Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
remye
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 feb 2019, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 0

Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door remye »

Goedemorgen allen,

We zijn druk bezig met het plannen van onze reis door zuid-west Amerika en zijn van plan om deze route te volgen:
https://tiogatours.nl/bestemmingen/amer ... francisco/

Een one-way tour van San Francisco naar Salt Lake City. Hier hebben we ruim 3 weken de tijd voor. We zijn druk aan het vergelijken en twijfelen tussen een (kleine) camper of om toch te kiezen voor een campervan / jeep met daktent. Ik heb mijn twijfels over hoe flexibel we zijn, of we op elke camping mogen kamperen (misschien veel drukte op camperplaatsen) en of we wel overal mogen rijden met een camper, Death Valley mag je in juli niet doorkruisen met een camper?

Hebben jullie ervaring met het rijden in een camper of in een campervan en wat heeft jullie voorkeur?
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1626
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door BonnyR »

Jullie gaan met twee personen??
Een kleine camper of campervan zal kwa kampeermogelijkheden niet zoveel uitmaken. Met beiden kun je terecht op de wat "kleinere" plaatsen. Weet niet of je met een campervan misschien ook op een tentplaats zou mogen??

De camper zet je neer, boel aansluiten en klaar . Voor de campervan moet je je slaapplaats ( op je dak) klaarmaken. Zal tegenwoordig ook hop,klik , klaar zijn. Dus is ook gewoon een keuze. Je kan ze ook even naast elkaar zetten en de opties afvinken over wat je wel en niet belangrijk vindt.
Jeep met daktent is natuurlijk wel eens wat anders :-)

Tegenwoordig mag je met Cruise A door Death Valley, bij andere verhuurders meestal niet.

Tja blijft toch een persoonlijke keuze. Wij hebben ooit gereisd met een Fifth Wheeler en Pick Up. Heel apart, had ook z'n charme.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door Martin & Marianne »

In welke tijd van het jaar wil je gaan? Hou er rekening mee dat voor veel parken de campings 6 maanden van te voren geboekt kunnen worden en dat er dus t/m begin augustus al niet veel plaats meer zal zijn.
Ik weet niet of je met een campervan door DV mag. Misschien is de combinatie auto met motels/tent iets voor jullie? Dat zal de goedkoopste optie zijn.

Even off topic:
De reis van Tioga Tours is veel te veel voor 3 weken. Je hebt daarin bijvoorbeeld maar 1 dag in Yellowstone. Ook voor de andere parken is de tijd minimaal.

Marianne
remye
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 feb 2019, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door remye »

Allebei bedankt voor jullie reactie! @BonnyR de jeep met daktent is ook een goede optie!

@Martin & Marianne We gaan in juli/augustus, 2 personen inderdaad. Qua planning willen we de reis van Tioga globaal aanhouden, we gaan deze niet 1 op 1 volgen waardoor we wat meer ruimte hebben voor bijv. Yellowstone park, de tour van Tiago heeft bijv. 3 dagen San Francisco, deze tellen we al niet mee, daar zijn we al eerder. Heb je deze plekken zelf ook bezocht? Zoja, welke parken zou je meer tijd aan besteden?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door Martin & Marianne »

In de reis van Tioga Tours zit maar 1 dag San Francisco dus je kunt daar maar één dag mee winnen. Zet je route eens in het zuidwesten forum. Het lijkt me verstandig als je zo snel mogelijk de route vastlegt zodat je nog op tijd bent om campings te reserveren.
Om een idee te krijgen van een route met zowel Yosemite als Yellowstone kun je eens ons 2017-verslag en 2015-verslag bekijken. Ik zou zeker meer tijd besteden aan Yellowstone. Maar ook een extra dag Moab zou mooi zijn.

Marianne
remye
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 feb 2019, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door remye »

@@Martin & Marianne Bedankt voor je reactie. Ik ga de route vanavond in het zuidwesten forum zetten, heb 'm nu niet bij de hand. Jullie verslag ga ik zeker bekijken! Voor wat betreft het vastleggen van campings, zijn ze vaak al 6 maanden van tevoren al helemaal volgeboekt?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door Martin & Marianne »

Sommige parken zijn snel volgeboekt. Dat geldt bijvoorbeeld voor Zion (Watchman cg) en voor Yosemite. Daar is het zelfs binnen enkele minuten volledig volgeboekt op het moment dat de reserveringsperiode open gaat (Yosemite kun je meer 1 keer per maand boeken, op de 15e).
Zion heeft nog een tweede camping in het park (South) die pas twee weken van te voren te reserveren is. Kijk voor meer informatie over campings in en buiten de parken op de NPS-sites (zoals www.nps.gov/zion, en www.nps.gov/yose).

Marianne
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door roelb »

Is jullie keuze voor een camper een bewuste? Want je bent over het algemeen flexibeler en ook goedkoper uit als je gewoon overnacht in hotels en een auto huurt, zeker met 2 personen.
remye
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 feb 2019, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door remye »

@roelb Dit is zeker een droom van ons, al hebben we deze nog niet geboekt. In hoeverre ben je veel flexibeler met de auto? Ik snap dat je continu de camper overal mee naartoe moet nemen, dat is zeker een beperking. Zijn er veel wegen / parken moeilijk (of misschien helemaal niet) begaanbaar met een camper?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door roelb »

Nouja, je rijdt rond in een vrachtauto. Met alle beperkingen van dien. Je kunt inderdaad niet even ergens "de stad in" of even boodschappen doen. Dat betekent dat je altijd je hele huis moet meenemen; iets dat geldt voor alle activiteiten die je gaat ondernemen. Het is niet voor niets dat amerikanen met een RV eigenlijk altijd of een 5th-weeler hebben (zodat ze na het parkeren van de RV gewoon met de pickup ergens heen kunnen) of dat ze een aparte auto achter de RV hebben hangen.

Daarnaast is het in een RV vermoeiender rijden en gaat alles ook langzamer - je legt dus minder makkelijk wat afstand af. Het slurpt natuurlijk fors meer brandstof en is vele malen duurder om te huren dan een auto. Van het gebaande pad af gaan is ook lastiger, al zullen er ook veel mensen zijn die dat ook met een auto niet doen en heb ik ook mensen gezien die de Burr trail met een forse RV aan het rijden waren. Maar gemiddeld genomen kun je met een auto op meer plekken komen.

Al met al allemaal prima natuurlijk als je daar rekening mee houdt en als je echt de natuur ingaat en op afgelegen plekjes verblijft is een RV natuurlijk fantastisch. Maar ga je alleen naar de bekende NP's dan kun je je afvragen of het allemaal wel zo handig is. Er zijn op al die plekken veel meer hotelkamers dan RV standplaatsen en als je ook nog een beetje in de bewoonde wereld wilt verblijven (ik denk aan San Francisco, Las Vegas, Los Angeles) dan is een RV al snel een blok aan het been. In NP's bij trailheads is vaak ook beperkte parkeerruimte en zul je met een RV veel vaker een probleem hebben om die kwijt te raken.
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door covri »

Hier een groot voorstander van een RV. Al 6 reizen gemaakt met "zo'n blok aan het been". Heerlijk. Wij kiezen altijd voor de State Parken, schitterende campgrounds. We stoppen in de loop van de middag, zetten de stoeltjes en tafel buiten, genieten van de rust in de natuur.
Hoeven niet elke keer de koffer uit de auto te halen en weer in een ander bed te slapen.
Bij een stad zoeken we een campground dicht bij het openbaar vervoer of met een shuttle de stad in.

Maar deze discussie is hier al verschillende keren gevoerd.
Het is maar net waar jij je prettig bij voelt.

viewtopic.php?f=10&t=9702&hilit=Camper+ ... us#p139508

Een oud topic maar misschien om een indruk te krijgen wat de verschillende redenen zijn om een auto of camper te boeken.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1626
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door BonnyR »

covri schreef:
08 feb 2019, 19:27
Hier een groot voorstander van een RV. Al 6 reizen gemaakt met "zo'n blok aan het been". Heerlijk. Wij kiezen altijd voor de State Parken, schitterende campgrounds.
Mee eens, we zouden nooit mee anders willen.Wij hebben op wegen gereden,die echt niet persee jofel waren voor een camper.Soms bewust soms onbewust... ;-) Ergens in Alaska gewoon tegen de avond ergens langs een rivier kunnen parkeren, houtvuurtje aan. Nog even wat praten met passerende jagers. Geweldig!We willen een auto niet eens gaan uitproberen.
Maar herkennen de "stadse" problemen en straks douchen met 4 man op campings zonder hook up wordt wel een dingetje. Inzepen.....en U heeft 10 tellen om af te spoelen... Haha... :lol:
Toch schijnen de kosten voor 2 personen auto + hotels + eten e.d. ongeveer net zo duur uit te pakken als Camper + campgrounds + eten.
Bij 4 personen ( als je dan 2 kamers zou moeten boeken) kan een camper voordeliger uitpakken.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door michelly »

Misschien is het een idee om het beste van twee werelden te doen: kamperen met een tent :thumbup:
Erik88
Amerikafan
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 sep 2014, 12:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door Erik88 »

Een auto met daktent is voor 2 personen ideaal. Prijstechnisch ligt de huur veel lager dan een gewone camper, in ieder geval de Jucy waar wij verknocht aan zijn geraakt.

Vorig jaar zijn we Canada door geweest met een camper en dat is gewoon zoveel langzamer (wel net zo'n leuke kampeerervaring). Met daktent huur je eigenlijk een auto en ben je overal sneller te plaatse en kun je ook op de kleinste rv-plekken staan.

De nieuwe website van recreation.gov vind een campervan trouwens een rv, zodoende kun je niet meer tent-only plekken boeken.
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
Gast

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake Cit

Bericht door Gast »

BonnyR schreef:
09 feb 2019, 00:04
Toch schijnen de kosten voor 2 personen auto + hotels + eten e.d. ongeveer net zo duur uit te pakken als Camper + campgrounds + eten. Bij 4 personen ( als je dan 2 kamers zou moeten boeken) kan een camper voordeliger uitpakken.
Die berekening die jij suggereert wil ik dan graag eens zien...

Hier mijn berekening:

Een RV voor drie weken kost tussen de €3000-€4000

Als je uitgaat van €100 per nacht voor een hotel en de huurprijs van een auto €600 ben ik met een auto al €300-€1300 goedkoper uit. Dan moet je met een RV nog campings betalen, om nog maar te zwijgen over het benzine verbruik van een RV wat 2 of 3 keer zo hoog is.

Dan het eten... zelf koken met een beetje fatsoenlijke ingrediënten is in de US ook niet echt goedkoop, en je hoeft als je in hotels slaapt ook niet altijd uit eten, want er zijn genoeg hotels met een kitchenette. Als je wel elke dag uit eten zou gaan is het voor €40-€60 met twee personen prima te doen.

Dus voor de kale prijs van enkel een RV voor drie weken, heb ik een fatsoenlijke auto, kan ik gaan en staan waar ik wil, ook in steden, slaap ik elke nacht in een fatsoenlijk bed in een keurig schoon hotel en hoef ik geen enkele dag te koken.

Bovendien:
In een hotel heb ik altijd airco, WiFi en kan ik zo lang douchen als ik wil. Bovendien slaap ik elke nacht in een schoon bed en pas ik ruim in het bed, in tegenstelling tot de kleinere bedden in een RV. Ik hoef niets op te ruimen in de kamer en ik ben zo weer op weg. Bovendien staat mijn ontbijtje en koffie elke dag voor me klaar.

Ik snap dat het in afgelegen gebieden zoals Alaska en delen van Canada (maar dit kan ook gelden voor delen van het zuid westen) absoluut voordelen biedt, ook gezien er in dunbevolkte gebieden een stuk minder hotels en restaurants te vinden zijn.
Ook kan het kiezen voor een RV een persoonlijke keuze zijn en een way of life, die iedereen prima kan maken en heeft het voor sommigen zeker zijn charme om s avonds midden in de natuur te staan.

Maar als het over kosten gaat ben ik er 100% van overtuigd dat auto plus hotels altijd goedkoper is dan een RV.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1626
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door BonnyR »

@Terpies Ik moest even zoeken waar ik dit verhaal gelezen had.
https://tiogatours.nl/blog/auto-of-camp ... n-nadelen/
Wel denk ik dat een gemiddelde hotelprijs met name in de grote steden duurder gaat uitvallen als $100 p.n
Kijk wij hebben nu voor 4 weken €2000 betaald voor een C30. Maar dat is buiten het hoogseizoen. Ik geloof dat 4 weken in het hoogseizoen eerder tegen de € 5000 aanzit.
Maar ik denk dat de persoonlijke voorkeur gewoon de doorslag gaat geven.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door harryh »

Wel even meewegen dat Tioga waarschijnlijk liever een camper mee boekt dan een auto qua omzet ;)
Iedereen moet die vergelijking maar zelf maken vind ik. Voor ons, gebonden aan het hoogseizoen vanwege schoolgaande kinderen, is een camper voor 4 echt veel duurder.
Maar we gaan :offtopic:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door roelb »

Een RV huren doe je volgens mij omdat je echt de natuur in wil gaan, ver weg van de beschaving en helemaal onafhankelijk wilt zijn. Goedkoper is het nooit met een gehuurde RV, behalve misschien als je een mooie factory delivery deal weet te scoren, maarja, dan moet je ook in een heel ander seizoen gaan. Het blijft ook niet bij de kale huurprijs: er komen altijd nog extra kosten bij voor afgelegde mijlen en voor het gebruik van voorzieningen zoals de generator. Vergeet ook de verzekeringen niet - ik herinner me nog het horrorverhaal hier van vorig jaar met die dakschade en vele tienduizenden dollars schade. Een risico dat je met een auto niet hebt.

En hoe luxe je RV ook is, het blijft kamperen, met alle beperkingen van dien. Als kamperen voor jou ook onderdeel is van de vakantie, prima natuurlijk, maar doe het vooral niet omdat je denkt dat het goedkoper is, of makkelijker. Als je goedkoop wilt kun je het beste een tentje meenemen, niet een RV huren. Zo'n auto met daktent, tja, dan ben je toch veel beter (en een stuk goedkoper) af met een fatsoenlijke eigen tent en een gewone huurauto?

Ik vind het, net als @Terpies hierboven schrijft, ook heerlijk om gewoon 's avonds met mijn trolley een hotel binnen te wandelen, mijn rijbewijs en credit card op de balie te leggen om 2 minuten later onder een schone, lekkere warme douche te staan. Daarna een heerlijk king-size bed om in te kruipen, knisperschoon, met de airco aan voor een koele kamer. 's Ochtends staat er een ontbijtje klaar waar we niets voor hoeven te doen. Nog even lekker douchen, trolley weer dicht en in de auto en 2 minuten later zijn we alweer onderweg - in een fijne, comfortabele auto waarin wat afstand afleggen geen enkel probleem is en waarmee ik bij elke trailhead kan komen, ook als de weg er naartoe wat minder goed gebaand is. Ook niet onbelangrijk: ik heb ook altijd een parkeerplekje.

Camper liefhebbers voeren de kosten van eten altijd aan als argument. Dat is misschien zo als je elke dag drie keer uit eten gaat, maar dat lijkt me sowieso niet goed voor de gezondheid. Wij geven met z'n tweeen over het algemeen tussen de 250 en 300 euro per week uit aan eten op vakantie, en dan is redelijk stabiel, ongeacht de bestemming. Soms gaan we een keer uit eten - en dan ook meestal fatsoenlijk - maar meestal halen we gewoon iets in de supermarkt of is het avondeten een broodje, lekker kaasje en een bijpassend flesje wijn. Als we onderweg honger hebben ligt er altijd wel een pakje boter en wat plakjes kaas in de koeltas en smeren we gewoon lekker op z'n nederlands een broodje. Dat gaat ook in de backpack bij langere hikes. We zijn op vakantie om dingen te zien en te doen, niet om oms drie keer per dag vol te stoppen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door harryh »

eens @roelb :thumbup:
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Camper vs Campervan - San Francisco - Salt Lake City

Bericht door covri »

Deze discussie komt elk seizoen wel een keer voorbij :wink:
Ik denk dat het vooral een persoonlijke keuze/ gevoel is. Ik moet er niet aan denken om elke dag weer een ander hotel binnen te wandelen. Ik vind het heerlijk dat mijn kleren in de kasten hangen/ liggen en niet steeds weer in de koffer mee moeten. Ik moet er niet aan denken om 's avonds op m'n bed te hangen. En zo meer......
En daar hebben wij dus wat meer geld voor over.

Maar...... er zijn voor beide manieren voors en tegens. En gelukkig mag iedereen zelf beslissen!! :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer