Even opnieuw:
Je hebt een auto naar je zin gevonden:
Je geeft het bouwjaar, merk, model en VIN (chassis) nummer door aan de verzekeringmaatschappij.
Zij geven je een quote en bij akkoord en na betaling van de premie geven ze je de proof of insurance.
Zover de theorie...
Je hebt geen U.S. driver licence (kan je enkel krijgen als resident) dus ga je je Europees rijbewijs opgeven tesamen met
je internationaal rijbewijs. (Ja, dit is verplicht, los van wat sommigen denken te weten en schrijven!)
Probleem 1: het is goodwill dat een U.S. verzekering maatschappij je een verzekering wil geven en dan zal het aan het "take it or leave it" tarief zijn.
Je bent voor hen namelijk een nieuwe bestuurder zonder enig schadevrij verleden (Europees attest nemen ze niet aan) dus kunnen ze vragen wat ze willen en dat doen ze ook!
Je hebt maar één voertuig te verzekeren, je hebt ook geen woning te verzekeren, geen levensverzekering, etc. dus eigenlijk niet interessant voor hen.
In het slechtste geval moeten ze meer uitbetalen dat dat je hun aan premie betaald hebt...
Verder moet je zeker zorgen dat je dekkingen hoog genoeg zijn, hoger dan het minimum!
In Europa ben je onbeperkt verzekerd, in de V.S. ben je enkel gedekt voor de opgegeven bedragen en de rest zal je uit eigen zak moeten bijpassen bij schade! (daarom dat ze een adres nodig hebben om het mogelijke exces van de geleden schade te kunnen gaan opeisen)
Een ziekenhuis rekening van $100.000 voor een eenvoudige "checkup" na een ongeval is echt geen uitzondering!
O.k. je hebt een verzekering te pakken, hop naar de dealer!
Probleem 2: Daar ga je ondervinden dat je meer zal moeten betalen voor de wagen omdat je cash gaat betalen.
Cash is daar duidelijk geen King! Gek misschien maar eigenlijk niet echt als je weet waarom.
De dealer kan aan jou geen financiering verkopen en gaat daardoor commissie op die financiering missen dus gaan ze de auto duurder aan je verkopen. Doen ze het toch weet dan dat je de bodemprijs niet betaald hebt...
(Opmerking: Financiering zonder dat je een Social Security Number hebt, vergeet het maar...)
De Licence plate:
Optie 1: De dealer kan ineens permanente platen afleveren, geen probleem, rijden maar!
Optie 2: De dealer gaat je een zogenaamde "temp plate" afleveren die is 30 dagen geldig.
Daarmee mag je de staatsgrenzen mee over geen probleem hier.
Maar... De nieuwe plaat gaat je opgestuurd worden en moet zo spoedig mogelijk op de auto aangebracht worden.
Die sturen ze op naar het door jouw opgegeven adres, dus heel ver zal je niet moeten gaan rijden want je mag dezelfde weg terug afleggen om de nummerplaat te gaan oppikken...
Achterna sturen kan ook maar zie wel dat daar niets bij misloopt!
Een temp plate voor 30 dagen kan maar 1x afgeleverd worden en na "D" date rij je met een "non-registered motor vehicle" rond wat ik je zeker niet zou aanraden, daar staan mogelijks celstraffen op! (hangt af van staat tot staat)
Er is ook nog een Optie 3: Je koopt van een particulier of "as is" en je gaat zelf naar de D.M.V.
Die weg zou ik niet bewandelen als ik jou was wegens te tijdrovend.
Optie 4: is een personalised licence plate maar ik vermoed dat je hiervoor gaat passen?
Verder voorzie ik andere issues waar je misschien niet direct aan gedacht hebt maar die de "romantiek" van het roadtrippen, gezien door de roze bril, wat kunnen gaan temperen.
Wat ga je met de auto doen na de roadtrip? Verkopen, meenemen of stallen tot de volgende reis?
Elks heeft zijn eigen procedure en bijhorende kosten, daar al eens over nagedacht?
Ik ken je kennis van auto mechanica niet maar vergeet niet dat de doorsnee Europeaan die lange trips door de V.S. maakt, in de ogen van een Amerikaan, een miljonair is en gaat de facturen als dusdanig "aanpassen".
Ik heb al zo vaak getracht ze uit te leggen dat het niet is omdat je 180 dagen vakantie kan nemen dat je daarom miljonair bent! Maar dat snappen (en geloven) ze echt niet!
Ze blijven wel allemaal uitzonderlijk vriendelijk en behulpzaam maar dat komt enkel doordat ze de kassa horen rinkelen...
Ben ik verder ook juist dat dit je eerste bezoek aan de V.S. is?
Indien ja zou ik je toch voorstellen om eerst eens het land eens te verkennen in een huurauto en pas op later te roadtrippen met een eigen auto, zoveel eenvoudiger!
Auto stuk, telefoontje en ze brengen een nieuwe! Ongeluk, ditto!
Toch niet de beste keuze, gewoon terugbrengen en binnen dezelfde categorie een andere nemen!
en... Met een beetje geluk een upgrade meekrijgen...
