Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Maria97
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2020, 03:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door Maria97 »

Dag lieve mensen,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum, dus ik hoop dat het allemaal lukt...
Als het allemaal meezit, zal ik binnenkort langer dan drie maanden in de US verblijven (staat Californië). Ik had op het internet gelezen dat je tot 90 dagen met het Nederlands rijbewijs kan blijven rijden. Nu zit ik met een immens dilemma, omdat ik helaas mijn Nederlands rijbewijs nog niet heb (ik heb nooit rijlessen gevolgd).

Zouden jullie mij kunnen adviseren over wat wijsheid is? Gewoon het EU rijbewijs hier behalen en daar dan als het ware een soort test/examen af te leggen? Of is het toch beter om daar op locatie rijlessen te volgen?
Laatst gewijzigd door Maria97 op 17 jul 2020, 04:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door hemmie »

Lijkt me van de situatie afhangen. Hoe snel ga je? Is een nederlands rijbewijs halen nog wel een optie? Zo ja, dan is dat wel handig, want in de VS kun je op de meeste plekken weinig zonder auto en rijbewijs, en dan zit je dus 'klem' totdat je je amerikaanse rijbewijs hebt. En dat amerikaanse rijbewijs halen zal ook vlotter gaan natuurlijk als je al kunt rijden. Hoe lang ga je, en op welk visum, kun je in die periode wel een amerikaans rijbewijs halen? Maar ik weet natuurlijk ook niet waarom je gaat, als er kans is dat je verblijf in de VS permanent wordt dan is het wellicht geld- en tijdverspilling om je nederlandse rijbewijs te halen.
Terug in Texas!
Maria97
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2020, 03:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door Maria97 »

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben geselecteerd voor DV 2021, dus ik ga sowieso pas zo rond midden 2021 als het allemaal mee mag zitten. De bedoeling is dus wel om er inderdaad permanent te blijven wonen. Dan is een rijbewijs wel erg handig om te hebben, want anders ben ik ook bang dat je als het ware klemt komt te zitten. Bedankt voor je reactie nogmaals!!
Laatst gewijzigd door markro op 17 jul 2020, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door hemmie »

Ah, ok. Gefeliciteerd, ik hoop dat het proces helemaal goed verloopt voor je! Ja, in dat geval lijkt een nederlands rijbewijs me wel heel handig, maar ook duur natuurlijk, want als je de rest van je leven in de VS blijft heb je er niets meer aan. Je zou moeten uitzoeken hoe snel je in de VS je rijbewijs zou kunnen hebben, en of je je in de tussentijd kunt redden daar waar je heen wil gaan.
Wel een dure bestemming, California, ik hoop dat je genoeg spaargeld hebt om daar zonder baan een tijdje te kunnen overleven!
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Bjornftw
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jun 2015, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door Bjornftw »

Mocht je van plan zijn om ook in Nederland te rijden komende jaren, dan is een Nederlands rijbewijs niet verkeerd. Daarnaast is het voordeel ook dat je dan al ervaring hebt met rijden. Je kunt de eerste 3 maanden rijden met je Nederlandse rijbewijs en alvast rustig starten met het halen van een Amerikaanse. Minder lessen nodig, want je hebt al bewezen (NL rijbewijs) dat je kan rijden
Maria97
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2020, 03:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door Maria97 »

@hemmie @Bjornftw
Bedankt allebei voor de reacties en voor de felicitatie! Ja, California is erg prijzig. :( Ik heb er wel al 7 maanden gewoond voor mijn stage (Los Angeles), dus ik weet gelukkig een beetje wat ik kan verwachten in dat opzicht. Ik heb vooral voor die staat gekozen, omdat ik tijdens mijn stageperiode natuurlijk daar al wat vrienden heb gemaakt, dus in het begin is dat makkelijker.

Ik heb nog wel een laatste vraag. Weet één van jullie toevallig: stel ik heb mijn NL rijbewijs dan behaald, moet ik dan ook echt in de US opnieuw lessen volgen (of minder lessen zoals Bjorn zegt) of wordt het als het ware "gevalideerd'' door twee examens (zowel praktisch als theoretisch) af te leggen? Enig idee waar ik hier meer info over zou kunnen vinden? Enorm bedankt voor jullie input!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door babarage »

Kijk hier maar

DMV California

In kort
Theorietesten doen
Rijtest doen (stukken minder pittig dan in NL)
Bewijzen wie je bent
Bewijzen dat je in Ca woont
Bewijzen dat je verzekerd bent
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door hemmie »

Nee hoor, afrijden is heeleenvoudig. Toen ik het deed (in TX) had ik door rijangst al 7 jaar niet gereden (na behalen rijbewijs eigenlijk niet meer), ik heb wel 4u rijles gedaan in de VS en toen zelf wat korte stukjes. Afrijden 2 maanden na aankomst in de VS, supernerveus, was ook nog hartstikke moe en misselijk want net zwanger, en zelfs ik slaagde😄
Terug in Texas!
Maria97
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2020, 03:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door Maria97 »

@babarage Bedankt voor de link! Aan die website heb ik heel veel gehad!!
@hemmie Oh jeetje! Snap ik zeker en ook nog eens zwanger! Fijn om te horen dat het uiteindelijk toch allemaal goed is gegaan. Bedankt voor de bemoedigende woorden! :)
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nederlands rijbewijs wel of niet halen?

Bericht door Big Al »

Al mag je in veel staten een aantal maanden op een buitenlands rijbewijs rijden, veel staten eisen dat je een rijbewijs van de staat zelf hebt om je eigen voertuig te besturen.

Daar liep ik destijds tegenaan in Massachusetts. Ik mocht een jaar op mijn Nederlandse rijbewijs rijden, mits het niet in mijn eigen auto was...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer