Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
jargandy
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 dec 2019, 09:55
Aantal x V.S. bezocht: 0

Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door jargandy »

Dag allen,

Mijn partner en ik willen in mei 3 weken door West-Amerika trekken. Beginnen in Phoenix en dan via verschillende parken naar SF om af te zakken via Highway 1 naar Los Angeles om dan weer naar Phoenix te rijden om het vliegtuig terug te pakken.

We willen alles zelf uitzetten maar stuiten tegen het volgende probleem. Onze ervaringen met Sunnycars zijn erg goed. Maar ook hier lopen we tegen het feit dat ik 25 dollar per dag moet betalen omdat ik nog 24 ben in mei. Dat is voor 3 weken maar liefst een bedrag van 500 euro extra. Dat is zonde geld. Nu is mijn partner wel ouder dan 25. Maar die wil niet alles gaan rijden, dat breekt hem namelijk ook op en is niet heel relaxed.

Wie heeft tips? Kunnen we mijn partner gewoon hoofdbestuurder maken, en dat ik op rustige stukjes wel achter het stuur kruip? Zijn er autoverhuurbedrijven waar er goedkopere constructies zijn? Is boeken via reisbureaus goedkoper?

Ik hoor het graag :-)
Gebruikersavatar
JaapjeInAmerika
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jan 2015, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door JaapjeInAmerika »

Dat is een probleem ja. Onze zoon kon ook niet rijden omdat hij te jong was. Op internet kun je wel allerlei sites vinden die over dit probleem gaan. Bijv. https://autohurenamerika.com/jonger-dan ... -in-de-vs/. Maar ik ben bang dat alle grote verhuurders fors hogere prijzen vragen voor jonge bestuurders. Zelf stiekem gaan rijden zonder dat je in het contract staat, lijkt me niet erg slim. Een andere optie is dat je vriend alles zelf rijdt. Dat kan op zich best wel. Rijden in Amerika is heel relaxt. Veel relaxter dan hier in Nederland/Europa. En als je met 1 chauffeur op pad gaat, moet je daar misschien een beetje rekening mee houden als je je reisschema maakt.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door harryh »

@jargandy "en dat ik op rustige stukjes wel achter het stuur kruip":
Daar zijn grote risico's aan verbonden, als er wat gebeurt ben je niet verzekerd en de bedragen kunnen veel hoger oplopen dan in Europa.

Je zou met G kunnen zoeken op "young driver special" oid.
Laatst gewijzigd door harryh op 31 dec 2019, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door Jelmerr »

Toen mijn vader toendertijd overkwam voor een weekje, hebben we ook een auto gehuurd. Ik was toen nog jonger dan 25. We hebben hem toen hoofdbestuurder gemaakt. Grootste gedeelte van de tijd heb ik daar gereden, zonder dat dat eigenlijk mocht. De autoverhuurder (Thrifty) is daar nooit achter gekomen en heeft er ook niet moeilijk over gedaan. Het is een risico dat je bereidt moet zijn om te nemen. Achteraf gezien hadden we dit ook niet moeten doen!
Ik zou er goed over nadenken en samen bespreken. Want mocht je bij een ongeluk betrokken raken zonder dat je eigenlijk de auto mocht besturen, dan zou t wel eens een lang verhaal kunnen worden. De verzekering zal het namelijk niet vergoeden en dat kan flink in de papieren lopen!
Mochten jullie besluiten dat alleen je partner zal rijden, dan kan je het reisschema misschien een beetje aanpassen om het wat relaxter te maken (:

Veel plezier alvast!
Laatst gewijzigd door Jelmerr op 31 dec 2019, 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
-'16, '20 VT
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door nieuwenoord »

Nooit rijden zonder dat je op het contract staat. Bij welk ongeval dan ook, zal de verzekering niet uitbetalen.

Heb je al gekeken naar het U25 pakket bij Alamo? Bijvoorbeeld bij Usa-reisen.de of Drive-usb.com (zelfde bedrijf). Sunny Cars is sowieso vaak heel duur al zweren sommigen erbij vanwege hun handige reclame.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1916
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door Frasi »

Als under-aged driver zal je altijd extra moeten betalen.
De verschillende brokers (travel agents) en verhuurders hebben allemaal andere prijsstructuren; het loont dus om verder te kijken dan alleen Sunnycars. Pluis de andere draadjes op dit forum even uit.
Uiteindelijk rijd je een auto van Alamo/Dollar/Budget/Hertz/National/thrifty/.... en maakt het dus minder uit via welke agent je hebt gehuurd.
Het is heel erg onverstandig om te gaan rijden als je niet in de huurovereenkomst bent genoemd; áls er dan wat gebeurt onderweg ben je zwaar de sjaak. De verzekering dekt dan namelijk niet. Er is ooit een voorbeeld van genoemd op dit forum. Niet doen dus.

Zelf ben ik meedere keren alleen op een road-trip geweest in de VS. Misschien iets minder relaxed, maar het kan heel prima om een road-trip van 3 weken alleen te rijden.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door Martin & Marianne »

Het is al gezegd, als jij rijdt zonder dat je op het huurcontract staat, dan rij je onverzekerd rond. Dat zou ik in Amerika echt niet doen. Of je betaalt die extra kosten of je rijdt niet (of je stelt de reis uit totdat je 25 jaar bent.)

Wij hadden het in augustus 2017 hetzelfde met de oudste dochter die toen op drie maanden na nog geen 25 was. Het kostte ons toen ongeveer 500 dollar extra. Merkwaardigerwijze was het toen wat goedkoper als zij, de underage driver, de hoofdhuurder was en wij als de medebestuurders op het contract stonden, dan andersom. Daar zou je nog even naar kunnen kijken.

MArtin
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door Trails »

En het vreemde is dat de minimum leeftijd voor het rijden met een camper 21 jaar is...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door roelb »

jargandy schreef:
31 dec 2019, 10:01
Dat is zonde geld. Nu is mijn partner wel ouder dan 25. Maar die wil niet alles gaan rijden, dat breekt hem namelijk ook op en is niet heel relaxed.
Denk hier nog eens goed over na. Want autorijden in de USA is echt niet vergelijkbaar met het autorijden hier, zeker in het deel van de US dat je in je post beschrijft. Dat is echt een kwestie van cruise control aan, blik op oneindig en gaan. Ik heb er zelf echt nooit moeite mee gehad om een paar honderd mijl te rijden en mijn wederhelft vind het juist veel fijner om lekker in de passagiersstoel rond te kijken.

Als alleen je partner rijdt scheelt dat je een hoop geld waar je veel andere leuke dingen voor kunt doen.. Is het echt 500 euro waard om ook te mogen rijden? Of leg je je er bij neer dat je dit keer even vast zit aan de passagiersstoel maar wel 500 euro extra budget hebt voor een keer een luxer hotel, lekker eten of een leuke attractie die je wellicht anders niet had gedaan?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door Martin & Marianne »

Eens met Roel, het is zo relaxed rijden, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Ik rij altijd alles in mijn eentje, en daar zitten ook wel eens langere stukken bij. Maar dat is nooit een probleem.

En ter afschrikking dit voorbeeld van hoe het mis kan gaan als je toch gaat rijden zonder de extra fee te betalen.

Marianne
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door SpaceAce »

Blijkt dat het toch wel weer voor iedereen anders is. Martijn heeft in 2005 ook helemaal alleen gereden (van SF, via de kustweg, naar LA, San Diego en Las Vegas. Niet eens de NP's toen nog) in drie weken. Maar na twee weken begonnen wel wat irritaties naar elkaar toe wat te verwijten was aan onze moeheid. Martijn was moe door het rijden en ik van het niets doen als bijrijder.

Nu doen we afwisselen en dat maakt onze vakanties zo veel leuker! Blijft dus toch een persoonlijk iets... En we hebben nu natuurlijk een stuk meer ervaring.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door Ing »

Bij Sixt hebben ze een goede underage optie/pakket, daar boekt mijn neefje altijd. Kun je eens naar kijken.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door winterpark »

Je kunt ook je route erop aanpassen. Mijn man rijdt van ons tweeën verreweg het meest, en hoewel hij dat prima vindt, zijn wij allebei niet echt liefhebbers van in de auto zitten (vinden we al snel saai). Dus wij kiezen liever voor langer op één plek zitten en het aantal dagen met lange stukken beperken.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door Coyote »

jargandy schreef:
31 dec 2019, 10:01
Dat is zonde geld. Nu is mijn partner wel ouder dan 25. Maar die wil niet alles gaan rijden, dat breekt hem namelijk ook op en is niet heel relaxed.

<knip><knip>

Kunnen we mijn partner gewoon hoofdbestuurder maken, en dat ik op rustige stukjes wel achter het stuur kruip?
Zonde geld is het als jij op dat rustige stukje weg een ongeluk krijgt een grote claim aan je broek krijgt...

Er is al veel gezegd en heb er ook weinig aan toe te voegen. Van de 25 reizen naar Amerika heb ik er 21 helemaal alleen gereden en dat waren geen kleine afstanden... :mrgreen: Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het rijden in Amerika heel relaxed rijdt. Als je het drukke verkeer van Nederland aan kan, kun je dat zeker ook in Amerika waar het in het algemeen prima rijdt! Ik herken het 'opbreken' dan ook totaal niet. Maar misschien is dat iets persoonlijks?

En wil je vriend persé niet alleen rijden dan elk maar € 250 eraan spenderen zodat jullie kunnen afwisselen.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat het überhaupt overwogen wordt om 'stiekem' te gaan rijden... :roll:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2163
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Medebestuurder onder de 25 jaar kost 500 euro extra: hoe vermijden?

Bericht door jojostravelusa »

Wij reizen altijd met een camper en zijn echte kilometervreters. Mijn man rijdt alles alleen en dat is geen enkel probleem, ook de lange reisdagen die er tussen zitten niet. Wij zouden voor geen goud het risico nemen om onverzekerd rond te rijden daar. Jan was eens zijn rijbewijs vergeten en heeft toen geen meter gereden (behalve 10 meter op de camping om de camper back-in op de plek te zetten) totdat het rijbewijs door vrienden opgestuurd was en we weer terug naar Cruise America zijn gegaan om hem te laten registreren. De eerste 3 dagen heb ik dus alles gereden. Ik ben niet stuk van rijden met een 27 ft. camper, maar het ging best. Ik heb wel met alle liefde de sleutels overgedragen en daarna niet meer gereden :wink: :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer