Esta aanvraag

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Esta aanvraag

Bericht door Disney-Golf »

Even corigeren!
Het is niet verboden om een esta aan te vragen als je reeds een B1/B2 visum hebt, je gaat het alleen niet krijgen...
Je moet je paspoort nummer ingeven en daar gaan ze zien dat je al een visum hebt.
Ik zal de criticasters even voor zijn... :D Ja, je zou met een nieuw paspoort een esta kunnen aanvragen maar dan ga je vals spelen :wink:
Ik hoor diezelfde criticasters al denken: “nou, hoe gaan ze dat kunnen zien?”
Daarop heb ik ook een vraag? Hoeveel verschillende paar vinger afdrukken heeft een mens? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Esta aanvraag

Bericht door mtl »

Misschien kan @Huginn zelf even proberen door een esta aan te vragen en te zien wat het antwoord daarop is.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Esta aanvraag

Bericht door hemmie »

@Disney-Golf weet je dat zeker? Ik kan er niets over vinden, en zoals ik al aangaf, ik weet uit ervaring dat een esta aanvragen als je een werkvisum hebt geen enkel probleem is. Als ik de VS was zou ik lekker die $14 aannemen!
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Esta aanvraag

Bericht door Disney-Golf »

hemmie schreef:
28 feb 2021, 17:05
@Disney-Golf ik weet uit ervaring dat een esta aanvragen als je een werkvisum hebt geen enkel probleem is.
Met je werkvisum (non-immigrant) mag je sowieso full time aanwezig zijn in de V.S. dus daar liggen ze niet van wakker als je langer dan 185 dagen in de V.S. zou blijven.
En dan heb je gelijk dat ze die $14 dollar graag van je aannemen! :lol:
Een B1/B2 visum is eigenlijk een toeristen visum en daar geldt de 185 dagen restrictie wel, vandaar dat je het niet gaat krijgen...
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Esta aanvraag

Bericht door hemmie »

Sorry, ik snap echt nog steeds niet hoe je er zo zeker van bent dat je geen esta kunt aanvragen. Het feit dat je zowel een esta als een visum hebt betekent niet dat je ze beide na elkaar (zonder het land te verlaten) kunt gebruiken. Bij aankomst in de VS zul je óf op je visum óf op je esta worden toegelaten, met alle regels die daarbij horen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Esta aanvraag

Bericht door Disney-Golf »

Wat begrijp je niet hemmie?

Voorbeeld 1:
Je hebt een werkvisum/green card je mag je 365 dagen blijven.
Je hebt een esta je mag 90 dagen blijven, juist?
Je mag sowieso de volle 365 dagen verblijven en je moet sowieso je belastingen betalen in de V.S.
Voor welke reden zou je dan nog een esta willen gebruiken?

Voorbeeld 2:
Je hebt een B1/B2 visum je mag 180 dagen blijven.
Langer mag je in een kalenderjaar niet blijven of je moet belasting betalen in de V.S.
Je hebt een esta je mag 90 dagen blijven.
Die je eigenlijk hebt aangevraagd om langer dan 180 dagen te kunnen blijven, eerlijk zijn hé! 😉😀
Bij aankomst in de V.S. moet je naar een kiosk of naar een booth en daar controleren ze je vingerafdrukken.
Ben je nog mee?
Daar zien ze dat je naast een B1/B2 ook nog eens een esta hebt, juist?
Wat denk je dat er dan gaat gebeuren?
RED FLAG!!! Met secondary tot gevolg.
Beste scenario is dat ze je esta gaan annuleren en je mag verder.
Hopelijk ben je dan al op je eindbestemming want je connecting flight is ondertussen al vertrokken...
Worst case scenario... CBP gaat ervan uit dat er bewust fraude is gepleegd om de 180 dagen regel te omzeilen en je hebt een ban aan de spreekwoordelijk broek!
Geloof me maar... 🤷‍♂️😎
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Esta aanvraag

Bericht door mtl »

Ik zou het risico ook niet nemen als ik dit zo lees.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Esta aanvraag

Bericht door hemmie »

Ik zie het nut ook niet van een esta in deze situatie, maar ik kan echt nergens vinden dat je geen esta KUNT aanvragen, of dat dat problemen zou geven.

Als je met esta en b-visum naar de VS reist kan de immigration officer je alsnog gewoon op het b-visum binnenlaten, waarom zou het hebben van een esta dan een probleem zijn?

Nogmaals, ik zou in deze situatie ook geen esta aanvragen, geen toegvoegde waarde en onnodig, maar als jij glashard beweert dat er geen esta KAN/MAG worden aangevraagd, dan zou ik daar ook wel graag bewijs voor zien, en niet alleen jouw eigen redenatie. Maar goed, ik merk dat dat bewijs niet gaat komen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Esta aanvraag

Bericht door SemJes »

Als je B-visum word afgewezen mag je niet meer reizen met een esta, maar ik kan zo ook niet vinden dat je geen esta mag aanvragen als je een B visum hebt.

Net zoals de rest zie ik de reden voor het aanvragen verder ook niet echt. De enige reden misschien dat je soms niet online in kan checken met een visum. Dat is waarom het (vroeger? weet niet of het nog steeds een probleem is) vaak aanbevolen werd om een esta aan te vragen zodat je makkelijk gevonden kon worden in het systeem, en dan vervolgens aan de balie natuurlijk je visum laten zien. Je reist dan alsnog niet op een esta overigens.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Esta aanvraag

Bericht door Disney-Golf »

Disney-Golf schreef:
28 feb 2021, 00:28
Even corigeren!
Het is niet verboden om een esta aan te vragen als je reeds een B1/B2 visum hebt, je gaat het alleen niet krijgen...
Je moet je paspoort nummer ingeven en daar gaan ze zien dat je al een visum hebt.
Hemmie...
Ik schreef het toch al, het is niet verboden dus ja je kan ‘em aanvragen, je gaat ‘em enkel niet krijgen... 🤷‍♂️👍
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Esta aanvraag

Bericht door hemmie »

Maar waar staat dan dat je die niet krijgt? Je kunt probleemloos een esta aanvragen terwijl je een werkvisum hebt, waarom zou het dat niet bij een b-visum kunnen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Esta aanvraag

Bericht door SemJes »

Ik denk dat ik net zo eigenwijs ben als Hemmie :D Ik kan ook nergens vinden dat je afgewezen wordt! Ik zie echt geen enkele reden om het te doen (het online incheck probleem lijkt al een tijdje verholpen te zijn), maar waarom zou je het niet mogen? Begrijp dat het een beetje hypothetisch wordt allemaal en ja, een beetje een zinlose discussie, maar als het echt niet mocht dan hadden we het ergens wel kunnen vinden toch?

Ik lees online wel dat men een esta aan moest vragen omdat hun B-visum bijna verliep, en zie hier en daar wat sites die aanbevelen om op zo'n moment dus ook een esta aan te vragen (hier bijv: https://www.visawaiver.com/i-am-in-poss ... r-an-esta/). En ook al is de betrouwbaarheid van zo'n website niet al te hoog, toch kan ik geen enkele bron vinden die zegt dat je esta afgewezen zou worden met een geldig B-visum.

Wederom, waarom zou je... maar toch!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Esta aanvraag

Bericht door kastelke »

Was er hier enkele jaren geleden niet iemand die een B1/2 had, maar eerst op ESTA naar Amerika reisde voor een kort bezoekje, en niet wou dat zijn B1/2 werd geactiveerd, omdat hij deze wou gebruiken voor een lange reis die later dat jaar plaats ging vinden?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer