Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Dutchess »

Ik heb KLM aangeschreven, zowel via social media als via email, maar ik krijg alleen maar vage antwoorden terug die me niet echt geruststellen. En op het vliegveld zelf zal 't het personeel natuurlijk worst wezen wat customer service via email of social media verteld heeft.

Ik ga een maand naar NL (grotendeels bij familie) en inderdaad vanwege de fotografie neem ik voor zo'n lange tijd dan graag m'n laptop mee. Mijn iPad is nog antieker dan m'n MBP dus daar kan ik de nieuwste fotografie apps die ik graag gebruik niet eens op zetten.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Gast »

Een mobiele SSD met cardreader doet toch hetzelfde als het gaat om foto’s opslaan? Als het opslaan van foto’s je argument is voldoet deze prima lijkt me:

Bijvoorbeeld deze: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... rde-schijf
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door roelb »

Ik kan me niet voorstellen dat je ergens heen gaat /zonder/ een laptop. Laten we eerlijk zijn, een telefoon is leuk om snel iets op te zoeken en een tablet is prima speelgoed, maar zodra je maar iets meer wilt doen heb je gewoon een normaal keyboard nodig, met echte toetsen, waar je gewoon in een normaal tempo op kunt kiezen.

Zelfs als je nooit onderweg iets aan werk hoeft te doen, dan nog. Even je vakantieplanning omgooien, onderwat wat andere zaken uitzoeken, kaartje kopen voor iets, etc dat gaat toch allemaal 10 keer zo snel op een fatsoenlijk apparaat met normaal keyboard dan op een telefoon of telefoon met groot scherm (lees: de gemiddelde android tablet of ipad)?

En nee, zo'n soft-shell bluetooth keyboardje is niet hetzelfde, die zet je in de auto niet even op je schoot. Tablets zijn leuke apparaten voor 1001 toepassingen, maar normaal werken is er niet een van. Maar volgens mij komen steeds meer mensen daar achter en zitten we de afgelopen 2 jaar ofzo ook wel weer aan de dalende kant van de tablet-hype curve en ik zie ook steeds vaker weer laptops ipv tablets aan vergadertafels.
Gast

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Gast »

De dalende kant zit hem in het feit dat de markt verzadigd is, en de noodzaak tot (twee)jaarlijkse vervanging (zoals bv bij telefoons gebeurde) nagenoeg ontbreekt.

Een tablet is ideaal om content te consumeren, voor creëeren kun je beter een laptop nemen.
Maar...je bent op vakantie...even snel iets opzoeken, bestellen of omboeken gaat net zo makkelijk op een telefoon of tablet, daarvoor heb je echt geen notebook nodig. (Maar als je zoals al vaker is gebleken een antipathie tegen Apple hebt, begrijp ik je opmerking... een Android tablet is Inderdaad een onding met geschaalde telefoon apps).
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door roelb »

Weer lekker stigmatiseren. Ik zie steeds vaker weer laptops aan vergadertafels, waar mensen vroeger allemaal perse een tablet moesten hebben. Als je een fatsoenlijke, normale e-mail wilt typen - dus met aanhef, volzinnen, normale interpunctie en zonder spelfouten - dan is een keyboard toch wel heel erg prettig.

Elk soort apparaat heeft zijn nut. Apple apparaten komen er bij inderdaad niet in, maar als je dan een vergelijking tussen een Android tablet en telefoon wilt trekken dan moet je wellicht toch maar even kijken wat er op je ipad en iphone draait: juist ja, exact hetzelfde OS. Ook daar is de tablet niets meer dan een telefoon met groter display. Wil je van die leverancier een echte machine, dan zul je een macbook moeten kopen. En daar draait wel een volwaardig OS op. Al ben ik ook geen fan van OS X, de manier waarop Apple het OS al sinds dag 1 is gaan inrichten, met veel eigen tools en het hele eigen startup systeem maakt het te complex en te veel gericht op de peppie-en-kokkie desktop gebruiker.

Daar is niets mis mee, maar voor dat soort werk voldoet een Windows machine m.i. een stuk beter. En het echte werk doen we dan wel op een normale (Free- of Net)BSD machine, waar gewoon X op draait en waar ik met vnc vanaf elke willekeurig apparaat bij kan.

Over Android vs Ios voor telefoons: Ik lach me altijd weer kapot als Apple gebruikers weer eens verbaasd kijken als ik - al sinds jaren - afreken met mijn telefoon. Of als ik zeg dat ik al zo'n jaar of 7 eigenlijk alleen nog maar draadloos mijn telefoon laad. Alleen dat al - het afschermen van aanwezige hardware in hun devices om er zelf een verdienmodel van te maken (NFC) of gewoon standaarden weigeren te gebruiken (Qi) - is een hele goede reden om het niet te gebruiken. En als ze het dan uiteindelijk gaan implementeren (in het geval van NFC betalingen alleen via hun eigen systeem met enorme commissies voor de banken) dan maken ze ook nog alle apple-adepten wijs dat het echt heel bijzonder is en dat het echt alleen met een Apple kan. Het is zo'n afgesloten bubble, tja, als je daar gelukkig in bent, prima, lekker bij je eigen sekte. Maar ik ben toch liever vrij en eigen baas.

Ik moet er ook niet aan denken om overal maar weer pasjes mee naartoe te gaan slepen of om elke nacht zo'n stekker in mijn telefoon te moeten steken. En alleen maar te mogen doen wat van Apple mag. Heb je hun mail user agent wel eens kritisch bekeken? Dat is echt de slechtste, meest uitgeklede MUA ooit, zelfs nog erger dan Foutlook.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Dutchess »

Jullie gaan weer aardig off-topic.

Delta reageerde via social media als volgt: "Hi there. The direction we have is to verify your model on the Apple website and if it is not listed you are good to go. TKF"

TSA: "Thanks for reaching out. If the device isn't on the recall list or its battery has been replaced, repaired, or otherwise made safe per manufacturer/vendor instructions, it’s okay to transport. We don't require documentation; however, your airline's policy may differ. Please contact the FAA and your airline for additional guidance on this safety recall: http://bit.ly/2Z4H6L5
We're here if any other questions come to mind. Happy travels. -Roby"

KLM's laatste reactie (na eerst een algemene, vage verwijzing naar hun website): "We kindly advise you to approach our colleagues at the airport service desk so the can inform you accordingly regarding your Macbook if it will be allowed on board. We also recommend you to bring all the necessary documents pertaining to your laptop so you can facilitate any questions about that. Thank you for your patience." Op mijn vraag wat ze beschouwen als "all the necessary documents" hebben ze (nog) niet geantwoord.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Gast »

:offtopic:
roelb schreef:
02 sep 2019, 20:56
Weer lekker stigmatiseren. Ik zie steeds vaker weer laptops aan vergadertafels,
Misschien gebruikelijk maar bijzonder onvriendelijk want je zit zelf op een scherm te kijken terwijl de gesprekspartner tegen de achterkant van je scherm zit te kijken en maar moet hopen dat je ondertussen niets anders aan het doen bent...binnen onze organisatie echt een absolute nono, tenzij je aan het presenteren bent. Een fatsoenlijke Moleskine staat veel zakelijker en is veel handiger, mocht je überhaupt notities willen maken.
Elk soort apparaat heeft zijn nut. Apple apparaten komen er bij inderdaad niet in
Zoals al aangehaald was die antipathie me al duidelijk.
maar als je dan een vergelijking tussen een Android tablet en telefoon wilt trekken dan moet je wellicht toch maar even kijken wat er op je ipad en iphone draait: juist ja, exact hetzelfde OS. Ook daar is de tablet niets meer dan een telefoon met groter display.
Helaas, onjuist, want een iPad app heeft al sinds jaren een andere layout en formfactor dan een iPhone, en eigen apps, en bovendien is er met ingang van iOS 13 die volgende week verschijnt eindelijk een apart iPad OS.
Al ben ik ook geen fan van OS X, de manier waarop Apple het OS al sinds dag 1 is gaan inrichten, met veel eigen tools en het hele eigen startup systeem maakt het te complex en te veel gericht op de peppie-en-kokkie desktop gebruiker.
OS X is al meermalen gebleken vele malen gebruiksvriendelijker dan welke Windows versie dan ook (bovendien ook nog eens betere/minder helpdesk support, lees maar eens de succesverhalen van IBM, sinds ze overgestapt zijn van Windows naar Apple only), omdat het grootste nadeel van Windows juist is alle verschillende componenten waar alle drivers voor moeten geschreven zijn. Bij OS X (al een tijdje heet dat gewoon MacOS, Roel) werkt alles naadloos en juist voor Peppie en Kokkie gebruikers.
Over Android vs Ios voor telefoons: Ik lach me altijd weer kapot als Apple gebruikers weer eens verbaasd kijken als ik - al sinds jaren - afreken met mijn telefoon. Of als ik zeg dat ik al zo'n jaar of 7 eigenlijk alleen nog maar draadloos mijn telefoon laad. Alleen dat al - het afschermen van aanwezige hardware in hun devices om er zelf een verdienmodel van te maken (NFC) of gewoon standaarden weigeren te gebruiken (Qi) - is een hele goede reden om het niet te gebruiken. En als ze het dan uiteindelijk gaan implementeren (in het geval van NFC betalingen alleen via hun eigen systeem met enorme commissies voor de banken) dan maken ze ook nog alle apple-adepten wijs dat het echt heel bijzonder is en dat het echt alleen met een Apple kan. Het is zo'n afgesloten bubble, tja, als je daar gelukkig in bent, prima, lekker bij je eigen sekte. Maar ik ben toch liever vrij en eigen baas.
Tja een mening...net wat je gewend bent...dat maakt wat Apple doet niet perse slecht, omdat jij er toevallig niet aan kunt wennen.
Bv Apple Pay is totaal NIET zoals jij het beschrijft...iets met klok en klepel en napraten wat andere Android gebruikers zeggen...de specs lijstjes zijn alleen voor niet-Apple gebruikers zoals jij relevant...het gaat echter om gebruiksgemak, naadloze integratie en 100% doen wat het moet doen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Dutchess »

Hee kunnen jullie even een ander topic openen om de voor- en nadelen van Apple vs Windows vs Android vs wat dan ook te bespreken?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
02 sep 2019, 20:56
Ik moet er ook niet aan denken om overal maar weer pasjes mee naartoe te gaan slepen
Maar wel een hele laptop?? :blink:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door roelb »

Tja, sommige mensen hebben gewoon werk en verantwoordelijkheden.

Maar voor wat betreft de pasjes: als ik naar de supermarkt fiets of naar welke winkel dan ook ga volstaat mijn telefoon. Een "portomonnee" heb ik al jaren niet meer, alleen een heel klein hoesje waar mijn rijbewijs en creditcard in zitten. Meer sleep ik niet mee. Contant geld doe ik in Nederland ook niet aan, alleen nog thuis in een lade voor de collectant.

Vroeger was ik ook nog wel eens in de situatie dat ik een kleine zakelijke uitgave moest doen en dan natuurlijk net dat ene pasje niet bij me had. Nu staan er een stuk of 8 digitaal in de telefoon, dus altijd de juiste bij - kwestie van even selecteren en betalen maar. En selecteer ik niets, dan is het de standaard gezamelijke prive bankrekening voor de dagelijkse boodschappen. Nu alleen nog een digitaal identiteitsbewijs, zijn we ook van het meeslepen van dat rijbewijs af.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Mrvanilla »

Opmerking moderator

Gaarne jullie offtopic discussie per PB afronden of in een nieuw topic. Alle berichten die niet met het onderwerp te maken hebben worden vanaf nu verwijderd. Dank voor de medewerking!
Groetjes,
Daniel
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Dutchess »

KLM vanochtend: "You may bring a document of the Macbook's hardware specifications. It is best to be prepared in case our colleagues will also ask for this document. Thank you for your understanding."

Idioot natuurlijk, die specifications kan je veel sneller en accurater op de machine zelf bekijken. Volgens mij hebben die KLM medewerkers van het (volgens hun zo geweldige) social media team echt geen idee hoe dit alles gecontroleerd wordt. Denken ze nou echt dat mensen op Schiphol langs een "airport service desk" gaan om hun laptop te laten inspecteren? En wat zouden ze daar doen dan, een sticker erop plakken?

Maar goed, ik ga het er denk ik maar op wagen. Ik vlieg met KLM vanuit SLC en daar wordt aan de gate niks gecontroleerd, alleen maar bij TSA. Vanuit AMS vlieg ik juist met Delta en die hebben duidelijke instructies, en bij een eventuele extra controle bij security of bij de gate kan ik zowel online als via screen-print laten zien dat mijn model niet op de "onveilige" lijst staat.

Als iemand vóór 13 sep nog van/naar de VS vliegt met een 15-inch MBP en ervaringen kan delen, hoor ik het graag!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Dutchess »

Vrijdag 13 sep van SLC naar AMS gevlogen en geen haan die er naar kraaide. Toevallig had ik TSA Pre✓ dus hoefde de laptop niet eens uit de tas te halen bij de TSA controle, en bij de gate werd (zoals gewoonlijk) niks gecontroleerd.

Op 13 okt zal ik zien hoe het op Schiphol gaat.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Symbolio
Amerikafan
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 jun 2011, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Symbolio »

Op Schiphol kijken ze er al helemaal niet naar. Erg fijn dat de laptop ook gewoon mocht blijven zitten. In Amerika (SFO afgelopen vrijdag) mocht de hele bende weer eruit gehaald worden. Wat een armoede is dat toch. :cry:
El Paso '86
El Paso '97
Cleveland '11
Southwest '13
Denver '16
Pacific Northwest ‘19
Florida ‘22
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bepaalde MacBook Pro types niet meer toegestaan in vliegtuig

Bericht door Dutchess »

Inderdaad, ondanks ook nog een antwoord van KLM dat beweerde dat "For flights to and from destinations in the United States or Canada, all battery-operated electronic devices in hand baggage will undergo an extra check. At the gate, these devices will need to be taken out of their sleeves or covers, be switched on and be shown to be operative. Broken, incomplete or damaged electronic devices are not accepted" werd er gisteren op Schiphol bij de gate absoluut niets gecontroleerd.

Bij de voorafgaande algemene veiligheidsinspectie werd mijn laptoptas er wel uitgehaald voor handmatige controle, maar de laptop zelf werd juist niet geïnspecteerd! Die "Gate D1" check (interview) van vroeger is er gelukkig ook niet meer (merkte ik afgelopen voorjaar al).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer