Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Lampie
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Lampie »

Ik heb eindelijk contact gehad met de KLM. Blijkt dat er een nieuw nummer is uitgegeven toen ze de vlucht hebben veranderd omdat de terugvlucht geannuleerd was. Alles onder dezelfde boekingscode. Nu ik het weet kan ik dat ticketnummer ook vinden op een pdf die ik toen kreeg.
Daar is nu opnieuw teruggave voor gevraag en moet ik opnieuw 90 dagen wachten.
Dat is zeker niet iets dat ik vooraf van de nationale trots had verwacht.
2022 SEA - SLC http://vwijck.com
2015 NY - CAN - NY http://wijckusa2015.wordpress.com/
2014 SEA - Den http://wijckusa2014.wordpress.com/
2012 LV - Denver http://wijck2012.blogspot.nl
2010 San Francisco - Denver http://wijck2010usa.blogspot.com
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door CAM1984 »

Ik ben erg tevreden over British Airways. Had wel een pakketreis (vlucht+huurauto). Moet wel zeggen dat ik bij de eerste annulering ietwat verbaasd was want ze hadden de intercontinentale vluchten geannuleerd en de binnenlandse vluchten laten staan, 'we hope you are satisfied with these changes'. Maar na een telefoontje werd dit snel uitgezocht en opgelost. Telefonische bereikbaarheid was prima, maar ik kreeg dan ook een ander telefoonnummer doorgespeeld vanwege het pakket. Toen bleek dat ik de reis ging annuleren (dat was een optie die BA bood), kreeg ik mijn aanbetaling binnen 4 dagen teruggestort.
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
A&A
Amerikafan
Berichten: 386
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door A&A »

Wij hadden British Airways geboekt via Expedia. Al ons geld inclusief boekingskosten terug gekregen. Wel even moeite moeten doen om te bereiken (lukte via Messenger snel) maar ze deden wat ze beloofden en we hadden ons geld snel!
Ook Hotels.com en boeking.com hebben alles gratis geannuleerd ondanks dat wij lang niet overal gratis annuleren hadden gekozen. Eerlijk gezegd hebben we dat gedaan door eerst zelf de hotels te contacteren en met de mail die we als bevestiging kregen waar in stond dat het hotel gratis wilde annuleren hebben we hotels.com en booking.com benaderd. Ook al ons geld terug of niet hoeven betalen.
Een dikke pluim verdient wat ons betreft de Nationale Parken service van Canada. We hadden geloot voor tickets voor de bus naar Lake o Hara (en geen geluk dus geen tickets). Omdat die bus dit jaar niet rijdt krijgt iedereen die 10 Canadese dollars lotingsgeld netjes terug. Wat dan weer wel wat flauw was, is dat zowel de Nationale Canadese als de Provinciale parken in BC/Alberta de reserveringskosten houden terwijl zijzelf de campingplaatsen die wij gereserveerd hadden geannuleerd hebben. Het gaat maar om een paar euro dus daar ga je niet moeilijk voor doen maar als zij degene zijn die annuleren blijft het vreemd dat zij je wel kosten aanrekenen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Almere vak V »

Goeie ervaring met Delta. Maar had eigenlijk niet anders verwacht. Tickets voor mei en juli/augustus zijn keurig geannuleerd en doorgeboekt naar volgend jaar. Herfst- en kerstvakantie staan nog open maar ik heb er een hard hoofd in. Maar ook dat zal keurig geregeld worden mocht dat niet doorgaan. Zoals eigenlijk alles altijd keurig geregeld wordt door Delta.

Zakelijk heb ik begrepen dat Delta zelf contact heeft opgenomen met ons kantoor en dat alles keurig geregeld is. Maarja, op kantoor hebben ze nog net niet dagelijks contact met Delta dus ik begrijp dat daar wellicht wat andere lijntjes lopen.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1994
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door dejong89 »

Rondreis Hawaii en Colorado

Ticket geboekt bij Vliegwinkel. Moeizaam contact maar wel het volledige bedrag terug gekregen.

De vlucht tussen Hawaii en Denver hadden we los geboekt bij United. 1 bericht via Facebook was voldoende voor een volledige refund. Na 4 weken stond dit ook weer op de CC ( zoals afgesproken )

De tussenvluchten met Hawaiian airlines zijn omgezet in een krediet. Ons reserveringsnummer is onze vouchercode. Dus als wij die kant op gaan ( en dit gaat zo snel mogelijk gebeuren) dan kunnen wij de nummers doorgeven en wordt het verrekend. Alles was zo geregeld via Facebook.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Frasi »

:blink: Vanmiddag mail gekregen dat VISA haar voorwaarden gaat aanpassen:
Aflevergarantie

Aan artikel 17 is de volgende voorwaarde toegevoegd: U moet het aankoopbedrag rechtstreeks aan de Acceptant betaald hebben die het product moet leveren en u moet het aankoopbewijs meesturen van het product dat u met uw Card betaald heeft.
Betekent dit dat ze niet meer gaan terugbetalen als je je vliegtickets bij een OTA boekt? Strik genomen is het namelijk de vliegmaatschappij die het product moet leveren, niet de travel agent.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Ruud2004 »

OTA als zijne broker\tussenpersoon? Dus als ik bij BCC een nieuwe TV koop en Samsung levert niet dan .....? Naar mijn mening is er sprake van een consumentenkoop tussen mij en de OTA/Broker. Wel Interessant om even verder uit te zoeken wat VISA hier nu mee (acceptant?) bedoeld, wat blijft er dan nog over van hun veelgeprezen aankoopverzekering. Ik heb een dergelijke mail/wijziging van de voorwaarden van VISA nog niet ontvangen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door mtl »

Ik neem aan dat de acceptant diegene is aan wie jij betaalt voor een dienst. Dus als je een ticket bij een broker koopt dan is de broker de acceptant. Of bedoelt Visa dat niet?
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Frasi »

@mtl
Dat is inderdaad ook hoe ik het lees; de broker/travel agent is de acceptant terwijl de dienst door de airline geleverd moet worden.
Lijkt er een beetje op dat VISA niet zo gelukkig was met de (vele?) corona claims die ze de afgelopen maanden ontvingen.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Coyote »

@Frasi Is dit inderdaad van VISA of van ICS?

Ik heb nl. van ICS exact dezelfde wijziging in de voorwaarden ontvangen:
• Aan artikel 17 is de volgende voorwaarde toegevoegd: U moet het aankoopbedrag rechtstreeks aan de Acceptant betaald hebben die het product moet leveren en u moet het aankoopbewijs meesturen van het product dat u met uw Card betaald heeft.
Ook ik dacht gelijk aan tickets die je via een broker bestelt maar 'geleverd' worden door een airline. Hoe zit het daar dan mee?

Als ik bij de veel gestelde vragen kijk bij ICS staat daar het volgende:
Aan de Aflevergarantie is de volgende voorwaarde toegevoegd: U heeft het aankoopbedrag rechtstreeks betaald aan de Acceptant die ook het product moet leveren en u moet het aankoopbewijs meesturen van het product dat u met uw Card betaald heeft.

Het komt steeds vaker voor dat leveranciers gebruik maken van betaaldienstverleners zoals Bunq, Paypal, Transferwise, etc. De betaling die u met uw Card doet, wordt dan geregistreerd als een betaling aan de betaaldienstverlener en niet als een betaling aan de leverancier. De betaaldienstverlener hoeft geen product aan u te leveren, daarom kunnen wij de betaling aan de betaaldienstverlener niet voor u terughalen, dat kunnen we alleen bij een betaling die rechtstreeks aan een leverancier is gedaan.
Hieruit zou je kunnen opmaken dat een broker wel gezien wordt als leverancier zolang zij zelf maar de ontvangende partij zijn en niet een Bunq, Paypal, Transferwise etc. Althans, zo lees ik het.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Frasi »

Het is inderdaad van ICS (mijn ANWB VISA kaart komt via ICS).
Blijft het geval dat boeken via een broker toch onduidelijk blijft voor mij. Het is niet de broker die de dienst verleent maar de airline.
En goed om te weten dat betalingen via o.a. Paypal nu uitgesloten gaan worden. Gelukkig heeft Paypal zelf ook een soort aflevergarantie.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Pepito »

Vraag me ook af wat voor effect dit heeft op de marktplaats artikelen op de grotere sites zoals bol en amazon, en marktplaats zelf natuurlijk.

En met betrekking tot tickets kan je je dan ook nog gaan afvragen wat er gebeurd met het verschil tussen de ticketing airline and de carrier? Wat is de dienst, het ticket krijgen, of het transport uitvoeren?
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Ruud2004 »

Coyote schreef:
08 nov 2020, 13:16

Hieruit zou je kunnen opmaken dat een broker wel gezien wordt als leverancier zolang zij zelf maar de ontvangende partij zijn en niet een Bunq, Paypal, Transferwise etc. Althans, zo lees ik het.

Roland
Ja Roland, zo lees ik het ook.

@Pepito Dat zal dan vwb sites als Bol.com, Amazon ea niet anders zijn.

@Frasi Ik heb ook nooit begrepen dat, in dit geval, VISA "Corona claims" heeft gezien als een "betwiste betaling" of accepteerde dat het onder hun aankoopgarantie viel. Dat was naar mijn mening niet nodig geweest. Terugbetaling van vliegtickets heeft in vele gevallen belachelijk lang geduurd, maar was/is de situatie daar niet naar? Ik denk dat het VISA administratief veel werk heeft gekost, maar er uiteindelijk niet minder van is geworden.
Ik heb het al vaker geschreven, de gevallen waar reizigers hun geld (van broker of luchtvaartmaatschappij) niet hebben teruggekregen zijn echt nihil en ik denk dat CC maatschappijen na een eerste bericht aan broker/luchtvaartmaatschappijen met voorrang zijn terugbetaald. Het is voor beide partijen van groot belang om hun onderlinge relatie financieel gezond te houden, wat dan weer goed is voor de klant.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door harryh »

Ruud2004 schreef:
11 nov 2020, 12:04
ik denk dat CC maatschappijen na een eerste bericht aan broker/luchtvaartmaatschappijen met voorrang zijn terugbetaald
Technisch gezien niet terugbetaald maar afgetrokken van de te ontvangen bedragen.
CC mijen hebben een simpel administratief drukmiddel: De te ontvangen credit betalingen gewoon aftrekken van de nog uit te betalen nieuw gedane betalingen (waarvoor de bedragen naar de vliegmij moeten gaan), et voila terugbetaling is verwerkt ;)
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Ruud2004 »

@harryh Zou ik ook doen, maar of het zo gaat? Geeft hoe dan ook extra administratie/kosten.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door harryh »

Denk het wel, factuur sturen en klaar. Is een ander geval dan wanneer er bijv een faillissement is, dan moet de echte verzekeringpot worden aangesproken.
Wenneke75
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2019, 10:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Wenneke75 »

Wij hebben bij connections geboekt voor vliegtickets en huur auto voor eind juni 2020. Nog steeds geen geld terug gezien. Gisteren nog een mail gestuurd met de vraag hoelang we nog moeten wachten op ons geld. Deze mail deze morgen terug gekregen..

voor jullie de terugbetaling aan bij United Airlines. Van zodra wij de gelden van de luchtvaartmaatschappij hebben ontvangen, zijn wij zeer bereid de terugbetaling van jullie reis naar jullie toe in orde te brengen. Gelieve te noteren dat de reservatiekosten en de vlieggarantieverzekering niet worden vergoed.



Zoals eerder aangegeven, kunnen wij alleen terugbetalen als de fondsen van de airline ons bereiken. Daarom dat ik vriendelijk wil vragen geduld uit te oefenen en rekening ermee te houden dat de terugbetaling maximaal 6 maanden zal bedragen. De reden hiervoor is dat luchtvaartmaatschappij overspoeld wordt met verzoeken tot terugbetalingen en dat dit administratief een heel karwei is.

Is dat echt normaal dat het 6 maand kan duren, kan ik mss zelf contact opnemen met united airlines, ook heeft connections geboekt voor ons?
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Airlines en boekingssites tijdens en ná de crisis

Bericht door Ruud2004 »

@Wenneke75 Ik lees steeds dat United zo snel is met uitbetalen, dus verstandig om ze even te bellen. Indien al uitbetaald, vraag een bevestiging...
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer