Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

Hoi.

Beetje informatie over mezelf; ik zou een auto kopen in New Jersey state, road trip voor 6 maand over heel de VS.

Ik had een paar vraagjes over het "registreren van een auto", of heel wat vraagjes over hoe te verkrijgen van de kentekenplaten in alle detail.
Ik weet waar naartoe te gaan om te kopen (dealership), verzekeren (kantoor) en te registreren bij de DMV.

MAAR, bij de DMV, heb ik vernomen van verschillende mensen, dat men na het gesprek en het in orde brengen van de papieren, ze je gewoon de kentekenplaten meegeven met je?
Waardoor dat "opsturen naar een adres" overbodig zou zijn...

Qua het adres, is dat echt broodnodig? Want hoe geef je dan een adres op als je maar bezoekt?
Het is tenslotte niet de bedoeling om wekenlang te moeten wachten in dezelfde staat/stad voor die platen hehe...

Kan er iemand anders iets meer gedetailleerd uitleg kunnen geven over hoe de procedure werkt van het registreren?
Waardoor ik nadien gewoon in de auto kan stappen, en rijden in de VS naar en waar gewenst.

OF ik overdenk alles een beetje, terwijl alles zeer vlot verloopt en zichzelf wel zou uitwijzen ter plaatse...? :D

Op deze forum ben ik al heel wat te weten gekomen, en hier en daar zijn er heel wat nuttige berichten; maar dit specifiek iets, blijf ik me afvragen, en vind ik spijtig genoeg nergens een specifiek antwoord voor...

Alvast zeer bedankt.
En hopelijk tot in de reacties.

Mvg, Huginn.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door hemmie »

Het zal wellicht per staat verschillen, maar hier in Texas krijg je eerst een tijdelijk nummerbord, een papiertje, met een geldigheidsdatum (3 maanden ofzo) en dan na een aanral weken/maanden de echte nummerborden. Per post, dus je hebt een adres nodig.

Maar volgens mij is je auto verzekeren meestal het grootste probleem, weet je heel zeker dat dat gaat lukken en dat je daar geen adres voor nodig hebt?
Terug in Texas!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door mtl »

Ik heb ook eens gezocht op google maar ik lees overal dat je een adres nodig hebt.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Corv »

www.visitor.us biedt een constructie aan.
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

hemmie schreef:
29 dec 2020, 17:32
Het zal wellicht per staat verschillen, maar hier in Texas krijg je eerst een tijdelijk nummerbord, een papiertje, met een geldigheidsdatum (3 maanden ofzo) en dan na een aanral weken/maanden de echte nummerborden. Per post, dus je hebt een adres nodig.

Maar volgens mij is je auto verzekeren meestal het grootste probleem, weet je heel zeker dat dat gaat lukken en dat je daar geen adres voor nodig hebt?
Het zou New Jersey of Texas worden.

Andere mensen raden er toch aan die 'makkelijk' buitenlanders zouden helpen, alvast een mooie start om te beginnen.
Het verzekeren lijkt mij nog het minste, m'n grootste zorg is echter die platen, het adres ergens plaatsen en dat alles tijdig/vlot verloopt.

In New Jersey zou de dealership het adres op zich kunnen nemen (met overleg en goedkeuring), met wat geluk zou de kans ook bestaat dat zij de registratie in orde brengen?
In Texas heb ik een vriendin waarvan ik haar adres zou mogen gebruiken, maar haar situatie ligt wat gevoeliger en onstabiel (in haar leven), waardoor ik meer geneigd zou zijn om de andere optie voor het adres te gebruiken van de dealership of dergelijke.

Verder is er natuurlijk nog een derde optie, niet mijn voorkeur, via iemand persoonlijk kopen en dan zou je de platen mogen verder gebruiken, of vallen er minstens enkele puntjes weg?


Verder heb ik nog 1 vraag:
Mag je met 'tijdelijke platen' naar andere staten, of ben je gebonden aan de staat waar je de auto aanschaft?
Of verschilt ook dat van staat tot staat, of algemeen hetzelfde?

Mvg
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

mtl schreef:
29 dec 2020, 17:37
Ik heb ook eens gezocht op google maar ik lees overal dat je een adres nodig hebt.
Ik ook, maar waar het adres te plaatsen. Velen zeggen bij de dealerships, en blijken dat ook te doen voor toeristen.
Maar wil toch voor het zekere het fijnere van te weten komen.
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

Corv schreef:
29 dec 2020, 18:04
www.visitor.us biedt een constructie aan.
Wat zij aanbieden, is wat ik al sowieso op mezelf kan en zal doen.
De moeite is zeker het probleem niet, gewoon enkele details waardoor ik mijn opties verfijnd kan uitbreiden.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Disney-Golf »

Goed, laat ons beginnen bij het begin...
Een auto kopen bij een dealer is geen probleem en die kunnen (indien ze groot genoeg zijn) onmiddelijk permanente nummerplaten leveren als je “proof of insurance” kan voorleggen, DMV probleem opgelost!
Maar... Voor de verzekering heb je echt wel een adres nodig om de voor de hand liggende redenen!
Je veroorzaakt een ongeluk en denkt... “snel wegrijden, ik ben buitenlander, binnen 6 maanden ben ik weg, dat ze het maar bekijken!” Geloof me maar dat dit niet hun “first rodeo” is!
Je veroorzaakt een ongeval, stopt netjes, wacht op de politie maar... je dekking is niet voldoende... wie gaat er bijpassen, en vooral bij wie gaan ze de centjes halen als je geen adres hebt?
Je bent betrokken bij een ongeval waarbij je volledig in je recht bent! Naar waar gaan ze de check sturen voor de geleden schade?
Dat zijn o.a. redenen waarom ze een adres vragen...
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

Dus moet ik eerst naar een verzekering gaan voor een "proof of insurance"?
Is het verkrijgen van een "proof of insurance" makkelijk/moeilijk voor toeristen? (toch specifiek voor het aankopen van een wagen)
Daarna auto kopen, met geluk laten registreren en met hoop de permanente platen mee te krijgen...
Daarna moet ik de auto specifiek gaan verzekeren?
En moet ik daarna ook nog langsgaan bij de DMV als die al via de dealership geregistreerd is? (om eventuele formulieren in te dienen ofzo)

Als het op de manier zou gaan zoals je zegt, 'onmiddellijk' permanente nummerplaten kunnen leveren, die alsook de eventuele registratie op zich nemen, zou de meest fantastische scenario zijn. Verder zou ik het adres dan opgeven van die vriendin (oftewel met overleg van de accomodatie) opgeven bij de dealership/verzekering.

Nog 1 laatste vraag, mag ik met de (eventueel) tijdelijke platen naar andere staten reizen, indien ik de platen zou afwachten?

Ondertussen zou een adres een mindere zorg zijn, daarin heb ik al wat mogelijkheden.
Mijn excuses voor de "zovele" specifieke vragen.

Alvast heel veel bedankt @Disney-Golf
Laatst gewijzigd door markro op 01 jan 2021, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door hemmie »

Volgens mij moet je de verzekering rond hebben op het moment dat je de parkeerplaats van de dealer afrijdt, anders krijg je de auto niet mee.
Met die tijdelijke platen mag je voor zo ver ik weet gewoon de staat uit.

Ik denk nog steeds dat je erg makkelijk over de verzekering denkt, ik heb hier in het verleden al heel wat draadjes zien langskomen dat juist die verzekering zo lastig (en als het dan lukte, duur) was.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door ADE01 »

Verzekering is minimaal $150 per maand voor een basis dekking verwacht ik. En nog veel hoger als je een duurdere auto koopt of een model auto waar veel jongeren hard mee rijden (mustang/challenger/charger/camaro/etc).

Overigens tikt de sales tax ook aardig aan. Zo'n soort service van visitor.us is zo gek nog niet.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Martin & Marianne »

Onderschat die verzekering inderdaad niet. Daar loopt het kopen van een auto meestal op vast.
Verkoop je de auto in een andere staat?Je moet dan kentekenplaten van die staat hebben. Hou er dan rekening mee dat je bijvoorbeeld in Californië extra eisen hebt.

Wanneer zou je willen gaan? Je weet dat je een toeristenvisum nodig hebt?

Marianne
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

hemmie schreef:
01 jan 2021, 17:34
Ik denk nog steeds dat je erg makkelijk over de verzekering denkt, ik heb hier in het verleden al heel wat draadjes zien langskomen dat juist die verzekering zo lastig (en als het dan lukte, duur) was.
Door allerhande ervaringen van zoveel mensen te hebben gelezen, en het aanbod aan de hoeveelheid verzekeringskantoren, lijkt me het zeer realistisch dat er toch ene zou toehappen, zeker na positieve reviews van andere toeristen die met hetzelfde doel gingen.
De prijs van de verzekering maakt mij persoonlijk niet veel uit. Geld is omtrent verzekeren niet echt de kwestie voor mij.
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

ADE01 schreef:
01 jan 2021, 18:50
Verzekering is minimaal $150 per maand voor een basis dekking verwacht ik. En nog veel hoger als je een duurdere auto koopt of een model auto waar veel jongeren hard mee rijden (mustang/challenger/charger/camaro/etc).

Overigens tikt de sales tax ook aardig aan. Zo'n soort service van visitor.us is zo gek nog niet.
Het zou maar een auto zijn met de kostprijs van rond de 5000 euro (+-6000 dollar max.).
Niet te groot, maar ruim genoeg voor 2 personen met bagage enzo, niet echt overdreven, sowieso tweedehands, geen voorkeur naar een speciaal noch specifiek merk.

visitor.us is één van de meerdere opties die ik kan overwegen.

Maar persoonlijk vind ik het zeker niet erg om de sleur op me te nemen, enige is dat ik dan wel 'precies' wil weten hoe en wat in detail.
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

Martin & Marianne schreef:
01 jan 2021, 20:14
Wanneer zou je willen gaan? Je weet dat je een toeristenvisum nodig hebt?

Marianne
Vanaf die 'coronacrisis' wat gedempt is, bij voorkeur in de lente periode, heb al een visum voor 6 maand.
Maar vrees dat het nog niet voor deze komende lente zal zijn, of het kan misschien later in het jaar zijn.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Disney-Golf »

Even opnieuw:

Je hebt een auto naar je zin gevonden:
Je geeft het bouwjaar, merk, model en VIN (chassis) nummer door aan de verzekeringmaatschappij.
Zij geven je een quote en bij akkoord en na betaling van de premie geven ze je de proof of insurance.
Zover de theorie...

Je hebt geen U.S. driver licence (kan je enkel krijgen als resident) dus ga je je Europees rijbewijs opgeven tesamen met
je internationaal rijbewijs. (Ja, dit is verplicht, los van wat sommigen denken te weten en schrijven!)
Probleem 1: het is goodwill dat een U.S. verzekering maatschappij je een verzekering wil geven en dan zal het aan het "take it or leave it" tarief zijn.
Je bent voor hen namelijk een nieuwe bestuurder zonder enig schadevrij verleden (Europees attest nemen ze niet aan) dus kunnen ze vragen wat ze willen en dat doen ze ook!
Je hebt maar één voertuig te verzekeren, je hebt ook geen woning te verzekeren, geen levensverzekering, etc. dus eigenlijk niet interessant voor hen.
In het slechtste geval moeten ze meer uitbetalen dat dat je hun aan premie betaald hebt...
Verder moet je zeker zorgen dat je dekkingen hoog genoeg zijn, hoger dan het minimum!
In Europa ben je onbeperkt verzekerd, in de V.S. ben je enkel gedekt voor de opgegeven bedragen en de rest zal je uit eigen zak moeten bijpassen bij schade! (daarom dat ze een adres nodig hebben om het mogelijke exces van de geleden schade te kunnen gaan opeisen)
Een ziekenhuis rekening van $100.000 voor een eenvoudige "checkup" na een ongeval is echt geen uitzondering!

O.k. je hebt een verzekering te pakken, hop naar de dealer!
Probleem 2: Daar ga je ondervinden dat je meer zal moeten betalen voor de wagen omdat je cash gaat betalen.
Cash is daar duidelijk geen King! Gek misschien maar eigenlijk niet echt als je weet waarom.
De dealer kan aan jou geen financiering verkopen en gaat daardoor commissie op die financiering missen dus gaan ze de auto duurder aan je verkopen. Doen ze het toch weet dan dat je de bodemprijs niet betaald hebt... :mrgreen:
(Opmerking: Financiering zonder dat je een Social Security Number hebt, vergeet het maar...)

De Licence plate:
Optie 1: De dealer kan ineens permanente platen afleveren, geen probleem, rijden maar!
Optie 2: De dealer gaat je een zogenaamde "temp plate" afleveren die is 30 dagen geldig.
Daarmee mag je de staatsgrenzen mee over geen probleem hier.
Maar... De nieuwe plaat gaat je opgestuurd worden en moet zo spoedig mogelijk op de auto aangebracht worden.
Die sturen ze op naar het door jouw opgegeven adres, dus heel ver zal je niet moeten gaan rijden want je mag dezelfde weg terug afleggen om de nummerplaat te gaan oppikken...
Achterna sturen kan ook maar zie wel dat daar niets bij misloopt!
Een temp plate voor 30 dagen kan maar 1x afgeleverd worden en na "D" date rij je met een "non-registered motor vehicle" rond wat ik je zeker niet zou aanraden, daar staan mogelijks celstraffen op! (hangt af van staat tot staat)
Er is ook nog een Optie 3: Je koopt van een particulier of "as is" en je gaat zelf naar de D.M.V.
Die weg zou ik niet bewandelen als ik jou was wegens te tijdrovend.
Optie 4: is een personalised licence plate maar ik vermoed dat je hiervoor gaat passen?

Verder voorzie ik andere issues waar je misschien niet direct aan gedacht hebt maar die de "romantiek" van het roadtrippen, gezien door de roze bril, wat kunnen gaan temperen.
Wat ga je met de auto doen na de roadtrip? Verkopen, meenemen of stallen tot de volgende reis?
Elks heeft zijn eigen procedure en bijhorende kosten, daar al eens over nagedacht?
Ik ken je kennis van auto mechanica niet maar vergeet niet dat de doorsnee Europeaan die lange trips door de V.S. maakt, in de ogen van een Amerikaan, een miljonair is en gaat de facturen als dusdanig "aanpassen".
Ik heb al zo vaak getracht ze uit te leggen dat het niet is omdat je 180 dagen vakantie kan nemen dat je daarom miljonair bent! Maar dat snappen (en geloven) ze echt niet!
Ze blijven wel allemaal uitzonderlijk vriendelijk en behulpzaam maar dat komt enkel doordat ze de kassa horen rinkelen...

Ben ik verder ook juist dat dit je eerste bezoek aan de V.S. is?
Indien ja zou ik je toch voorstellen om eerst eens het land eens te verkennen in een huurauto en pas op later te roadtrippen met een eigen auto, zoveel eenvoudiger!
Auto stuk, telefoontje en ze brengen een nieuwe! Ongeluk, ditto!
Toch niet de beste keuze, gewoon terugbrengen en binnen dezelfde categorie een andere nemen!
en... Met een beetje geluk een upgrade meekrijgen... :thumbup:
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Corv »

Huginn schreef:
01 jan 2021, 21:33
Door allerhande ervaringen van zoveel mensen te hebben gelezen,
En heeft u hen gevraagd hoe zij het gedaan hebben?
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door ADE01 »

Ok, dan ga je nog wel goedkoper uit zijn als je de gehele tijd perse een auto wilt hebben. Maar het is wel enorm veel "sleur" om op je te nemen voor een vakantie. De meeste mensen die dit soort dingen doen willen vaak een zeer specifieke auto rijden die niet altijd te huren is, willen wat custom aanpassingen doen voor bijv. ski's/cano/surfbord/off road/etc of kopen een busje om ook in te slapen o.i.d. Gebruik je een reguliere auto enkel als vervoersmiddel dan zijn er meerdere opties om te reizen. Zo kun je ook met de trein en het vliegtuig langere afstanden overbruggen bijvoorbeeld. En als je op die manier hier en daar wat weken zonder auto kunt zou ik het wel gaan vergelijken want de kosten bij kopen lopen ook aardig op en de extra sleur is zoals anderen al aangeven behoorlijk veel.

- Internationaal rijbewijs
- Sales tax ~4-6.25% in NY/Texas
- Mogelijke dealer fees bij aankoop
- Registration fee / license plate
- Inspectie
- Verzekering = $900-?
- Afschrijving auto, met x duizend extra mijl wordt de auto niet meer waard verwacht ik en verkopen kan ook nog lastig worden als je dat in een andere staat doet dan waar je hem hebt gekocht.
- Verantwoordelijk voor je eigen onderhoud mocht er wat kapot gaan
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

@Disney-Golf

Om te antwoorden op heel je vorige reactie...

Eerst en vooral bedankt om het zo mooi overzichtelijk en gedetailleerd uit te leggen, de moeite en tijd erin te steken.

Qua de verzekering, ik was sowieso al verwachtende dat het een 'take it or leave it' tarief zou zijn, maar met het 'grote' aanbod van de verzekeringskantoren, lijkt het me toch mogelijk ergens positief resultaat te behalen? Of ben ik dan echt zo naïef / te optimistisch bij dit gedeelte?

Qua de dealerships, ik had vooraf al vernomen dat men dit zo bekijkt, en meer zou aanrekenen dan de bodemprijs. Het zou inderdaad grotendeels of helemaal cash zijn. M'n enigste zorg bij dealerships is de staat van de auto, verhalen dat sommige auto's na een maand het al begeven zijn zeker niet zeldzaam.

Qua de license plate, ideaal scenario zou optie 1 zijn, alhoewel ik die niet direct verwacht, al zeker niet bij de meeste.
Voor de tijdelijke, heb ook al veel gelezen van anderen die meestal tussen 3 a 4 weken moesten wachten vooraleer ie toekwam met de post op het opgegeven adres. Daarom m'n vraag als het toegelaten was om over de staatsgrens te mogen rijden.
Optie 3 was sowieso geen voorkeur.
Optie 4 is al helemaal geen optie voor mij.

Wat doen achteraf met de auto? Het geven/verkopen aan die vooraf vermelde vriendin uit Amerika.

Ik ben al meerdere keren geweest, maar was enkel maar 'vlieg/hotelvakanties' waarbij nooit een auto bij betrokken was en altijd in dezelfde stad/omgeving verbleef, het kopen (en dergelijke) van een auto, is volledig m'n eerste keer daar, en zoals je duidelijk al vernam bij m'n vragen, wist ik er amper iets over.
Het huren van een auto lijkt ook een duurdere optie in het geheel, net zoals vele anderen dat ook getuigen het ook veel duurder uitkomt dan ze vooraf verwacht hadden, en hadden daarbij spijt ze niet "gewoon een auto gekocht hadden". Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk :D

Ik overweeg nog altijd mijn opties, het is nog niet voor in de eerste maanden, dus heb nog voldoende tijd om de opties te overwegen, informeren, contacteren, ... tot de tijd er is.

Nogmaals bedankt voor de tijd/moeite te willen nemen om hierop verder te reageren.
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

Corv schreef:
01 jan 2021, 23:02
Huginn schreef:
01 jan 2021, 21:33
Door allerhande ervaringen van zoveel mensen te hebben gelezen,
En heeft u hen gevraagd hoe zij het gedaan hebben?
Dat waren reviews van mensen online die ook maar beperkt hun mening deelden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer