Vliegen na de Corona crisis

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vliegen na de Corona crisis

Bericht door roelb » 12 apr 2020, 21:15

Ik denk toch dat de recovery wel een jaartje of twee gaat duren, en dat we dan nog niet op het niveau van begin dit jaar zitten.

Het overgrote deel van het intercontinentale vliegverkeer bestaat niet uit vakantieverkeer. En zakelijk verkeer wordt niet "ingehaald", dat is gewoon anders opgelost. Dat geldt ook voor bezoek aan familie, verjaardagen, etc. En voor puur vakantie verwacht ik ook niet dat het allemaal wordt ingehaald. Voor veel mensen zijn de opties vaak toch beperkt ivm vrije dagen die aangevraagd moeten worden, en vergeet ook niet dat er een forse economische klap is, of eigenlijk wordt uitgedeeld.

Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry » 12 apr 2020, 21:24

Ik denk ook dat het jaren gaat duren voordat intercontinentale vluchten weer het niveau hebben van voor deze crisis. Het wordt zeker weten geen business as usual vanaf het moment dat er weer gevlogen mag worden, je ziet nu dat bv. United vanaf mei alleen naar Newark gaat vliegen en KLM heeft slechts een aantal bestemmingen en dan een paar keer per week in de planning staan tot juli. En alle maatschappijen hebben de vloot al ingekrompen en de meest onrendabele toestellen worden buiten gebruik gesteld.

Terpies
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Terpies » 12 apr 2020, 21:35

Daarom denk ik ook dat mijn United vlucht op 29 mei nog niet is geannuleerd (AMS-EWR). Hopelijk gaat het vervolg ook door van EWR naar MCO, maar ik reken nergens op.

LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG » 12 apr 2020, 23:02

Superdork1 schreef:
12 apr 2020, 20:47
Als straks de beperkingen worden opgeheven heb je kans op een enorme run op tickets. In combinatie met minder vluchten, want minder toestellen, zullen de prijzen flink de pan uit schieten.
Ik stap niet meer op een vliegtuig voor er een vaccin en/of medicijn is tegen corona. Zo zullen er volgens mij toch nog veel mensen denken? Voor niet-essentieel vakantieverkeer dan.
Genoeg mooie plekjes in Europa ook.

Billy Bob
Amerika-ontdekker

Bericht door Billy Bob » 13 apr 2020, 06:52

Gelijk heb je, Leen. Ik verwacht ook dat een aanzienlijk deel van de zakenreizigers voorlopig ook even liever thuisblijft en hun zaken per videoverbinding zullen blijven afhandelen.

Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z » 13 apr 2020, 10:35

Toch hopen wij september te kunnen gaan, natuurlijk is het vakantie, maar wat wij vooral belangrijk vinden is het bezoeken van familie. Oom en tante van in de 80, tante net pacemaker gekregen, andere goede vriend in de 60 en lichte hartaanval gehad, het zijn toch dingen waardoor je gewoon graag daar naartoe wilt om ze te zien.

chippie777
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door chippie777 » 13 apr 2020, 13:10

Ik ben ook heel benieuwd hoe de luchtvaart zich gaat ontwikkelen na de corona crisis. Komen ze terug op het niveau van begin dit jaar, of zal dit heel lang of helemaal niet meer gaan gebeuren? Wat voor invloed gaat dit hebben op vakanties en zakenreizen? Ik kan er van alles voor verzinnen maar ben echt heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Denk dat veel afhankelijk is van hoe het publiek straks omgaat met de terug gekregen “vrijheid”. Gaat men zich weer gedragen zoals “vroeger”? Of komt er een omslag in het denken m.b.t het reizen en vliegen in het algemeen (zakelijk en privé). Daarnaast zal veel afhangen over hoe men terugkeert na deze crisis, heb je nog een baan bijvoorbeeld en wil je werkgever nog wel dat je zakelijk op reis gaat? We worden nu min of meer gedwongen andere methodes te proberen met betrekking tot (zakelijk) contact. Misschien bevalt dit zo goed dat er gewoon minder noodzaak is om te gaan vliegen. Kortom zeer interessant om mee te maken. Maar voorlopig eerst maar eens gezond uit deze crisis zien te komen.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 14 apr 2020, 10:44

Laten we vooral onthouden dat een heleboel zaken niet meer terugkomen. Hoe goed dat de bedoelingen ook zijn van alles en iedereen. Ik denk dat wij als gezin gewend zijn om 3 a 4 keer per maand ergens te gaan eten. Als dit straks achter de rug is denk ik niet dat dit in één keer 3 of 4 keer in de week gaat worden. Wij gaan normaliter in de meivakantie naar Oregon. Ik zou niet weten wanneer ik dat moet inhalen? Wij gaan normaliter in de zomervakantie 6 weken naar Oregon. Ik zou niet weten wanneer ik dat moet gaan inhalen?

Stel dat alles weer "normaal" wordt, dan hebben mensen hun geld al ergens anders aan uit gegeven. Hooguit zie ik mensen misschien wat langer op vakantie gaan of misschien wat luxere keuzes maken. Maar dat is als alles weer normaal wordt. Wat gebeurd er met mensen die hun baan kwijt zijn geraakt. Of misschien wel van baan hebben moeten wisselen. De bonus die er dit jaar niet komt. Het beperkte aantal vakantiedagen wat je mee mag nemen naar volgende jaren.

Zakelijk gezien zullen er wellicht wel wat verschuivingen plaats gaan vinden. Videoconference is natuurlijk snel geregeld en kost stukken minder. Zeker als je de flexibiliteit hebt om te anticiperen op het tijdsverschil. Dan zie ik mensen niet heel snel voor een flutmeeting op en neer vliegen en minimaal 3 dagen kwijt te zijn. Nou heb ik dat nooit gedaan, noodgevallen of hele grote accounts daargelaten. Maar zat mn agenda zodra ik het vliegtuig uitstapte toch wel weer vol.

Ik merk, ook al in een ander topic ergens geroepen, de laatste weken, dat ik met name rustmomenten mis in het vliegtuig en op mn hotelkamer. Ik mis zelfs het even rustig een hapje kunnen eten als je dat niet zorgvuldig plant. Ik begin vaak om 7 of 8 in de ochtend Amerikaanse tijd. En stop vaak pas 9 of 10 uur in de avond Amerikaanse tijd. Dat is in het beste geval een dag van 16 uur. Waar mensen in de oude situatie rekening houden met reistijd enz. zie je nu dat videoconferenties achter elkaar doorgepland worden. Dat is natuurlijk een kwestie van goeie afspraken maken. Maar je staat eigenlijk gedurende zo'n dag altijd aan. Afspraken duren ook langer. Als je nu vraagt aan iemand, how are you, krijg je een echt antwoord ipv alleen een fine. Mensen willen echt van elkaar weten hoe het is. Willen weten hoe het in Europa is. Relaties waarvan ik het gewend ben om thuis te komen vinden het in enen geweldig om te zien waar wij wonen. Laat je huis is zien! En dat is allemaal prima, maar het kost allemaal tijd!
En dan heb ik een werkgever in London zitten die ook nog wel is af en toe een overleg wil inplannen. Kan dat aan het begin van de ochtend?? Nou, ik dacht het niet!! Anders slaap ik nooit meer.

Alleen al daarom hoop ik dat straks alles weer "normaal" wordt. Dat je enigszins in dezelfde tijdzone zit. Dat je enigszins tegelijkertijd slaapt. Zou mij een heleboel "rust" opleveren...

Als het straks weer allemaal normaal wordt. En dit gewoon een reguliere griep wordt. Waar je immuun voor bent geworden. Of waar je een vaccin voor hebt toegediend gekregen. Dan denk ik wel dat het weer normaal gaat worden. Maar ik ben bang dat we het dan niet over weken of maanden gaan hebben. Ben bang dat we dan echt over een paar jaar gaan spreken. Dan heb ik het met name over prive. Ik denk dat het zakelijk sneller zal gaan.

Brigit
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Brigit » 14 apr 2020, 10:55

Superdork1 schreef:
12 apr 2020, 20:47
Nou dat vraag ik me toch af. Mensen geven nu veel minder geld uit en stellen vakanties uit tot een veilige datum. Als straks de beperkingen worden opgeheven heb je kans op een enorme run op tickets. In combinatie met minder vluchten, want minder toestellen, zullen de prijzen flink de pan uit schieten.
Ik verwacht ook wel een run op vliegtickets als de beperkingen opgeheven zijn. En meer vraag vertaalt zich vast ook wel in toch weer meer aanbod, wat nu afgeschaafd is kan natuurlijk ook gewoon weer op geschaald worden. Mensen hebben dan tijden thuis gezeten en hebben daar helemaal genoeg van, hebben een geplande vakantie geannuleerd zien worden en hebben waarschijnlijk ook minder uitgegeven door gesloten horeca en geen reiskosten. Wij waren oorspronkelijk van plan om naar Costa Rica te gaan deze zomer wat vast niet door zal kunnen gaan maar zodra het kan gaan wij heus omboeken en dan gok ik eerder weer een keer VS dan Costa Rica (schijnt nu wat onrustig geworden te zijn).
2012 Montana & Kreta, 2013 Japan, 2014 Italië, 2015 Tsjechië, 2016 Kroatië, 2017 Tenerife, 2018 Zuid-West USA, 2019 IJsland, NW USA & Canada 2020 Zuid-Afrika & ?

dejong89
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door dejong89 » 14 apr 2020, 10:58

Ik denk dat je 2 kampen krijgt.
Kamp A wil zo snel mogelijk weer vliegen en kamp B durft pas weer te vliegen zodra het virus te behandelen is met een medicijn of vaccin.

harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 52

Bericht door harryh » 14 apr 2020, 10:59

roelb schreef:
11 apr 2020, 20:16
Bij Delta binnen 2 minuten iemand aan de lijn en 5 minuten later was de refund geregeld. Zo kan het dus ook.
Ik heb net maar weer eens met KLM gebeld, want intussen is de policy weer aangepast:
Als u vanuit de Verenigde Staten een ticket heeft geboekt voor of op 16 april 2020 en uw vlucht heeft een gepland vertrek voor of op 3 juli 2020 <knip>
2. Vraag teruggave aan
U heeft recht op volledige teruggave van de kosten van uw ticket als uw vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij, of als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd was.
Teruggave aanvragen
• Als u uw ticket via KLM.com, een KLM-ticketkantoor of het KLM Contactcentrum heeft gekocht en uw ticketnummer begint met 074, kunt u online teruggave aanvragen  in slechts een paar stappen.
• Als u via een reisbureau heeft geboekt, neem dan rechtstreeks contact met hen op om teruggave aan te vragen.
Maar helaas, op basis van druk door de Amerikaanse toezichthouder is dit inderdaad enkel voor vluchten die in de VS geboekt zijn, niet voor mijn vluchten die ik in NL heb geboekt.
Vouchers heb ik overigens nog steeds niet ontvangen.

theovg
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door theovg » 14 apr 2020, 11:57

Op de vouchers van de KLM heb ik ook een tijd moeten wachten, na drie weken gebeld en binnen twee minuten op mijn email.

LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG » 14 apr 2020, 14:10

Almere vak V schreef:
14 apr 2020, 10:44
Ik merk, ook al in een ander topic ergens geroepen, de laatste weken, dat ik met name rustmomenten mis in het vliegtuig en op mn hotelkamer. Ik mis zelfs het even rustig een hapje kunnen eten als je dat niet zorgvuldig plant. Ik begin vaak om 7 of 8 in de ochtend Amerikaanse tijd. En stop vaak pas 9 of 10 uur in de avond Amerikaanse tijd. Dat is in het beste geval een dag van 16 uur.

Als het straks weer allemaal normaal wordt.
Ik weet niet welke job je hebt, of welke sector. Maar in het algemeen hoop ik net dat we hieruit lessen trekken en net niet terug naar het 'oude normaal' gaan. Ik zie dit net als een gelegenheid om te evalueren met wat we bezig waren. De hele rat race, de steeds toenemende werkdruk, steeds meer mensen met burn-out, elke dag eindeloze files, milieuproblemen,.... Deze crisis toont ons net dat er ook heel veel anders kan. Ik hoor van veel mensen in mijn omgeving ook positieve geluiden: meer tijd voor jezelf, je partner, je gezin,... De lucht is beter, de natuur herademt, zelfs panda's beginnen spontaan weer te paren ;-)

ik verwijs ook graag naar deze docu, wie hem nog niet gezien heeft, het is alleen maar relevanter geworden in deze crisis.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... tbaan.html

Wat het vliegen betreft: tot vorig jaar vloog ik ook gemakkelijk een paar keer per jaar. Maar ook dat is eigenlijk toch allesbehalve normaal? Onze levensstijl is/was gewoon heel erg decadent. Ik heb er evenzeer aan meegedaan en van genoten hoor. Maar eigenlijk weet iedereen met een beetje verstand dat dit gewoon niet houdbaar is/was.

Dus laat die verandering maar komen!

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal » 14 apr 2020, 15:19

LeenG schreef:
14 apr 2020, 14:10
meer tijd voor jezelf, je partner, je gezin,...
Dat gaat wel niet voor iedereen op. Er zijn mensen die gek worden van het thuiswerk. Persoonlijk ben ik er ook geen voorstander van, toch niet op deze basis.
LeenG schreef:
14 apr 2020, 14:10
De lucht is beter
Dat is niet wat we horen. Men gaf vorige week al aan dat er nog nooit zoveel fijn stof in de lucht zat. Het feit dat iedereen thuis zit maakt immers dat er veel meer blokjes hout op het vuur gaan.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11

LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG » 14 apr 2020, 15:25

@Marcopstal

is dat niet vooral omdat ze thuiswerk moeten combineren met kinderen en die kinderen ook nog lesgeven?

Al dat vliegverkeer dat wegvalt, weegt toch niet op tegen wat houtblokjes? In India kunnen de locals voor het eerst in jaren de Himalaya terug zien omdat de vervuiling is weggetrokken.

Sorry voor het :offtopic:
We kunnen ook een nieuw topic "leven na de corona crisis" opstarten indien gewenst

Timothy555
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Timothy555 » 14 apr 2020, 16:42

Hier zat ik toch ook niet op te wachten hoor, Leen.

Al dat ‘onthaasten’... helemaal geen zin in. Ik verveel me steendood. Ik wil reizen, weggaan, shoppen,...

Ja, ik moet eerst kunnen deelnemen aan de ratrace, en dan pas kan ik me dat allemaal veroorloven.

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 14 apr 2020, 16:59

LeenG schreef:
14 apr 2020, 15:25
Al dat vliegverkeer dat wegvalt, weegt toch niet op tegen wat houtblokjes? In India kunnen de locals voor het eerst in jaren de Himalaya terug zien omdat de vervuiling is weggetrokken.
Dat heeft helaas weinig te maken met de luchtvaart...

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b9017254/

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal » 14 apr 2020, 17:05

LeenG schreef:
14 apr 2020, 15:25
is dat niet vooral omdat ze thuiswerk moeten combineren met kinderen en die kinderen ook nog lesgeven?
Nee, dat gaat ook over anderen. Plots moeten werken in je privé is niet evident. Er zijn meer stoorfactoren dan alleen de kinderen en je discipline moet stukken hoger zijn.

Het vliegverkeer en zelfs wegverkeer dat weg is gaat de situatie inzake luchtkwaliteit niet zo enorm beïnvloeden als sommigen willen. Feit is dat metingen in België uitwijzen dat vorige week de drempels inzake fijn stof overschreden zijn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11

Billy Bob
Amerika-ontdekker

Bericht door Billy Bob » 14 apr 2020, 20:06

dejong89 schreef:
14 apr 2020, 10:58
Ik denk dat je 2 kampen krijgt.
Kamp A wil zo snel mogelijk weer vliegen en kamp B durft pas weer te vliegen zodra het virus te behandelen is met een medicijn of vaccin.
Ik denk dat er ook mensen zijn die op zich wel durven te vliegen maar die niet willen vliegen omdat ze de gezondheid van hun medemens niet nodeloos in gevaar willen brengen. Ik hoop met Leen dat deze hele situatie de wereld wat aan het denken zet. Onze acties hebben consequenties voor onszelf en anderen, zowel op korte termijn (zoals nu met de coronacrisis) als langere termijn (met het klimaat, bijvoorbeeld).

lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura » 14 apr 2020, 21:40

Hoe zit het eigenlijk met de mensen die corona al hebben gehad? Die zouden toch gewoon kunnen vliegen en bijvoorbeeld op vakantie kunnen.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer