Besparen op brandstof

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Besparen op brandstof

Bericht door Elendan »

Ook de prijzen in de VS sterk stijgen en omdat we in april met een camper op vakantie wordt dit een flinke kostenpost in onze benzine-slurpende RV. Nu ben ik op zoek naar een manier om gebruik te maken van korting op tankbeurten en met mij waarschijnlijk handig voor alle anderen hier op het forum :wink: .

Bij supermarkten kun je vaak je klantenkaart gebruiken voor korting op de gallonprijs, heeft iemand dat al eens gedaan. En hoe werkt het precies?

De app Gasbuddy gebruiken we al jaren om het goedkoopste tankstation te vinden, maar ik lees dat ze ook een kortingskaart hebben. Probleem is dat je dan een adres in de VS moet hebben waar ze de kaart naar toe sturen.
Ik zou het hotel of de camperverhuurder kunnen vragen of ik de kaart daar naar toe mag laten sturen, maar zijn er ook andere mogelijkheden?
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Besparen op brandstof

Bericht door hemmie »

Wij hebben wel een klantenkaart/account bij shell en mobil/exxon. Die eerate levert standaard 3ct korting, die laatste geloof ik alleen punten. Daarnaast heeft mijn man de app van Murphy, daar spaar je ook punten door te tanken, maar ook door elke week ofzo een suf spelletje te spelen.
Verder hebben wij een membership bij Costco, en soms okk Sams Club, maar dat is betaald dus daar heb je als toerist niets aan.
Ik heb de GasBuddy kortingskaart nooit geprobeerd.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Besparen op brandstof

Bericht door Disney-Golf »

Elendan schreef:
19 mar 2022, 12:43
Ook de prijzen in de VS sterk stijgen en omdat we in april met een camper op vakantie wordt dit een flinke kostenpost in onze benzine-slurpende RV.
Yup, reken maar gerust tussen de 8 en 6 MPG, zeker als je de bergen in gaat… 😢
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Besparen op brandstof

Bericht door goldenhills »

:shock: oh wow. Ik vind dat onze 4Runner (met daktent, imperial met een jerrycan, etc) al zo slurpt, als we de heuvels/bergen in gaan. Dan zitten we al gauw onder de 14 mpg. Bij ons in de buurt is het verschil tussen goedkope (Rotten Robbie, no-name) en 'normale' benzinestations (Arco, Shell) zo'n $0.40. Op een volle tank scheelt dat $8, maar helaas is dat minder dan 10% :cry:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Besparen op brandstof

Bericht door hemmie »

Ja, herkenbaar, onze Expedition vol beladen met dakkoffer slurpt ook al aardig, maar inderdaad niets vergeleken met een motorhome. Natuurlijk hadden we net voor deze week (spring break) een vakantie met behoorlijk wat kilometers gepland, maar gelukkig niet kamperen dus legere auto en zonder dakkoffer. Het is ons gelukt deze week niet meer dan $3.99 per gallon te betalen, voor ons veel geld, maar vergeleken met CA natuurlijk nog niets. Net nog getankt in de Texas panhandle voor $3.52, onverwacht laag, maar ik zag al dat het bij ons thuis in Houston nog wel wat duurder is.
Hopelijk zakt de prijs nog iets voor de zomer, net een roadtrip gepland vanuit Houston naar Montana😂
Terug in Texas!
steentjuh
Amerikafan
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 jan 2014, 23:41
Partner van: yente
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Besparen op brandstof

Bericht door steentjuh »

Welke benzine tanken jullie? Ik hoor altijd wisselende verhalen over het verbruik wat zou oplopen bij goedkope benzine
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Besparen op brandstof

Bericht door hemmie »

Wij tanken gewoon de goedkoopste, ik denk persoonlijk dat die duurdere benzine vooral een manier is om meer geld te verdienen, ik betwijfel of het verbruik dusdanig omlaag gaat om het prijsverschil te compenseren.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Besparen op brandstof

Bericht door BonnyR »

steentjuh schreef:
20 mar 2022, 09:00
Welke benzine tanken jullie? Ik hoor altijd wisselende verhalen over het verbruik wat zou oplopen bij goedkope benzine
Het enige wat mij altijd opviel bij goedkope benzine dat het flink stonk🤢, maar verder lijkt het me dat benzine benzine is en het op een of andere manier moet voldoen aan bepaalde richtlijnen
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
steentjuh
Amerikafan
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 jan 2014, 23:41
Partner van: yente
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Besparen op brandstof

Bericht door steentjuh »

Dank voor jullie antwoorden.

Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit.

De hoeveelheid ethanol die tegenwoordig in benzine zit kan behoorlijk schadelijk zijn voor oudere en snelle motoren.

Hoe hoger het octaangetal hoe minder rommel erbij zit en dit leidt volgens mij wel tot wat verbetering maar ik ga ook voor de goedkoopste, ik denk niet dat het de prijs goed maakt.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Besparen op brandstof

Bericht door Elendan »

Wij kiezen ook altijd voor de goedkoopste, maar ja het is ook een huurcamper hé :wink: Misschien dat we met een eigen auto voorzichtiger zouden zijn.

Uit ervaring weet ik dat in andere landen verhuurders echt aandringen een bepaald soort brandstof te tanken, maar dat zijn landen waar ze arm zijn en waar waarschijnlijk ook met de brandstof gesjoemeld wordt. De auto's die daar rijden stinken echt enorm en stoten een partij zwarte wolken uit, daar wil je niet achter rijden.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
steentjuh
Amerikafan
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 jan 2014, 23:41
Partner van: yente
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Besparen op brandstof

Bericht door steentjuh »

Haha ik geloof het meteen, dat zullen dan wel Diesels zijn, een benzine auto zwart laten roken is bijna onmogelijk.
Trom
Amerikakenner
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Besparen op brandstof

Bericht door Trom »

Tijdens googelen, kwam ik alleen oude verwijzingen tegen mbt het afrekenen van benzine. Hoe gaat dat tegenwoordig? Kun je achteraf afrekenen met de creditcard of zijn er andere procedures?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Besparen op brandstof

Bericht door harryh »

@Trom zie hier mijn bevindingen van afgelopen december viewtopic.php?p=1269939#p1269939
Is wel met een debitcard, ik gebruik geen CC aan de pomp meer want dat is zo'n 2% duurder.
Maar als jij alleen een CC gebruikt gaat die vlieger niet op, misschien dat iemand anders een recente ervaring heeft?

Meestal moest ik in het verleden naar binnen en kon ik niet aan de pomp betalen met mijn CC vanwege de Europese zip code.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Besparen op brandstof

Bericht door Coyote »

Het is óf betalen aan de pomp zelf of vooraf voor een bepaald bedrag afrekenen binnen.

Ik reken altijd af met óf de creditcard aan de pomp óf mijn betaalpas aan de pomp omdat ik de auto altijd 'vol' gooi. Bij vooraf afrekenen weet je niet hoeveel je uiteindelijk gaat tanken. Ik heb met gebruik van de creditcard ook weer de bekende '90210' kunnen gebruiken. :wink:

In december ook weer getankt bij Arco. Daar kun je bij de pomp betalen met je betaalpas (zijn meer tankstations waar dit kan). Wel betaal een bepaalde fee, zo'n $ 0.25 - $ 0.35 per transactie, maar doordat ze vaak een stuk goedkoper zijn dan de andere tankstations, is het weer voordeliger. Zelfs met de koersopslag die wordt gerekend bij gebruik van een betaalpas.

Let er wel op dat je eigen bank voor het gebruik van je betaalpas in het buitenland vaak nog een (minimale) fee + koersopslag rekent en dat er een koersverschil kan zijn bij gebruik van creditcard of betaalpas (er worden dan verschillende koersen gehanteerd voor beide).

Je kunt overal op willen besparen maar het koersverschil is vaak zo minimaal dat ik daar niet op let. Dan bespaar liever op zaken die echt een verschil opleveren zoals motels.

Wel neem ik tegenwoordig zo weinig mogelijk contant op. Laatste 2 reizen (naar Canada in oktober en Amerika in december) bijna alles met creditcard of betaalpas betaald. Je betaalt vaak een fee bij de geldautomaat en vervolgens rekent je eigen bank ook nog eens kosten voor het opnemen buiten Europa + een koersopslag.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Trom
Amerikakenner
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Besparen op brandstof

Bericht door Trom »

@harryh Thx. Voorlopig heb ik nog geen behoefte aan weer een kaart erbij.

@Coyote Thx. In hoeveel % van de gevallen werkt de code '90210'? En bij die waar het niet gaat: toch schatten of....?
En bedoel je met betaalkaart dat de ING/Maestro kaart bij Arco ook werkt? En dan hoef je geen code in te voeren?
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Besparen op brandstof

Bericht door Coyote »

Bij hoeveel % de '90210' zipcode werkt kan ik echt niet zeggen. Soms lukt het, soms niet. Ik heb ook wel mijn eigen postcode + extra cijfer gebruikt en dan werkt het soms wel, soms niet. Het is trial and error. Werkt de creditcard niet, dan soms wel de betaalpas. Nou heb ik van de 3 grote banken in Nederland een betaalpas dus dan probeer je wat werkt. Overigens maak ik ook vaak genoeg mee dat er geen zipcode wordt gevraagd bij de creditcard.

In Nederland hebben we betaalpas (bankpas) of een creditcard. Bij Arco kun je met je betaalpas gewoon betalen aan de pomp. Daarvoor moet je wel je pincode intoetsen (ook bij de andere pompen waar je met je betaalpas afrekent).

En als alles echt niet werkt, gebeurt soms, dan is inderdaad de optie om binnen eerst af te rekenen. Ik laat dan een ruim bedrag afrekenen op de creditcard zodat ik zeker weet dat ik de tank vol kan gooien. Wat ik niet gebruik laat ik daarna binnen weer verrekenen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Besparen op brandstof

Bericht door harryh »

@Coyote ter info, het is toch 2% op vrijwel alle betalingen besparen als je (kosteloos) Wise, Revolut of N26 gaat gebruiken. Bij Wise kan ik bovendien per debitkaart een adres ingeven, ook een in de VS, waardoor de betaling altijd goed gaat met een VS zip code. Niet meer naar binnen hoeven spaart ook tijd en soms ergenis ;)
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Besparen op brandstof

Bericht door Coyote »

@harryh Zoals ik eerder ook zei, je kunt overal wel op willen besparen maar besparen doe ik liever op bijv. motels. Dat levert meer op dan die 2% met Wise, Revolut en N26 op mijn totale budget. Als dat noodzakelijk was, kon ik beter niet naar Amerika gaan. :wink:

Ik hoef bijv. niet voor $ 150 per nacht ergens te overnachten. Momenteel ben ik al wat motels aan het vastleggen (te annuleren tot 1 dag van te voren of zelfs tot aankomst zodat ik alle vrijheid houd v.w.b. route) en wat ik daarmee straks bespaar in zowel USD als in tijd, is mij veel meer waard. Ik zit nu op een mooie gemiddelde prijs per overnachting. Met 22 overnachtingen valt daar echt op te besparen.

Overigens heb ik wel nagedacht over Wise, Revolut of N26. Ik sluit ook niet uit dat ik dat misschien ga proberen maar dan is het niet omdat ik wil besparen maar meer voor de fun, zien hoe dat werkt. :D

Tankstops zijn voor mij vaak ook een moment van benen strekken en even relaxen. Haast heb ik dan ook nooit bij het tanken en parkeer regelmatig de auto na afloop nog even om naar binnen te gaan. :wink:

Roland
Laatst gewijzigd door Coyote op 29 mar 2022, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Besparen op brandstof

Bericht door harryh »

Ieder z'n eigen afweging ;)
Motion
Amerikafan
Berichten: 135
Lid geworden op: 29 mei 2008, 09:36
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Besparen op brandstof

Bericht door Motion »

@harryh
ik heb ook zo'n Wise Visa kaart. In de app kan ik inderdaad het adres aanpassen, maar welk adres gebruik je daarvoor, een willekeurig Amerikaans adres? Het adres van het account wijzigt ook mee zie ik, dus of dat handig is :roll: :?:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer