Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door roelb »

Nog wat aanvullingen:

Je geeft aan dat je twijfelt of je niet eerst accomodatie moet boeken. Het antwoord is simpelweg: nee. Je begint altijd met tickets - dat bakent je reis af.

Wat wel soms handig kan zijn is een korte check op autohuurprijzen. Zo is het inderdaad, wat je ook doet, veel verstandiger om van Las Vegas naar San Francisco te rijden, en niet andersom. De autohuurprijzen vanaf SFO zijn de laatste tijd erg hoog, terwijl ze vanuit Las Vegas lager zijn.

Het klopt ook dat het op sommige plekken lastig is om accomodatie te boeken. Maar je zult ergens moeten beginnen. Als je eenmaal tickets hebt dan kun je de rest van je reis vorm gaan geven, en dan volgen die accomodaties vanzelf wel.

In Grand Canyon National Park, wat je zelf als voorbeeld aanhaalt, is inderaad beperkte beschikbaarheid, en alle aanwezige hotels zijn van dezelfde aanbieder (Xanterra). Maar het is echt niet zo dat je dat al een jaar vooraf moet boeken. Maar doe het ook niet een week vooraf. Het is me tot nu toe altijd gelukt, voor mezelf en voor anderen, om op de gewenste data kamers te krijgen in de National Parks zoals Grand Canyon, maar ook Yellowstone. Soms betekent dat dat je een paar weken lang elke dag 2 keer aan het kijken bent of er iets vrij is. En dan is het simpelweg direct boeken zodra je iets ziet. Ook daar geldt dat het kostenloos te annuleren is tot een paar dagen voor het verblijf, dus je kunt hier en daar nog altijd wat schuiven. Bij Xanterra betaal je welke elke keer de eerste nacht aan, maar als je annuleert is de refund ook weer binnen 1 of 2 dagen binnen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door Martin & Marianne »

roelb schreef:
02 aug 2022, 09:34
Je begint altijd met tickets - dat bakent je reis af.
Dat is wel heel stellig. Als je vakantieperiode vastligt en schuiven is geen optie dan kun je alvast je accommodatie gaan boeken, zeker in de drukke parken. Ook als de data niet helemaal vastliggen zou je al iets kunnen boeken als je specifieke wensen hebt qua accommodatie. Eventueel boek je dan voor meerdere dagen en annuleer je de dagen die je niet nodig hebt zodra de tickets vastliggen.

Natuurlijk kun je later altijd nog boeken, maar als alles is volgeboekt betekent dat wel dat je echt heel regelmatig moet checken of er iets vrij komt. En soms komt er niets meer vrij.

Marianne
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door roelb »

Uiteraard kun je natuurlijk wat naar voren halen, maar dat is m.i. wel meer iets voor de "advanced" reiziger die een aantal heel specifieke dingen op het oog heeft.

Eerst tickets om af te bakenen, dan een globale route en dan accommodatie is zeker voor een eerste trip de meest gangbare volgorde. Er komt al genoeg informatie op iemand af die voor de eerste keer naar een land of gebied gaat en dan is wat structuur in de planning denk ik altijd welkom.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 867
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door Tantelotje »

Tjsa, voor mij is de structuur juist dat ik vooraf weet wanneer ik op vakantie kan.
Ik heb dat zelf in de hand, en kijk dan altijd wat precies buiten de zomervakantie bij ons in de regio is (dan weet ik zeker dat het bij mijn vriend geen issue is om vrij te krijgen).
Bovendien ben ik totaal niet flexibel in wanneer ik op reis ga. Met wat wij aaneengesloten aan vrije dagen mogen opnemen, haal ik er het meeste uit als we op donderdag heen vliegen en drie weken later op vrijdag teug. Ik kan hier dus niet mee schuiven want dat heeft direct invloed op de lengte van mijn vakantie.

Daarnaast zijn er genoeg bestemmingen die je echt een jaar op voorhand moet boeken; Yosemite (als je eigen sanitair wilt), Yellowstone, Glacier, ga maar door. Dan kun je dus helemaal niet wachten tot wanneer de tickets beschikbaar komen.
Dus wij boeken alle accommodaties sowieso. En de tickets als we het een goede prijs vinden. En wat we het ene jaar een goede prijs vinden, is het dat niet automatisch het andere jaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door Coyote »

roelb schreef:
02 aug 2022, 13:48
Eerst tickets om af te bakenen, dan een globale route en dan accommodatie is zeker voor een eerste trip de meest gangbare volgorde.
Ik zou willen zeggen: Eerst een globale route (zodat je eventueel via een andere stad kunt vliegen), dan je ticket en overnachtingen. Al kun je alvast wat vastleggen als je de data en (globale) route weet. Ik heb dan al uitgezocht of autohuur in die stad te doen is.

Zo had ik voor mijn komende reis de huurauto en enkele overnachtingen al vastgelegd voordat ik überhaupt een ticket gekocht had. Was zelfs nog niet zeker of de reis door kon gaan. En per abuis al een niet annuleerbare overnachting geboekt (en betaald...) :lol: Dat doe ik anders nooit. Maar ja, vermoeid en toch nog even willen kijken voor accomodaties en op de verkeerde knop gedrukt. :?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door paulr »

Mooi te zien dat iedereen iets anders doet en er verschillende mogelijkheden zijn.
Mijn volgorde is:
- acco's die schaars zijn én zonder (of met erg weinig) kosten te annuleren: direct boeken zodra bookings-window open gaat (in de parken dus vaak campings en/of lodges 112 resp. 6 maanden vantevoren)
- autohuur: er zijn enorme verschillen inderdaad wáár je start en eindigt in geval van pne-way (maar ik heb wel het voordeel dat ik ivm werk via een auto-broker een forse korting krijg en altijd alles zonder kosten kan annuleren)
- vervolgens pas vliegticket, maar wél altijd ver vooruit (én na goed gekeken te hebben welke aankomst- en vertrek luchthaven we pakken in combinatie met vluchttijden/prijs). En ik probeer overstappen te voorkomen. KLM opent de verkoop 12 maanden vooruit, andere airlines of ticket-sites zijn doorgaans 11 maanden vooruit boekbaar (ivm opladen CRS).
Vervolgens gaat gedurende maanden voorbereiding de route en het programmanog een flink aantal gewijzigd worden tot ie optimaal is (binnen de reeds bepaalde reisduur en het start/eindpunt) !
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door Eilasor »

Heel erg bedankt voor al jullie suggesties en het meedenken allemaal! Dit helpt echt enorm :D We zijn er inmiddels zo goed als over uit welke vlucht we willen gaan boeken en hebben een goede deal gevonden. Enige twijfel is nog dat deze vlucht op een zaterdag middenin de meivakantie vertrekt volgend jaar... en met alle chaos rondom Schiphol de laatste tijd twijfel ik hoe goed dat idee is. Maar het komt met de rest van de planning (ook hoe we dan uitkomen met onze route op alle verschillende plekken in/buiten het weekend, weer terug voor Memorial Day etc) wel echt het beste uit.

Nu snap ik dat jullie ook niet in de toekomst kunnen kijken :) Maar wat zou jullie gevoel hierbij zijn? Echt niet doen of zal het wel loslopen? Ik heb al jaaaren niet gevlogen en zeker niet vanaf Schiphol dus ik weet het niet zo goed. De heenvlucht vanaf Schiphol vertrekt wel pas in de middag dus wat dat betreft heb je tijd zat om er op tijd heen te gaan en desnoods een paar uur te wachten. Maar wat denken jullie?
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door IngridUSA »

Lijkt me te vroeg om daar iets van te kunnen zeggen. Belangrijkste is dan toch dat jij nu een vlucht en een vakantieprogramma hebt die naar je zin zijn. Misschien zijn de problemen op Schiphol dan wel opgelost. Of maak je gebruik van drive-inchecken op P3 als je met KLM vliegt. Of boek je meet&assist. Ik zou er nu geen rekening mee houden. En andere luchthavens (en diverse airlines) hebben ook hun sores. Of misschien nu niet maar straks wel. Als jouw reis naar je zin is zou ik lekker boeken. En je kunt altijd hier je vlucht even voorleggen als je twijfelt. Succes!
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door d_vdploeg »

Ik sluit me volledig aan bij @IngridUSA. Ik zou me er zeker niet door laten weerhouden. Er kunnen ook andere problemen gaan opspelen, zoals ome Vladimir die op de rode knop dreigt te drukken, apenpokken, covid, of een variant van geitengriep die overspringt op de mens. Andere luchthavens in de omgeving, (DUS en BRU of FRA) hebben ook hun uitdagingen. Problemen zijn wellicht opgelost tegen die tijd. Who knows.

Met andere woorden: Lekker boeken en mocht bovenstaande gebeuren dan zien we wel weer. Wat dat betreft deurtje dicht, maar ander deurtje ook weer open :wink:
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 03 aug 2022, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door roelb »

Tantelotje schreef:
02 aug 2022, 16:00
Daarnaast zijn er genoeg bestemmingen die je echt een jaar op voorhand moet boeken; Yosemite (als je eigen sanitair wilt), Yellowstone, Glacier, ga maar door. Dan kun je dus helemaal niet wachten tot wanneer de tickets beschikbaar komen.
Er zijn echt genoeg kamers te boeken in zowel Yellowstone als Glacier, dat hoeft echt niet zo ver vooraf. Ja, je zult een paar weken lang dagelijks regelmatig aan het kijken zijn, maar als je toch de hele dag achter een computer zit is het niet zo veel werk om een extra tabje open te houden en regelmatig eens te kijken. Alleen als je echt op zoek bent naar de goedkoopste opties dan kan ik me voorstellen dat het lastiger is. Die zijn schaars en populair. Maar voor de gewone kamers is er echt veel turnaround - dus veel mensen die boeken en later annuleren, waardoor er weer iets vrij komt.

Ter illustratie, dit is de beschikbaarheid in Glacier NP voor de aankomende dagen:
image.png
Dit is Yellowstone:
image.png
En dit is Grand Canyon NP:
image.png
Voor Yosemite ligt het lastiger. Je hebt er eigenlijk maar twee hotels: de Valley lodge en the Ahwahnee. Als je bereid bent om naar Wawona te rijden kun je net zo goed buiten het park slapen. Maar ook daar heb ik regelmatig kamers, met name in het Awhanee, voorbij zien komen in de periode van een paar weken vooraf. Ik heb die astronomische bedragen er echter zelf niet voor over, voor dat geld heb je veel en veel betere opties net buiten het park.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 867
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door Tantelotje »

Allereerst had ik niet verwacht dat er toch nog best wel wat beschikbaar zou zijn zo ver van te voren!

Maar goed, ik zelf zou daar dus niet op willen gokken. En daarom boek ik dat zodra het kan. Ik ben niet te beroerd om geld uit te geven voor een overnachting (zo sliep ik in juli nog 2 nachten in de Yosemite Valley Lodge want m'n moeder had haar veto uitgesproken: er moest een toilet aan/bij de kamer :D, zijn we met z'n tweeën dan liggen we in Curry Village ) maar ik zou toch balen als de Bright Angel Lodge voor mijn nacht(en) niet meer vrij zou zijn en ik zou ofwel buiten het park, ofwel in een van de behoorlijk wat duurdere alternatieven moeten gaan liggen. Of de cabins in Glacier vol zijn en ik kan alleen nog in het Many Glacier hotel terecht.

In mijn beleving heeft een andere/hogere prijs van een vliegticket minder invloed op het totale vakantiebudget dan een behoorlijk aantal overnachtingen die je voor dubbele prijzen moet boeken.

Maar: uiteindelijk moet iedereen doen wat hij/zij het prettigst vindt!
Laatst gewijzigd door Tantelotje op 03 aug 2022, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door roelb »

Met specifieke wensen kan het inderdaad soms lastig zijn, zeker voor de goedkoopste accomodaties in de parken.

Maar qua prijs maakt het, juist in de NP's, niet uit of je een jaar, of een dag vooraf boekt. De prijs is vastgesteld en exact gelijk, ongeacht het moment van boeken. Sterker nog: als tussen het moment van boeken en verblijf de vastgestelde prijs gewijzigd wordt betaal je die nieuwe prijs, behalve voor de eerste nacht.
Eilasor
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door Eilasor »

Nogmaals dank voor al jullie goede tips, we hebben onze tickets AMS-JFK en SFO-AMS geboekt! :D Zowel heen als terug een directe vlucht op een fijne vertrektijd (vinden wij althans :wink:), inclusief bagage en stoelkeuze en met gratis omboeken voor totaal 1393 euro. Dus 696,50 per persoon. Nu alleen nog een goede deal voor het enkeltje New York - Las Vegas vinden en dan zijn we er voor de vluchten in ieder geval!
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 867
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Retourtje als enkeltje gebruiken naar NY?

Bericht door Tantelotje »

Lekker dat de tickets binnen zijn en inderdaad prima prijs!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer