Vliegen ín Amerika, welke douane?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
JanVoo
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2014, 12:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hilversum

Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door JanVoo »

Misschien is mijn vraag al vaker gesteld, maar ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden...

In maart vliegen we naar Austin, TX voor SXSW. We blijven daar een week en daarna gaan we via een interne vlucht met American Airlines naar Miami, FL.

Mijn vraag is misschien een "domme" vraag, maar ik wil het toch even zeker weten.
Zodra we de VS binnenkomen in Austin moeten we uiteraard door de douane voor non-US citizens. Maar geldt dat ook voor de tweede vlucht van Austin naar Miami? Ik ben en blijf natuurlijk een non-US citizen, maar hoop de (vaak) lange rij(en) te kunnen ontlopen...

Alvast bedankt!
1997 Memphis (Elvis tour)
2014 Zuid-Westen
2016 Texas
2017 Muzieksteden (Chicago, Memphis, New Orleans, Atlanta, Nashville, Detroit)
2019 SXSW (Austin, TX) + Florida
2022 Noord-Westen
2024 Noord-Oosten (Washington D.C., Pennsylvania, New York, Ohio)
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door sanook »

Je vlucht naar Miami is een domestic (binnenlandse) vlucht en dan hoef je niet langs immigrations (en ook niet langs de douane)

Je vliegt naar Austin zeg je, voor zover ik weet zijn er geen rechtstreekse vluchten vanuit onze regio naar Austin dus vermoedelijk heb je een tussenstop. Als die tussenstop in de US is zul je daar, bij de tussenstop, al langs immigrations moeten en hoef je in Austin dus niet meer door immigrations.
Is die tussenstop in Europa en vlieg je daar vandaan in 1 keer naar Austin dan zul je in Austin wel door immigrations moeten.
Laatst gewijzigd door sanook op 08 feb 2019, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
JanVoo
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2014, 12:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hilversum

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door JanVoo »

Ah, dank je @sanook! Dat scheelt hopelijk een boel tijd op de luchthaven!
1997 Memphis (Elvis tour)
2014 Zuid-Westen
2016 Texas
2017 Muzieksteden (Chicago, Memphis, New Orleans, Atlanta, Nashville, Detroit)
2019 SXSW (Austin, TX) + Florida
2022 Noord-Westen
2024 Noord-Oosten (Washington D.C., Pennsylvania, New York, Ohio)
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door Almere vak V »

Een binnenlandse vlucht in Amerika is hetzelfde als dat je hier in Nederland de trein of de bus pakt. Je loopt naar het vliegveld. Laat je kaartje zien. Gaat in het vliegtuig zitten. Stapt weer uit en je loopt het vliegveld af.

De enige controle die je krijgt zal waarschijnlijk vloeistof en handbagage zijn. Al laten ze dit op steeds meer vliegvelden achterwege. In plaats daarvan wordt je in een soort rij "gedwongen" waar aan de binnenkant een hond langs loopt. Stuk sneller!!
JanVoo
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2014, 12:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hilversum

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door JanVoo »

Goed om te weten, @Almere vak V! Dank je!
1997 Memphis (Elvis tour)
2014 Zuid-Westen
2016 Texas
2017 Muzieksteden (Chicago, Memphis, New Orleans, Atlanta, Nashville, Detroit)
2019 SXSW (Austin, TX) + Florida
2022 Noord-Westen
2024 Noord-Oosten (Washington D.C., Pennsylvania, New York, Ohio)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door roelb »

Almere vak V schreef:
08 feb 2019, 10:50
Een binnenlandse vlucht in Amerika is hetzelfde als dat je hier in Nederland de trein of de bus pakt.
Of het vliegtuig binnen de Schengen zone.
Gast

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door Gast »

JanVoo schreef:
08 feb 2019, 10:33
Zodra we de VS binnenkomen in Austin moeten we uiteraard door de douane voor non-US citizens. Maar geldt dat ook voor de tweede vlucht van Austin naar Miami?
Je gaat eerst door de immigratie voor non-citizens. Citizens moeten ook door de immigratie, maar die staan in een andere rij. Daarna pas door de douane (customs). De immigratie bepaalt of jij het land in mag, de douane bepaalt of je koffer het land in mag.

En ja, die vraag is hier al 100 keer gesteld :wink:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
08 feb 2019, 13:33
Of het vliegtuig binnen de Schengen zone.
Dat vinden ze op Schiphol vaak nog erg ingewikkeld... :wink:
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door Frasi »

Almere vak V schreef:
08 feb 2019, 10:50
De enige controle die je krijgt zal waarschijnlijk vloeistof en handbagage zijn. Al laten ze dit op steeds meer vliegvelden achterwege. In plaats daarvan wordt je in een soort rij "gedwongen" waar aan de binnenkant een hond langs loopt. Stuk sneller!!
Ik ben 'de hond' ook al wel eens tegen het lijf gelopen, maar dat is altijd nog aanvullend geweest aan de security check.
De security check controleert op vloeistoffen, wapens etc. De hond bij mijn weten alleen op drugs.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door roelb »

Jep, ik heb ook nog nooit een vliegveld zonder security gezien. Overigens heb ik wel TSA-pre, dus dat scheelt een hoop, maar ik moet altijd nog door de metaaldetector (maar geen bodyscanner bij TSA-pre lanes!).

Vorige week had ik in ATL trouwens een 150ml deo spray in mijn carry-on, wilde hem al weggooien, maar de screening agent zijn: no problem, just put it through the scanner, en hij ging inderdaad gewoon door zonder problemen. Fijn, ik ging namelijk nog even douchen daar.. Zou in AMS niet gelukt zijn met dat chagrijnige ingehuurde security personeel.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door harryh »

@Frasi Ik heb meegemaakt dat er een hond werd ingezet om eten in de bagage op te sporen, dat was toen er op SEA tegelijk een vlucht uit China aankwam… Maar die pikte broodjes kaas er ook uit (nee dat was niet bij mij ;))
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door Almere vak V »

Frasi schreef:
08 feb 2019, 14:58
is altijd nog aanvullend geweest aan de security check.
Rugzak ging ook gewoon door de scanner. Maar mocht gewoon dichtblijven. Laptops en iPads er in laten. Telefoon, sleutels gewoon in je zak laten. Riem mocht omblijven. Schoenen aanhouden. Jas twijfel ik aan. Maar die heb ik nooit bij...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door roelb »

Dat is de procedure in de TSA-pre line inderdaad. Maar die is dus alleen toegankelijk voor een selectieve groep mensen. In ieder geval als je global entry hebt of apart TSA pre hebt afgenomen, maar ook als je in de doelgroep valt die het "at random" op je boarding pass krijgt (frequent flyer status helpt).
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
08 feb 2019, 16:47
Dat is de procedure in de TSA-pre line inderdaad.
Heb het al op meer vliegvelden gezien. Nou heb ik Global Entry dus ik weet hoe dat werkt.

De laatste keer was op PDX. Zoals gezegd Global entry. Maar mn maatje waarmee ik vloog niet. Als je vanaf Portland vliegt ga je meestal rechtsaf naar de gates. En weer daarvan rechts heb je dan de toegang via Global Entry/TSA.
Daar was het op dat moment erg druk. Aan de linkerkant heb je ook de mogelijkheid om naar de gates te gaan. Is alleen iets langer lopen. Er werd in zn algemeenheid gezegd voor degene die iets verder willen lopen. Daar gaat het sneller. Dus alles en iedereen die het niet erg vond om verder te lopen. Wel of geen status.

Ipv de zigzag rij een lange rij waar honden langs liepen. Dichte tas door de scan, metaaldetector en lopen maar. Overigens wel voor een binnenlandse vlucht. Ik twijfel of ik dit ook ooit gezien heb voor een transatlantische vlucht.

Maar goed bottomline, binnenlandse vlucht geen poppenkast met immigrations of douane.
JanVoo
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2014, 12:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hilversum

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door JanVoo »

Dank allen!
1997 Memphis (Elvis tour)
2014 Zuid-Westen
2016 Texas
2017 Muzieksteden (Chicago, Memphis, New Orleans, Atlanta, Nashville, Detroit)
2019 SXSW (Austin, TX) + Florida
2022 Noord-Westen
2024 Noord-Oosten (Washington D.C., Pennsylvania, New York, Ohio)
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door bedeve »

pas maar op !
In mijn jeugd is er een man doodgeschoten bij de belgische grens.
daar stopte hij toen niet
En dan tegenwoordig met Trump in Amerika.
Je weet maar nooit.
Gelukkig heeft Obama een hek op de grens met Mexico geplaatst.
Loop je van die kant tenminste minder risico
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door BonnyR »



Vooral geen grapjes aan de grens...... :lol:
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door roelb »

Almere vak V schreef:
08 feb 2019, 17:49
Overigens wel voor een binnenlandse vlucht. Ik twijfel of ik dit ook ooit gezien heb voor een transatlantische vlucht.
Daar wordt op Amerikaanse luchthavens in principe geen onderscheid in gemaakt. Bij vertrek is geen verschil tussen de handling van een domestic of international vlucht, behalve de verplichte paspoort check bij het boarden, door gate staff. De meeste luchthavens hebben een enkel airside gebied. Sommige luchthavens hebben wel een aparte concourse, pier oid voor international flights, maar dat is dan met name om inbound verkeer af te wikkelen en meestal ook gewoon onderdeel van hetzelfde gebied zonder verdere scheidingen of controles.

Voor short-haul international kan het ook goed zijn dat je vertrekt vanaf een gate die inbound alleen geschikt is voor domestic, als het toestel toevallig daarvoor net een domestic vlucht heeft gedaan. Dat zie je bijvoorbeeld veel op de DL vluchten vanuit ATL naar midden amerika en de caribean. 757's die vertrekken vanaf T, A of B omdat ze daar zijn binnengekomen als domestic. En andersom domestic vluchten die vertrekken vanaf E omdat het toestel daar is aangekomen vanuit het buitenland.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
09 feb 2019, 13:05
Daar wordt op Amerikaanse luchthavens in principe geen onderscheid in gemaakt.
Correct!! Helemaal niet aan gedacht

Moet zeggen dat ik inmiddels zoveel vliegvelden heb gezien dat ik m regelmatig op de automatisch piloot heb staan. Zeker als ik alleen ben...
JanVoo
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2014, 12:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hilversum

Re: Vliegen ín Amerika, welke douane?

Bericht door JanVoo »

Even voor de verslaglegging (we zijn uiteraard al weer maaaaanden terug (en al weer aan het nadenken over een volgende trip) en ter lering voor anderen die mogelijk dezelfde vraag hebben of krijgen: wat de andere forumleden zeiden klopt inderdaad. Je komt bij een domestic flight niet eens een douane tegen, allemaal erg goed geregeld.
1997 Memphis (Elvis tour)
2014 Zuid-Westen
2016 Texas
2017 Muzieksteden (Chicago, Memphis, New Orleans, Atlanta, Nashville, Detroit)
2019 SXSW (Austin, TX) + Florida
2022 Noord-Westen
2024 Noord-Oosten (Washington D.C., Pennsylvania, New York, Ohio)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer