Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Jethz
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Jethz »

Wij hebben onze reis (voor familiebezoek, eindelijk!) kunnen boeken voor eind november, begin december. Nu begint het opzoekingswerk wat we precies nodig zullen hebben om onze vaccinatiestatus te bewijzen bij aankomst. Als er mensen zijn die daar meer info over hebben, is alle informatie welkom. Gaat ons europees digitaal paspoort aanvaard worden of hebben we papieren bewijzen nodig en waar vinden we die? Ik denk dat ik hier in België alvast begin met een papieren versie bij de overheid aan te vragen om te beginnen.
Gast

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Gast »

In NL kun je je vaccinatie bij laten schrijven in het gele vaccinatie paspoort https://dgmondmaskers.nl/product/het-ge ... poort-2021 waarin je ook je normale vaccinaties (bv. tegen gele koorts of hepatitis-B) laat registreren als je bv. naar Azië reist.
Geen idee of er in België ook zoiets bestaat, maar dat zal vast wel, want ons gele paspoort is internationaal erkend.
woutervg
Amerikafan
Berichten: 183
Lid geworden op: 29 feb 2012, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door woutervg »

Wij hebben tijdens onze vakantie in augustus in de VS het gele boekje gebruikt als bewijs om op de vlucht terug naar Nederland te stappen.
Dit wordt dus sowieso geaccepteerd
woutervg
Amerikafan
Berichten: 183
Lid geworden op: 29 feb 2012, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door woutervg »

Bij aankomst hoef je je vaccinatiestatus volgens mij niet te bewijzen. Dat hoefde in augustus ook niet met de negatieve tests.
Dit wordt gecontroleerd voordat je het vliegtuig in stapt.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Tipsy_1 »

aansluitend daarop
Hoe werkt die test? Ik ga in november naar Belgie en moet dus terug in de US geraken.
Ik heb mijn CDC vaccinatie kaartje - voor de test kan ik gewoon in Belgie bij de apotheek eentje gaan kopen en done? of werkt dat zo niet?
(ik heb nog nooit een covid test gedaan)
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4995
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door harryh »

Nee je moet naar een testlocatie waar je een officieel bewijs van de test krijgt, zelftest is niet voldoende.
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1315
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door ONYX666 »

Klopt niet helemaal op dit moment accepteert cdc ook een tele zelftest. Er wordt dan remote meegekeken en je krijgt een certificaat. In nederland hebben we deze ook kosten maar 15 euro dus zeker interresant. Alleen staat het geb4uikte merk test nu niet op de cdc lijst. Wel rivm goedgekeurd. Dus weet niet of dit soort eisen ook aangepast gaat worden zodat lokaal goedgekeurde testen gebruikt mogen worden
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Pascal »

Wanneer een pcr test vereist is zal dat via een huisdokter gaan of op de luchthaven van Zaventem is bvb een testcentrum https://www.brusselsairport.be/nl/pass ... ls-airport
Hier is een kaartje met testcentra die mss dichter in de buurt is dan Zaventem.
https://testcovid.doclr.be/#!/saps

Apotheek doet enkel sneltest of verkoopt die ook. Maar daar hoort geen negatief aanvaardbaar bewijs bij volgens mij. Correct me if I’m wrong.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4995
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door harryh »

Pascal schreef:
23 sep 2021, 00:03
Maar daar hoort geen negatief aanvaardbaar bewijs bij volgens mij
Ik weet de details niet voor België maar voor NL geldt dat je na een PCR test een goedgekeurd testcertificaat moet ontvangen wat je de vliegmij daarna laat zien (print of via de coronacheck app).
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Pascal »

Ja voor PCR test hier natuurlijk ook. Zowel op papier als digitaal.
Maar ik had het over een sneltest (niet pcr) die je zelf kan afnemen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4995
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door harryh »

Maar even geen ruis op de lijn ;) zelftest of sneltest zonder certificaat is voor vliegen niet voldoende uiteraard. Ik heb nog niets gelezen over die tele sneltest waar ONYX666 het over heeft, zou mooi zijn als dat een oplossing wordt.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2008
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door dejong89 »

Op IJsland ging het zo en ik hoop dat het zo iets gaat worden

1. Vaccinatiebewijs. Deze moesten we laten zien bij de incheckbalie van Icelandair
2. Barcode: Laten scannen bij aankomst Reykjavik, vrijwel direct nadat we de gate uitliepen
3. Negatief testresultaat: Net voordat je de aankomsthal binnen loopt.

Op 3 punten controle. Goed gespreid en geen rijen. Maar ja, Reykjavik is geen Los Angeles. :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1315
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door ONYX666 »

Het hoeft niet perse een PCR test te zijn de goedkopere antigen mag dus ook
dit stuk staat op de cdc website over de tele zelftest maar dit geldt nog voor de huidige regeling voor mensen die naar de usa reizen. Ik weet dus niet of dit vanaf 1 november ook geldt
Hier kun je in NL zon tele zelftest bestellen https://www.toegangsbewijs.nu/

Does a self-test meet the conditions of the Order?
International air passengers traveling to the United States can use a self-test (sometimes referred to as home test) that meets the following criteria:

The test must be a SARS-CoV-2 viral test (nucleic acid amplification test [NAAT] or antigen test) with Emergency Use Authorization (EUA) from the U.S. Food and Drug Administration (FDA).
The testing procedure must include a telehealth service affiliated with the manufacturer of the test that provides real-time supervision remotely through an audio and video connection. Some FDA-authorized self-tests that include a telehealth service may require a prescription.
The telehealth provider must confirm the person’s identity, observe the specimen collection and testing procedures, confirm the test result, and issue a report that meets the requirements of CDC’s Order (see “What information must be included in the test result?” below).
Airlines and other aircraft operators must be able to review and confirm the person’s identity and the test result details. The passenger must also be able to present the documentation of test results to U.S. officials at the port of entry and local/state health departments, if requested.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4995
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door harryh »

Dat is wel erg interessant - stuk makkelijker te regelen en veel goedkoper. Ben dan benieuwd of dit per 1 november ook nog kan/mag. Wij hebben tickets voor 3 november ;)
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1315
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door ONYX666 »

ja en je zou dit eventueel ook voor retourreis kunnen meenemen
Gast

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Gast »

harryh schreef:
23 sep 2021, 11:40
Dat is wel erg interessant - stuk makkelijker te regelen en veel goedkoper. Ben dan benieuwd of dit per 1 november ook nog kan/mag. Wij hebben tickets voor 3 november ;)
Ik had die test ook al gedaan voordat op 12 augustus onze vlucht toch helaas ook niet doorging (althans de vlucht ging wel, maar wij mochten niet mee), keurig online afspraak gemaakt, in de buurt laten testen. Uurtje later digitaal formulier en we hadden het ook uitgeprint om mee te nemen bij de reispapieren. Toen was het idd gratis, geen idee of dat nog zo is als we op 4 november gaan vliegen.

Via Testenvoorjereis.nl kun je tot 7 Oktober een gratis test inplannen, hoe het daarna zal gaan is mij nog niet duidelijk.
Laatst gewijzigd door Gast op 23 sep 2021, 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14297
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Coyote »

Terpies schreef:
23 sep 2021, 16:50
Toen was het idd gratis, geen idee of dat nog zo is als we op 4 november gaan vliegen.
Vooralsnog is het tot 1 oktober gratis, kan er nog net gebruik maken voor mijn vlucht naar Canada op 1 oktober. :wink: De gewone PCR test dan waar ik een afspraak voor gemaakt heb voor volgende week.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Tipsy_1 »

harryh schreef:
23 sep 2021, 11:40
Dat is wel erg interessant - stuk makkelijker te regelen en veel goedkoper. Ben dan benieuwd of dit per 1 november ook nog kan/mag. Wij hebben tickets voor 3 november ;)
ik vlieg ook de 3de maar in tegenovergestelde richting :lol: Ik heb echt geen benul hoe dat testen in zijn werk gaat want absoluut niet gevolgd.
Gebruikersavatar
Jethz
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2021, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Jethz »

Ik veronderstel dat de PCR test geaccepteerd wordt in the VS.

Het zal waarschijnlijk testcentrum op Brussels Airport worden, want aangezien we op een dinsdag vliegen is zondag het best ogenblik om de resultaten ook nog op tijd te krijgen voor de vlucht.

Het begint allemaal een beetje op zijn plaats te vallen. Alvast bedankt voor alle info & suggesties.
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1751
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 41

Re: Welke documenten zal je nodig hebben in de VS om vaccinatiestatus te bewijzen?

Bericht door Lilo »

Ook hier wegens vertrek op een dinsdag op zondag naar zaventem gaan, altijd open daar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer