HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2254
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door Big Al »

Mijn vader (van bijna 80) zal aanstaande zondag (30 oktober) naar de VS vliegen met United. Hij kan echter zijn vaccinatiebewijs (Covid-19) niet vinden...

Enig idee hoe we op korte termijn een kopie kunnen krijgen? Even de belangrijkste punten op een rij:
  • Hij kan het vaccinatiebewijs van twee jaar geleden niet vinden.
  • Hij heeft een paar weken geleden een "booster" gehad. Daar heeft hij wel een bewijs van. Dat was een mRNA-vaccin.
  • Hij heeft in april ook een "booster" gehad - ook mRNA. Ik weet niet of hij daar bewijs van heeft.
  • Alle inentingen zijn bij de GGD geschied.
  • Hij heeft eigenlijk nog nooit DigiD gebruikt. Is wel aangemeld en hij heeft zijn wachtwoord, maar DigiD vereist nu dat hij of een code via SMS krijgt of de DigiD-applicatie op de telefoon gebruikt. Dat laatste gaat zeker niet lukken. We hebben vandaag wel zijn telefoon aangemeld voor SMS, maar dat kan pas geactiveerd worden als hij de brief met de activeringscode ontvangt. We weten niet hoe lang dat gaat duren.
  • De huisartsenpost zegt dat ze geen vaccinatiebewijs kunnen afgeven omdat hij bij de GGD is ingeënt.
  • Ik heb via https://coronacheck.nl/nl/print/heb-je-een-bsn een telefoonnummer van de GGD gevonden waar je een nieuw bewijs kan aanvragen dat dan per post verstuurd wordt. Ik heb dat gedaan (met het BSN en de postcode) maar we weten niet hoe lang dat gaat duren.
  • Via die website heb ik ook een website van de GGD gevonden waar je met het patiëntennummer en de geboortedatum een afdruk van het bewijs kan aanvragen. We krijgen daar echter steevast de melding dat het patiëntennummer niet overeenkomt met de geboortedatum.
We wachten nu dus met smart op de post - hopelijk komt het nieuwe bewijs nog deze week met de post of ontvangt mijn vader de activeringscode voor DigiD nog op tijd.

Heeft iemand nog een beter idee? Zou het bewijs van de "booster" als bewijs kunnen dienen?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2254
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door Big Al »

Ik heb net dit nog gevonden op de site van de CDC:
People are considered fully vaccinated for the purposes of traveling to the United States 2 weeks (14 days) after a dose of an accepted single-dose vaccine or 2 weeks (14 days) after the second dose of an accepted 2-dose vaccine series, regardless of prior COVID-19 disease history. If you have received both doses of an accepted 2-dose vaccine series, regardless of how long it has been between doses, you are considered fully vaccinated. This means if you received a single dose of an accepted 2-dose series and then a booster dose of an accepted vaccine, you would be considered fully vaccinated under CDC’s Amended Order because you have received two total doses. The second dose does not have to be the same vaccine as the first, but both doses must be one of the accepted vaccines for you to be considered fully vaccinated.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... vaccinated
Als ik dit goed lees dan zou mijn vader met de documenten van de "booster" in april (als hij die nog heeft...) in combinatie met die van de recente "booster" als bewijs van volledige vaccinatie moeten kunnen gebruiken.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1240
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door IngridUSA »

Mijn ervaringen met de aanmeldingen DigiD (van m’n kinderen) zijn dat de brieven echt wel snel binnen lagen. In een bevestigingsmail uit 2018 van mijn zoon lees ik nog dat ze aangeven dat hij de brief met activeringscode binnen 3 werkdagen ontvangt.
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 212
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door Marielleh »

Getsie wat vervelend om nu hierover te moeten stressen!

Ik sluit me aan bij Ingrid, ook mijn ervaring met de code voor zoonlief was dat ie er snel was.
Uiteraard voor wat het waard is want je zit nu wel te wachten en moet het afwachten….
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door Old Faithful »

Ik weet niet of het zal lukken. Hij kan met de gegevens die hij heeft en zijn paspoort naar een priklocatie gaan. Daar zouden ze zijn eerdere prikken uit de computer moeten kunnen halen. Ik weet niet of ze een nieuw vaccinatiebewijs (mogen) verstrekken of zelfs een print zoals in de app kunnen maken. Aan het eind van de prikrij is de mogelijkheid het gele boekje bij te laten werken. Misschien eerst daar proberen, al hebben ze daar waarschijnlijk geen printer?

Overigens krijg je normaal - en is dat bewijs dat hij thuis heeft ook - een registratiebewijs en "geen officieel bewijs van vaccinatie, maar een bevestiging van uw vaccinatie. U kunt het niet als juridisch document gebruiken of er enige rechten aan ontlenen, zoals reizen of toelating tot evenementen." Ik zou hem dus laten vragen of ze een bewijs zoals in de app kunnen printen.

Ik weet niet of het veel zin heeft eerst te bellen of dit mogelijk is. Grote kans dat de medewerker aan de lijn het antwoord niet weet.

Succes.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door gera_r »

Ik heb vorig jaar gewoon vaccinatiebewijzen voor mijn 87-jarige moeder uit kunnen printen met het toezenden van sms-code van haar DigiD naar mijn telefoon. Zij heeft geen eigen smartphone.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door hemmie »

Hij heeft inderdaad maar 2 prikken nodig, dus bewijs van 2 boosters voldoet ook. Zolang de laatste meer dan 2 weken geleden was.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2254
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door Big Al »

IngridUSA schreef:
25 okt 2022, 07:12
Mijn ervaringen met de aanmeldingen DigiD (van m’n kinderen) zijn dat de brieven echt wel snel binnen lagen. In een bevestigingsmail uit 2018 van mijn zoon lees ik nog dat ze aangeven dat hij de brief met activeringscode binnen 3 werkdagen ontvangt.
Hoop doet leven!
Old Faithful schreef:
25 okt 2022, 10:33
Ik weet niet of het zal lukken. Hij kan met de gegevens die hij heeft en zijn paspoort naar een priklocatie gaan. Daar zouden ze zijn eerdere prikken uit de computer moeten kunnen halen. Ik weet niet of ze een nieuw vaccinatiebewijs (mogen) verstrekken of zelfs een print zoals in de app kunnen maken. Aan het eind van de prikrij is de mogelijkheid het gele boekje bij te laten werken. Misschien eerst daar proberen, al hebben ze daar waarschijnlijk geen printer?
Daar zaten wij ook al aan te denken. Wellicht een laatste optie.
Old Faithful schreef:
25 okt 2022, 10:33
Overigens krijg je normaal - en is dat bewijs dat hij thuis heeft ook - een registratiebewijs en "geen officieel bewijs van vaccinatie, maar een bevestiging van uw vaccinatie. U kunt het niet als juridisch document gebruiken of er enige rechten aan ontlenen, zoals reizen of toelating tot evenementen." Ik zou hem dus laten vragen of ze een bewijs zoals in de app kunnen printen.
Hij heeft inderdaad die brief, maar alleen maar van de laatste "booster". Volgens mij zullen deze brieven wel door de Amerikaanse CDC geaccepteerd worden - alle vereiste informatie staat erop. Gelukkig doen ze daar in de VS veel minder krampachtig over dan in Nederland. Probleem is natuurlijk wel dat je eerst de Nederlandse baliemederker/ster moet overtuigen. Die zal daar vast heel moeilijk over gaan doen. Had ik eerder dit jaar ook toen ik terug wilde vliegen naar de VS zonder me te laten testen omdat ik binnen 90 dagen Covid-19 had gehad.

Maar... dan moet hij nog wel een tweede Registratiekaart hebben. Ik zal morgen de GGD nog weer even bellen om te vragen of ze zo'n registratiekaart kunnen afdrukken.
Old Faithful schreef:
25 okt 2022, 10:33
Ik weet niet of het veel zin heeft eerst te bellen of dit mogelijk is. Grote kans dat de medewerker aan de lijn het antwoord niet weet.
Grotere kans dat je de loterij wint. Driemaal op rij. Zonder mee te doen.
gera_r schreef:
25 okt 2022, 14:06
Ik heb vorig jaar gewoon vaccinatiebewijzen voor mijn 87-jarige moeder uit kunnen printen met het toezenden van sms-code van haar DigiD naar mijn telefoon. Zij heeft geen eigen smartphone.
Zo hadden wij dat ook eerder gedaan, maar de accountant van mijn vader heeft roet in het eten gegooid door een nieuwe aanvraag in te dienen. Waarna hij de informatie (DigiD gebruikersnaam + wachtwoord) doodleuk per e-mail aan mijn vader stuurde!!! :shock:
hemmie schreef:
25 okt 2022, 14:22
Hij heeft inderdaad maar 2 prikken nodig, dus bewijs van 2 boosters voldoet ook. Zolang de laatste meer dan 2 weken geleden was.
Daar voldoet hij aan - maar hij kan maar één van die registratiekaarten vinden :sadcry:

De huisartsenpost gaf nog aan dat ze de lijst van medicijnen en vaccins kunnen afdrukken. Als daar ook de geboortedatum of BSN op staat dan is dat wellicht ook nog een optie.

Overigens van harte bedankt voor jullie reacties en suggesties!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2254
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door Big Al »

Goed nieuws - het vaccinatiebewijs is toch nog gevonden. Nu heeft hij er twee: het originele bewijs alsmede twee bewijzen van rDNA-"boosters".

Hartelijk dank voor alle suggesties! Wellicht zal deze informatie nog iemand anders helpen.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1240
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door IngridUSA »

Kijk, geweldig! Maak er alvast maar gelijk een foto van :wink: Goede reis!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2254
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door Big Al »

IngridUSA schreef:
26 okt 2022, 17:48
Kijk, geweldig! Maak er alvast maar gelijk een foto van :wink: Goede reis!
Reken maar! Mijn vader heeft ze op z'n scanner gelegd en ik heb op afstand (via TeamViewer - gratis voor particulieren) kopieën van alle documenten kunnen maken.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: HELP! Vaccinatiebewijs zonder smart phone of DigiD

Bericht door Old Faithful »

Mooi. :thumbup: Wens hem een goede reis.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer