Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

ADE01 schreef:
01 jan 2021, 23:41
Ok, dan ga je nog wel goedkoper uit zijn als je de gehele tijd perse een auto wilt hebben. Maar het is wel enorm veel "sleur" om op je te nemen voor een vakantie. De meeste mensen die dit soort dingen doen willen vaak een zeer specifieke auto rijden die niet altijd te huren is, willen wat custom aanpassingen doen voor bijv. ski's/cano/surfbord/off road/etc of kopen een busje om ook in te slapen o.i.d. Gebruik je een reguliere auto enkel als vervoersmiddel dan zijn er meerdere opties om te reizen. Zo kun je ook met de trein en het vliegtuig langere afstanden overbruggen bijvoorbeeld. En als je op die manier hier en daar wat weken zonder auto kunt zou ik het wel gaan vergelijken want de kosten bij kopen lopen ook aardig op en de extra sleur is zoals anderen al aangeven behoorlijk veel.

- Internationaal rijbewijs
- Sales tax ~4-6.25% in NY/Texas
- Mogelijke dealer fees bij aankoop
- Registration fee / license plate
- Inspectie
- Verzekering = $900-?
- Afschrijving auto, met x duizend extra mijl wordt de auto niet meer waard verwacht ik en verkopen kan ook nog lastig worden als je dat in een andere staat doet dan waar je hem hebt gekocht.
- Verantwoordelijk voor je eigen onderhoud mocht er wat kapot gaan
De sleur ontzie ik in principe niet, maar weet graag hoe en wat precies alles in elkaar zit, en voor 6 maand lijkt het niet zo verspillend.
Verder persoonlijk rij ik zeer graag met de auto, is ook m'n eerste voorkeur van vervoersmiddel. Treinen en vliegtuigen, niets mis mee natuurlijk, maar ik geniet veel meer als ik me kan verplaatsen met de auto, zo is een vakantie ook "ideaal" voor mij.
Wat doen met de auto achteraf? Geven/verkopen aan de vooraf opgenoemde vriendin.
Tijdens de rit verwacht ik ook wel dat ik eens of meerdere keren een platte band kan hebben, olie verversen, en mogelijk eens laten nazien... Niets verloopt volledig vlekkeloos, ik probeer hierbij gewoon meer kennis en informatie bij te komen om de opties te overwegen.

Er is heel wat om mee rekening te houden, dat is waar, en ben ik me van bewust.
En sinds m'n eerste post ook al veel bijgebracht dankzij jullie allemaal, waarvoor mijn dank.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Corv »

Misschien een idee om de auto dan meteen op naam van de vriendin te zetten? Dat scheelt al veel rompslomp.
Huginn
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Huginn »

@Corv
Misschien een idee om de auto dan meteen op naam van de vriendin te zetten? Dat scheelt al veel rompslomp.
Mag een toerist dan wel "in alle staten" rijden met een andermans auto?
Sowieso wel met het internationaal rijbewijs, maar ook als de auto niet geregistreerd staat op de naam van de toerist die er overal mee rond rijd? En zeker buiten de staat zelf...
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door ADE01 »

Ja, dat mag. Geen idee hoe goed je die vriendin kent maar ik zou de afspraak wel even bevestigen op iets van mail of chat om geen problemen te krijgen. Problemen met adres vervallen, echter is het dan haar verzekering die aangeslagen wordt mocht er iets gebeuren. En die kunnen moeilijk doen wanneer iemand haar auto 6 maanden uitleent, want uitlenen mag niet structureel zijn vanwege mogelijk misbruik. Dat zou je dan goed uit moeten zoeken. Misschien voor 6 maanden samen op de verzekering. Misschien dat een reisverzekering ook een deel kan afdekken.
Qua de verzekering, ik was sowieso al verwachtende dat het een 'take it or leave it' tarief zou zijn, maar met het 'grote' aanbod van de verzekeringskantoren, lijkt het me toch mogelijk ergens positief resultaat te behalen? Of ben ik dan echt zo naïef / te optimistisch bij dit gedeelte?
99% van het "grote" aanbod is stap 1 "vul uw naam, adres gegevens en social security nummer in om een quote te krijgen". Dat heb je niet, dat wordt bellen, uitleggen omdat het geen standaard situatie is, hopen dat iemand het snapt dan wel mag/wil doen.
Qua de dealerships, ik had vooraf al vernomen dat men dit zo bekijkt, en meer zou aanrekenen dan de bodemprijs. Het zou inderdaad grotendeels of helemaal cash zijn. M'n enigste zorg bij dealerships is de staat van de auto, verhalen dat sommige auto's na een maand het al begeven zijn zeker niet zeldzaam.
Als buitenlander krijg je geen lening, je zal het volledige bedrag moeten betalen. Er zijn tegenwoordig wel steeds meer "no pressure" dealers die direct de beste prijs laten zien. Dan heb je geen last van een dealer die liever financiering doet.

Je kunt tevens vragen of je de auto na kunt laten kijken door een onafhanklijke garage voordat je hem koopt, daar geen veel wel akkoord mee. Zoek een garage op die dit doen of loop er bij 1 naar binnen, kost je misschien 75 of 100 dollar om de auto na te laten kijken maar dan koop je in ieder geval geen wrak. Je kunt ook beter in Texas een auto kopen dan in New Jersey. Sneeuw / nat weer en strooizout = roest, daar heeft Texas minder last van.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Corv »

@Bushmaster heeft 6 maanden in Oregon rondgereden met iemand anders zijn auto. De eigenaar had toestemming gevraagd en gekregen van de verzekeringsmaatschappij.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Corv »

Lees even dit topic: Verzekerd voor autorijden?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Martin & Marianne »

Corv schreef:
02 jan 2021, 14:13
Lees even dit topic: Verzekerd voor autorijden?
Bedoel je dit topic? Wel zo handig om even een link te plaatsen. :wink:

Marianne
Corv
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Corv »

Bedankt! Kreeg het niet voor mekaar om de link te plaatsen :wink:
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Disney-Golf »

Huginn schreef:
01 jan 2021, 23:58
Qua de verzekering, ik was sowieso al verwachtende dat het een 'take it or leave it' tarief zou zijn, maar met het 'grote' aanbod van de verzekeringskantoren, lijkt het me toch mogelijk ergens positief resultaat te behalen? Of ben ik dan echt zo naïef / te optimistisch bij dit gedeelte?
Kort en bondig antwoord: "ja" :wink: :D
Verzekeringskantoren zijn er inderdaad in overvloed!
Maatschappijen zijn er genoeg maar die accepteren niet vaak non-residents...
Je hebt namelijk geen credit score en dat gebruiken ze om je tarief te berekenen.
Verder wil ik je nog de volgende tip meegeven:
Maak a.u.b. de fout niet om een kantoorhouder op z'n woord (en of briefpapier) te geloven!
Het is niet hij/zij die dekking verlenen maar de maatschappijen!!
Maatschappijen zijn diegene die met de centjes over de brug komen, niet de kantoor houders!!!
Bij een mogelijke miljoenen schade (en daar ben je snel aan in de V.S.) gaat het kantoor failliet maar Huginn blijft verantwoordelijk!!!!
Een maatschappij is hiervoor herverzekerd indien zij insolvent zouden zijn en blijf jij buiten schot...
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door kastelke »

Illustratie van wanneer ik naar Canada verhuisde met bewijs van 20+ jaar schadevrij rijden: ik contacteerde zowat 7 verschillende kantoren/maatschappijen, en slechts 1 wilde mij een polis geven! Voor een Chevrolet Equinox die 7 jaar oud was, en met de minimum dekking, betaalde ik iets van een $3,000/jaar.
Na een jaar rijden kon ik plots overal een polis krijgen. Voor de helft van de prijs en meer dekking.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Pete.Z »

Een vrij vlot uit de losse pols rekensommetje, en ik zit aan een totaalbedrag met aankoop auto, registratie en verzekeren van 7000 euro. Voor dat geld is het echt wel mogelijk gewoon een auto te huren, en dan gewoon per 4 weken b.v.
Is ook wel een behoorlijk uitzoekwerkje, maar wel vanuit huis al te regelen.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Disney-Golf »

Maar dan mis je wel de “romantiek” van met je eigen auto door wijdse Amerika te rijden! :P
Je hebt overigens wel gelijk hoor, persoonlijk zou ik het ook niet doen.
Met een huurauto kan je de ene week een kilometervreter huren als je een paar staten moet doorkruisen, de andere week een 4x4 SUV als dat nodig moest zijn en als je in het Zuiden aan de kust bent kan je een cabrio nemen.
Met je eigen auto van max $7.000 (all in) heb je de kans dat ie vaak stuk gaat wat geld gaat kosten en veel tijdverlies.
Maar je hebt wel het gelukzalige gevoel te weten dat de verhuurmaatschappijen toch lekker niets aan je verdient hebben!
Dat al die garagehouders je stuk voor stuk willen rippen omdat je toerist bent moet je maar niet vertellen wegens niet stoer genoeg... :wink: :P :lol:
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Loek »

Dit verhaal doet me denken aan onze ervaringen nadat we ons huis hier hadden verkocht. Wij woonden al meer dan 25 jaar hier in Colorado en gingen "down-sizen", dus kleiner wonen. Omdat het nieuwe huis dat we kochten nog niet klaar was toen ons huidige huis was verkocht, waren we een tijdje "dakloos". Het was wel makkelijk geweest om het adres van vrienden of zo te gebruiken, maar dat kan weer allerlei legale risico's voor hen inhouden, dus dat wilden we niet doen. Wel hadden we een "physical mailbox" gehuurd voor post en andere zaken die een adres nodig hadden.

De registratie en verzekering van de auto's werd toen voor ons ook een van de pijnpuntjes. De verzekering is gekoppeld aan je adres, logisch want afhankelijk van waar je woont is het risico op schade, ongelukken, diefstal etc groter of kleiner. Wij hadden een kennis die onze verzekeringen regelde, en hij waarschuwde ons nog dat we niet verzekerd zouden zijn als we geen adres hadden. Hij heeft werkelijk zich in allerlei bochten gewurmd om het voor elkaar te krijgen dat onze autoverzekering op ons "physical mailbox" kwam te staan. De "physical mailbox" leek op op een adres voor een appartement (straat adres en apt. nummer). Maar de systemen van de verzekering stonken er niet in, en accepteerden het adres niet. Alleen via veel telefoontjes en incasseren van vriendendiensten wist men dit voor ons geregeld te krijgen.

Vervolgens naar de DMV om de autoregistratie ook regelen. Zelfde probleem, maar men was hier meer bereidwillig toen we de situatie uitlegden. License plates hadden we natuurlijk al, zelfs personalized. In Colorado zijn platen gekoppeld aan een persoon en het voertuig. Uiteindelijk konden de autos voor maximaal 6 maanden nog in Colorado geregistreerd blijven op het physical mailbox adres. Maar onze inschrijving voor stemmen/voting, die via de DMV werd bijgehouden, waren we wel kwijt voor Colorado.

We hebben toen een tijdje in Nederland gewoond en vervolgens op het huis van vrienden gepast, totdat we een tijdelijke contract kregen bij een VRBO woning, iedere keer met een maand verlengd. De meeste van dit soort verblijven willen niet dat je de woning als je officiële adres gebruikt. De eigenaar hier wilde er ook niet aan, dus onze "homelessness" ging nog even door. Uiteindelijk konden we pas 6 maanden later onze nieuwe woning intrekken, en alles weer officieel registreren. Dus ook weer register to vote.

Dit allemaal moesten wij meemaken, terwijl we al meer dan 25 jaar in onze staat woonden en zo'n 4 km verhuisden. Als ik dan lees hoe anderen plannen maken die tegen dit soort problemen aan zullen lopen, denk ik: maak je borst maar nat.

(Sorry als dit als :offtopic: wordt gezien)
BlueRidgeParkway
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 nov 2020, 07:00
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Wilkes County, NC

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door BlueRidgeParkway »

De registratie en verzekering van de auto's werd toen voor ons ook een van de pijnpuntjes. De verzekering is gekoppeld aan je adres, logisch want afhankelijk van waar je woont is het risico op schade, ongelukken, diefstal etc groter of kleiner. Wij hadden een kennis die onze verzekeringen regelde, en hij waarschuwde ons nog dat we niet verzekerd zouden zijn als we geen adres hadden. Hij heeft werkelijk zich in allerlei bochten gewurmd om het voor elkaar te krijgen dat onze autoverzekering op ons "physical mailbox" kwam te staan. De "physical mailbox" leek op op een adres voor een appartement (straat adres en apt. nummer). Maar de systemen van de verzekering stonken er niet in, en accepteerden het adres niet. Alleen via veel telefoontjes en incasseren van vriendendiensten wist men dit voor ons geregeld te krijgen.
Een ender probleem gehad, alhoewel het voor mij makkelijker was op te lossen. We hebben zelf een P.O. Box waar al onze post naar toe gestuurd word, en gebruiken dus bij aanvraag naar adres dan ook nooit het physical address aangezien anders de post niet aankomt. Toen wij onze autoverzekering dan van de verzekering die mijn vrouw eerst had afgesloten (Statefarm), naar een nieuwe verzekeraar (USAA) door mij afgesloten, naar het adres werd gevraagd gaf ik dan ook zonder er bij na te denken het P.O. Box adres op. Verzekering werd dus in eerste instantie mooi afgewezen. Totdat ik een physical address kon voorleggen. Was geen probleem, moest enkel zeer duidelijk maken dat alle post naar de P.O. Box moest komen, aangezien het anders nooit aankomt.
”I’m doin’ finer than frog hair split four ways.”
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Big Al »

Toch maar even deze oude draad oppakken.

In sommige staten kan je wel een auto registreren (mits je een verzekering hebt), maar je mag alleen in die auto rijden als je ook een rijbewijs in die staat hebt. Daar liep ik destijds tegenaan in Massachusetts.

Het probleem van registratie en verzekering komt vrij veel voor onder Amerikanen die voltijds-kampeerder zijn. Wellicht zou je op websites van deze "fulltime RVers" informatie kunnen vinden.
floridaboy
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2020, 18:16

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door floridaboy »

Ik weet niet of het topic nog actueel is voor de topic starter, maar de enige maatschappij die ik heb kunnen vinden die auto's verzekert op een buitenlands rijbewijs is Progressive; kun je gewoon online aanvragen, ze rekenen wel een extra toeslag voor het buitenlandse rijbewijs omdat de meeste staten een "punten" rijbewijs hebben, en ze bij jouw buitenlandse rijbewijs geen punten kunnen toerekenen als je een verkeersovertreding begaat; je bent dus een hoger risico voor de verzekeringsmaatschappij.

Voordeel is wel dat je je dekking en alles 100% online kunt regelen, wij hebben het ter plekke bij de dealer ingevoerd, en dan rij je inderdaad met tijdelijke platen in je nieuwe auto weg....

P.S.: Bij ons speelde het in Florida, maar het lijkt me sterk dat ze in Californië niet dezelfde verzekering aanbieden...
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Big Al »

floridaboy schreef:
18 apr 2021, 10:26
Voordeel is wel dat je je dekking en alles 100% online kunt regelen, wij hebben het ter plekke bij de dealer ingevoerd, en dan rij je inderdaad met tijdelijke platen in je nieuwe auto weg....
In alle staten kunnen autobedrijven volgens mij tijdelijke (papieren) kentekenplaten afgeven. Meestal zijn die 30 dagen geldig. Dan zit je natuurlijk wel met het probleem dat de DMV een adres moet hebben om de metalen platen heen te sturen.

In zowel Colorado als Virginia krijg je meteen kentekenplaten mee als je persoonlijk naar de DMV gaat. Volgens mij moet je echter wel ingezetene zijn.

Overigens heeft de pandemie het nog veel moeilijker gemaakt. In Virginia moet je nu een afspraak maken voor DMV-zaken. In de meeste gebieden zijn de wachttijden 1-3 maanden... Je zou denken dat ze een jaar de tijd hebben gehad om een beter systeem in te voeren, maar ze willen blijkbaar toch hun beruchte "DMV-reputatie" niet in gevaar brengen. Voor de Nederlanders: de DMV wordt vaak gebruikt als voorbeeld van de slechtste klantenbehandeling, de langste wachttijden, de langste rijen, deuren op slot al voordat het sluitingstijd is - noem het maar op.
floridaboy schreef:
18 apr 2021, 10:26
P.S.: Bij ons speelde het in Florida, maar het lijkt me sterk dat ze in Californië niet dezelfde verzekering aanbieden...
Polissen verschillen enorm per staat, daar elke staat zijn eigen wet- en regelgeving heeft voor verzekeringen.
Renee86
Amerikafan
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 mar 2022, 16:57

Re: Hoe kentekenplaten verkrijgen in de USA als toerist

Bericht door Renee86 »

Corv schreef:
29 dec 2020, 18:04
www.visitor.us biedt een constructie aan.
Ken jij deze club? Betrouwbaar?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer