Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door USAtheBest »

Vraagje over het huren van een auto. Op diverse websites kun je aangeven in welk land je woont, afhankelijk van wat je daar aan klikt verschilt de prijs. De prijsverschillen zijn vaak enorm. Ik vraag me af of er mensen zijn die aan hebben gegeven in een ander land te wonen en of ze vervolgens problemen hadden bij het afhalen van de auto.

Ik ben specifiek aan het kijken naar het huren van een auto op Budget.com. Als ik hier aangeef dat ik uit Nederland kost betaal ik voor de auto die ik wil huren $1375. Geef ik aan dat ik uit België kom dan is dit bedrag $1189, wat al aanzienlijk scheelt. Om de een of andere reden lijkt me dit nog relatief veilig, alhoewel het eigenlijk dan niet uit zou moeten maken of het gaat om België of een ander land dat lid is van de EU. Dus toen ben ik naar andere EU lidstaten gaan kijken. Het goedkoopste tarief waarvoor ik de auto vond in deze periode is $865. Dat scheelt dus iets meer dan $500(!) met de prijs die je betaald als je aangeeft dat je uit Nederland komt. Het goedkoopste tarief wordt gehanteerd in bijvoorbeeld Tsjechië.

Omdat ik voor $500 wel bereid ben een klein risico te nemen, maar toch graag verzekerd wil zijn dat ik de auto mee krijg vraag ik me dus af, hoe groot is de kans dat ze moeilijk gaan doen als ik als land Tsjechië selecteer? (of bijvoorbeeld België)?
Zijn er mensen die dit gedaan hebben en waar liepen jullie tegenaan?
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door Harry »

Hier https://www.eccnederland.nl/nl/geoblocking kun je wat lezen hoe het in de EU geregeld is. Het meekrijgen van de auto zal niet zo'n probleem zijn, maar ben je verzekerd bij een ongeval?
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door USAtheBest »

@Harry thanks, handige link. Qua verzekering, geen idee. Wat ik me ook afvraag is of het niet gewoon mogelijk is de auto te reserveren bij Budget.com en vervolgens na het reserveren in te loggen en mijn adres gewoon te veranderen.
Ik neem toch aan dat het ook zou kunnen dat je een auto een aantal maanden van te voren reserveert maar in de tussentijd verhuist (wellicht naar het buitenland).
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door Galapogos »

Bij Avis is het zo dat de prijs niet afhankelijk is van het land waarin je zegt te wonen, maar van de landspecifieke site die je gebruikt om te boeken (avis.be, avis.nl, avis.es, etc.). Ik heb als Nederlanders al meermaals via de Belgische site geboekt, en kon bij het boeken gewoon mijn Nederlandse adres invoeren. Ook heb ik in de huurvoorwaarden op avis.be nergens iets gelezen over dat je in België zou moeten wonen om te mogen huren.

Heb je de prijzen die je op Budget.com ziet (afhankelijk van het land waar je zegt te wonen) al eens vergeleken met de prijzen op de landspecifieke websites van Budget? Op de landspecifieke websites van Budget kun je net als bij Avis bij het boeken direct je echte woonadres invoeren, zonder dat dit van invloed lijkt te zijn op een prijs.
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door USAtheBest »

@Galapogos thanks voor de tip. Heb alle Avis EU landen vergeleken, helaas komt er geen een in de buurt van de prijs van budget. De goedkoopste is Avis.hu (Hongarije). Daar kost de auto €952,33. Echter zodra ik inlog springt de prijs op €1047 (zo'n $1170), nog steed behoorlijk duurder dan bij budget als ik daar een ander land selecteer dus.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door Galapogos »

Dat Avis ná inloggen duurder is dan vóór inloggen heb ik zelf ook gemerkt. Dus heb ik voor mijn boeking van dit jaar maar gewoon een nieuw account gemaakt.

Hoe dan ook: je zou bij Budget ook eens de verschillende Europese landspecifieke sites kunnen bekijken. Daar kun je boeken zonder te hoeven doen alsof je in een ander land woont dan het land waar je daadwerkelijk woont.
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door USAtheBest »

@Galapogos thanks, inderdaad geprobeerd en via Budget.lv (Letland) kom ik uit op €824, wat ik een prima prijs vind aangezien ik daar bij mijn gegevens gewoon het land op Nederland kan zetten. Echter lees ik daar niets over verschillende verzekeringen, er staat enkel dat CDW er bij zit (er staat bij: Collision Damage Waiver (CDW) reduces your liability if the vehicle is damaged. An excess may apply.). Ik lees niets over LDW en SLI, ook nergens als optie. Dit zit er op de website van budget.com gewoon bij. Ook als ik op budget.nl kijk staat er niets over LDW en SLI. Enig idee of dit er standaard bij zit?

Er is wel een knop "Click here to view Insurance Coverage and Excess Information", als ik daar op klik krijg ik een PDF met "Location Specific Conditions" waarbij ik er niet veel wijzer van wordt of dit er wel of niet bij zit..
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door Galapogos »

De termen CDW en LDW worden door elkaar heen gebruikt. Als je op Budget.nl in de locatiespecifieke voorwaarden kijkt, zie je alleen LDW en nergens CDW. Dit komt omdat schade en verlies van de auto allebei onder de noemer LDW wordt geschaard in de locatiespecifieke voorwaarden. Je kunt er neem ik aan van uitgaan dat het feit dat de reserveringsmodule aangeeft dat CDW inbegrepen is, eigenlijk betekent dat LDW inbegrepen is.

SLI staat niet specifiek benoemd in de reserveringsmodule van Budget.nl, maar in de algemene voorwaarden (waar wel naar verwezen wordt in de reserveringsmodule) staat duidelijk vermeld dat SLI altijd inbegrepen is. Dat zal ook de reden zijn dat het niet specifiek vermeld staat in de reserveringsmodule zelf.

Het is bij nagenoeg alle op Europeanen gerichte autoverhuursites zo, dat CDW/LDW en SLI standaard inbegrepen zijn voor autohuur in de VS. Er geldt normaal gesproken ook geen eigen risico, dus je kunt redelijk onbezorgd op pad.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door Coyote »

USAtheBest schreef:
15 mei 2019, 21:24
Heb alle Avis EU landen vergeleken, helaas komt er geen een in de buurt van de prijs van budget. De goedkoopste is Avis.hu (Hongarije). Daar kost de auto €952,33. Echter zodra ik inlog springt de prijs op €1047 (zo'n $1170), nog steed behoorlijk duurder dan bij budget als ik daar een ander land selecteer dus.
Wat voor type/klasse auto heb je dan gekozen?

Je schreef eerder dat je graag een Mustung Convertible wilt (is ook erg mooi)! :D

Ik kom voor Convertible uit op € 1007,60 bij Alamo via uscarhire.com voor jouw periode (heb je in ander topic genoemd). Afhalen en terugbrengen op SFO. Prijs geldt voor 2 personen ouder dan 25 jaar (2e bestuurder altijd gratis in Californië) en alle verplichte verzekeringen, wel even code 388 gebruiken. Gezien jouw andere prijzen nog niet zo gek en je geeft gewoon op dat je uit NL komt.

Je bent dan in ieder geval zeker van een Convertible (nog niet 100% een Mustang maar die kans is wel erg groot).

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door USAtheBest »

@Galapogos thanks ik heb inderdaad gevonden dat SLI er standaard bij zit volgens de algemene voorwaarden.

@Coyote ik kom daar inderdaad ook uit op ongeveer dat bedrag. Maar dat is nog altijd wel flink meer dan nu bij Budget, als ik daar van een andere EU site gebruik maak kan ik gewoon mijn Nederlandse adresgegevens invullen. Ik ga er nog even over nadenken.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door Coyote »

USAtheBest schreef:
16 mei 2019, 09:50
Maar dat is nog altijd wel flink meer dan nu bij Budget, als ik daar van een andere EU site gebruik maak kan ik gewoon mijn Nederlandse adresgegevens invullen.
Als je daar ook een Convertible voor die prijs kunt boeken dan is uscarhire inderdaad duurder. Je geeft echter nergens aan wat voor type auto je boekt, alleen dat je graag een Mustang Convertible wilt. Vandaar ook mijn eerdere vraag: wat voor type/klasse auto kies je bij Budget.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door USAtheBest »

@Coyote ik selecteer een auto uit groep K, daar staat bij Ford Mustang Convertible or similar.
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door USAtheBest »

Ik twijfel nu toch, in de algemene voorwaarden van Budget.lt staat dit:
Afbeelding
Betekend dit dat het dus zomaar kan zijn de de third party liability er niet bij zit omdat het buiten Europa gehuurd wordt?

Misschien dat jij dit weet @Galapogos

Edit: verderop in het document lees ik dit, ik denk dus dat het er toch bij zit, of niet?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Risico auto huren vanuit ander (EU) land

Bericht door Galapogos »

Third party liability is inbegrepen, zoals je in de tweede passage leest. Mocht je toch twijfels hebben, dan kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met Budget.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer