Een half jaar Amerika : daktent of camper ?
Geplaatst: 20 jan 2019, 09:07
Dag iedereen,
Wij plannen een rondreis door de Verenigde Staten en Canada van januari tot juni 2020. Wij zijn een gezin met een 10-jarige zoon. We zijn vooral aangetrokken door mooie natuur, al willen we ook de grote steden bezocht hebben. Toch denk ik dat we voor 90% zullen reizen in en rond de nationale parken, en zo’n 10% van de tijd in steden. We zijn behoorlijk sportief aangelegd, zullen dan ook veel tijd doorbrengen met hiken in de nationale parken. Ook voor onze zoon zijn stevige wandeling geen probleem meer.
Nu staan voor dit avontuur nog 2 opties open wat betreft transport :
1. met een camper rondtrekken, die we ter plaatse zouden aankopen en terug verkopen op het einde van deze reis. Qua volume camper willen we het bescheiden houden, liever iets klein en handig.
2. met onze wagen met daktent ( Land Rover Discovery Sport ). Hiermee hebben we vorige zomer 4 weken rondgereisd in meerdere landen van Europa, en we vonden het een zalige beleving.
Financieel gezien is er geen groot verschil, denken we : met een camper gaan we meer brandstof verbruiken en we gaan hem moeten verkopen aan een lagere prijs dan de aankoopprijs ( vooral omdat we geen maanden gaan kunnen wachten op een goed bod ), daartegenover staat dat bij transport van onze wagen er ook behoorlijke transportkosten zijn om die over de plas te krijgen. Voor beide opties rekende ik aan een totale kost voor transport en overnachting, voor zes maanden, op grootteorde 15.000 EUR. Beide opties zijn goedkoper dan gedurende een half jaar een RV te huren aan 75EUR/dag plus brandstofkosten plus kosten voor overnachting op een camping.
Als er financieel weinig verschil is, blijft vooral de beleving nog over, hier som ik de voor- en nadelen op die wij zien :
1. voordelen camper:
- comfortabeler ’s avonds en ‘s nachts, zeker gezien we de reis aanvangen in de winter. Met een camper heb je ook geen probleem na een nacht met regen, terwijl je niet graag een natte daktent toeklapt.
- comfortabeler bij regendagen – je kan je in een camper gewoon eens binnenzitten
- makkelijker om gelijk waar eens “ongemerkt” te blijven slapen, als we eens minder goed gepland hebben en geen plaats vinden op een camping ? Ik kan me voorstellen dat je ook wel eens op een gewone parking of ergens langs de weg kan slapen, of is dit not done ? Met een daktent is het in ieder geval moeilijker – het is direct duidelijk dat er geslapen wordt als ze openstaat.
- Een camper kan je overal kopen en verkopen, dus ben je flexibeler wat betreft het aanvangspunt en eindpunt van de reis. Bij een daktent moet je wel starten aan de Oostkust.
2. voordelen daktent :
- met onze 4X4 kunnen we lichte offroad aan, en dat spreekt ons ook wel aan. We vragen ons af of een camper ons niet soms zal beperken tot de meest drukke bezoekplaatsen als we denken aan de nationale parken ? Zijn er vele plaatsen in en rond nationale parken waar het een voordeel is om met de wagen te komen omdat je er anders niet raakt met een camper, of is dit eerder uitzonderlijk ? Heeft iemand hier ervaring mee ?
- zijn er meer mogelijkheden om te kamperen met een wagen dan met een camper ? Ik lees dat er specifieke RV-parken zijn, wil dit dan zeggen dat je zelfs met een bescheiden mobilhome op vele plaatsen niet terecht kan ?
- met een wagen met daktent verplaats je je natuurlijk sneller en misschien ook comfortabeler. Al hoeft snelheid geen belangrijke parameter te zijn als je op vakantie bent natuurlijk.
- met een wagen met daktent kan je een grootstad bezoeken, met een camper lijkt me dit al moeilijker.
- onze daktent ( Skycamp ) is opgezet in 1 minuut, ook het sluiten gaat even snel. Om maar te zeggen dat het geen gesleur is.
We raken er niet aan uit wat de beste keuze voor ons is, vandaar dat we graag input zouden horen van mensen die er geweest zijn en die kampeerervaring hebben, vooral in en rond nationale parken. Al jullie commentaren zijn zeer welkom !
Wij plannen een rondreis door de Verenigde Staten en Canada van januari tot juni 2020. Wij zijn een gezin met een 10-jarige zoon. We zijn vooral aangetrokken door mooie natuur, al willen we ook de grote steden bezocht hebben. Toch denk ik dat we voor 90% zullen reizen in en rond de nationale parken, en zo’n 10% van de tijd in steden. We zijn behoorlijk sportief aangelegd, zullen dan ook veel tijd doorbrengen met hiken in de nationale parken. Ook voor onze zoon zijn stevige wandeling geen probleem meer.
Nu staan voor dit avontuur nog 2 opties open wat betreft transport :
1. met een camper rondtrekken, die we ter plaatse zouden aankopen en terug verkopen op het einde van deze reis. Qua volume camper willen we het bescheiden houden, liever iets klein en handig.
2. met onze wagen met daktent ( Land Rover Discovery Sport ). Hiermee hebben we vorige zomer 4 weken rondgereisd in meerdere landen van Europa, en we vonden het een zalige beleving.
Financieel gezien is er geen groot verschil, denken we : met een camper gaan we meer brandstof verbruiken en we gaan hem moeten verkopen aan een lagere prijs dan de aankoopprijs ( vooral omdat we geen maanden gaan kunnen wachten op een goed bod ), daartegenover staat dat bij transport van onze wagen er ook behoorlijke transportkosten zijn om die over de plas te krijgen. Voor beide opties rekende ik aan een totale kost voor transport en overnachting, voor zes maanden, op grootteorde 15.000 EUR. Beide opties zijn goedkoper dan gedurende een half jaar een RV te huren aan 75EUR/dag plus brandstofkosten plus kosten voor overnachting op een camping.
Als er financieel weinig verschil is, blijft vooral de beleving nog over, hier som ik de voor- en nadelen op die wij zien :
1. voordelen camper:
- comfortabeler ’s avonds en ‘s nachts, zeker gezien we de reis aanvangen in de winter. Met een camper heb je ook geen probleem na een nacht met regen, terwijl je niet graag een natte daktent toeklapt.
- comfortabeler bij regendagen – je kan je in een camper gewoon eens binnenzitten
- makkelijker om gelijk waar eens “ongemerkt” te blijven slapen, als we eens minder goed gepland hebben en geen plaats vinden op een camping ? Ik kan me voorstellen dat je ook wel eens op een gewone parking of ergens langs de weg kan slapen, of is dit not done ? Met een daktent is het in ieder geval moeilijker – het is direct duidelijk dat er geslapen wordt als ze openstaat.
- Een camper kan je overal kopen en verkopen, dus ben je flexibeler wat betreft het aanvangspunt en eindpunt van de reis. Bij een daktent moet je wel starten aan de Oostkust.
2. voordelen daktent :
- met onze 4X4 kunnen we lichte offroad aan, en dat spreekt ons ook wel aan. We vragen ons af of een camper ons niet soms zal beperken tot de meest drukke bezoekplaatsen als we denken aan de nationale parken ? Zijn er vele plaatsen in en rond nationale parken waar het een voordeel is om met de wagen te komen omdat je er anders niet raakt met een camper, of is dit eerder uitzonderlijk ? Heeft iemand hier ervaring mee ?
- zijn er meer mogelijkheden om te kamperen met een wagen dan met een camper ? Ik lees dat er specifieke RV-parken zijn, wil dit dan zeggen dat je zelfs met een bescheiden mobilhome op vele plaatsen niet terecht kan ?
- met een wagen met daktent verplaats je je natuurlijk sneller en misschien ook comfortabeler. Al hoeft snelheid geen belangrijke parameter te zijn als je op vakantie bent natuurlijk.
- met een wagen met daktent kan je een grootstad bezoeken, met een camper lijkt me dit al moeilijker.
- onze daktent ( Skycamp ) is opgezet in 1 minuut, ook het sluiten gaat even snel. Om maar te zeggen dat het geen gesleur is.
We raken er niet aan uit wat de beste keuze voor ons is, vandaar dat we graag input zouden horen van mensen die er geweest zijn en die kampeerervaring hebben, vooral in en rond nationale parken. Al jullie commentaren zijn zeer welkom !