Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door DennisS »

Zoals enkele weken ook hier op het forum gemeld, zijn wij 1.5 dag voorafgaand aan onze oorspronkelijke vlucht van Brussel naar Washington Dulles (met als eindbestemming San Diego) erachter gekomen dat deze vlucht was geannuleerd. We zijn toen overgeboekt naar een andere vlucht die 1 dag eerder vertrok. Hierdoor kwamen wij veel eerder aan op onze eindbestemming.

Omdat dit recht geeft op compensatie, hebben we een claim ingediend bij de luchtvaartmaatschappij (Brussel Airlines). Conform mijn interpretatie van de EU vordering, zouden wij recht hebben op een compensatie van € 600,- per persoon. Echter, krijg ik zojuist bericht van Brussel Airlines dat ze de vergoeding conform de EU vordering mogen reduceren met 50%: Hieronder (een deel van) de reactie van Brussel Airlines:
Op basis van EU regelgeving 261/2004 hebben passagiers recht op een compensatie van EUR 600.00 per passagier voor de annulatie van een vlucht. De luchtvaartmaatschappij mag dit bedrag reduceren met 50% als de uiteindelijke aankomst op de eindbestemming meer dan 2 uren eerder is dan het oorspronkelijk uur van aankomst.

Aangezien u 23 uren en 30 minuten eerder op uw eindbestemming bent aangekomen dan oorspronkelijk was voorzien, bieden wij een bedrag van EUR 300.00 aan per passagier.
Hieronder even de feiten aangaande de vluchten.
1. Onze oorspronkelijke vlucht van Brussel naar Washington Dulles stond gepland op zondag 16 september (vertrek 10.15 uur). Vervolgens zouden we doorvliegen naar San Diego en onze aankomsttijd zou zijn: 16 september 2018 om 19.43 uur (tijd op bestemming, dus 9 uur vroeger).
2. Op vrijdag 14 september in de avond kwamen wij er zelf achter (zonder enig vooraf bericht van Brussel Airlines), dat onze vlucht BRU-DUL was geannuleerd.
3. Contact opgenomen met Brussel Airlines en daar kregen we te horen dat we overgeboekt waren naar twee nieuwe vluchten. Eerste vlucht op 15 september vertrekkende om 06.05 vanuit Brussel naar Frankfurt. Vervolgens onze tweede vlucht van Frankfurt naar San Diego vertrekkende om 10.05 met aankomsttijd (lokale tijd) in San Diego om 13.25 uur.
4. Met dit nieuwe reisschema, kwamen wij dus ruim anderhalve dag eerder aan in San Diego.

Nu mijn interpretatie van de vordering:
Omdat wij meer dan 4 uur eerder op de plaats van bestemming zijn aangekomen en meer dan 3500 km hebben gevlogen. Hebben wij recht op € 600,- per persoon. Zo lees ik althans de vordering:
  • 1
    . Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de
    passagiers compensatie ten belope van:

    a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1 500 km;

    b) 400 EUR voor alle intracommunautaire vluchten van meer
    dan 1 500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1 500
    en 3 500 km;

    c) 600 EUR voor alle niet onder a) of b) vallende vluchten.
    Bij de bepaling van de afstand wordt gekeken naar de laatste
    bestemming waar de passagier als gevolg van de instapweigering
    of annulering na de geplande tijd zal aankomen.

    2. Indien de passagiers een andere vlucht naar hun eindbestemming
    wordt aangeboden overeenkomstig artikel 8, en de
    aankomsttijd niet meer dan hieronder vermeld afwijkt van de
    geplande aankomsttijd van de oorspronkelijk geboekte vlucht:

    a) twee uur voor alle vluchten van 1 500 km of minder, of

    b) drie uur voor alle vluchten binnen de Gemeenschap van
    meer dan 1 500 km en voor alle andere vluchten tussen
    1 500 en 3 500 km, of

    c) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen,
    kan de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de
    compensatiebedragen vermeld in lid 1 met 50 % verlagen.

    3. De in lid 1 bedoelde compensatie wordt in contant geld
    uitbetaald, middels een elektronische overmaking aan de bank,
    per bankoverschrijving, bankcheque of, met de schriftelijke
    toestemming van de passagier, in de vorm van reisbonnen en/
    of andere diensten.

    4. De in de leden 1 en 2 vermelde afstanden worden
    gemeten volgens de groot-cirkelmethode (ortodromische lijn).
Graag zou ik van jullie weten of ik de regels aangaande deze vordering nu goed interpreteer en dat Brussel Airlines ons probeert af te schepen met een gereduceerder compensatie, of dat Brussel Airlines gelijk heeft en ik teveel €-tekens zie ;-)

Alvast bedankt voor je reactie!
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door CAM1984 »

Dit lijkt me sterk, volgens mij heb je gewoon recht op 600 EUR PP. Je vlucht is immers <14 dagen voor vertrek geannuleerd. Heb nooit eerder ergens gelezen dat je minder compensatie zou krijgen wanneer de alternatieve vlucht eerder aankomt. Zou ook wel benieuwd zijn waar Brussel Airlines dit op baseert.
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door Pepito »

Zoals ik het lees geldt bij jullie 1C.
Brussuls airlines lijkt vanwege het noemen van de 2 uur en 50 % te verwijzen naar 2a, maar heeft in deze zin het woordje niet blijkbaar niet gelezen: " de
aankomsttijd niet meer dan hieronder vermeld afwijkt"
Mocht jullie aankomsttijd nog in de buurt liggen van de oorspronkelijk geplande, dan zal het al om 2C gaan en dus om niet meer dan 4 uur afwijking.
Bij jullie is de afwijking duidelijk groter, en 2 dus al helemaal niet van toepassing.
Dus gewoon 1C, 600 euro pp.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1930
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door Frasi »

Ik heb vorig jaar een soortgelijke (maar veel minder ingrijpende) situatie gehad.
KLM vlucht binnen Europa. 3 dagen voor vertrek wordt de vlucht geannuleerd en met hulp van het reisbureau wordt ik herboekt op een vlucht op dezelfde dag, maar 5 uur eerder. Dus annulering minder dan 14 dagen voor vertrek en ik ben 5 uur eerder vertrokken (en aangekomen). Ik heb de volledige vergoeding gekregen van KLM: €250 in cash of €350 in vouchers. Ik ben er afgelopen maart meer naar New York gevlogen :P .

Brussels Àirlines probeert er valselijk onderuit te komen met zoals Pepito al zegt een "fout" gelezen zin uit de EU verordening.
Hou vast aan €600 pp compensatie.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door Njit »

Leuk geprobeerd van Brussels Airlines maar klinkt als een 'foutje' bij het lezen van de regels.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door DennisS »

Zojuist de mail van Brussel Airlines beantwoord. Hierbij duidelijk aangegeven met een kopie van de regelgeving dat wij wel degelijk recht hebben op € 600,- per persoon aangezien we meer dan 4 uur eerder op de plaats van bestemming zijn aangekomen en dat we minder dan 2 dagen voor vertrek op de hoogte zijn gebracht.

Eerlijk gezegd zijn we niet eens op de hoogte gebracht van de geannuleerde vlucht. We kwamen er zelf achter bij het bekijken van de app van Brussel Airlines. Tot het moment dat ik die bewuste avond contact heb gezocht met Brussel Airlines hadden we geen mail en/of telefoontje ontvangen.

Ik denk dus ook dat Brussel Airlines hier probeert om er van af te komen met een reducering. Maar dat gaat ze dus niet lukken op deze manier. Bedankt voor het meedenken. Zal hier jullie even op de hoogte houden van de vervolgreactie(s) van Brussel Airlines ;-)
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
Miquel
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 aug 2014, 21:27
Locatie: Alkmaar

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door Miquel »

Al wat gehoord??
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door DennisS »

Ja toevallig gisteren weer een reactie gehad. Ze schrijven nu weer dat wij meer dan 2 uur eerder zijn aangekomen. En de vorige keer schreven ze meer dan 4 uur. Kortom, mijn inziens proberen ze er nog steeds onderuit te komen.

Brussel Airlines schrijft het volgende:
Op basis van EU regelgeving 261/2004 hebben passagiers recht op een compensatie van EUR 600.00 per passagier voor de annulatie van een vlucht. De luchtvaartmaatschappij mag dit bedrag reduceren met 50% als de uiteindelijke aankomst op de eindbestemming meer dan 2 uren eerder is dan het oorspronkelijk uur van aankomst.

Aangezien u 23 uren en 30 minuten eerder op uw eindbestemming bent aangekomen dan oorspronkelijk was voorzien, bieden wij een bedrag van EUR 300.00 aan per passagier.
Ik ben het hier dus niet mee eens omdat er mijn inziens toch echt in de regelgeving staat:
2. Indien de passagiers een andere vlucht naar hun eindbestemming wordt aangeboden overeenkomstig artikel 8, en de aankomsttijd niet meer dan hieronder vermeld afwijkt van de geplande aankomsttijd van de oorspronkelijk geboekte vlucht:

a) twee uur voor alle vluchten van 1500 km of minder, of

b) drie uur voor alle vluchten binnen de Gemeenschap van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of

c) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen,

kan de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de compensatiebedragen vermeld in lid 1 met 50 % verlagen.
Wat is nu handig om te doen? Weer terugmailen naar ze dat ze de regels verkeerd lezen? Of de rechtsbijstand erop zetten?
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door sanook »

Als je toch een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik er zelf geen tijd en moeite aan besteden.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7588
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door Marcopstal »

Mailen kost uiteindelijk weinig tijd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door DennisS »

Nou, heb de rechtsbijstand ingeschakelt (verzekerd bij ARAG en die sturen je door naar hun dochterpartij flightclaim.com). Ik even gebeld om het verhaal uit te leggen. Wordt er door de medewerker aangegeven dat de regelgeving niet duidelijk spreekt over het EERDER aankomen dan gepland was en het alvolgens hun een moeilijk verhaal zou worden.

Ik stond dus eigenlijk aardig met mijn mond vol tanden. Ik heb EUclaim vervolgens puur om een reactie op onze situatie gevraagd (via de chat) en die geven aan dat we wel degelijk recht hebben op 100% compensatie.

Ik heb nu maar besloten om een klacht in te dienen bij de Inspectie Leefomgeving & Transport.

Kijken wat die er mee kunnen...

ben wel teleurgesteld in ARAG/Flightclaim.com....
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1930
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door Frasi »

Je zou van ARAG verwachten dat zij de regeling toch wel zouden kunnen lezen. Eerder vertrek/aankomen staat er toch echt in.

https://www.rechtenvanvliegtuigpassagie ... 1-2004.pdf

Verkorte weergave:

Artikel 5 Annulering
1. In geval van annulering van een vlucht:
c) hebben de betrokken passagiers recht op de in artikel 7 bedoelde compensatie door de luchtvaartmaatschappij die
de vlucht uitvoert, tenzij
i) de annulering hun tenminste twee weken voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld, of
ii) de annulering hun tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en hun
een andere vlucht naar hun bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan twee uur voor de geplande
vertrektijd vertrekt en hen minder dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt,of
iii) de annulering hun minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en hun een
andere vlucht naar hun bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd
vertrekt
en hen minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt.

Volgens mij is Artikel 5, lid 1c van toepassing. De uitzonderingen ii en iii gelden niet want de annulering is niet meer dan 7 dagen voor gepland vertrek meegedeeld en de de andere vlucht (het geboden alternatief) vertrok meer dan één uur voor de geplande vertrektijd.

Artikel 7 Recht op compensatie
1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers compensatie ten belope van:
a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1 500 km;
b) 400 EUR voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1 500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1 500 en 3 500 km;
c) 600 EUR voor alle niet onder a) of b) vallende vluchten.

Volgens mij zonder twijfel recht op €600 compensatie (pp).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door roelb »

Eens.. Bizar dat dit soort bedrijven nog steeds van alles uithalen om er onderuit te komen in de hoop dat consumenten maar niet gaan procederen. Tijd voor een Europees brede small-claims court, zodat consumenten ook eenvoudig hun recht kunnen halen. Of nog eenvoudiger te realiseren: een verplichte onafhankelijke, europese geschillenregeling voor airlines die in Europa vliegen.
Twanny Toeter
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2011, 14:21
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is de compensatie waar wij recht op hebben?

Bericht door Twanny Toeter »

Puur uit interesse; wat is uiteindelijk de uitkomst geweest?
Heb je de vergoeding ontvangen, en is het nog soepel verlopen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer