Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Mr. Patrick »

Hoewel dit in het algemene vliegtopic ook wel eens aan de orde komt, vind ik het bundelen van de ervaringen in een los topic wel van waarde. De directe aanleiding zijn de twee totaal verschillende ervaringen die wij zelf hadden bij overstappen op Washington Dulles (2019) en New York JFK (2022).

Op Dulles hadden wij een heel positieve ervaring. We werden als overstappers kort na het vliegtuig gescheiden van de mensen met Washington als eindbestemming. De doorlooptijd bij immigrations was super kort. Het koffer was zo van de ene bagageband af en op de nieuwe band gelegd en ook de nieuwe beveiligingscheck stelde nauwelijks wat voor. In een zucht en een vloek was het gebeurd en we hadden ruim de tijd om de gate op te zoeken en te eten.
Naar aanleiding van deze ervaring vonden we dit heerlijk. De geneugten van de overstap zijn meestal een lagere prijs, maar doordat je tijdens de overstap al immigrations hebt gedaan, haal je de extra reistijd een beetje in. Daarom dat we voor onze BRU-ATL ook niet aarzelden toen de reis met overstap gunstig geprijsd was.
Maar dan de ervaring op JFK een paar weken geleden... Passagiers werden niet gescheiden. De immigations had al een lange rij staan en ons hele vliegtuig moest daar dus aansluiten. Daarna moesten we ons koffer van de algemene bagageband afhalen. Toen we daarna de bordjes connecting flights volgden, kwamen we weer in de ruimte bij de incheckbalies terecht waarna we met de hele bups (dus inclusief alle mensen die pas in JFK incheckten) door de beveiliging heen, waar we dus twee uur over gedaan hebben. We hadden net tijd om een burger naar binnen te werken en als één van de laatsten het vliegtuig in te gaan aan de gate. Op papier hadden we 3 uur overstaptijd, vanwege een voorspoedige vlucht vanuit Europa raakten de wielen de landingsbaan al een uur vóór de verwachte aankomsttijd, dus bijna 4 uur. En nog was het stressen.

Wat wij voor onze volgende reis eens graag willen weten hoe anderen dit ervaren. Zodat we daaruit een conclusie kunnen trekken.
Is Dulles gewoon een fijne luchthaven voor overstappers of is JFK nu een negatieve uitzondering? Of hangt het vooral samen met het moment waarop je aankomt en hadden we in 2019 daarmee geluk en in 2022 pech?
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door roelb »

Dit zal een DL->DL verbinding geweest zijn, dus terminal 4.

Wat je beschrijft is niet zoals het zou moeten lopen. Na immigrations ben je beneden bij de international baggage claim. Daar pak je je bagage en je loopt door de douane. Direct daarna kun je meteen links om de hoek je bagage weer afgeven bij de Delta baggage recheck. Daarvoor hoef je normaal gesproken niet in de rij, het is een kwestie van je baggage op de band zetten na een snelle check van heb label. Als je een papieren boarding pass wil voor je volgende vlucht kun je die ook direct even vragen. Vooral van belang als je TSA pre hebt, dan moet je ook een papieren boarding pas hebben waar dat op staat. De boarding passes die in het buitenland geprint worden voldoen daar niet (meestal niet, volgens mij eigenlijk nooit) voor.

Daarna loop je verder naar links door, en weer links om de hoek ga je opnieuw door security heen. Dat is een speciaal checkpoint, alleen voor passagiers met een connectie (al kun je er wel komen als je de weg weet en gewoon vertrekkende passagier bent, maar dat weet bijna niemand).

Na dit checkpoint dan je meteen weer airside en je kunt dan met de roltrap of lift naar boven. Je hoeft dus niet landside naar de departures verdieping toe maar je kunt de hele tijd beneden blijven.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door harryh »

Hey @roelb da's lang geleden!

@Mr. Patrick wij kwamen 31 maart ook op JFK de VS binnen. Twee uur wachten voor immigrations, maar 5 hokjes bemand en ik schat zeker meer dan 1.000 wachtenden. Na immigrations ging het vlekkeloos, koffers stonden bij de band en in minder dan 5 min door security via connecting flights. We hadden 3u en waren op tijd bij de gate. Daarna wel weer 1,5u vertraging tijdens het vertrek, lang in de rij voor de enige startbaan die open was.
Wij gaan JFK vermijden in de toekomst, als dat lukt.

Met Delta naar Florida vliegen we meestal via ATL, soms is dat oke maar meestal daar 1,5u in de rij.

En je kunt altijd pech hebben, mijn dochter vloog 1,5 week geleden terug vanuit TPA, inkomende vliegtuig te laat, ze kon daardoor haar aansluiting op ATL naar AMS niet meer halen en dat was de laatste vlucht (22:30). Ben toen omgekeerd en heb haar op TPA weer opgehaald. Gevolg: 22u vertraging.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Corv »

De laatste keer naar Texas met een overstap op Houston naar Forth Worth van 3 uur hadden we geluk dat de connection flight een uur vertraging had. Anders hadden we deze gemist.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door roelb »

harryh schreef:
26 apr 2022, 15:23
Hey @roelb da's lang geleden!
Tja, na 2 jaar onafgebroken werk weer eens wat tijd over. En vlieg zelf over een paar weken ook weer die kant op.
harryh schreef:
26 apr 2022, 15:23
@Mr. Patrick wij kwamen 31 maart ook op JFK de VS binnen. Twee uur wachten voor immigrations, maar 5 hokjes bemand en ik schat zeker meer dan 1.000 wachtenden. Na immigrations ging het vlekkeloos, koffers stonden bij de band en in minder dan 5 min door security via connecting flights. We
immigrations of JFK is inderdaad hit & miss. Aan de andere kant, ik kan me maar een keer herinneren dat ik daar echt lang heb moeten wachten in de pre-global entry tijd. Meestal is het vrijwel meteen doorlopen en is dat hele gebied redelijk leeg als ik aan kom lopen. Dan moet ik wel zeggen dat ik dan ook meestal als een van de eerste uit het toestel ben en goed doorloop. Het is dan dus echt afhankelijk van wat er net voor je is aangekomen en hoeveel mensen van je eigen vlucht je voor je hebt. Met GE sta ik tegenwoordig juist net na immigrations, bij bagage claim te wachten :-)
harryh schreef:
26 apr 2022, 15:23
En je kunt altijd pech hebben, mijn dochter vloog 1,5 week geleden terug vanuit TPA, inkomende vliegtuig te laat, ze kon daardoor haar aansluiting op ATL naar AMS niet meer halen en dat was de laatste vlucht (22:30). Ben toen omgekeerd en heb haar op TPA weer opgehaald. Gevolg: 22u vertraging.
Had ze dan niet beter gewoon mee kunnen gaan en op ATL een hotelvoucher kunnen regelen? Dan had ze de volgende dag al in het begin van de middag meegekund.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door knaapje »

Ik heb het hier al meerdere keren g enoemd.
Er is een officiele site waar je de wachttijden bij CBP op verschillende vliegvelden op verschillende tijden van de dag kunt zien.
Heb je een indruk van wat je mogelijk te wachten staat:

https://awt.cbp.gov/
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door harryh »

roelb schreef:
26 apr 2022, 16:53
Had ze dan niet beter gewoon mee kunnen gaan en op ATL een hotelvoucher kunnen regelen? Dan had ze de volgende dag al in het begin van de middag meegekund.
Dat had gekund maar die vlucht zou zo vroeg op Schiphol aankomen dat ze niet kon worden opgehaald. Ze heeft daarom de 18u vlucht vanaf ATL moeten nemen. En dagje langer bij paps en mams vond ze ook wel prima.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door harryh »

knaapje schreef:
26 apr 2022, 18:36
Ik heb het hier al meerdere keren g enoemd.
Er is een officiele site waar je de wachttijden bij CBP op verschillende vliegvelden op verschillende tijden van de dag kunt zien.
Bekend. Alleen 2u wachten op JFK zag ik daar niet. Op de borden als je in rij staat stond 45min, terwijl het 2u was...
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Loek »

Wij zijn op weg van Schiphol naar huis (Greenville SC), en stappen over via ORD. Vóór de landing kregen we al een SMS’je van United dat de geschatte overstaptijd zo’n 83 minuten zou zijn. Wij hebben Global Entry, dus het ging een stuk sneller. Ik zag wel dat de gewone rijen bij immigration erg lang waren. De meeste tijd ging zitten in het wachten op de koffers, die daarna weer op een andere band werden geplaatst voor vervoer naar Greenville. Uiteindelijk waren we zo’n 35 minuten later in de United Club, waar we nu zitten want onze volgende vlucht gaat pas over 4 uur weg…
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door ClaireVHaut »

wij stapten op de heenweg over op Chicago. Was aan de krappe kant omdat we vertraging hadden bij eerst vlucht

bij immigratie werkelijk een 3e graads verhoor, dan koffers van de band, ingeleverd in een wat vage ruimte waar echt heel veel koffers werden neergezet door jan en alleman. Er liepen 2 mensen rond met een scanner.
Dan met treintje naar de andere vertrekhal, door de tassencontrole en direct boarden voor vlucht naar Las Vegas. Bagage was wonderwel meegekomen ;)

Al met al in een uur en kwartier van A naar B
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door JeroenB »

Er is nu ook het nodige personeelsgebrek op een aantal luchthavens in de USA, wij hadden op Detroit afgelopen zaterdag ook een andere route naar een security check waar ook mensen vanuit Detroit konden aansluiten terwijl dit normaal ook alleen aangekomen reizigers zijn.

Al was het voor ons met de immigratie mee net iets meer dan 30 minuten, daarom vliegen we graag via Detroit door naar Florida. En inderdaad lekker al de controles gehad en wat wij lekker vinden even de benen strekken en dan op de eindbestemming meteen door naar de auto en naar huis.
Vlinder72
Amerika-ontdekker
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 mei 2018, 08:35
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Vlinder72 »

Voor ons is elke vlucht via JFK een vlucht om te vermijden. Nog nooit een fijne aankomst daar gehad. Altijd gesnauw en altijd lange rijen. Gewoon geen prettige luchthaven.

Onse favoriet is Detroit. Het gaat daar altijd supersnel, efficient en met vriendelijke mensen daar maar ik lees hierboven dat dat nu wellicht toch weer anders is. Wij hebben ook goede ervaringen met Atlanta.

Eind mei vliegen wij naar JFK maar dan als eindbestemming. Ik ben benieuwd. Ik hou de wachttijden bij customs in de gaten maar er valt niks over te zeggen het loopt uiteen van 4 uur (!) tot 35 minuten.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door d_vdploeg »

Ook prettige ervaringen (2x) op Detroit (DTW). Wel voor covid tijd dus wellicht dat het nu anders is. Die airport waiting times dat geeft inderdaad wel een indicatie, maar ik weet nog dat ik voor onze vlucht toen ook op die site keek en de wachttijd voor DTW was toen 92 minuten. Wij stonden echter na 45 minuten aan de gate voor de volgende vlucht. Dat was inclusief immigrations, koffer en een plaspauze nadat we immigrations door waren. En ivm een lichamelijke beperking loop ik nou niet bepaald snel :wink:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Timothy555 »

Ik had in 2019 een rampzalige ervaring met overstap op JFK. Had een overstap van 1u30, in realiteit bijna 2u omdat het vliegtuig uit BXL wat eerder aankwam. Een half miljoen man stond aan te schuiven en er waren heel weinig hokjes open.
4u (!) in rij bij immigrations, dan baggage ophalen en nog wat aanschuiven bij Delta omdat de helft van die half miljoen mensen z’n connecting flight had gemist. Uiteindelijk de vlucht van 20u30 rechtstreeks naar Vegas kunnen nemen in plaats van die rond 15u.

Ik vind JFK wel ok om over te stappen in het terug komen (als je niet door immigrations moet).

In Las Vegas ben ik nu twee keer door immigrations gemoeten, rechtstreeks aankomende vanuit Amsterdam met KLM. Letterlijk 5 minuten in december, en twee weken terug was het 25 minuten (was op Pasen, een feestdag, en de officers hadden problemen met de computers - ze excuseerden zich hiervoor terwijl ik zoiets had van ‘25 minuten? Ik ben erger gewoon’ :D)
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Mr. Patrick »

Leuk :?: om al jullie reacties te lezen. Wat ik zo lees is JFK dus wel echt een luchthaven om te vermijden en hebben wij daarbovenop wat pecht gehad. Aan de andere kant: zo fijn als het voor ons in Washington was is blijkbaar ook een uitzondering. Er is dus weinig peil op te trekken.
Blijf vooral de ervaringen posten, ik denk dat het leuk en leerzaam is voor iedereen en zeker voor first-time travellers, die weten zo een beetje wat ze kunnen verwachten. En als je niet tegen die onzekerheid kunt, maar beter een rechtstreekse vlucht boeken!
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Timothy555 »

Ik zie vaak de redenering om in de VS de overstap te hebben omdat er daar veel meer vluchten tussen verschillende steden zijn, maar ik heb op de heenreis toch liever mijn overstap in de EU, en dan zo ruim mogelijk. Zo vloog ik al twee keer BRU - AMS - LAS en standaard stelt KLM dan de vlucht van 10u uit Brussel voor. Ik pas dat aan naar 8u. Ja, dan zit je gewoon met een overstap van 3,5 uur, maar ik verkies dat boven het gestress van een korte verbinding.

Op de terugweg evenzo: vanuit Las Vegas de vlucht van 7u08 naar JFK genomen en niet die van 10u. Overstap is dan ruim 4u in plaats van ruim 1u maar daar zit ik helemaal niet mee: wandelingetje, burger, biertje,… als ik die vlucht neem met korte connectie zit ik hele eerste vlucht te stressen.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door d_vdploeg »

@Timothy555 Als je een overstap hebt van 3u + moet het wel gek lopen wil je je overstap niet halen. Het gaat mij meer om overstappen van <2 uur in Europa en dan in combinatie met de enige vlucht van die dag richting de VS. Je ziet genoeg overstappen van 1:15 of 1:45 op bijvoorbeeld CDG of LHR voorbij komen. Als je geluk hebt is er een tweede vlucht die dag vanaf Europa naar je eindbestemming in de VS. Dan zou je het kunnen doen maar de vraag is wel hoe vol die vlucht is en of je meekunt.

Vluchten vanaf je overstapluchthaven in de VS naar je eindbestemming in de VS kunnen toch ook vol zitten? Ja dat kan, maar vaak kun je dan wel met de vroege ochtendvlucht de volgende dag mee. Kans dat er plek is op een domestic flight lijkt mij wel groter (holidays en feestdagen misschien uitgezonderd) dan op een intercontinentale vlucht. Je bent er ook eerder want vluchten vanaf Europa naar de VS vertrekken vaak eind ochtend begin middag. Je hebt alle formaliteiten ook al gehad.. ect. Zo kun je veel redenen verzinnen natuurlijk.

Gelijk aankomen op je eindbestemming in de VS en geen gestress bij immigrations omdat je een aansluitende vlucht moet halen heeft ook voordelen :wink:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Pepito »

Toen onze dochter jonger was, vond ik de overstap in de VS vervelend omdat je dan met een moe kind (en zelf ook niet al te fris meer) door immigrations moet en daarna nog weer veiligheidscontroles, wachten, en je volgende vlucht. Het wachten op, en die 2de vlucht was dan drama. Daardoor vloog ik liever direct, of met overstap in Europa, dan waren we nog fris. Alhoewel je dan wel op de terugweg het probleem had van overstap aan einde vlucht, maar dat was dan in ieder geval al niet met immigrations van de VS, en die van Schengen ervaar ik toch altijd als vlotter en minder stressvol.
Nu is ze wat ouder en zou overstap in de VS misschien wel weer kunnen. Alhoewel we wat overstaplocaties nu misschien wel mazzel hebben dit jaar, heen op CDG (en er is nog een latere vlucht dezelfde dag) en terug SLC.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Timothy555 »

Zoals ik het nu laatst gedaan heb vind ik heel aangenaam: heenweg overstap in Amsterdam en van daaruit rechtstreeks naar Las Vegas, terugweg met Delta overstap in JFK en dan rechtstreeks naar Brussel terwijl je wat probeert te slapen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Ervaringen met overstappen in de VS (vliegreis)

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
29 apr 2022, 12:04
Gelijk aankomen op je eindbestemming in de VS en geen gestress bij immigrations omdat je een aansluitende vlucht moet halen heeft ook voordelen :wink:
Dat is mijn redenatie ook wel wat geworden de laatste jaren. Niet meer in Amerika hoeven overstappen, heerlijk! :D

Ik heb daarom ook geen moeite met een overstap in Europa (of nog liever een rechtstreekse vlucht naar Amerika). Zeker nu de covid maatregelen meer en meer afgeschaft worden.

Straks in juni heb ik een overstap op LHR en dan rechstreeks naar San Francisco, afgelopen december ook zo gedaan. Heel goed bevallen. Begin oktober wil ik wellicht nogmaals naar Amerika en de route die ik dan in gedachten heb, kan ik op verschillende plekken beginnen. Ga toch proberen een rechtstreekse vlucht te vinden. Voordeel is dat je vaak lekker vroeg in de middag op je plek bent en met een overstap vaak in de avond pas.

Moet wel zeggen dat het mij vroeger echt niet uitmaakte of ik een overstap had of niet. Ik heb er heel wat gemaakt maar dat heeft nooit tot problemen geleid.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer