Wachtrijen Schiphol / Privium

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door mtl »

Overigens lees ik op teletekst dat Schiphol tot twee keer om hulp gevraagd heeft bij het leger om de problemen met wachtrijen en bagage op te lossen. Maar daar voelde Defensie niks voor.
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door deebee7 »

IngridUSA schreef:
08 okt 2022, 11:04
Assistentie aanvragen is iets anders dan (de betaalde dienst) Meet&Assist. Informeer bij Schiphol zou ik zeggen:
https://www.schiphol.nl/nl/pagina/assis ... aanvragen/
Ja ik kan niet meteen een mailadres vinden van de assistentie. 1 van de kinderen heeft bovendien autisme en heeft het erg moeilijk met lange wachtrijen. Maar ik was niet van plan hier ook assistentie voor aan te vragen (vond het een beetje veel om voor 3 van de 6 passagiers assistentie te gaan aanvragen. Komt een beetje over als profiteren.) Maar misschien moet ik dat dan toch maar doen.
Ik probeer ergens een mailadres te pakken te krijgen. Maar ik weet niet of ze door de vele aanvragen wel tijd hebben om te antwoorden.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1227
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door IngridUSA »

Misschien kun je bellen of chatten om te vragen waar je terecht moet. Ik heb nog wel een mailadres van Meet&Assist. Ook al is dit een andere dienst, ze kunnen je wellicht toch helpen of doorverwijzen:
info@schipholmeetandassist.com
En je hebt nog even tijd. Succes!
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door deebee7 »

@IngridUSA Bedankt!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door harryh »

Vraagje: Wij zijn eind maart voor het laatst van Schiphol vertrokken, net voor alle ellende begon. We vliegen 31 oktober met Delta naar MCO, vertrekhal 2, balie 9-10 om onze koffer te droppen (priority), we hebben beide Flying Blue Silver status. Heeft iemand tips hoe daar te komen als er buiten rijen zouden staan, waar ga je het best naar binnen? We komen met de trein.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1227
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door IngridUSA »

Gelukkig is de herfstvakantie dan net achter de rug, dus ik neem aan dat er buiten geen rijen meer zullen staan.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door mtl »

Schiphol heeft al eerder laten weten dat de beperkingen zeker tot eind maart duren.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door harryh »

M'n vraag is niet of er wel of geen rijen staan ;), als er wel rijen zouden staan (hoop het niet) hoe kom je dan het beste bij balie 9?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Je kunt altijd gewoon naar binnen en naar het SkyPriority incheckgebied lopen. Geen noodzaak om achter een rij te gaan staan. Je komt met de trein, dus gewoon in Plaza oversteken richting de trap/roltrap naar boven. Daar zal het hooguit even opstroppen, maar dat is dan ook de enige "rij" die je tegenkomt. Boven gewoon doorlopen richting het SkyPriority gebied.

Als Silver mag je daarna helaas niet meer door de priority security heen. Dat heeft Schiphol afgeschermd, je kunt na de checkin dus niet de roltrap op. Je zult dan naar de gewone security moeten (achterlangs).
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door harryh »

roelb schreef:
20 okt 2022, 09:56
Je kunt altijd gewoon naar binnen en naar het SkyPriority incheckgebied lopen. Geen noodzaak om achter een rij te gaan staan.
:thumbup: thx dat wilde ik weten.
roelb schreef:
20 okt 2022, 09:56
Als Silver mag je daarna helaas niet meer door de priority security heen. Dat heeft Schiphol afgeschermd, je kunt na de checkin dus niet de roltrap op. Je zult dan naar de gewone security moeten (achterlangs).
Ook voor intercontinentale vluchten? Dat was voorheen alleen binnen Europa, jammer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Nope, er staat tegenwoordig een afscheiding (tena barrier) tussen de roltrap en het SkyPriority gebied. Je wordt geacht het SP gebied uit te lopen, en dan meteen rechtsomkeert te maken om daar weer door het poortje naar binnen te gaan.

Er staat voorzover mijn ervaring tot nu toe is altijd iemand bij, dus gewoon over die tena stappen lukt je ook niet.

Erg flauw van Schiphol overigens, want doordat KLM travel companions van een Elite+ member niet standaard ook SkyPriority geeft krijg je dan dus de situatie dat je je reisgenoot wel mee mag nemen naar de SP checkin, dat je hem of haar ook mee mag nemen de lounge in, maar dat je niet samen door priority security mag. Vlieg je op een Delta ticket, dan krijgt een niet Elite+ reisgenoot wel gewoon SkyPriority.

En dat handjevol mensen maakt echt het verschil niet. Maar de waardering die je voelt als trouwe klant wordt daarmee wel ernstig aangetast. Gelukkig is mijn wederhelft ook Elite+, maar als je iemand hebt die primair vaak zakelijk reist, FB platinum is, en dan een keer met zijn of haar partner weg gaat dan is het wel heel erg onklantvriendelijk om die partner dan niet toe te laten bij priority security. Je kunt je dan zelfs afvragen wat nog de reden is om ook voor die persoonlijke trips loyaal te blijven aan de alliantie.

Ik ben echt benieuwd wanneer dit teruggedraaid gaat worden.
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Robbie&Irene »

Mijn vrouw kreeg gewoon een geprinte ticket met Sky-priority bij balie 9-10, ondanks haar flying-blue blue status, en dat vanwege mijn gold status. Ook in de USA gebeurde dit opnieuw, dus misschien is het verschil getrouwd /partnerschap en "gewoon" een reisgenoot. Overigens daardoor, omdat zij ook met mij de lounge in mag, zie ik nu niet meer zo het nut in om haar nu nog silver te krijgen met haar 68 XP.
tanteto
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door tanteto »

harryh schreef:
20 okt 2022, 09:04
Heeft iemand tips hoe daar te komen als er buiten rijen zouden staan, waar ga je het best naar binnen? We komen met de trein.
Onze dochter ging recentelijk ook met de trein naar Schiphol en kon gelijk door naar de balie. Dit was met Transavia, dus weet niet of dat voor Delta hetzelfde is.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door harryh »

Da's nou jammer, Schiphol stopt met de minimaal EUR510 kostende VIP service. Niet dat ik er gebruik van zou maken ;) https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... vipservice
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Nee, dat staat er niet. Ze nemen geen nieuwe klanten meer aan.

Wellicht hebben de vaste klanten geklaagd over het plebs en schorrie-morrie dat opeens in VIP lounge zat :-)

Centurion leden hebben voorzover ik weet nog steeds gratis twee keer per jaar de VIP service. Dus als je echt wilt...
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
25 okt 2022, 12:44
Wellicht hebben de vaste klanten geklaagd over het plebs en schorrie-morrie dat opeens in VIP lounge zat
Ik heb het eerder andersom. Ik "moet"/maak regelmatig gebruik van dit soort faciliteiten/lounges omdat dit er voor zorgt dat er meer effectieve uren in een dag zitten. En dat schijnt mijn baas om één of andere reden wel net zo prettig te vinden.
Met name in Amerika, als ik mij met grote regelmaat moet verplaatsen met (gedeelde) prive vliegtuigen/helikopters vanwege mn werk, voel ik me nog steeds, na al die jaren, een tikkie opgelaten. Mensen die koffers, tassen en jassen voor je aannemen. Deuren voor je openhouden en ga zo maar door. Ik ben niet meer dan een doorsnee boerenlul uit de polder die toevallig een verdomd leuk baantje heeft bij een werkgever die heel goed weet hoe hij zijn mensen zo effectief mogelijk moet inzetten. En daar niet te beroerd voor is om voor te betalen.

Aan de andere kant schaam ik me wel regelmatig voor allerlei omhoog gevallen spul die zich op basis van al dan niet aan te komen waaien status zich allerlei privileges denkt te kunnen aanmeten. En dat ook op luide toon meent te moeten laten merken dan wel vindt dat af moet dwingen ten koste van anderen.

Het zal nooit helemaal mijn wereld worden...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Je moet wel de smiley meequoten he, het was een sarcastisch/grappig bedoelde opmerking :-) Maar op zich kan ik me best voorstellen dat een sterke toename van het aantal mensen in die VIP lounge niet heel goed valt bij de vaste klanten. Mensen die er gebruik van maken betalen voor een rustige omgeving. Als het dan opeens veel drukker wordt kun je net zo goed in de gewone airline lounge gaan zitten.

Maar ik snap je wel hoor.. Voel me ook altijd wel opgelaten als iets dat ik heel goed zelf kan uit handen wordt genomen. In een hotel binnenkomen met alleen een trolley die ik prima zelf kan rijden en dan nog bell staff die er op staat dat ze dat ding van je overnemen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door harryh »

roelb schreef:
25 okt 2022, 12:44
Nee, dat staat er niet.
Don't shoot the messenger, er staat "maar door de grote belangstelling ziet Schiphol zich genoodzaakt om de dienst te staken.".

Er onder staat inderdaad wel iets anders wat meer bedoeld lijkt te zijn:
"Op dit moment kunnen we helaas geen reserveringsaanvragen van nieuwe gasten accepteren. Door de grote hoeveelheid aanvragen kunnen wij de VIP-service alleen voor onze vaste gasten accommoderen", meldt het luchthavenbedrijf op zijn website. "Ook aanvragen van vaste gasten kunnen wij helaas niet altijd bevestigen."
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
25 okt 2022, 13:42
Je moet wel de smiley meequoten he
Ik liet m expres weg. :wink:

Want ik geef je op een briefje dat er mensen over geklaagd hebben! Als ik tussen twee speeldagen in moet vliegen vlieg ik vaak met een lijnvlucht. Bijna altijd first class zodat ik kan werken. Dan heb ik meestal mijn pak aan omdat er vaak afspraken op het vliegveld van vertrek en aankomst zijn. Maar ik vlieg ook wel is naar huis (Oregon of Nederland) en als het niet hoeft trek ik zeker geen pak aan. Echt een noodzakelijk kwaad, maar die Amerikanen zijn er nogal aan gehecht. Die vallen al bijna van hun stoel als ze zien dat ik geen stropdassen draag. Dan zit ik er dus het liefst in mn gympies, spijkerbroek (trainingsbroek krijg ik ruzie met mn vrouw...), hoodie en een petje. Kijken ze je toch net ff iets anders aan. Niet per definitie vol bewondering. En als ik niet hoef te werken maakt het mij echt niks uit waar je me neergooit in een vliegtuig. Ik slaap werkelijk in alle hoeken en standen.

Ook leuk, in het kader van de "geïnteresseerde" blikken! Vaak als ik niet hoef te werken ruil ik mijn first class of bc-ticket met een militair of iemand met een beperking. Ik meld dat altijd even bij de dienstdoende stewardess of purser. Waarop deze keurig netjes wordt begeleid naar zijn of haar plaats. Dan moet je de blikken maar is zien...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

harryh schreef:
25 okt 2022, 13:50
Don't shoot the messenger, er staat "maar door de grote belangstelling ziet Schiphol zich genoodzaakt om de dienst te staken.".
Dit zie ik:
image.png
edit: jouw zin staat er inderdaad in, in de byline. Maar dat schaar ik echt onder een redactionele fout / journalistiek sensatiezaaien. Op de website van schiphol staat dit:
image.png
image.png (26.52 KiB) 919 keer bekeken
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer