Annuleren tickets Lufthansa

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Annuleren tickets Lufthansa

Bericht door Vito »

Is er hier iemand die ervaring heeft met het annuleren van tickets zonder dat dit voldoet aan je annuleringsverzekering?

De ticketprijs is als volgt opgebouwd:

Ticket price 153,00 EUR
Taxes, fees & surcharges 329,34 EUR
International/Domestic Surcharge 208,00 EUR
Security Service Charge 11,61 EUR
Passenger Service Charge 14,00 EUR
Passenger Service Charge - Intl 38,50 EUR
APHIS User Fee 3,54 EUR
Immigration User Fee 6,26 EUR
Customs User Fee 5,16 EUR
United States International Departure Tax 16,62 EUR
United States International Arrival Tax 16,62 EUR
Passenger Civil Aviation Security Service Fee 5,01 EUR
Passenger Facility Charge 4,02 EUR

Ik heb rechtstreeks op de site van Lufthansa gekeken en daar staat bij dat international/domestic surcharge niet terugbetaald wordt. Maar mag dat zomaar? Want in principe moeten toch de taxes terugbetaald worden en alleen de ticketprijs niet?
En hoe zit het met stoelreservering ?

Ik kom er niet goed uit, heb ook wel in het Duits gegoogled en daar zag ik dat er zelfs een uitspraak is van een Duitse Rechtbank dat als ze je stoel weer kunnen verkopen ze je zelfs het volledige ticketbedrag moeten terugbetalen.

Heeft er iemand kennis van of ervaring met het annuleren via Lufthansa?
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 866
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Annuleren tickets Lufthansa

Bericht door Tantelotje »

Ik weet niet hoe het zit met specifiek Lufthansa. Maar vorig jaar hebben wij onze tickets met United (geboekt via vliegwinkel.nl) moeten annuleren en de reden viel ook niet onder verzekering. Van beide partijen, zowel vliegwinkel als United, kregen wij in afzonderlijke telefoongesprekken en mailwisselingen de boodschap dat we niks, noppes, nadat terug kregen. Ook de taxes niet. Niemand verschool zich achter de ander, dus dat was niet aan de hand maar dit kregen we gewoon niet terug.

Stoelreservering werd overigens binnen een paar dagen na annuleren door United teruggestort.

Veel succes!
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Annuleren tickets Lufthansa

Bericht door vana »

Toen ik mijn reis met KLM naar Rome zonder geldige reden geannuleerd had kreeg ik mijn betaalde luchthavenbelasting wel terug. Ik moest er wel zelf om vragen.
Afgelopen zomer mijn reis naar Canada moeten annuleren met Air Transat met goede annuleringsreden. Ik kreeg daar de betaalde kosten voor stoelreservering niet terug, die heb ik gedeclareerd bij de verzekering.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Annuleren tickets Lufthansa

Bericht door Vito »

Jammer dat niemand er ervaring mee heeft bij Lufthansa.

Is er misschien wel iemand die met deze site ervaring heeft?
https://ticketrefund.de/
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Annuleren tickets Lufthansa

Bericht door Coyote »

Vito schreef:
22 sep 2019, 13:12
Ik heb rechtstreeks op de site van Lufthansa gekeken en daar staat bij dat international/domestic surcharge niet terugbetaald wordt. Maar mag dat zomaar? Want in principe moeten toch de taxes terugbetaald worden en alleen de ticketprijs niet?
En hoe zit het met stoelreservering ?
Surcharges zijn niet persé taxes. In jouw voorbeeld zie ik 2x taxes staan van EUR 16,62, dus die bedragen zou je terug moeten krijgen. De rest valt onder fees en surcharges en krijg je volgens mij niet terug (of dat fair is valt over te twisten). Is overigens ook niet zo gek. Zou in jouw voorbeeld betekenen dat je ruim 66% van de totale prijs terug zou krijgen. Bij 'normale' tickets heb je dat nooit. Heb je al te horen gekregen welk deel je wel terugkrijgt?

Heb je al contact gehad met Lufthansa zelf? Volgens mij moet dat sowieso als je de stoelreservering terug wilt hebben zo lees ik op hun site.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Annuleren tickets Lufthansa

Bericht door roelb »

Wat zijn de fare condities? (als je de fare base hebt, zo'n code van een aantal letters en cijfers en de originele boekingsdatum dan kan ik dat zo voor je nagaan).

De meeste restricted fares hebben gewoon de mogelijjkheid om te wijzigen, en dat kun je ruim zien. Oftewel, je kunt alle vluchten uit het ticket halen en er geheel nieuwe vluchten inzetten (op andere data en zelfs met andere brestemming). Je betaalt dan uiteindelijk de change/reissue fee (vaak EUR 150 oid) plus het verschil in fare. Zolang de eerste vlucht maar plaats vind binnen een jaar na uitgifte van het originele ticket.

Zonde om het hele ticket weg te gooien, je gaat binnen een jaar na de orignele boekingsdatum vast nog wel ergens naartoe.

Als je het ticket verder niet meer gebruikt of de fare rules geen changes toelaten dan zou je alle taxes moeten kunnen terugkrijgen. Maarja, als je via tussenpersonen koopt dan geldt meestal dat je dat wel kunt vergeten. Want die willen ook geld zien voor hun moeite en dat zal meer zijn dan dat beetje airport taxes dat je terugkrijgt waardoor het dus niet de moeite waard is. Ook wijzigen is dan vaak een issue, want je zult niet alleen de airline change/reissue fee moeten betalen, maar ook de servicekosten voor die tussenpersoon, als ze dat al willen doen.

Die "international/domestic service charge", of wat klm bijvoorbeeld "brandstoftoeslag" noemt is gewoon een manier voor een airline om een minimum bedrag aan fare binnen te krijgen, zelfs als je de base fare uiteindelijk op 1 euro zet of passagiers een award ticket kopen. Want naast de mijlen moeten ook die passagiers alle taxes en dit soort fees betalen. Dus zo verdient een airline in ieder geval minimaal dat bedrag aan het ticket, ook als het "gratis" wordt weggegeven. Dat zijn dus geen externe kosten die voor derden worden geheven.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Annuleren tickets Lufthansa

Bericht door Vito »

Roel, van AMS naar MIA is L en terug is K. Zegt jou dat wat? Ik heb rechtstreeks bij Lufthansa geboekt, dus niet te maken met een broker.
Ik kan inderdaad wijzigen maar eigenlijk wil ik dat niet. Ik ga of ik ga niet. En daar ben ik voor mezelf nog niet uit, ik wil ook eerst weten hoeveel ik terug zou krijgen als ik helemaal niet ga.
Hoewel het wijzigen naar bv. juni en dan LV me ineens ook eigenlijk niet zo verkeerd in de oren klinkt. :wink:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Annuleren tickets Lufthansa

Bericht door roelb »

Het gaat om de fare base, dus de hele fare code. Die letter is daar wel de eerste letter van, maar er volgen er dan nog meer. Die staat normaal op je ticket in een regel waarin de fareberekening staat, maar ik weet niet hoe Lufthansa dat doet.

Wat je normaliter zou moeten terugkrijgen zijn de belastingen en fees van derde partijen die pas betaald worden als je vliegt. Althans, zo werkt het bij de airlines waar ik normaal mee vlieg en ik neem aan dat daar jurisprudentie aan ten grondslag ligt, anders zouden ze het niet doen.

In dit geval dus EUR 11.61+14+38.50+3.54+6.26+5.16+16.62+16.62+5.01+4.02 = 121.34.

EUR 361 ben je kwijt. Misschien dat de airline nog een service fee rekent voor het uitbetalen van de taxes, ik weet dat de LCC's dat over het algemeen wel doen (ryanair bijvoorbeeld), kan zijn dat Lufthansa dat ook doet.

Als je iets anders op dat ticket zet ben je alleen de change fee kwijt. Let op: dat hoeft over het algemeen niet perse een vlucht naar de US te zijn, maar kan alles zijn, zolang je het maar op een Lufthansa ticket kan zetten. Het moet wel voor dezelfde persoon zijn natuurlijk. Je zult dan wel telefonisch moeten boeken, het kan zijn dat Lufthansa daar nog een service fee voor rekent (meestal iets van EUR 25). De change fee zal EUR 130 of EUR 150 zijn, dus dat ben je dan kwijt.

Er is nog een andere optie: rustig afwachten.. Laat die vluchten er zo lang mogelijk in staan, misschien komt er wel een zodanige schedule change dat je zonder penalty kunt cancellen. En of je die vluchten er nu uithaalt of pas later, dat maakt verder niets uit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer