Korte overstap met rolstoel.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Mau73
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2019, 00:18
Aantal x V.S. bezocht: 5

Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Mau73 »

2 Maart vlieg ik met mijn vriend naar Tucson via SLC. We hebben daar een krappe overstaptijd van 1u30 min. Hij zit in een rolstoel en we hebben ook nog odd size baggage (zijn elektrische wielen).

Ben zelf al vaak in de US geweest (ook met hem), maar toen was hij nog niet ziek. Heb het bij de KLM al een paar keer aangekaart (vliegen Delta), maar de medewerkers daar zeggen dat het echt makkelijk te doen is mbv het luchthavenpersoneel. Ook Delta gebeld natuurlijk en die zegt weer dat het krap is, maar dat ik bij de KLM moet zijn om mijn ticket te wijzigen tegen hoge extra kosten (want daar gekocht). De KLM weigert echter het ticket te wijzigen omdat het volgens hun zo makkelijk haalbaar is. Yeah right...Ik knijp hem echt.

Iemand ervaring met een korte overstap en een rolstoel?

Thnx, Maurits.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Korte overstap met rolstoel

Bericht door Dutchess »

Het is idd wel krap omdat je door immigration en douane moet, maar SLC is een kleiner vliegveld dus het kan snel gaan. Mocht je je aansluiting missen, dan gaat er om 20.35 nog een Delta vlucht naar Tucson.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Carolien123 »

Volgens mij is het vooral belangrijk of je vriend nog kan lopen tot bij zijn rolstoel als hij het vliegtuig uitkomt. Als dat niet kan, wordt je als laatste uit het vliegtuig geholpen. Dan zou ik het niet willen gokken. Je bent dan al snel meer dan een half uur bezig met uitstappen. Dan is een uur om bagage op te halen, door de douane en weer inchecken en instappen, wel echt kort.

Ik zou opzoeken wat KLM voor alternatieven heeft als ik mijn overstap niet zou halen. Als dat redelijk is zou ik het zo laten, als dat niet het geval is, zou ik gaan bellen. Misschien ook uitleggen hoeveel stress dit tijdens de reis met zich meebrengt.

Wij hadden bij onze komende reis, met vergelijkbare bagage een wijziging in het vluchtschema, waarna we ook een connectie hadden van 1,5 uur. We vliegen met American Airlines, we zijn zonder probleem omgeboekt naar een vlucht met een rustige overstap.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41975
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Martin & Marianne »

Heb je dit zo geboekt met deze overstap of zijn de tijden later veranderd?

Marianne
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door BonnyR »

Wij reizen altijd met rolstoel( ook naar Amerika) Mijn man kan wel staan en lopen. Het is wel een feit dat als rolstoeler je als eerste in het vliegtuig mag, maar er ook als laatste uitgaat!!! Dat is wel een dingetje. Wij hebben ook wel eens aangekaart dat we een connecting flight hebben en of ze wat kunnen betekenen. Nooit een probleem gehad. vergeet niet dat je niet als rolstoeler vaak niet in de rij hoeft te staan. Vooral in Amerika ga je dan via de Crew exit en dat gaat natuurlijk wel veel sneller. Die elektrische wielen gaan toch niet mee als handbagage?? die worden gelijk doorgelabeld lijkt me.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door BonnyR »

Carolien123 schreef:
19 feb 2019, 09:58
Volgens mij is het vooral belangrijk of je vriend nog kan lopen tot bij zijn rolstoel als hij het vliegtuig uitkomt. Als dat niet kan, wordt je als laatste uit het vliegtuig geholpen. .

Mijn man kan lopen, dat is het probleem niet. Maar toch ben je vaak laatste, maar dat heeft er ook mee te maken dat ze dan nog een luchthavenrolstoel moeten regelen. Maar dan ga je dus met een luchthaven medewerker met de lift vaak en via de nodige sluiproutes.
Dus bij de purser ook even duidelijk de connecting flight aangeven en de korte overstaptijd.Als het goed is moet het dan helemaal lukken. Snap wel dat je de kriebels krijgt en liever meer tijd hebt.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Almere vak V »

Anderhalf uur is inderdaad aan de korte kant. Maar zeker niet onmogelijk! Wij hebben zelf een dochter in een rolstoel. Van de KLM hoef je niks te verwachten. Het probleem is dat wij denken een service gerichte land te zijn. Helaas kom je met een rolstoel er (nog) snel(ler) achter dat dit helaas niet het geval is.Dat is in Amerika een tikkie anders.

Wat zou ik doen in dit geval. Je gaat als eerste in het vliegtuig omdat je in een rolstoel zit. De bemanning van Delta zal er alles aan doen om het je naar de zin te maken. Dan heb je ook meteen de tijd om samen met ze de opties door te spreken. Formeel is het zo dat je wacht totdat iedereen uit het vliegtuig is en dan ben je aan de beurt. Dan staat de rolstoelbegeleider al op je te wachten. Dat is dan ook meteen het laatste wachtmoment. Van daaruit heb je overal voorrang en hoef je nergens meer te wachten. Mag je alle rijen voorbij. Helpen zij je door immigrations, langs de douane, checken je koffer door en zorgen er weer voor dat je het volgende vliegtuig in komt.

Mocht je vriend een stukje kunnen lopen. Met of zonder hulp. Dan zou ik vragen of je meteen het vliegtuig uit mag omdat je bang bent je connectie te missen. Dan regelt Delta zeker dat jullie als eerste het vliegtuig uit kunnen en niet hoeft te wachten. Als hij niet zelf kan lopen. Dan wordt het lastig. Dan zal het de bovenstaande optie worden. Maar vanaf het moment dat je het vliegtuig uit bent sta je echt binnen maximaal een half uur bij je volgende vlucht.

Wij hebben er met onze dochter nog nooit langer dan een half uur over gedaan om van het vliegtuig bij het volgende vliegtuig te komen. Of om uit het vliegveld te geraken. Onze recordtijd hebben we echter in Vancouver staan. In 17 (!!!) minuten vanuit het vliegtuig in de huurauto.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Almere vak V »

BonnyR schreef:
19 feb 2019, 12:03
Maar toch ben je vaak laatste, maar dat heeft er ook mee te maken dat ze dan nog een luchthavenrolstoel moeten regelen.
Zodra de deur van het vertrekkende vliegtuig waarin je zit dichtgaat, gaat alle info betreffende die vlucht naar het vliegveld waar je aankomt. Dan weet men daar al dat er een rolstoel nodig is.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door BonnyR »

Almere vak V schreef:
19 feb 2019, 12:06
BonnyR schreef:
19 feb 2019, 12:03
Maar toch ben je vaak laatste, maar dat heeft er ook mee te maken dat ze dan nog een luchthavenrolstoel moeten regelen.
Zodra de deur van het vertrekkende vliegtuig waarin je zit dichtgaat, gaat alle info betreffende die vlucht naar het vliegveld waar je aankomt. Dan weet men daar al dat er een rolstoel nodig is.
Dat klopt in theorie... :wink: en vaak ook in de praktijk. Maar wij hebben ook wel eens een uur in het vliegtuig zitten wachten omdat niemand iets wist.... Moet wel zeggen dat dit niet in Amerika was. Jouw bovenstaande verhaal geeft precies ook onze goede ervaringen weer. Het zal niet de eerste keer zijn dat je in Amerika als eerste aan de band staat te wachten... terwijl iedereen nog moet komen... :lol: Wij hebben alleen maar goede ervaringen met vliegen naar Amerika.

@Mau73 je bent bekend met het feit, dat je kosteloos een extra koffer medische bagage mag meenemen?
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door roelb »

En het allerbelangrijkste: maak je vooral geen zorgen. Haal je het niet, dan is het aan Delta om jouw alsnog, met een andere vlucht, op je bestemming te krijgen. Dat is geheel kostenloos. Hierboven is al genoemd dat er nog een latere vlucht naar je eindbestemming gaat vanuit SLC, dus het komt altijd wel goed.
Mau73
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2019, 00:18
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Mau73 »

Heel veel dank voor jullie reacties! Ik heb toch nogmaals contact met Delta opgenomen. En...nu kon het opeens wel! We zijn zonder kosten overgezet op een Delta vlucht die dezelfde dag ook naar Tucson vliegt via ATL. De medewerkster had alle begrip voor de situatie en vond 1h30m layover ook erg kort. We hebben nu wel een veel langere overstaptijd (3u30m), maar geen zorgen meer of het wel gaat lukken.

Toch bizar 'hoe het werkt'- veel dingen kunnen dus wel. Je bent overgeleverd aan de willekeur, behulpzaamheid (en positie) van de persoon die je spreekt.

@BonnyR Ja, bedankt. Ik was hiervan op de hoogte.

@Almere vak V Helemaal mee eens. Van de KLM hoef je niets te verwachten. Terwijl het al zoveel stress geeft om met iemand te reizen die ziek is en rolstoelafhankelijk.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door BonnyR »

Dit voelt denk ik toch lekkerder! Mooi dat het gelukt is.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Almere vak V »

Mau73 schreef:
19 feb 2019, 18:53
En...nu kon het opeens wel! We zijn zonder kosten overgezet op een Delta vlucht die dezelfde dag ook naar Tucson vliegt via ATL. De medewerkster had alle begrip voor de situatie en vond 1h30m layover ook erg kort. We hebben nu wel een veel langere overstaptijd (3u30m), maar geen zorgen meer of het wel gaat lukken.
Tsja, ronduit belachelijk dit. Altijd bellen met Delta in Amerika die zullen altijd voor je naar een oplossing zoeken. Echt schandelijk dat dit niet hier geregeld kan worden. Maarja, we zijn wel heel erg servicegericht en klantvriendelijk. Als je het zelf maar hard genoeg roept ga je het nog geloven ook...

Probeer ook zelf goed de vinger aan de pols te houden bij de rolstoelbegeleiding op Schiphol. Duidelijk vertellen wat je wil en wanneer. Anders laten ze je daar ook een eeuwigheid wachten om je op het laatste moment bij de gate te dumpen. Zeg dat je nog wil ontbijten of zoiets. Dan moeten ze wel.

Atlanta is een superrelaxed vliegveld. Waar je in je rolstoel top geholpen wordt. En je hebt nu alle tijd! Veel plezier!
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Carolien123 »

Fijn dat het is gelukt! En vreemd hoe willekeurig het is of ze willen snappen wat er aan de hand is.

Ik heb nog een tip,misschien ten overvloede, neem je eigen rolstoel mee tot de gate en zorg dat je ook in Atlanta je eigen rolstoel kunt gebruiken. Het geeft mij altijd het gevoel van meer zekerheid dat mijn eigen rolstoel ook in hetzelfde vliegtuig wordt ingeladen en het is een stuk comfortabeler dan 3.5 uur in een slechte stoel te moeten zitten.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door roelb »

Almere vak V schreef:
19 feb 2019, 21:40
Tsja, ronduit belachelijk dit. Altijd bellen met Delta in Amerika die zullen altijd voor je naar een oplossing zoeken. Echt schandelijk dat dit niet hier geregeld kan worden. Maarja, we zijn wel heel erg servicegericht en klantvriendelijk. Als je het zelf maar hard genoeg roept ga je het nog geloven ook...
Het probleem is - denk ik - dat KLM haar medewerkers te weinig autonomie geeft om af te wijken van de regels om service te verlenen. Iets wat inderdaad bij Delta veel sneller gebeurt, vaak zonder gemor of vragen. En dan is het goed om te weten dat je, zodra je naar de USA belt, altijd een Delta medewerker aan de lijn krijgt (ook als je KLM USA belt). Andersom geldt dat ook: bel je het Nederlandse Delta nummer dan krijg je een KLM medewerker aan de lijn. Dus: gewoon naar Atlanta bellen.

Maar goed: in dit geval denk ik dat die anderhalf uur in SLC echt geen enkel probleem was geweest. Maar een beter gevoel is ook wat waard. Nu zit je alleen wel 3,5 uur op ATL te wachten, is ook zo nutteloos.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door BonnyR »

Carolien123 schreef:
20 feb 2019, 09:13
Fijn dat het is gelukt! En vreemd hoe willekeurig het is of ze willen snappen wat er aan de hand is.

Ik heb nog een tip,misschien ten overvloede, neem je eigen rolstoel mee tot de gate en zorg dat je ook in Atlanta je eigen rolstoel kunt gebruiken. Het geeft mij altijd het gevoel van meer zekerheid dat mijn eigen rolstoel ook in hetzelfde vliegtuig wordt ingeladen en het is een stuk comfortabeler dan 3.5 uur in een slechte stoel te moeten zitten.
Klopt doen wij ook altijd :D
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
20 feb 2019, 09:45
Nu zit je alleen wel 3,5 uur op ATL te wachten, is ook zo nutteloos.
Ach, voordat je uit het vliegtuig bent. Ben je een half uur verder. Dan door immigrations en douane. Weer een half uurtje verder. En als eerste het vliegtuig in. Meestal 3 kwartier eerder. Dan heb je nog mooi 3 kwartier over voor een hapje, drankje en sanitaire stop. Ik vermaak me altijd prima op Atlanta. Zeker bij het Foodcourt daar!

En de geruststelling dat je het allemaal zeker gaat halen is ook heel wat waard. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik zonder mijn dochter een stuk relaxter in het vliegtuig zit dan met haar. Heeft niks met haar te maken maar wel met de situatie waarin je eventueel terecht kunt komen. Dan heb je al genoeg aan je hoofd. En dan heb je vaak weinig aan het feit dat ook nog iemand in een rolstoel zit. En dan druk ik het nog zachtjes uit...
Mau73
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2019, 00:18
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door Mau73 »

Ik heb nog een tip,misschien ten overvloede, neem je eigen rolstoel mee tot de gate en zorg dat je ook in Atlanta je eigen rolstoel kunt gebruiken. Het geeft mij altijd het gevoel van meer zekerheid dat mijn eigen rolstoel ook in hetzelfde vliegtuig wordt ingeladen en het is een stuk comfortabeler dan 3.5 uur in een slechte stoel te moeten zitten.
Thnx, wij leveren de rolstoel ook altijd bij de gate af en (in de meeste gevallen) staat de rolstoel er ook weer (bij de gate) bij aankomst tussenstop of eindbestemming.
Ach, voordat je uit het vliegtuig bent. Ben je een half uur verder. Dan door immigrations en douane. Weer een half uurtje verder. En als eerste het vliegtuig in. Meestal 3 kwartier eerder. Dan heb je nog mooi 3 kwartier over voor een hapje, drankje en sanitaire stop. Ik vermaak me altijd prima op Atlanta. Zeker bij het Foodcourt daar!

En de geruststelling dat je het allemaal zeker gaat halen is ook heel wat waard.
Wederom helemaal mee eens. De stress is nu weg- heerlijk gevoel.

Helemaal :offtopic: mijn zwager reist zakelijk veel en vindt Delta niet zo goed, to put it mildly. Ik ben tot nu toe heel erg tevreden over hun bereikbaarheid en informatievoorziening vwb reizen met een beperking (en natuurlijk ook omdat we kosteloos op een andere vlucht zijn geplaatst). Het is voor ons de 1e x Delta, dus ben heel erg benieuwd!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door harryh »

@Mau73 over je :offtopic: :
Ik vlieg zakelijk ook vaak met Delta, ben over het algemeen erg tevreden. Zoals overal gaat er ook wel eens iets mis; Delta lost het dan gewoon al ter plekke op en lukt dat niet dan komt er snel compensatie enz.
KLM maakt ook wel eens blunders maar doet er niets aan tenzij je er een jurist bij haalt en leert er niet van is mijn mening en ervaring.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Korte overstap met rolstoel.

Bericht door roelb »

Eens, ik heb dezelfde ervaring, zeker met de service buiten het toestel.

Wat ik me wel kan voorstellen bij de ervaringen zwager van @Mau is dat hij met zijn ervaring doelt op de business class cabin van Delta. Dan moet ik inderdaad zeggen dat ik ook niet heel erg onder de indruk ben van het kwaliteitsniveau in Delta One. Daar steekt KLM's business class echt met kop en schouders bovenuit.

Maar goed, dat ligt ook heel erg aan de crew op die specifieke vlucht. Ik verwacht voorin toch een bepaalde persoonlijke benadering en dat vraagt dat er iets van een klik is tussen jezelf en de crew en dat je je persoonlijk benaderd voelt. Dat gaat met KLM ook niet altijd goed, maar wel vaker dan bij Delta. En bij KLM is het eten ook gewoon wat beter, met meer dingen tussendoor (nootjes, ijsje, warm appelgebak, de worstebroodjes, etc). Dat mist Delta allemaal. Laatst had ik op een D1 vlucht zelfs een crewlid die van origine spaanstalig was, maar zodanig slecht engels sprak dat het communiceren echt moet moeite ging. Dat was vanuit Zuid Amerika, dus dan zet Delta ook juist crew in die spaans spreekt. Maar goed, niet iedereen aan boord spreekt spaans. En het leek er ook op dat ze dit werk nog niet zo lang deed. Dat vond ik voor een business class cabin echt niet kunnen, daar zie je bij KLM ook altijd de senior crewmembers werken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer