Wachtrijen Schiphol / Privium

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7765
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door mtl »

Vandaag was het weer raak. Reizigers stonden uren in de rij door tekort aan beveiligers.
Resi_70
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 sep 2021, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Resi_70 »

Ik lees nu een aantal pagina's maar kan er niet altijd uithalen of de gene die reageert een privium abonnement heeft. Misschien een apart topic maken voor previum leden en hun recente ervaringen nu het vaak zo'n chaos is op Schiphol.
Favorite stad Las Vegas: 2006,2007,2009,2011,2013,2017,2019(2x),2021,2022, 2023 (24-09<>08-10)
Inmiddels 131 dagen in Vegas doorgebracht :)
Gast

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Gast »

Resi_70 schreef:
21 aug 2022, 04:26
privium abonnement
Ben er zelf nog niet geweest in de drukte met Privium (alleen met Privium in 'oude' tijden), maar wat ik hoor is Privium voordeel alleen op het laatste stuk bij de douane.
Volgens mij kom je gewoon in de rij te staan net als ieder ander.

Wie ervaring in de drukte heeft laat even wat weten waar je het voordeel had.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5763
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door bedeve »

Ben er zelf nog niet geweest in de drukte met Privium...maar wat ik hoor is Privium voordeel alleen op het laatste stuk bij de douane.



Maar even een stukje tekst van @roelb knippen en plakken.

Was van 14 augustus dus ja ... das alweer een week oud..

De Douane vind je aan het einde van de bagagehal. Dat zijn mensen die werken voor de belastingdienst en daar staan om belasting en invoerrechten te heffen op goederen die je het land inbrengt.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Nee, bij de douane heb je niets aan Privium. Iedereen wandelt met zijn of haar bagage langs dezelfde mensen van de Belastingdienst/Douane. Als je niets aan te geven hebt loop je door het "Nothing to declare" pad, normaal gesproken door de schuifdeur en dan sta je in plaza, maar steeksproefsgewijs kun je aangesproken en bevraagd worden. Heb je wel iets aan te geven, dan meld je je bij de medewerkers daar, doe je aangifte en reken je BTW, invoeerrechten en eventueel accijnzen af.

Privium geeft je wel de volgende voordelen:

Bij vertrek

- Inchecken bij de business class balies bij sommige airlines (niet bij KLM/Delta!). Lijstje staat op Privium infopagina's schiphol.nl
- Toegang tot de privium clublounge in departures 2 (alleen als je Privium plus hebt)
- Toegang tot priority security op alle security locaties (departures 1, 2 en 3). Over het algemeen krijg je als privium lid ook nog eens voorrang op de "normale" priority passagiers, maar dat is niet altijd zo.
- Versnelde passage van de grenscontrole via speciale privium poortjes. Hier staat normaliter geen enkele rij, dit is direct doorlopen.
- Toegang tot de Privium airside lounges (als je Privium plus hebt)

Bij aankomst

- Toegang tot de Privium airside lounges (als je Privium plus hebt)
- Versnelde passage van de grenscontrole via speciale privium poortjes. Hier staat normaliter geen enkele rij, dit is direct doorlopen.
- Toegang tot de privium clublounge in departures 2 (alleen als je Privium plus hebt)

Parkeren (alleen Privium plus)

- Toegang tot Privium P1, Privium P3, Privium Excellence en Privium Valet. De laatste 2 zijn zeer kostbaar, maar Privium P1 en P3 zijn prima. Zelfde prijs als P1 en P3, maar de beste locatie binnen de garage c.q. op het terrein.
- Altijd kostenloos annuleren van een parkeerboeking, tot het moment van aanvang van de boeking. Als "normale" klant moet je hiervoor 5 euro betalen, en dan kun je annuleren tot een aantal uur vooraf, maar ben je wel die 5 euro kwijt.
Gast

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Gast »

Wat ik ook al eerder schreef, je kunt niet met je pasje de rij voor de douane niet overslaan zover ik weet. Hooguit het laatste stukje als je naar het Privium poortje kunt. Bovenstaande is alleen als je naar een vlucht moet.

Kom je aan heb je verder niet veel aan Privium. Neem aan dat je dan naar huis wil en niet uitgebreid in een lounge wil zitten.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Nogmaals, de _douane_ zijn medewerkers van de Belastingdienst/Douane, die belast zijn met de controle van goederen die Nederland ingebracht worden en het heffen van BTW, invoerrechten en eventuele accijnzen. Je komt hier langs als je na het ophalen van je koffer de bagagehal uitloopt.

Daar is geen rij, nooit. Alleen als je iets aan te geven hebt of steeksproefsgewijs staande wordt gehouden en je koffer moet openen zul je hier tijd kwijt zijn.

Als je Nederland uitgaat heb je niets met de Douane van doen. Volgens mij heb ik heel erg duidelijk uitgelegd in de post hier 2 boven wat en hoe je met Privium (al dan niet Privium Plus) kunt.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5763
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door bedeve »

Gast schreef:
22 aug 2022, 09:09
Wat ik ook al eerder schreef, je kunt niet met je pasje de rij voor de douane niet overslaan zover ik weet
Deze thread heeft de bedoeling elkaar met advies te steunen in het omgaan met de chaos op Schiphol.
Dit soort teksten maakt de chaos alleen maar groter...das nie de bedoeling he ...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5763
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door bedeve »

Gast schreef:
22 aug 2022, 09:09
Kom je aan heb je verder niet veel aan Privium. Neem aan dat je dan naar huis wil en niet uitgebreid in een lounge wil zitten.
Ik ga na aankomst even een hapje eten voordat ik op huis aan ga .
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door MattRob »

Afgelopen december en afgelopen mei waren wij bij aankomst op Schiphol toch ook heel blij met Privium hoor. Niet dat we nog de lounge in wilden (ja, wij wilden ook naar huis), maar de rij voor paspoortcontrole was lang (ze stonden tot bovenaan de trap) en wij konden daar dus gewoon langs om via Privium poortje naar de kofferband te kunnen. Overigens moesten we ons dus wel nog langs die mensen worstelen op de trap (in de lange rijen voor de paspoortcontrole), en dat werd ons niet altijd in dank afgenomen. Maar ja, wij mochten via Privium-poortje. Overigens is de vraag natuurlijk ook wel of je uiteindelijk niet lang op je koffers moet wachten, en dan is het voordeel er weer een stuk minder ;-) ! Maar desondanks; wij vonden het erg prettig bij aankomst.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Jep, als je met checked luggage reist kun je dus beter nog wel even de airside lounge aandoen.. Schiphol is niet de snelste met bagage, zeker dit jaar niet.

Jammer dat de lounges niet ergens een scherm met de bagageinformatie hebben. Of dat deze ergens online in te zien is. Dan kun je pas richting bagagehal gaan lopen zodra er "first luggage on carroussel" staat.
Gast

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Gast »

bedeve schreef:
22 aug 2022, 12:07
chaos alleen maar groter
Weet niet welke chaos ik al groter maak met mijn opmerking. Zoals MattRob aangeeft je moet langs de rij zien te komen en dat wordt niet altijd in dank afgenomen. Niet meer en niet minder.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Bijvoorbeeld de chaos door telkens de Douane te blijven noemen, wat echt totaal niets te maken heeft met wachtrijen of Privium.

Je hoeft je ook nergens "langs een rij" te wurmen om Privium te gebruiken. Je loopt gewoon naar de Privium ingang voor security in departures 2 of 3, er is geen enkele noodzaak om ergens aan te sluiten in een rij, behalve uiteraard als je bagage moet inchecken. Vlieg je in dat geval met een airline waar Privium toegang geeft tot de priority (business class) check-in? Dan kun je voor het afgeven van je bagage gewoon de bordjes naar die balie volgen en daar in een eventuele (korte) rij staan.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5763
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door bedeve »

Dank voor je ordening @roelb ...

Lees daar waar Privium staat ook SkyPriority...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Ruud2004 »

Gast schreef:
22 aug 2022, 09:09
Wat ik ook al eerder schreef, je kunt niet met je pasje de rij voor de douane niet overslaan zover ik weet. Hooguit het laatste stukje als je naar het Privium poortje kunt. Bovenstaande is alleen als je naar een vlucht moet.

Kom je aan heb je verder niet veel aan Privium. Neem aan dat je dan naar huis wil en niet uitgebreid in een lounge wil zitten.
https://nieuws.schiphol.nl/ik-sta-bij-d ... 20goederen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Hans B »

Woensdag 24 augustus vertrokken, 11.00 uur vlucht naar Chicago.
Shuttle van Ibis duurde 10 minuten we waren rond 0715 uur op het vliegveld.
Onderaan de roltrappen voordat je een etage hoger bij de incheckbalies komt, werd gecontroleerd of je wel verder mocht, streng waren ze niet, gewoon even ticket controle (op telefoon of papier)
Inchecken bij United duurde 30 minuten
Daarna verder omhoog naar de bagagecontrole wachten duurde ook 30 minuten.
Als laatste de paspoortcontrole bij de douane 5 minuten.
Vervolgens een lange wandeling, maar na al met al 1.30 uur zaten we om kwart voor negen al bij de gate.
We zijn nergens voorgekropen, hadden ook geen privium of andere voorkeursbehandeling, netjes overal aansluiten.

Wat mij achteraf verbaasde was, dat nergens werd gevraagd naar corona vaccinatie ook hoefden we het attestformulier nergens te tonen of achter te laten.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Kath90 »

Vanmorgen om 6.50 bij de bagage drop-off, om 7.15 in de lounge :) (KLM naar SFO)
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
PaulB
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 jul 2007, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Brabant jonguh!

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door PaulB »

@Kath90 met behulp van meet&assist neem ik aan?
Jesjah88
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jul 2022, 11:12
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Jesjah88 »

Wij vliegen naar sfo om 14.50, vanmorgen om 11.10 op schiphol, binnen 35 min overal doorheen :thumbup: de rust is wel weer teruggekeerd dus
2019: Roadtrip zuid-west | 2022: Roadtrip zuid-west | 2023: Roadtrip Florida
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Kath90 »

PaulB schreef:
30 aug 2022, 08:41
@Kath90 met behulp van meet&assist neem ik aan?
Nee, en ook geen privium :)
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer