British Airways: er is altijd wel wat...
Geplaatst: 02 jul 2022, 16:07
Na mijn recente (negatieve) ervaring met British Airways hieronder mijn verhaal. Ik heb al vele malen met BA gevlogen maar altijd is er wel wat. Soms iets kleins dat je gauw vergeet dan weer ervaringen die ik niemand toe wens. Waarom ik dan toch steeds weer voor BA kies is meestal de prijs aangezien ik bij hen toch wel mooie ticketprijzen vind. Echter, na mijn meest recente ervaring denk ik niet dat ik in de toekomst nogmaals met ze ga vliegen.
Afgelopen 3 juni vloog ik naar San Francisco met BA (AMS - LHR en LHR - SFO). Het begon al met de drukte op Schiphol (niet de schuld van BA). Ruim 3 uur deed ik erover om in te checken en door de controles te komen. Op tijd bij de gate maar toen vertrok het vliegtuig ruim een uur te laat. Met een overstap tijd van 2 uur op LHR werd dat krap met nog maar 1 uur speling. Gelukkig kreeg ik vlak voor vertrek een SMS-je van BA. Mijn aansluitende vlucht BA0287 naar SFO zou 2 uur later vertrekken. Voor mij perfect want dan hoefde ik mij niet te haasten bij aankomst.
Eenmaal op LHR was ik heel snel door de controles op LHR heen. Dat heb ik in het verleden wel eens anders meegemaakt. Toen de gate bekend werd gemaakt vanwaar BA0287 zou vertrekken bleek dat we nog meer vertraging hadden. Dat werd steeds meer en uiteindelijk zijn we met 4 uur vertraging vanaf LHR vertrokken naar SFO en kwamen daar 3 uur later dan gepland aan. Niet prettig als je in eerste instantie verwacht om 17:00 u te arriveren maar dat wordt 20:00 u. Vervolgens nog rijen bij immigrations en autohuur waardoor ik pas rond 23:00 u in het hotel was (de wachtrijen bij immigrations en autohuur is niet aan BA te wijten uiteraard).
Dan de terugweg vanaf JFK. Vlucht was op za 25 juni: JFK - LHR en LHR - AMS (aankomst zo 26 juni) met een overstaptijd van 2 u 15 min. genoeg tijd dus. Inchecken bij Terminal 7 op JFK was easy peasy. Direct aan de beurt en was binnen 5 minuten mijn bagage al kwijt. Tot zover alles in orde. Vlucht zou 21:30 u vertrekken maar werd uiteindelijk 22:30 u. Doordat vluchten vanaf Amerika naar Europa vaak tijd inhalen toch nog volgens schematijd aangekomen op LHR. En toen begon het. Opnieuw zeer snel door alle controles heen, binnen 20 minuten na het uitstappen. Dan maar eens kijken op de monitoren naar mijn vlucht, BA0434 naar AMS. Oh jee...CANCELLED! Mij gelijk gemeld bij een info balie van BA (er zijn er 2 in Terminal 5). Ze verwezen me door naar de andere balie, bij hen was gek genoeg niets bekend... Aangekomen bij de 2e balie (South) zie ik al een rij mensen staan. Dat belooft niet veel goeds. Ik achteraan sluiten en na enkele minuten wordt er geroepen dat de mensen voor de vlucht naar Amsterdam maar even naar gate A15 moeten. Zo gezegd, zo gedaan. Hierdoor stond ik wel weer vooraan en werd als eerste geholpen.
Ja meneer, uw vlucht is geannuleerd. U vliegt vandaag niet meer naar Amsterdam. Hier is een voucher voor een hotel en 2 vouchers voor de shuttlebus (heen en terug). Als het goed is krijgt u straks van BA een alternatieve vlucht aangeboden (ik had dat nog niet kunnen controleren omdat ik mijn sim-kaart nog niet omgewisseld had). U mag hier via de trap naar beneden, koffers ophalen en het vliegveld verlaten... Daar sta je dan.
Geen mogelijkheid meer voor een alternatieve vlucht dezelfde dag. Niet handig als je de volgende dag weer aan het werk moet en afspraken gepland hebt.
Er zat niets anders op dan op het aanbod in te gaan. Koffers kwamen heel snel van de band rollen en met een overvolle shuttlebus werd ik bij een hotel naast het vliegveld gedropt. Dat zou later nog een staartje krijgen. Het hotel was meer dan prima. Daar valt niets over te zeggen. Mooie kamer en 3 vouchers voor eten (dinner, breakfast en lunch). Het eten was ook nog eens erg lekker. Na de negatieve ervaring is dat dan wel een aangename verrassing. Ondertussen had ik ook een alternatieve vlucht aangeboden gekregen van BA. De volgende dag, ma 27 juni om 07:15 u vanaf LCY (London City). Dat zag ik natuurlijk niet zitten. Ze stoppen je in een hotel bij LHR en willen je vervolgens vanaf een vliegveld dat 1,5 uur reizen is terug laten vliegen. Vervoer komt dan voor eigen rekening omdat ik een voucher had voor LHR. Dus gebeld met BA en gelukkig kon ik op een vlucht vanaf LHR naar AMS gezet worden. Wel pas om 14:30 u op ma 27 juni. Maar goed, die dag was toch ook al verloren. Bovendien kon ik het dan maandagochtend lekker rustig aandoen.
's Avonds vast inchecken voor de vlucht van de volgende dag en blijkt dat ik weer apart moet betalen voor mijn 2e stuks bagage terwijl ik daar al voor betaald had in New York. Toch maar betaald zodat ik kon inchecken. Die kosten dan later maar claimen, tezamen met de claim van de vertragingen...
Oh ja, dat staartje... dinsdagavond ineens pijnlijk lichaam (nek, schouder etc). Slechte nacht gehad. Woensdag hele dag lamlendig. 's Avonds testje gedaan en wat denk je: Positief.
Dus als souvenir ook nog Covid als cadeautje meegekregen uit Londen (of Amerika). Mijn vermoeden is de overvolle en warme shuttelbus in Londen waar we toch half uur in zaten, bus gaat alle hotels bij langs. New York verwacht ik niet zo snel en het vliegtuig ook niet. Gelukkig lijkt Covid mee te vallen. Sinds donderdag voel ik me alweer helemaal fit maar zit wel thuis natuurlijk.
Dat waren mijn ervaringen met BA dit jaar. Ondanks dat ze voor goed onderkomen hebben gezorgd bij de geannuleerde vlucht ben ik eigenlijk wel een beetje klaar met BA. Met geen enkele andere maatschappij ervaar ik de problemen die ik bij BA ervaar. Een goedkoop ticket is natuurlijk aantrekkelijk maar door gebeurtenissen als deze vergeet je dat gauw en had ik graag iets meer betaald bij bijv. KLM of United waar ik een volgende keer ga boeken.
Voor mij vooralsnog geen BA meer!
Roland
Afgelopen 3 juni vloog ik naar San Francisco met BA (AMS - LHR en LHR - SFO). Het begon al met de drukte op Schiphol (niet de schuld van BA). Ruim 3 uur deed ik erover om in te checken en door de controles te komen. Op tijd bij de gate maar toen vertrok het vliegtuig ruim een uur te laat. Met een overstap tijd van 2 uur op LHR werd dat krap met nog maar 1 uur speling. Gelukkig kreeg ik vlak voor vertrek een SMS-je van BA. Mijn aansluitende vlucht BA0287 naar SFO zou 2 uur later vertrekken. Voor mij perfect want dan hoefde ik mij niet te haasten bij aankomst.
Eenmaal op LHR was ik heel snel door de controles op LHR heen. Dat heb ik in het verleden wel eens anders meegemaakt. Toen de gate bekend werd gemaakt vanwaar BA0287 zou vertrekken bleek dat we nog meer vertraging hadden. Dat werd steeds meer en uiteindelijk zijn we met 4 uur vertraging vanaf LHR vertrokken naar SFO en kwamen daar 3 uur later dan gepland aan. Niet prettig als je in eerste instantie verwacht om 17:00 u te arriveren maar dat wordt 20:00 u. Vervolgens nog rijen bij immigrations en autohuur waardoor ik pas rond 23:00 u in het hotel was (de wachtrijen bij immigrations en autohuur is niet aan BA te wijten uiteraard).
Dan de terugweg vanaf JFK. Vlucht was op za 25 juni: JFK - LHR en LHR - AMS (aankomst zo 26 juni) met een overstaptijd van 2 u 15 min. genoeg tijd dus. Inchecken bij Terminal 7 op JFK was easy peasy. Direct aan de beurt en was binnen 5 minuten mijn bagage al kwijt. Tot zover alles in orde. Vlucht zou 21:30 u vertrekken maar werd uiteindelijk 22:30 u. Doordat vluchten vanaf Amerika naar Europa vaak tijd inhalen toch nog volgens schematijd aangekomen op LHR. En toen begon het. Opnieuw zeer snel door alle controles heen, binnen 20 minuten na het uitstappen. Dan maar eens kijken op de monitoren naar mijn vlucht, BA0434 naar AMS. Oh jee...CANCELLED! Mij gelijk gemeld bij een info balie van BA (er zijn er 2 in Terminal 5). Ze verwezen me door naar de andere balie, bij hen was gek genoeg niets bekend... Aangekomen bij de 2e balie (South) zie ik al een rij mensen staan. Dat belooft niet veel goeds. Ik achteraan sluiten en na enkele minuten wordt er geroepen dat de mensen voor de vlucht naar Amsterdam maar even naar gate A15 moeten. Zo gezegd, zo gedaan. Hierdoor stond ik wel weer vooraan en werd als eerste geholpen.
Ja meneer, uw vlucht is geannuleerd. U vliegt vandaag niet meer naar Amsterdam. Hier is een voucher voor een hotel en 2 vouchers voor de shuttlebus (heen en terug). Als het goed is krijgt u straks van BA een alternatieve vlucht aangeboden (ik had dat nog niet kunnen controleren omdat ik mijn sim-kaart nog niet omgewisseld had). U mag hier via de trap naar beneden, koffers ophalen en het vliegveld verlaten... Daar sta je dan.

Er zat niets anders op dan op het aanbod in te gaan. Koffers kwamen heel snel van de band rollen en met een overvolle shuttlebus werd ik bij een hotel naast het vliegveld gedropt. Dat zou later nog een staartje krijgen. Het hotel was meer dan prima. Daar valt niets over te zeggen. Mooie kamer en 3 vouchers voor eten (dinner, breakfast en lunch). Het eten was ook nog eens erg lekker. Na de negatieve ervaring is dat dan wel een aangename verrassing. Ondertussen had ik ook een alternatieve vlucht aangeboden gekregen van BA. De volgende dag, ma 27 juni om 07:15 u vanaf LCY (London City). Dat zag ik natuurlijk niet zitten. Ze stoppen je in een hotel bij LHR en willen je vervolgens vanaf een vliegveld dat 1,5 uur reizen is terug laten vliegen. Vervoer komt dan voor eigen rekening omdat ik een voucher had voor LHR. Dus gebeld met BA en gelukkig kon ik op een vlucht vanaf LHR naar AMS gezet worden. Wel pas om 14:30 u op ma 27 juni. Maar goed, die dag was toch ook al verloren. Bovendien kon ik het dan maandagochtend lekker rustig aandoen.
's Avonds vast inchecken voor de vlucht van de volgende dag en blijkt dat ik weer apart moet betalen voor mijn 2e stuks bagage terwijl ik daar al voor betaald had in New York. Toch maar betaald zodat ik kon inchecken. Die kosten dan later maar claimen, tezamen met de claim van de vertragingen...
Oh ja, dat staartje... dinsdagavond ineens pijnlijk lichaam (nek, schouder etc). Slechte nacht gehad. Woensdag hele dag lamlendig. 's Avonds testje gedaan en wat denk je: Positief.

Dat waren mijn ervaringen met BA dit jaar. Ondanks dat ze voor goed onderkomen hebben gezorgd bij de geannuleerde vlucht ben ik eigenlijk wel een beetje klaar met BA. Met geen enkele andere maatschappij ervaar ik de problemen die ik bij BA ervaar. Een goedkoop ticket is natuurlijk aantrekkelijk maar door gebeurtenissen als deze vergeet je dat gauw en had ik graag iets meer betaald bij bijv. KLM of United waar ik een volgende keer ga boeken.
Voor mij vooralsnog geen BA meer!
Roland