Automated Passport Control (APC)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Franka2410
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2019, 11:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Automated Passport Control (APC)

Bericht door Franka2410 »

Goedemorgen,

Over 2,5 maand gaan mijn vriend en ik voor het eerst naar de VS, we gaan naar New York! We vliegen op JFK airport en daar wordt gebruik gemaakt van APC (Automated Passport Control). Ik lees op verschillende forums en sites dat APC alleen gebruikt kan worden door reizigers met een returning ESTA, dus als je sinds 2008 al een keer in de VS geweest bent. Alleen, als ik op de CBP site kijk kan ik dit nergens terug vinden.

https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/apc

"APC kiosks can be utilized by U.S. citizens, U.S. legal permanent residents, Canadian citizens, travelers utilizing ESTA (Visa Waiver Program), and travelers entering with a B1/B2 or D visa."

Hieruit begrijp ik dat ook ik, als first time visitor, de APC kiosk kan gebruiken. Op de CBP staat nergens iets over returning en first time visitors. Weet iemand hier meer over, zijn de voorwaarden voor het gebruik van APC misschien recentelijk aangepast?

Alvast bij voorbaat dank voor de reactie! :)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door mtl »

Vorig jaar op JFK mocht ik de kiosk niet gebruiken alhoewel ik een vorig jaar aangevraagd en gebruikte esta had. In Las Vegas twee jaar geleden meegemaakt dat alleen bemanningen van vliegtuigen de kiosken mochten gebruiken.
Kevin77
Amerikafan
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 nov 2015, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: Den Haag

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door Kevin77 »

Je wordt vanzelf op vriendelijke doch dwingende wijze de goede kant op gestuurd. Er staan / hangen ook nog bordjes met aanwijzingen.
In mijn herinnering wordt er geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en gebruikte esta’s.
Je komt of bij de APC terecht en krijgt wel of geen kruis, waarna je alsnog in de rij voor een gesprekje mag gaan staan of je mag meteen in de rij aansluiten.
Overigens gaan de gesprekjes altijd soepel maar die ene keer dat we wel met z’n vieren kruisloos van de APC kwamen kreeg ik een heel kruis :wink: verhoor.
Willekeur dus.
Veel plezier in NY
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5029
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door harryh »

Klopt, je krijgt geen keuze meer. Volg de aanwijzingen.
Franka2410
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2019, 11:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door Franka2410 »

Dan zien we het vanzelf, als we de aanwijzingen opvolgen moet het goed komen! Duidelijk, bedankt! :)
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door Almere vak V »

Kevin77 schreef:
06 jan 2020, 11:14
In mijn herinnering wordt er geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en gebruikte esta’s.
Het lijkt er op dat dit nog steeds niet overal hetzelfde is. Jullie gaan voor het eerst. Of je nu wel of niet via een APC gaat. Je komt altijd in de rij terecht voor het beroemde gesprekje.

Check bij binnenkomst even goed bij de mensen die je de weg wijzen of je wel/niet langs de APC moet. Bij de APC krijg je op een nieuwe ESTA sowieso een kruis. Anders sta je daar voor niets om een kruis op te halen waardoor je dus alsnog in de rij terecht komt.

Lang leve Global Entry!!
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door Division »

In Newark was 3 maanden geleden een omgekeerde volgorde. Returning ESTA ging eerst naar een balie (waar ik geen stempel in m'n paspoort kreeg) en vervolgens naar de kiosk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door Almere vak V »

Division schreef:
07 jan 2020, 15:47
Returning ESTA ging eerst naar een balie (waar ik geen stempel in m'n paspoort kreeg) en vervolgens naar de kiosk.
Oh?! Dat is een nieuwe. Die kende ik nog niet. Najah, zoals gezegd, het is nog steeds niet op elk vliegveld hetzelfde. Beste tip is hier al meerdere malen gegeven. Zorg dat je zo ver mogelijk naar voren zit in het vliegtuig. Zorg dat je geen sanitaire stop hoeft te maken tussen het vliegtuig en immigratie. Dat levert de minste vertraging op. Tenminste als zo min mogelijk tijdverspilling je doel is. In alle andere gevallen, rustig aan, geen paniek. Komt allemaal best goed.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5029
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door harryh »

In Miami afgelopen november werd er geen onderscheid meer gemaakt, iedereen met ESTA moest naar de balie, niet naar APC. En inderdaad kregen we geen stempel meer. Zal het later deze maand in Seattle beleven.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1932
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door Frasi »

En afgelopen maand in Miami (5 dec) moest iedereen via de APC.
Je kan er dus geen peil op trekken. Al wordt de APC steeds meer ingevoerd voor iedereen; returning ESTA's én first-timers.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5029
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door harryh »

Inderdaad geen pijl op te trekken dus.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 979
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door stegeman »

Geland in San Francisco snapten wij er geen biet van. Maar de mevrouw die daar werkte sprak een meneer die er werkte tegen. Ging lekker. We hebben het erop gegokt. Paspoortcontrole bij een kiosk zelf kunnen doen. We hadden in 2017 een esta aangevraagd en nu weer een nieuwe esta. Uiteindelijk is het goed gegaan maar die rij duurde nog veeeeeeel langer dan de andere superlange rij. Heel erg vervelend als in die korte rij er dan nog maar 1 mannetje blijf werken en de rest doodleuk wegloopt. Bijna 4u later pas bij vliegveld weg.... Moet je net mij hebben. Kan er zoooo slecht tegen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door Almere vak V »

stegeman schreef:
08 jan 2020, 00:02
Geland in San Francisco snapten wij er geen biet van.
Nou moet ik zeggen dat ik San Francisco met afstand 1 van de meest waardeloze vliegvelden vind. Ik weet niet of je er ook weer van terug vliegt. Zorg dat je op tijd bent. De rijen zijn vaak eindeloos.
harryh schreef:
07 jan 2020, 17:14
Zal het later deze maand in Seattle beleven.
Met kerst iedereen langs de APC. Kruis in de rij. Geen rood kruis een stempel en wegwezen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5029
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Automated Passport Control (APC)

Bericht door harryh »

Almere vak V schreef:
08 jan 2020, 16:13
Met kerst iedereen langs de APC. Kruis in de rij. Geen rood kruis een stempel en wegwezen.
Mooi, daar dan niets veranderd gelukkig :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer