Wachtrijen Schiphol / Privium

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door heidem »

ONYX666 schreef:
20 jun 2022, 21:14
Dan ben ik een overstapper.
De hele persconferentie was geënt op lokale vertrekkende passagiers, maar de limieten die Schiphol heeft doorgegeven aan de slot coördinator in de Capacity Declaration betreft simpelweg "departing seats" en zijn een stuk hoger dan het genoemde aantal van 67.500. Het zou dus kunnen zijn dat er een limiet zit op het totaal aantal passagiers zodat ook de overstappers relevant zijn voor de limiet (met als mogelijke verklaring dat ook een deel van de overstappers door de security check moet, die check zit volgens mij tussen de pieren E en F).
phoonke
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jan 2011, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door phoonke »

Is 1 juli een drukke piekdag op schiphol?
Want dan vertrekken wij :mrgreen:
Wij vliegen wel met Delta

Greets
Koen
2001:Florida
2011:Florida
2013:West Usa
2017:Florida
2018:NY
2019:Oost Canada en Oost USA
2022:Florida
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

@ONYX666 Ik zou afwachten tot KLM met meer duidelijkheid komt mbt jouw specifieke vlucht. als je zelf wijzigt kost het je zeer waarschijnlijk geld, want je betaald een tariefsverschil.

Je schiet er waarschijnlijk ook niets mee op want weet toch niet van te voren welke vluchten ze gaan cancelen/omboeken. Heb je net omgeboekt naar bijvoorbeeld BRU-AMS-LAS en dan gooien ze de leg eruit tussen BRU-AMS eruit, wordt je alsnog omgeboekt naar een andere vlucht, of wordt je met de trein gestuurd en meer van dat soort grappen. Of, verhip, je vlucht gaat gewoon :thumbup:

@phoonke volgens https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/ wordt 1 juli inderdaad als een piekdag ingeschat. in NL zijn dan de schoolvakanties (volgens mij) nog niet begonnen. Zo'n piekdag zegt niet alles. Onze reisdag, 10 juni werd ook als piekdag ingeschat. Wij hadden een vlucht om 10:00u vanaf AMS naar LHR met BA en waren omstreeks 6:15 uur in de vertrekhal. Binnen een uur waren we overal doorheen, waarbij het alleen bij de security even behoorlijk druk was. Incheckbalie was niemand en paspoortcontrole ook amper, ondanks dat de automatic paspoort control dicht was.

Hangt er dus erg af van wanneer je precies vliegt. Vluchten van Delta vanaf AMS vertrekken meestal halverwege de ochtend.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 21 jun 2022, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

En het blijft helaas de komende periode onrustig in de luchtvaart:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/user?pr ... ing-dreigt
en
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... se-staking

Voor ons als VS gang'ers biedt onderstaande wellicht wat hoop:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... en-schrapt
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door kwarktaart »

Toch begrijp ik het nut van samenvoegen van vluchten niet. Het klinkt zo efficient, maar het ging en gaat toch om puur passagiers te reduceren. Dan doet het er toch niet toe of die passagiers in 1 vliegtuig stappen of in 2?

Ik blijf zeggen dat er veel meer kosten komen kijken bij het cancellen van USA vluchten als Schiphol daadwerkelijk voor de kosten moet opdraaien. Naast hotel, auto/camper, hotels hebben mensen kosten moeten maken voor een Esta (als die niet nog geldig was), etc etc. Dat kan niet voor de mensen zelf als kosten komen. Als wij drie of vier dagen later vliegen, hebben we ook problemen in ons schema wat niet meer haalbaar is en dat geldt natuurlijk voor menigeen die een reis naar de VS maakt.

We blijven hoopvol.
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1330
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door ONYX666 »

Ze mogen minder stoelen verkopen om dan niet met lege vliegtuigen te vliegen is samenvoegen toch nodig/nuttig
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

Het doel is niet alleen sec het reduceren van passagiers, de drukte moet beheersbaar zijn. Als middel gebruiken ze het reduceren van passagiers. Dat kan door een verkoop stop.

Maar het gaat het er ook om op welk moment deze passagiers in de processen zijn op Schiphol. Bij pieken kan dan samenvoegen van vluchten handig zijn want je kunt één volle boeing 737 naar Barcelona makkelijker inplannen en je personeel daarop inzetten, dan 5x half. Zeker als er in combinatie op datzelfde moment ook een rechtstreekse vlucht naar pak hem beet JFK of Las Vegas afgehandeld moet worden.

Stel een vlucht van KLM naar Barcelona om 08:00 u is half leeg met 150 personen vertrekt ie vanaf Schiphol. Om 10.15 uur vertrekt er nog een vlucht naar Barcelona met weer 150 man en ongeveer op datzelfde moment vertrekt er ook een volle dreamliner van KLM naar JFK. Als je de vlucht van 10.15 naar Barcelona samenvoegt met die van 08:00 heb je niet EN de passagiers van 10:15 Barcelona EN die van JFK maar slecht die van JFK. Ja die passagiers heb je dan om 08:00 maar daar kun je op roosteren.

Zoals @ONYX666 aangeeft is het vanuit kosten technisch oogpunt niet aantrekkelijk om half leeg weg te vliegen. En KLM wil natuurlijk wel Barcelona blijven aanbieden in haar aanbod want anders gaan de passagiers naar een concurrent die er wel op vliegt.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door kwarktaart »

Volledig helder. Hopelijk gauw duidelijkheid en zo min mogelijk reizigers die hun complete reis niet door zien gaan.
phoonke
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jan 2011, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door phoonke »

d_vdploeg schreef:
21 jun 2022, 14:01

@phoonke volgens https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/ wordt 1 juli inderdaad als een piekdag ingeschat. in NL zijn dan de schoolvakanties (volgens mij) nog niet begonnen. Zo'n piekdag zegt niet alles. Onze reisdag, 10 juni werd ook als piekdag ingeschat. Wij hadden een vlucht om 10:00u vanaf AMS naar LHR met BA en waren omstreeks 6:15 uur in de vertrekhal. Binnen een uur waren we overal doorheen, waarbij het alleen bij de security even behoorlijk druk was. Incheckbalie was niemand en paspoortcontrole ook amper, ondanks dat de automatic paspoort control dicht was.

Hangt er dus erg af van wanneer je precies vliegt. Vluchten van Delta vanaf AMS vertrekken meestal halverwege de ochtend.
Vlucht is voorzien om 10u15 , wij overnachten in het van der valk schiphol hotel. Ik had voorzien om de shuttle te nemen van 5u30 (geen idee hoe lang deze onderweg is) ik ga er van uit dat ik dan om 5u45 aankomt in schiphol. Dat is 4u30 op voorhand... met al die tiktoks die ik bij mijn dochter en op nieuws allemaal lees... heb ik het idee dat ik nog vroeger moet komen maar je kan er maar 4u op voorhand in... maar ik lees dat er soms mensen bijna 2u moeten aanschuiven... Ik heb van mijn leven nog nooit zoveel stress gehad om te vertrekken... ik vermijd Brussels Airport omdat ik er daar echt totaal niet tevreden van ben, ook al woon ik daar 25 minuten van...

Greets
Koen
2001:Florida
2011:Florida
2013:West Usa
2017:Florida
2018:NY
2019:Oost Canada en Oost USA
2022:Florida
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

@phoonke veel meer dan 4 uur op voorhand komen heeft echt geen zin. Kans is aanwezig dat je simpelweg wordt tegengehouden en mocht dat niet het geval zijn loop je kans dat je nog niet kunt inchecken/bagage droppen omdat de balie nog niet open is.

Waar vlieg je heen, gaat er eventueel nog een andere vlucht die dag? Veel meer dan dat kun je niet doen. Mijn indruk is dat de drukte vooral is bij de vakantievluchten van Transavia, easyjet en tui richting een Turkse badplaats of Grieks eiland en dat intercontinentaal redelijk doorloopt. Garanties heb je niet maar veel andere opties ook niet, helaas.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
phoonke
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jan 2011, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door phoonke »

Eind bestemming is Miami en we vliegen via Detroit.
Wat mij niet duidelijk is waar de mensen staan aan te schuiven ik zie beelden van mensen die buiten allemaal staan aan te schuiven. Dit is toch om de luchthaven binnen te komen?
Ik ben altijd van principe geweest van goed op tijd naar de luchthaven te gaan om zo op een relaxe manier op reis te gaan, want voor mij start de vakantie altijd al als ik op de luchthaven aan komt. Als de check in nog niet open is maar ik sta wel al in de rij, ben ik toch wel al gerust. ook al moet ik dan 90 minuten aanschuiven voor security dan kom je er wel ( hoop ik )
2001:Florida
2011:Florida
2013:West Usa
2017:Florida
2018:NY
2019:Oost Canada en Oost USA
2022:Florida
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

Ja dat zijn rijen om de vertrekhal in te komen. Ik zag de tenten afgelopen zaterdag staan bij vertrek 3, compleet leeg overigens op dat moment (omstreeks 12:00 in de middag).

Die beelden die je ziet zijn moeilijk te verifiëren, wanneer zijn ze gemaakt, bij welke vertrekhal op welk tijdstip? Ik zeg niet dat het allemaal meevalt of je het met een korrel zout moet nemen, immers wij schrokken ook van de rij toen wij vertrokken voor onze vlucht (bleek de rij voor easyjet te zijn). Maar het kan ook goed meevallen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
phoonke
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jan 2011, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door phoonke »

Volgens de info die ik heb zou ik in vertrekhal 2 moeten zijn.
Is de druk verschillend per vertrekhal dan? Hier in Brussels airport is er maar 1 vertrekhal :?
2001:Florida
2011:Florida
2013:West Usa
2017:Florida
2018:NY
2019:Oost Canada en Oost USA
2022:Florida
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

KLm/delta is vertrek 2, transavia is vertrek 1, easyjet en tui fly ik dacht 3, transavia, easyjet en tui fly voeren vooral vakantievluchten uit richting warme oorden, KLM is uiteraard intercontinentaal en vooral lijnvluchten naar grote Europese steden. Je kunt je voorstellen dat als er een vracht vakantievluchten gaan van Transavia dat het druk is… Betekent overigens niet dat het elders rustig is. Het is gewoon lastig in te schatten.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Saskia45 »

Beetje off topic, maar: laat je niet leiden door de beelden die je ziet.
In zomer 2017 heeft RTL4 de rijen op Schiphol gefilmd en toevallig zijn wij duidelijk in beeld te zien, in de rij in de vertrekhal. Die beelden zijn toen de hele zomer uitgezonden, maar ook de jaren erna nog een aantal keer en zelfs afgelopen mei weer. Als het RTL4nieuws een item over drukte op Schiphol heeft, hoor ik van mensen: hé ik zag je volgens mij op tv.
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

Het is ook een stuk sensatie zoeken, want ja dat levert kijkers op, of clicks op. Niet iets om compleet te negeren, ook niet om van het padje van te raken.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Peter & Paula
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 28 okt 2007, 16:40
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Mijdrecht

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Peter & Paula »

Wij gaan (hopelijk) 8 juli naar Amerika.
Vliegen vanaf Schiphol naar Londen en dan door naar San Francisco.
Voor het eerst een complete reis geboekt bij reisbureau, vliegen met BA.
Waar wij ons het meest bezorgd om maken, onze vlucht staat gepland om 10:50 uur naar Londen, halen we onze aansluiting, vliegen om 14:00 uur Engelse tijd door naar San Francisco.
Zal toch niet gebeuren, dat de uitgestelde reis van 2021 weer niet doorgaat.
We nemen onze zoon en kleinzoon mee, moeten er niet aan denken, dat we tegen een 9-jarige moeten zeggen, de reis gaat weer niet door.
2022 - San Francisco - Las Vegas
2021 - San Francisco - Las Vegas
2013 - Vancouver - Vancouver
2012 - Vancouver via Amerika naar Toronto
2009 - nieuwe Moturis camper naar Salt Lake City gebracht
2008 - San Fransisco - San Fransisco
onze website
cvr
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 22 okt 2006, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door cvr »

Nog even over de maximaal 4 uur voor vertrek aanwezig zijn, er staan daadwerkelijk Schiphol medewerkers op alle plekken die toegang geven tot de vertrekhal. Zij willen je ticket/boardingpas zien en laten je alleen toe als je vlucht binnen 4 uur vertrekt.

Je kunt de tijd doden op Plaza en in restaurants maar echt veel eerder dan 4 uur komen heeft dus weinig zin.
Laatst gewijzigd door cvr op 22 jun 2022, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

Peter & Paula schreef:
21 jun 2022, 22:27
10:50 uur naar Londen, halen we onze aansluiting, vliegen om 14:00 uur Engelse tijd door naar San Francisco.
10:50 naar Londen dat betekent dat je er ook 10:50 Engelse tijd bent. Om 14:00 Engelse tijd vlieg je door. Dat betekent dat je 3 uur en 10 minuten hebt. Dat zou normaal gesproken ruim genoeg moeten zijn. Wij zijn 10 juni ook vanaf Londen naar Miami gevlogen en waren binnen een uur overal doorheen. Geen garantie voor jouw vlucht maar dat zou goed moeten komen.

Mocht je onverhoopt je 10:50 vlucht in Amsterdam missen, er gaat er meestal ook nog eentje om 11:40 en dan haal je je overstap normaal gesproken ook nog.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

cvr schreef:
21 jun 2022, 23:20
Je kunt de tijd doden op Plaza en in restaurants maar echt veel eerder dan 4 uur komen heeft dus weinig zin.
exact. 10 juni vanaf Schiphol via LHR naar MIA gevolgen. Nacht ervoor geslapen bij citizenm dus vanaf hotel naar vertrekhal gelopen. Ze staan je inderdaad op te wachten met de vraag hoe laat je vlucht vertrekt.

Let op. Online inchecken lukt bij verschillende airlines om verschillende redenen niet altijd en dan krijg je geen boardingpass, dus zorg dat je een print van je reisschema hebt. Of digitaal kan laten zien.

edit: Ohja en voor diegenen die terugkomen en zich op laten pikken bij de vertrekhal. Wij doen dat namelijk meestal.

Houdt er rekening mee dat het er A giga druk kan zijn en B dat je ook dan waarschijnlijk wordt tegengehouden.

Dat gebeurde bij ons namelijk toen wij vanaf arrivals naar vertrekhal 3 wilden lopen. Ook daar staat personeel, wat dus vanuit binnenuit mensen tegen houdt die naar de vertrekhallen willen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer