Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
A&A
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door A&A »

Wij hebben maanden geleden tickets geboekt bij KLM voor een vlucht DUS-SEA in augustus. De kortst mogelijke vlucht gezocht met een vertrektijd in Seattle zo laat mogelijk in de middag; om 16;30 uur zodat je nog wat aan die dag hebt en niet midden in de nacht vertrekt en aankomt.

Nu worden we door KLM/Air France gespamd met vluchtwijzigingen voor de terugvlucht. Eerst waren we beiden op een vlucht gezet die pas vrijdag zou vertrekken (oorspronkelijke terugvlucht was dinsdag!!!), daarna was één van ons op dinsdag en de ander op vrijdag (gezellig?!) etc.

Vanmorgen eerst maar eens gebeld naar KLM. Kreeg een behoorlijk chagrijnige dame aan de telefoon die slechts twee mogelijkheden bood; of rond 12 uur 's middags vertrekken en 's morgens vroeg terug in Dusseldorf, of om 18 uur vertrekken en een tussenstop van bijna 4 uur (was oorspronkelijk 1,5 uur).

Gezegd dat we het niet eens zijn met deze opties; we willen niet vroeg vertrekken en ook niet veel langer onderweg zijn als zij kiezen om er een vlucht uit te halen; dat is tenslotte onze schuld niet. op mijn opmerking dat ik dit een downgrade vond en of er geen betere opties waren of compensaties snauwde ze (lekker klantvriendelijk?!) dat het dit was of niks. Van ellende dus maar gezegd dat ik het er niet mee eens ben en ze ons dan maar op die vlucht met lange tussenstop moeten zetten?

Iemand enig idee wat je rechten in zo'n geval zijn? Tenslotte haalt de maatschappij er een vlucht uit en heeft daar dus voordeel bij. Nu ligt al het nadeel bij ons zonder enige vorm van compensatie.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door harryh »

@A&A Het beste is om zelf een passend vluchtschema te zoeken en dat per telefoon voor te stellen. KLM heeft daarin voor mij altijd toegestemd in een geval als het jouwe.
Je rechten: https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-ac ... rd-mag-dat
Stonden de vluchttijden al vast toen u boekte? Maar krijgt u nu heel andere vluchttijden en wilt u die niet? Dan mag u de vlucht kosteloos annuleren. U hebt recht op uw geld terug. De maatschappij moet uw ticket binnen 7 dagen terugbetalen. Gaat het om een kleine aanpassing of stonden uw vluchttijden nog niet vast? Dan kunt u niet de vlucht annuleren om die reden.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door Harry »

Je mag kosteloos annuleren en ergens anders een nieuwe vlucht boeken, of je kijkt zoals mijn naamgenoot + H aangeeft of er een betere vlucht is die aan jouw wensen voldoet.
Het komt elk jaar weer naar voren, mensen boeken heel vroeg terwijl de zomer schema’s nog helemaal niet bekend zijn, soms veranderd er niets of maar een paar minuten, soms vervalt de hele vlucht en moet er een ander alternatief gezocht worden. Zeker nu na jaren van Corona ellende de Chinese markt weer opengaat zullen er extra vluchten die kant opgaan ten koste van andere vluchten.
A&A
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door A&A »

Punt is dat er op die dinsdag (12 september) niet zo veel vluchten zijn van KLM of haar partners van Seattle naar Dusseldorf. Het beste alternatief dat ik zelf zou zien is omzetten naar een rechtstreekse vlucht naar Schiphol. Maar dan moeten ze ook de heenvlucht omzetten naar een rechtstreekse vlucht vanaf Amsterdam want anders staat onze auto in Dusseldorf.

Ik neem aan dat dit soort omzettingen mogelijk te veel gevraagd zal zijn? Of gaan ze daar ook in mee? Ze hoeven ons dan niet te vervoeren van Dusseldorf naar Amsterdam? Heen vliegen we ook van Dusseldorf via Schiphol naar Seattle.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door Harry »

Je kunt het proberen, ik denk niet dat ze daar heel snel mee instemmen, maar niet geschoten is altijd mis. Hopelijk krijg je nu wel een vriendelijke medewerker aan de lijn, je kunt het ook nog via Messenger of Whats app proberen. Ik heb midden in de Corona tijd goede ervaringen gehad met KLM via Messenger, maar dat was wel een award boeking, ik geloof dat je dan bij een andere afdeling terecht komt.
Ik hoop dat je een aanvaardbare oplossing kunt vinden.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door harryh »

A&A schreef:
08 feb 2023, 09:17
Punt is dat er op die dinsdag (12 september) niet zo veel vluchten zijn van KLM of haar partners van Seattle naar Dusseldorf.
Heb je deze gezien?
image.png
A&A
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door A&A »

Deze hebben we inderdaad gezien. En die mochten we dus niet... :evil:
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door Ruud2004 »

Ik zou nog een keer bellen en deze route voorleggen en aangeven dat hun aangeboden alternatief gewoon niet oke is. Nieuwe medewerker KLM is nieuwe kansen. Je kan hun alternatief ook weigeren en je vlucht annuleren, dat willen ze natuurlijk ook niet.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door harryh »

A&A schreef:
08 feb 2023, 11:13
Deze hebben we inderdaad gezien. En die mochten we dus niet... :evil:
Lijkt me een nobrainer, je had oorspronkelijk 1,5u voor de overstap en vertrek in de late middag, met dit alternatief ook.
Denk inderdaad dat je de verkeerde medewerker aan de telefoon had.
A&A
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door A&A »

Dus nog maar weer een keer KLM gebeld en nogmaals om de 18:20 uur gevraagd. Kon niet volgens de meneer aan de telefoon maar na wat aandringen zou hij het nog aan de technische dienst ofzo vragen of het toch omgezet kan worden. Een uur en 15 minuten in de wacht gehangen. Toen werd de verbinding verbroken :cry:

Van ellende toen via Whatsapp geprobeerd. Daar is het verzoek nu in de wacht. Wat een gedoe :sadcry:
Maxmannl
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 05 mei 2015, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door Maxmannl »

Die vlucht via Parijs moet echt geen enkel probleem zijn. Paar weken gelden ongeveer hetzelfde gehad. Naar (voor mij) onhandige vluchten omgeboekt.
Zelf gaan zoeken en toen ook een vlucht via Parijs gevonden even bellen en binnen 5 min was ik omgeboekt op die vlucht.

Enige wat misschien verschilt is dat ik paar dagen voor vertrek die wijziging had en dit nog maanden van te voren is.

Kun je niet inloggen en op reis wijzigen klikken? Soms werkt dit ook namelijk, als je dan op dezelfde datum en reisklasse blijft is alles 0 euro extra.

Rechtstreeks vanaf Amsterdam ipv Dusseldorf gaan ze niet doen. Wel voor vlucht die gewijzigd is maar niet voor de ongewijzigde vlucht (heb ik ook 2x geprobeerd :D ). Heb je dus niks aan als je daar parkeert.
De enige echte Ticketbaas
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door Harry »

Maxmannl schreef:
08 feb 2023, 13:08
Enige wat misschien verschilt is dat ik paar dagen voor vertrek die wijziging had en dit nog maanden van te voren is.
Dit maakt wel een wereld van verschil, die paar dagen voor vertrek gaf je recht op de EU vergoeding, daar is nu geen sprake van.
A&A
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door A&A »

Nee, de vlucht zelf wijzigen lukt niet (is geblokkeerd). Ik heb nu via Whatsapp geprobeerd en die hebben een aanvraag gedaan die nu als extra reis in mijn schema staat en dan vervelt er binnen 24 uur één van die twee waarschijnlijk. Helaas hebben ze voor de nieuwe reis met de juiste tijden een verkeerde datum gebruikt waardoor ik nu een dag later vlieg (mits de wijziging lukt). Dat is toch ook weer lastig; een extra dag in Seattle willen we eigenlijk niet.
Dus weer maar aan het appen nu. :roll:
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door Pete.Z »

Als je nu een andere vlucht naar je zin vindt, is de kans groot dat ook die nog een aantal keren gewijzigd gaat worden, vergeet dat niet.
A&A
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door A&A »

Afijn,12 uur later was het dan eindelijk toch geregeld; we mogen op de 18:20 uur vlucht op de oorspronkelijke dag met 1,5 uur overstap. Pfff, moraal is dus dat via Whatsapp wel werkt (en verhoudingsgewijs krijg je snel antwoord) en via bellen werkt niet.

Ik weet dat de vlucht nog wel 2x kan wijzigen. dat hebben wij ook al vaak gehad. Maar een terugvlucht 4 dagen later vind ik absoluut onacceptabel. En dan kun je nu wel een terugvlucht accepteren met een tussenstop van ruim 4 uur in de hoop/verwachting dat ook die weer zal wijzigen maar dan loop je 2 risico's; het wijzigt misschien niet en dan heb je het maar te slikken of het wijzigt wel, wordt nog slechter dan 4 uur tussenstop en zie dan maar eens iets beters te krijgen want je had dit immers al geaccepteerd?
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door Harry »

Fijn dat het geregeld is. :thumbup:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Mag KLM je zo maar op een vlucht met langere overstap zetten?

Bericht door harryh »

A&A schreef:
09 feb 2023, 07:59
Afijn,12 uur later was het dan eindelijk toch geregeld; we mogen op de 18:20 uur vlucht op de oorspronkelijke dag met 1,5 uur overstap.
Top :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer