Belgisch rijbewijs in Canada

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
DavyA
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 aug 2020, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 6

Belgisch rijbewijs in Canada

Bericht door DavyA »

RIJBEWIJS in CANADA - ik weet dat velen hier al in Canada zijn geweest en daar allicht ook een wagen gehuurd hebben.
Iemand al via AVIS.BE gehuurd? Is een Belgisch rijbewijs hier voldoende (zoals in de US wel oke was) of heb ik een Internationaal Rijbewijs nodig voor Canada? Ik huur vanuit Calgary, Alberta.
Thanks!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Belgisch rijbewijs in Canada

Bericht door harryh »

Wettelijk gezien is een Europees rijbewijs voldoende. Mij is in Canada nooit om een internationaal rijbewijs gevraagd.

Dit zegt ANWB (NL) over Canada:
"Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Canada, ook bij het huren van een voertuig.
Omdat verhuurbedrijven soms toch om een IRB (internationaal rijbewijs) vragen, wordt aangeraden voor de zekerheid IRB model 1949 mee te nemen".

Zoek ook even naar oude topics hierover op dit forum.
Naar mijn persoonlijke mening is zo'n internationaal rijbewijs geldklopperij, een votje wat geen officiële status heeft. Een NL rijbewijs is ook Engels- en Franstalig, dus vertaling is niet nodig voor Canada. Belgisch weet ik niet.
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Belgisch rijbewijs in Canada

Bericht door Pascal »

Op de site van buitenlandse zaken (voor België) https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... zen/canada
Lees je dit
Rijbewijs

Houders van een nationaal Belgisch rijbewijs kunnen hiermee in Canada rijden op voorwaarde dat zij tevens in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs. De reglementering inzake rijbewijzen hangt af van de provinciale overheden.
Op de site van de Canadese overheid https://www.canada.ca/en/immigration-re ... iving.html
Staat dit
If you have a valid licence from your home country, you’ll probably be able to use this to drive in Canada for a short time after you arrive. Check with the government of your province or territory for details.

If you plan to use a foreign driver’s licence in Canada, you should get an International Driving Permit (IDP) in your home country. An IDP will give you a translation of your licence into French and English.
Dit gezegd zijnde, ben ik er ook nooit naar gevraagd geweest bij het ophalen van de huurwagen tijdens verschillende Canada reizen. Langs de andere kant, ook nooit in contact gekomen met politie oid.
Kost €16-25 naargelang je woonplaats en is 3 jaar geldig.

Dus ja, zoals met een verzekering zekers. Als je het niet nodig hebt is het ‘weggesmeten’ geld, heb je er geen en je hebt iets aan de hand…
Gebruikersavatar
Jethz
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Belgisch rijbewijs in Canada

Bericht door Jethz »

Heb mijn internationaal rijbewijs opgehaald omdat verhuurbedrijf een rijbewijs nodig heeft van de persoon die ook betaalt. Het IRB dat ik gekregen heb heeft zelfs geen Engels, enkel Nederlands, Frans & Duits. Wat een Belgenmop. Ik ben benieuwd naar de reactie van de baliemedewerker :D :D :D Neem natuurlijk ook mijn Belgisch rijbewijs mee, dat heeft wel Engels erop :P
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Belgisch rijbewijs in Canada

Bericht door Harry »

Dat internationaal rijbewijs kunnen ze helemaal niets mee, je hebt alleen je gewone rijbewijs nodig.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Belgisch rijbewijs in Canada

Bericht door kastelke »

En daarnaast is Frans hier een officiele taal, dus zouden ze je niet mogen weigeren op basis van 'geen Engels'. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Jethz
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Belgisch rijbewijs in Canada

Bericht door Jethz »

Ik was even vergeten dat dit een draadje was over Canada, daar zou Frans inderdaad geen probleem mogen zijn. In de VS echter gaan ze niet veel aanvangen met Nederlands, Frans & Duits :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer