British Airways: er is altijd wel wat...

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Coyote »

Coyote schreef:
02 jul 2022, 16:07
Die kosten dan later maar claimen, tezamen met de claim van de vertragingen...
Dit schreef ik 2 juli 2022. Diezelfde dag nog 3 claims ingediend bij British Airways.

Nadat ik redelijk vlot één van de claims uitgekeerd kreeg (geannuleerde vlucht LHR-AMS), werd er niet ingegaan op de andere 2 claims: claim voor vertraagde aankomst op SFO en extra kosten bagage LHR-AMS. Diverse keren BA hierover benaderd maar afgezien van een bevestiging kwam het nooit tot daden. Daarom op 31 december 2022 nog maar eens in mijn case gereageerd maar nu met behulp van ChatGPT. :wink: Met behulp van ChatGPT op een iets directere toon de klantenservice van BA aangesproken.

En zowaar, vanochtend bericht van BA dat mijn andere 2 claims ook gehonoreerd zijn en uitgekeerd worden. Dat heeft ruim 6 maanden geduurd.

Eind goed, al goed. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5769
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door bedeve »

Ook weer achter de rug @Coyote ...count your blessings :thumbup:
Zo n claim help ook weer om het budget voor een volgend reisje sluitend te krijgen ...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Coyote »

@bedeve Daar was ik gelukkig niet van afhankelijk, maar is mooi meegenomen voor de vakantie. Maar eens wat USD bij Revolut voor kopen. Altijd handig in Amerika. :wink:

Dat reisje is overigens alweer in de maak. :mrgreen:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Coyote »

Zo, het hoofdstuk 'BA' kan na 9 maanden eindelijk gesloten worden.

Vandaag, 9 maanden na het indienen van mijn claims, eindelijk alles vergoed gekregen. :clap:

Goed gedaan BA! :P (not...)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1587
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door d_vdploeg »

:thumbup:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4378
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Ruud2004 »

Eindelijk Roland, fijn dat het is afgehandeld. :thumbup:

Maar, ook nu zullen er vast wel weer forummers met BA via de UK naar de USA vliegen. Ik heb op het internet gezocht hoe het in de UK nu, na de Brexit, qua compensaties is geregeld en wat info verzameld. Wellicht heeft iemand hier wat aan. Regeling is, zoals eerder vastgesteld, gelijkend op EU verordening 261/2004. V.w.b. de heenreis is compensatie ingevolge 261/2004 vaak wel van kracht, maar v.w.b. de terugweg kan het lastiger zijn. BA (of anderen) is geen EU-luchtvaartmaatschappij en dan kan/moet je terugvallen op de Engelse regelgeving.

https://www.euclaim.nl/blog/gevolgen-va ... r-engeland

https://www.citizensadvice.org.uk/consu ... cancelled/

https://www.caa.co.uk/passengers/resolv ... esolution/

https://www.rechtenvanvliegtuigpassagie ... -261-2004/

Kom je er met je luchtvaartmaatschappij niet uit, dan is er in de UK een geschillencommissie waar je terecht kan. Deze heeft een speciale afdeling voor luchtvaart/compensatie geschillen.

https://www.cedr.com/consumer/aviation/


Ik heb getwijfeld of ik hier een apart topic voor moest aanmaken, maar dat hoor ik dan wel. Heeft er iemand aanvullingen, hoor ik het graag.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Coyote »

@Ruud2004 Mooie aanvulling! Wellicht hebben anderen er wat aan mochten ze een claim willen indienen. :thumbup:

Ik heb geen ervaring met andere vliegmaatschappijen, heb nog nooit een financiële claim hoeven indienen. Wat mij opviel bij British Airways was dat je vooral een lange adem moet hebben en veel geduld, heel veel geduld. Niet verwachten dat er direct gereageerd wordt.

Overigens kwam ik er vorige week achter dat ik afgelopen december zomaar EUR 8 van British Airways terugkreeg via mijn creditcard (overige vergoedingen werden rechtstreeks naar mij overgemaakt en omdat ik meerdere betalingen met de creditcard had in december was dit mij niet opgevallen). Waarvoor ik die vergoeding van EUR 8 krijg weet ik niet. Er is geen communicatie over geweest van British Airways. Het enige dat ik uit de omschrijving op het creditcardafschrift kan herleiden is mijn ticketnummer. Daardoor weet ik dat het met trip van afgelopen juni te maken heeft, maar waarom? Joost mag het weten. 8)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
els70
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 28 dec 2006, 11:15
Locatie: gent
Contacteer:

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door els70 »

Het is niet alleen bij BA zo hoor. Ik zit nu al 1 jaar met een claim bij Lufhthansa, ik had een claim ingediend via Euclaim tot op heden doet Lufhthansa nog niet eens de moeite om te reageren, en dit na meer dan 5 mails van Euclaim. Het is nu al zover gekomen dat Euclaim de opdracht gegeven heeft aan duitse advocaten om de zaak via de duitse justitie af te handelen
Poohbear
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:24
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Poohbear »

Wij hebben ook gedoe met British Airways. We zouden vliegen op zondag 9 juli en zaterdagavond (!) kregen we een mail dat onze vlucht een dag later vertrekt met American Airlines. Met succes een claim ingediend en binnen een week een reactie gekregen dat we recht hebben op €600 pp.

Nu het volgende probleem… we zijn nu op het vliegveld in Orlando en kregen net te horen dat onze vlucht naar Philadelphia (met american airlines) zodanig is vertraagd dat er een vlucht later kregen met British Airways naar LHR en daar weer overstappen naar AMS. Betekende 8 uur later op Schiphol aankomen. Net weer te horen gekregen dat we wederom vertraging hebben en we onze vlucht in Philadelphia missen. We gaan vanavond naar Philadelphia en moeten daar in een hotel overnachten. Morgen vliegen we met american airlines naar Nederland. Een vertraging van 24 uur tov de eerste originele vlucht.

Wij hebben rechtstreeks bij British Airways geboekt en de originele terugvlucht zou ook met american airlines zijn, maar heeft wel een BA vluchtnummer. Hebben wij wederom recht op compensatie van BA? Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5970
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Harry »

Nee, je vliegt met een Amerikaanse maatschappij richting EU, dan is er geen recht op een vergoeding volgens EU regels.
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 531
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Pascal »

Hier een goede link https://www.transportation.gov/individu ... cellations met Q & A van het US Department of Transportation.

Zelfs je gekregen/ beloofde hotelkamer is al een plus.
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 379
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Coyote Buttes »

@Poohbear

Volgens mij heb je WEL weer recht op compensatie. Je vliegt weliswaar met een NON-EU airline (AA) terug naar Nederland, maar je hebt geboekt bij BA, en dat is wel een europese airline.
ook al hebben we de brexit, de EU-261 regeling voor compensatie geldt ook nog voor Engeland (UK-261).

Zie tevens : https://simpleflying.com/eu-261-applied ... -carriers/
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5970
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Harry »

Ik heb in de praktijk nog van niemand gehoord dat dat gelukt is, wellicht hoor ik hier dan de eerste.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4378
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Ruud2004 »

Ik denk dat Coyote Buttes gelijk heeft, ik geef het ook een goede kans Harry. Zie mijn eerdere bericht in dit topic vwb compensatie mbt het UK. Hoewel balen dat je reis zo verloopt, wel uniek dat je mogelijk voor de heen en mogelijk ook voor de terugreis wordt gecompenseerd.

@Poohbear Succes en goede reis nog. Laat even weten hoe dit afloopt.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 282
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door jeppiepruts »

--- verwijderd, niet goed gelezen --
Poohbear
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:24
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Poohbear »

Allereerst bedankt voor het meedenken!

Als je zo lang op het vliegveld moet doorbrengen, heb je alle tijd om je in deze kwestie te verdiepen :wink:

Vorig jaar is er blijkbaar door het Europese hof een uitspraak gedaan in een soortgelijke situatie, waarbij een non-EU maatschappij (United Airlines) een vlucht uitvoert voor een EU-maatschappij. Hoe wij het lezen is inderdaad dat het gaat om de maatschappij waarmee je hebt geboekt. Zie: https://curia.europa.eu/jcms/upload/doc ... 0059en.pdf

Op het vliegveld in Orlando zeiden ze bij de ticketbalie dat het door het weer kwam. Dat is het standaard antwoord. Toen we met de medewerkers bij de gate een praatje gingen maken, vroegen we het opnieuw. Toen werd duidelijk dat het om en technisch mankement ging. Dat vergroot de kans om een compensatie te krijgen. Wij gaan de claim indienen bij American Airlines. Althans zo lezen we de hierboven genoemde uitspraak. Wij houden jullie uiteraard op de hoogte!

Verder is het trouwens wel netjes geregeld. We hebben in totaal voor bijna $200 aan meal vouchers gehad. Hotel werd geregeld. Zo eerst even ontbijten bij de Denny’s aan de overkant en dan weer richting het vliegveld. We hebben er gisteren voor gekozen om alvast de vlucht naar Philadelphia te nemen. We waren maar met 18 passagiers. Hebben dat alvast gehad.
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 379
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Coyote Buttes »

@Poohbear

Succes, hopelijk lukt het.
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst. Zou je die uitkomst misschien hier kunnen posten?
Poohbear
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:24
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Poohbear »

@Coyote Buttes

Jazeker, geen probleem. Ik neem jullie mee in dit proces. We houden rekening met een lang proces. Gisteren de mail verstuurd naar American Airlines, zie hieronder. Hoop dat het geen probleem is om deze mail als voorbeeld te delen. Het was even zoeken naar de relevante info en vooral het e-mailadres waar de claim naar toe moet. Deze hebben we via een externe site gevonden: aa.ecclaims@aa.com

Dear American Airlines,

Our flight AA204 on July 31, 2023 from Orlando (MCO) to Philladelphia (PHL) had a scheduled departure time of 12:19 PM and a scheduled arrival time of 2:50 PM. The flight arrived 11 hours late in PHL at 1:47 AM (August 1). Due to this delay we have missed our connecting flight to Amsterdam. The scheduled arrival time of this flight was 8AM on August 1. We have been rebooked and will arrive in Amsterdam 24 hours late at 8AM on August 2.

The reason given was a mechanical problem, which, as recent court cases such as Huzar v Jet2.com have confirmed, is NOT considered an “extraordinary circumstance,” such that airlines are liable for EC 261/2004 compensation. The Court of Justice of the European Union (Judgement in Case C-561/20 United Airlines) ruled in 2022 that passengers of a delayed flight may claim compensation from a non-EU air carrier where that carrier operates the entirety of the flight on behalf of an EU carrier.

https://curia.europa.eu/jcms/upload/doc ... 0059en.pdf

Due the fact we have booked our flights with British Airways and the UK incorporated the EU261 into UK law (UK261), we ask American Airlines to compensate us according to the EU261/UK261. As the scheduled flight length was over 3500 km, compensation in the amount of EUR 600 is due per passenger:
(Namen passagiers en de referentie van je boeking)


We look forward to receiving a total payment of 2.400 EUR. Please provide us the compensation form and further instructions how to receive the claim.

Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Martine1979 »

Wij hebben afgelopen reis ook wel wat problemen gehad met BA (heen en terug met overstap Heathrow). Begon al snel na boeking: vlucht verzet waardoor layover op Heathrow van 6 uur. Konden toen niks meer veranderen wat niet voor extra kosten zou zorgen, dus zo gelaten.

Op de dag van terugreis bericht dat de vlucht tussen heathrow en Amsterdan gecancelled was, reden niet genoemd. De aangeboden vlucht was niet de beste optie (zelfs niet van BA) maar via de app konden we vrij makkelijk alternatieven kiezen. Resultaat was echter toch weer een overstap van 4 uur op Heathrow. De gekozen vlucht had ook nog eens vertraging. Vandaag een claim ingediend en geprobeerd om voor de 600 euro te gaan daar de reis in de boeking van Seattle naar Ams ging en ruim 4 uur vertraging had. Mogelijk gooien ze het op een kortere afstand daar alleen de vlucht vanaf Londen gecancelled was en we dus in ieder geval in aanmerking zouden moeten komen voor 250 euro. We gaan het zien.

We hebben bij andere maatschappijen ook annuleringen of andere problemen gehad maar dat is altijd keurig afgehandeld. Ben heel benieuwd hoe dit nu gaat lopen gezien jullie ervaringen.

Los van de afhandeling van de claim: Ik weet niet of ik nog voor BA zou kiezen omdat ik Heathrow nu wel gezien heb en niet het fijnste vliegveld vond ;). Vluchten/vliegtuigen waren overigens wel prima.

Al zou ik een volgende keer niet in het A deel van terminal 5 blijven hangen maar sowieso naar B gaan omdat het hier veeeeel rustiger is. kwamen we echter pas een half uur voor vertrek terugreis achter daar toen pas bekend was dat we vanaf deel B vertrokken. (dan maar evt weer met de metro naar A als nodig is).
Groet, Martine
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: British Airways: er is altijd wel wat...

Bericht door Coyote »

@Martine1979 Voor vluchtvertraging zou je een compensatie moeten kunnen krijgen, het is mij ook gelukt na 9 (!) maanden strijden met BA. Bereid je voor om een lange adem te hebben, zo hoorde ik soms maanden niets. Overigens was de eerste reactie vrij vlot maar omdat ze daarin maar 1 claim van de 3 claims afhandelden, duurde alles heel lang. Uiteindelijk heb ik wel alles vergoed gekregen maar dat heeft dus 9 maanden geduurd.

Uit jouw bericht haal ik echter niet hoeveel vertraging je nu uiteindelijk had. En was dat de vlucht SEA - LHR of de (door jullie als alternatief gekozen) vlucht van LHR - AMS. Daarbij is belangrijk hoeveel uren je later aankwam op AMS dan gepland. En dan is het goed mogelijk dat ze uitgaan van de geplande tijd van jullie alternatieve vlucht, niet de oorspronkelijke.

Persoonlijk vind ik LHR een prima vliegveld. Het is BA waar ik mij aan erger. Kan me prima vermaken in Terminal 5 maar ze zouden best wat eerder kunnen aangeven naar welke gate je moet. Laatste keer ben ik toen ook eerder gegaan om dezelfde reden als jullie. Met een beetje logisch redeneren kun je wel bepalen vanaf waar jouw vlucht vertrekt.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer