Omdat dit recht geeft op compensatie, hebben we een claim ingediend bij de luchtvaartmaatschappij (Brussel Airlines). Conform mijn interpretatie van de EU vordering, zouden wij recht hebben op een compensatie van € 600,- per persoon. Echter, krijg ik zojuist bericht van Brussel Airlines dat ze de vergoeding conform de EU vordering mogen reduceren met 50%: Hieronder (een deel van) de reactie van Brussel Airlines:
Hieronder even de feiten aangaande de vluchten.Op basis van EU regelgeving 261/2004 hebben passagiers recht op een compensatie van EUR 600.00 per passagier voor de annulatie van een vlucht. De luchtvaartmaatschappij mag dit bedrag reduceren met 50% als de uiteindelijke aankomst op de eindbestemming meer dan 2 uren eerder is dan het oorspronkelijk uur van aankomst.
Aangezien u 23 uren en 30 minuten eerder op uw eindbestemming bent aangekomen dan oorspronkelijk was voorzien, bieden wij een bedrag van EUR 300.00 aan per passagier.
1. Onze oorspronkelijke vlucht van Brussel naar Washington Dulles stond gepland op zondag 16 september (vertrek 10.15 uur). Vervolgens zouden we doorvliegen naar San Diego en onze aankomsttijd zou zijn: 16 september 2018 om 19.43 uur (tijd op bestemming, dus 9 uur vroeger).
2. Op vrijdag 14 september in de avond kwamen wij er zelf achter (zonder enig vooraf bericht van Brussel Airlines), dat onze vlucht BRU-DUL was geannuleerd.
3. Contact opgenomen met Brussel Airlines en daar kregen we te horen dat we overgeboekt waren naar twee nieuwe vluchten. Eerste vlucht op 15 september vertrekkende om 06.05 vanuit Brussel naar Frankfurt. Vervolgens onze tweede vlucht van Frankfurt naar San Diego vertrekkende om 10.05 met aankomsttijd (lokale tijd) in San Diego om 13.25 uur.
4. Met dit nieuwe reisschema, kwamen wij dus ruim anderhalve dag eerder aan in San Diego.
Nu mijn interpretatie van de vordering:
Omdat wij meer dan 4 uur eerder op de plaats van bestemming zijn aangekomen en meer dan 3500 km hebben gevlogen. Hebben wij recht op € 600,- per persoon. Zo lees ik althans de vordering:
- 1
. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de
passagiers compensatie ten belope van:
a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1 500 km;
b) 400 EUR voor alle intracommunautaire vluchten van meer
dan 1 500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1 500
en 3 500 km;
c) 600 EUR voor alle niet onder a) of b) vallende vluchten.
Bij de bepaling van de afstand wordt gekeken naar de laatste
bestemming waar de passagier als gevolg van de instapweigering
of annulering na de geplande tijd zal aankomen.
2. Indien de passagiers een andere vlucht naar hun eindbestemming
wordt aangeboden overeenkomstig artikel 8, en de
aankomsttijd niet meer dan hieronder vermeld afwijkt van de
geplande aankomsttijd van de oorspronkelijk geboekte vlucht:
a) twee uur voor alle vluchten van 1 500 km of minder, of
b) drie uur voor alle vluchten binnen de Gemeenschap van
meer dan 1 500 km en voor alle andere vluchten tussen
1 500 en 3 500 km, of
c) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen,
kan de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de
compensatiebedragen vermeld in lid 1 met 50 % verlagen.
3. De in lid 1 bedoelde compensatie wordt in contant geld
uitbetaald, middels een elektronische overmaking aan de bank,
per bankoverschrijving, bankcheque of, met de schriftelijke
toestemming van de passagier, in de vorm van reisbonnen en/
of andere diensten.
4. De in de leden 1 en 2 vermelde afstanden worden
gemeten volgens de groot-cirkelmethode (ortodromische lijn).
Alvast bedankt voor je reactie!