Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.

Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door indien het vliegen naar Amerika weer mogelijk is?

Ja, ik ga dan zeker.
50
42%
Nee, ik annuleer de reisplannen voor dit jaar (en stel ze uit).
48
40%
Ik twijfel nog.
22
18%
 
Totaal aantal stemmen: 120

Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door chippie777 »

Wij twijfelen nog. Zouden half september naar Las Vegas vliegen en eind september weer terug vanaf San Francisco. Alleen een airbnb kunnen we niet zonder kosten annuleren. De rest wel. We houden de komende weken de boel in de gaten en nemen een besluit ook later.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
D-e-n
Amerika-ontdekker
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2017, 16:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door D-e-n »

Eind augustus zouden we een week naar New York gaan en ook al zou het dan mogen, dan nog willen we eigenlijk niet. Heel veel attracties en musea zullen nog dicht zijn of beperkingen hebben en "gezellig eten" zal er ook niet bij zijn. En ik word al gestrest en ongemakkelijk als ik op videobeelden al die New Yorkers met mondkapjes op zie lopen, laat staan als we er een hele dag tussen moeten lopen. Niet relaxed, zeker in de warmte.

We hadden natuurlijk al een retourvlucht en een hotel geboekt. Het hotel kunnen we kosteloos annuleren, voor de vlucht (KLM) kunnen we een voucher aanvragen. Enige dillema wat we hebben is of we dat nu doen of dat we wachten tot er eventueel door de KLM of de autoriteiten geannuleerd wordt.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door Harry »

De kans dat KLM voor eind augustus een vlucht naar New York annuleert lijkt me nihil, er wordt nu al dagelijks op New York gevlogen, en vanaf aankomende week op dinsdag, donderdag en zaterdag zelfs 2 keer per dag. De vraag zal eerder zijn mag je Amerika weer in?
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door Inges »

KLM (uitgevoerd door Delta) vliegt in de crisis ook dagelijks van AMS naar Detroit maar toch werd onze reis geannuleerd (vertrek 21 mei). Ondanks dat de vlucht (wel later op de dag) toch gegaan is.

Gek genoeg kreeg ik wel een in check verzoek voor het segment DTW-MCO (Orlando) van Delta op 20 mei.... toch maar niet ingecheckt (ik heb al sinds 12 april vouchers voor de hele reis)
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door d_vdploeg »

Onze vlucht van aankomende donderdag (28 mei) naar JFK is geannuleerd. Hebben ons hotel kunnen omboeken naar volgend jaar dezelfde periode. Ik ga er vanuit dat we dan weer kunnen. Zelfs al stiekem te kijken naar Florida voor januari/februari volgend jaar, dit zal nog koffiedik kijken zijn.. Voor beide trips geldt, als we kunnen vliegen gaan we.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door d_vdploeg »

Inges schreef:
24 mei 2020, 13:50
KLM (uitgevoerd door Delta) vliegt in de crisis ook dagelijks van AMS naar Detroit maar toch werd onze reis geannuleerd (vertrek 21 mei). Ondanks dat de vlucht (wel later op de dag) toch gegaan is.
Zouden ze dan toch een check doen voor Schengen ingezetenen en die van de vlucht halen? Wetende dat die, zolang de travelban geldt, de VS toch niet in komen? Bij ons hetzelfde: onze vlucht naar JFK van 28 mei is ook gecanceld en staat ook niet in het vluchtschema. Later op de dag vertrekt er inderdaad eentje.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door Inges »

d_vdploeg schreef:
24 mei 2020, 17:08
Zouden ze dan toch een check doen voor Schengen ingezetenen en die van de vlucht halen?
Dat weet ik echt niet. Vreemd vond ik wel dat Delta ons annuleerde (ik had bij KLM geboekt en die annuleren uiteraard niet als de vlucht gewoon gaat) maar de vlucht er nog wel in stond alleen zou hij later vertrekken. We zouden dan onze aansluiting op DTW missen dus had Delta ons wel overgeboekt naar een andere DTW-MCO vlucht maar de hele vlucht naar DTW geannuleerd. Toen ik KLM belde en zei dat dat geen alternatief was (want hoe kwam ik dan in de USA?) hebben ze onze hele reis geannuleerd en ons vouchers gegeven. Ik weet het dus niet. Volgens mij heeft Delta ons gewoon geannuleerd (en wil KLM geen geld terug geven)
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door d_vdploeg »

Inges schreef:
24 mei 2020, 18:18
Volgens mij heeft Delta ons gewoon geannuleerd (en wil KLM geen geld terug geven)
Vreemd. Al zie je wel dat je niet automatisch op een volgende vlucht wordt geplaatst hoor. Wij hadden dat ook met onze vlucht naar JFK. We zouden om 12.00 uur vertrekken. Deze vlucht werd geannuleerd. Maar er gaat nog wel een andere vlucht om 15.00 uur en daar zijn wij niet op geplaatst. Niet dat het wat uitmaakt want we komen de VS toch niet in... Maar je zou toch zeggen dat als ze niet naar die travelban kijken dat ze je dan wel op de volgende vlucht zetten? Overigens gaat er maar 1 vlucht per dag op dit moment van AMS naar DTW. En ook geen andere opties.

Bij ons is de retourvlucht van JFK naar AMS van 4 juni nooit geannuleerd geweest... Maar we hebben wel de hele reis geannuleerd en vouchers gekregen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door Katja »

Inges schreef:
24 mei 2020, 13:50
Zouden ze dan toch een check doen voor Schengen ingezetenen en die van de vlucht halen? Wetende dat die, zolang de travelban geldt, de VS toch niet in komen? Bij ons hetzelfde: onze vlucht naar JFK van 28 mei is ook gecanceld en staat ook niet in het vluchtschema. Later op de dag vertrekt er inderdaad eentje.
Zal me niets verbazen als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is om ervoor te zorgen dat er geen mensen aan boord komen die het land niet in mogen. Ze zijn in veel gevallen ook verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat er geen mensen zonder visum en dergelijke aan boord komen.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door jojostravelusa »

Zolang de luchtvaart nog niet stabiel is, gaan we niet. We hebben geen zin om onze vouchers te verzilveren en daarvoor in de plaats weer vouchers te krijgen. Wel blijven we hopen op volgend jaar en gaan we door met routes verzinnen.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door d_vdploeg »

Katja schreef:
24 mei 2020, 19:39
Zal me niets verbazen als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is om ervoor te zorgen dat er geen mensen aan boord komen die het land niet in mogen. Ze zijn in veel gevallen ook verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat er geen mensen zonder visum en dergelijke aan boord komen.
Zou je inderdaad zeggen van wel, maar wat ik mij afvraag, ''normaal'' gesproken heb je ook geen garanties dat je de VS in komt. Ook al heb je een geldige ESTA zonder fouten e.d. Kans is dan wel een klein dat het niet lukt natuurlijk maar toch.

Doet zo'n airline nou een check van te voren? De eerste keer dat wij naar de VS gingen kregen we een kort vraaggesprek op schiphol in het Nederlands, wat we gingen doen, wanneer we weer terug kwamen ect. Het tweede jaar, geen enkele vraag, boardingpass uitdraaien en hup het vliegtuig in. Uiteraard wel bij entry in de VS, dat wel.. Maar dan ben je al in de VS..

Er is ook geen eenduidig beleid volgens mij want de United laat de vluchten gewoon vertrekken en bij een no show kun je fluiten naar je geld en Delta/KLM zou dan preventief Europeanen van de vluchten halen?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door MattRob »

Wat ik van KLM hoorde, is dat de US een (aantal) dag(en) van te voren je ESTA intrekt in verband met de huidige regels dat je de US niet in mag. Als je geen geldige ESTA hebt, kom je ook het vliegtuig niet in. Dat is geen annulering dus ...
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door d_vdploeg »

MattRob schreef:
25 mei 2020, 09:25
Wat ik van KLM hoorde, is dat de US een (aantal) dag(en) van te voren je ESTA intrekt in verband met de huidige regels dat je de US niet in mag. Als je geen geldige ESTA hebt, kom je ook het vliegtuig niet in. Dat is geen annulering dus ...
Mmm volgens mij trekken ze hem niet in hoor. Ze hebben alleen, door de geldende travelban, alle ESTA aanvragen van Schengen ingezetenen suspended (opgeschort/geschorst). E.e.a. staat ook heel duidelijk op de officiele esta site.

Opschorten is wat anders dan intrekken/annuleren. Bij mijn ESTA staat nog steeds approved (goedgekeurd) ik neem aan dat als ze hem intrekken je dat daar ook kunt zien.

Wat ze wel doen is hem intrekken/ annuleren als je ondanks de travelban toch gaat reizen naar de VS
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door MattRob »

Ja, klopt, dat staat duidelijk op de officiële ESTA website, dat hij 'canceled' wordt als je probeert te reizen. Maar daar kom je dus, volgens een medewerker van de KLM, niet eens aan toe. Je wordt immers niet toegelaten door KLM op de vlucht, omdat je ESTA dus een dag van te voren (tijdelijk) wordt ingetrokken. Hoe dat dan formeel heet of gaat, dat weet ik niet precies, maar dit heeft iemand van KLM mij gezegd. Formeel zal het niet ingetrokken zijn, denk ik, omdat het tijdelijk is. Als per 1 juni het luchtruim weer open zou gaan, dan is je ESTA weer normaal geldig voor de periode dat hij goedgekeurd was.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door d_vdploeg »

Ik snap de logica van de klm niet zo, maar dat zal aan mij liggen :wink: .

De KLM trekt geen ESTA's in. Dat doet alleen de customs en border protection.

Kan mij wel voorstellen dat KLM uit voorzorg mensen van die vlucht haalt in de wetenschap dat je als Schengen ingezetene onder het inreisverbod valt, en daarmee de VS nu tot nader order toch niet inkomt. Immers is KLM verantwoordelijk om je terug te vervoeren mocht je toch gaan reizen, nemen geen risico en halen je van die vlucht.

Dat je het vliegtuig niet inkomt zonder geldige ESTA was altijd al zo, dit staat los van corona, verhalen genoeg, ook hier op het forum van mensen die er bij het inchecken achter kwamen dat hun ESTA was ingetrokken/verlopen.

Misschien dat ie inderdaad ''achter de schermen'' tijdelijk is ingetrokken. Wat ze weer opheffen als de travelban opgeheven wordt.

Status staat bij mij nog op approved. Zal het eens in de gaten houden. Neem aan dat als ze hem officieel intrekken ik dat moet kunnen zien op de ESTA site?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door MattRob »

Sorry, ik was blijkbaar nog steeds niet helemaal duidelijk. KLM trekt hem niet in, de ESTA werd door de US (ik neem aan DHS) ingetrokken (of hoe je dat dan ook precies noemt, dit waren de woorden van KLM medewerker) dag van te voren, zodat je niet op de vlucht wordt toegelaten door KLM (en elke andere maatschappij). Ik weet niet hoe dat formeel gaat; zou je technisch gezien wel mee mogen op de vlucht naar de USA, alleen word je daar niet toegelaten en moet je weer eerste vlucht terug ? Dat lijkt me niet praktisch, dus logischer om je gewoon niet op de vlucht toe te laten. Maar formeel kan KLM je misschien niet zomaar weigeren, als jij een ticket hebt ? En kan dat alleen als je geen geldig ESTA hebt, want dan kom je de vlucht niet op ? Goed, ik bedenk ook maar wat. Misschien is er iemand op forum die wat dichter op het vuur zit, en meer precies weet hoe het zit.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door d_vdploeg »

Op zich wel goed denk ik dat airlines reizigers weigeren op de vlucht zolang de travelban geldt. Wat heb je er aan.. Sta je daar in de VS :wink:

Het ging mij meer om het echt intrekken van die ESTA, wat in mijn beleving iets anders is dan schorsen. Echt intrekken betekent niet meer geldig en nieuwe aanvragen. Schorsen zou betekenen, nu niet geldig, maar straks, als de travelban is opgeheven, weer geldig met oorspronkelijke uitgangspunten.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1514
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door pumi1000 »

Zou kunnen dat ze zoveel uur van te voren kijken wie er op Esta reist, maar als je dan pas te horen krijgt dat je vlucht geannuleerd is.........onze vlucht van 11 juli is ook nog niet geannuleerd (Lufthansa) en ik zou willen dat dat wat eerder is.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door MattRob »

Ja, dat begrijp ik. Maar het zijn twee verschillende dingen. Als je niet mág vliegen, in dit geval omdat je ESTA (tijdelijk) niet geldig is, wil het niet zeggen dat je vlucht geannuleerd is. De vlucht gaat wel, alleen jij mag niet mee. Dat is dus geen annulering van de vlucht ...
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vraag: Gaat jouw reis naar Amerika dit jaar door (indien mogelijk)?

Bericht door d_vdploeg »

Vlucht cancelen hoor je meestal wel wat eerder hoor... Bovendien krijg je nu steeds meer dat vluchten niet meer standaard gecanceld worden. Er gaan steeds meer vluchten wel richting de VS en dat zal, als het corona virus zich zo blijft ontwikkelen alleen maar meer worden opgestart. Detroit werd volgens mij altijd al op gevlogen en er komen weer meer bestemmingen richting de VS (en elders) bij.

Wellicht dat ze daarom die check doen en ESTA's tijdelijk intrekken... Er is immers een verschil tussen vlucht annuleren of vlucht niet annuleren maar niet mee mogen.

@MattRob je was me net voor :wink:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer