworden op: 23 okt 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Noord-Holland

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door butterfly »

Interessant topic, ik heb hier toevallig van de week ook naar zitten kijken. Vooral rond Dallas met die vele snelwegen over elkaar ben ik zo bang weer net de verkeerde weg te nemen.(hadden we in Californië de vorige keer ook)
Coyote schreef:
30 jan 2024, 05:24
Gezien de lage fee denk ik dat ik er wat vaker gebruik van maak dan met een huurauto van Hertz waar ik afgelopen oktober bijna USD 10 (!) fee moest betalen voor elke dag dat ik gebruik maakte van tolwegen. Bij de uiteindelijke afrekening was de fee (4 dagen) hoger dan de tolkosten zelf... :?
Roland
Op dit moment zie ik steeds bij Herz de goedkoopste tarieven voor ons, maar precies dit houdt mij een beetje tegen. Ik had ook ergens gelezen dat als je wel per ongeluk op een tolweg terecht komt, dat je voor je gehele huurperiode het hoogste bedrag per dag moet betalen ( 10 dollar per dag ipv 6 dollar) exclusief de tolprijzen op zich.
Bij Alamo krijg je dan altijd gewoon dat alleen de tol van je rekening wordt geschreven ( in ons geval ca 15 dollar ofzo) daar kan ik nog wel mee leven.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door harryh »

Het is op meerdere manieren op te lossen. Ik heb zelf een Sunpass Pro transponder voor Florida, die werkt ook bij Dallas. Dan gaan er geen rekeningen naar de auto verhuurder. Er zal vast wel een transponder in Texas te krijgen zijn.

Wij zijn twee keer in Texas geweest, een keer huur bij Hertz en een keer National, en ik heb nergens tol betaald, zet in je navigatie tolwegen vermijden aan.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door Coyote »

butterfly schreef:
01 feb 2024, 20:48
Ik had ook ergens gelezen dat als je wel per ongeluk op een tolweg terecht komt, dat je voor je gehele huurperiode het hoogste bedrag per dag moet betalen ( 10 dollar per dag ipv 6 dollar) exclusief de tolprijzen op zich.
Ik weet niet waar je dit gelezen hebt maar volgens mij is de fee nu standaard USD 10 per dag als je er gebruik van maakt. Dat is wat bij mij berekend is de laatste huurperiode in okt '23. In juni '22 betaalde ik nog USD 6 fee per dag. Bij beide ging alles via TollbyPlate van Hertz.

Kreeg gisteren toevallig nóg een afrekening van Hertz. De 3e inmiddels sinds okt '23. :? Opnieuw werden nog tolkosten in rekening gebracht. Niet de fee, want die had ik eerder al betaald over deze dag. Betrof 7/10/23, een lange reisdag waarbij ik vele tolpoortjes voorbij ben gereden tussen Albany en Niagara Falls. Hopelijk is het nu klaar met de tol. :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door swissdutchie »

Coyote schreef:
02 feb 2024, 08:22
Kreeg gisteren toevallig nóg een afrekening van Hertz. De 3e inmiddels sinds okt '23. :? Opnieuw werden nog tolkosten in rekening gebracht. Niet de fee, want die had ik eerder al betaald over deze dag. Betrof 7/10/23, een lange reisdag waarbij ik vele tolpoortjes voorbij ben gereden tussen Albany en Niagara Falls. Hopelijk is het nu klaar met de tol. :P
Zo te zien kan het dus best lang duren, alvorens die tol geïnd wordt.
Ik hoop, dat het ons lukt om de meeste tolwegen te vermijden, maar als we per ongeluk toch op een tolweg terechtkomen of er bewust voor kiezen om een file te omzeilen, dan is dat dus ook geen ramp.
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door gera_r »

Door de jaren heen is het ons vrijwel altijd gelukt om tolwegen te vermijden door dat gewoon in te stellen op de TomTom of Google Maps. Op een foutje na, de laatste keer bij Los Angeles.
Dit jaar gaan we in april naar Texas en zijn ook nu van plan om de tolwegen te vermijden. Ik ga er gewoon vanuit dat dat goed gaat. En zo niet; ik zie dat de tarieven bij Alamo alles meevallen. We zullen het zien.
Gebruikersavatar
butterfly
Amerika-expert
Berichten: 1512
Lid geworden op: 23 okt 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Noord-Holland

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door butterfly »

Coyote schreef:
02 feb 2024, 08:22
Ik weet niet waar je dit gelezen hebt maar volgens mij is de fee nu standaard USD 10 per dag als je er gebruik van maakt. Dat is wat bij mij berekend is de laatste huurperiode in okt '23. In juni '22 betaalde ik nog USD 6 fee per dag. Bij beide ging alles via TollbyPlate van Hertz.
Van de site van Herz:
Wat kost Platepass®?
De kosten voor de tolwegen worden volledig aan u doorbelast plus een toeslag van $5.95 per kalenderdag waar van tolwegen gebruik wordt gemaakt. Er is geen maximum PlatePass® toeslag van toepassing

https://www.hertz.com/rentacar/products ... tepass.jsp

Het enige wat ik gek vind is het zinnetje "per kalenderdag waar van tolwegen gebruik wordt gemaakt" want ik dacht juist dat je niet slechts tijdens een deel van je autohuur kon betalen, maar alle dagen of niet.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door harryh »

https://platepass.com/faq/:

"PlatePass All-Inclusive daily and weekly rates vary by state. If you do not opt in to PlatePass All-Inclusive at the counter or opt in by opening the transponder shield box, but you use cashless toll lanes without another payment method approved by the toll authority, you will be charged an administrative fee of $9.99 per calendar day when tolls are incurred, plus the cost of each toll at the toll authority’s highest, undiscounted rate"
Gebruikersavatar
butterfly
Amerika-expert
Berichten: 1512
Lid geworden op: 23 okt 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Noord-Holland

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door butterfly »

Bedankt Harryh, dat bedoelde ik in mijn eerdere post ook: als je van tevoren erbij boekt dat het 6 dollar kost en als je dat niet doet, maar je wordt toch "geflitst" 10 dollar ( daarom schreef ik 10 ipv 6). waarop Coyote zich afvroeg waar ik die 6 dollar vandaan haalde :wink:

Ik ga in mijn eerste deel van mijn reis in Virginia alvast kijken om zelf een transponder te kopen. Ik zal aan mijn familie daar wel even vragen hoe dat allemaal moet. Als het niet lukt kan ik waarschijnlijk beter meteen maar de transponder erbij nemen dan per ongeluk op een tolweg terecht komen als ik ze probeer te vermijden. Uit ervaring weet ik dat je soms ineens een tolweg oprijdt terwijl dat niet de bedoeling was :lol:
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Afhankelijk van waar je heen gaat zodra je geland bent in Houston, kun je op een tolweg terecht komen, de Beltway (8). Dit is echter tussen I-45 en I-69 een gratis stuk. Dus als je op tijd afslaat naar 1 van deze snelwegen dan kom je niet op een tolweg en dan nog staat er een bord met wanneer de laatste Free Exit is.

Sommige snelwegen hebben een HOV (High-Occupancy Vehicle) lane. Soms ligt die apart, maar soms is het ook de meest linker baan van de snelweg. Op een HOV lane, oftewel carpool strook, mag je rijden als je met minimaal 2 mensen in de auto zit en dat is dan gratis. Als je er in je eentje over rijdt dan betaal je wel tol. Je wordt met cameras in de gaten gehouden. Je hebt zo'n HOV lane in Houston als je over de I-45 richting Dallas gaat en op de I-10 richting San Antonio.

Wat ik je kan aanbevelen is de app Waze te installeren. Dan aangeven dat je routes wilt die niet over tolwegen lopen en je bent er zeker van dat je de goede kant op wordt gestuurd. Waarschijnlijk kan dat met Google maps ook. Ik vind Waze gewoon wat prettiger werken.
Ik woon in Houston en gebruik de tolweg (Beltway 8) voor woon-werk verkeer. Kost me voor 2 secties zo'n $5.20 retour.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door Martin & Marianne »

Fijn, dit topic en de reacties! Wij beginnen ook in Houston en ik had er nog niets echt bij stilgestaan dat we met tolwegen te maken konden krijgen.

Marianne
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Tolwegen in Texas

Bericht door swissdutchie »

Bedankt weer voor alle ophelderende reacties! Dankzij jullie ben ik weer heel wat wijzer geworden. Fijn om te weten, dat we dus met zijn tweetjes gewoon gebruik mogen maken van de HOV lanes.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer