Full size personenauto of Standaard SUV

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
M.Holtrop
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jul 2018, 22:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door M.Holtrop »

Ik heb een vraag over het type auto te huren.
Ik ga samen met mijn vriendin volgend jaar 26 dagen een rondrit maken door zuidwest Amerika met als begin en eindpunt LA.

Nu zit ik te twijfelen tussen 2 type auto's. Een full size personenauto (Toyota Camry of gelijkwaardig) of een standaard SUV. Dit betreft het brandstofverbruik en doordat onze koffers het meeste van de tijd in de kofferbak liggen. Bij een personenauto ligt dit dan uit het zicht.
De huurprijs voor de personenauto is €667 voor 26 dagen, en die voor een standaard SUV is €860.

Wat is jullie ervaring hiermee en welk type auto raden jullie aan?? Ik huur de auto bij Alamo.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1210
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door lsl »

Ik heb nog nooit een gewone auto gehuurd in Amerika.

Het verschil in verbruik is te verwaarlozen maar je zit daarentegen wat hoger, hebt meer het Amerikaans gevoel en als je even een dirtroad of onverharde parking op draait komt de hogere bodemvrijheid van de SUV van pas.
Parkeren is geen probleem, koffers in het zicht ook niet, meestal hebben de SUV's (een) verdonkerde achterruit(en).
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Coyote »

Een vraag die prima thuis past in het Autohuur topic. :wink:

In de beginjaren huurde ik vaak een full size sedan uitvoering. Later steeds gekozen voor een SUV, rijdt toch wel erg prettig. Je zit in de regel wat hoger en meer ruimte. Uitzondering is de Mustang Cabrio die ik ook enkele keren gehuurd heb voor de 'fun'. :P

Op het brandstofverbruik let ik niet zo in Amerika. Althans, ik kijk van te voren niet wat het verbruik is. Terplekke houd ik het verbruik wel bij maar meer als een soort sport van hoeveel mijl haal ik nu op een tank. :mrgreen:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Gast »

lsl schreef:hebt meer het Amerikaans gevoel
Wat bedoel je daar mee?
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Roosuithoorn »

Een paar jaar geleden heb ik voor het eerst een SUV gehuurd en sindsdien wil ik niet anders. De meeste Amerikanen rijden in een SUV of pick-up. Wanneer je zelf ook in een SUV zit, zit je hoger en heb je een beter zicht op het verkeer. Wat ook niet onbelangrijk is: je kan beter van je omgeving genieten wanneer je hoog in je SUV zit. Ik ben zelf nogal klein van stuk en heb in een SUV veel beter uitzicht dan in een "gewone" auto.
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben in het begin altijd een gewone auto gehad, ook de eerste keer met de kinderen. Niet eens het grootste model. Dat gaat prima, en je ziet echt wel wat. :wink: Met z'n tweeën heb je geen fullsize nodig lijkt me.
Gaat het je er vooral om dat de bagage uit het zicht ligt? Moet ook de koelbox in de kofferbak kunnen?

Ik zou zelf vooral kijken naar wat je prettig lijkt; het is zeldzaam dat er iets uit een auto wordt gestolen, alleen in de steden moet je uitkijken.

Marianne
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Coyote »

Martin & Marianne schreef:Met z'n tweeën heb je geen fullsize nodig lijkt me.
Denk dat het voor de meesten niet 'nodig' is. Maar soms wil het oog ook wat en zoals al aangegeven, het 'Amerikaans gevoel'. :D

Ik reis in mijn eentje maar huur toch meestal een SUV. :mrgreen: Is meestal maar iets duurder dus waarom niet dan?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Martin & Marianne »

Ik dacht te begrijpen dat de keuze voor de auto ingegeven was door de bagage; die past met twee personen ook in een kleinere wagen.
Benzineverbruik en kosten zijn goede redenen om een kleinere auto te kiezen als je niets hebt met uiterlijk etc.

Marianne
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Coyote »

Zou je werkelijk zoveel besparen door een kleinere en zuinigere auto te nemen? Volgens mij is dat meer tientjeswerk dan honderden euro's.

Wil je echt besparen op je vakantie dan moet je zoeken naar het goedkoopste vliegticket (neem daar de tijd voor) en goedkope overnachtingen. Daarmee kun je snel honderden euro's besparen.

Maar voor iedereen is het anders. Ik maak lange ritten in Amerika en dan wil ik gewoon een comfortabele en ruime auto onder de kont hebben. 8)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door SpaceAce »

Coyote schreef:Ik maak lange ritten in Amerika en dan wil ik gewoon een comfortabele en ruime auto onder de kont hebben.
Ik denk dat dit het meest belangrijke is wat je jezelf af moet vragen. Zeker als je een roadtrip maakt, is een comfortabele auto gewoon een must.

Wat betreft de benzine. In vergelijking met Nederland (en België) is het daar gewoon een lachertje. Mijn Suzuki Alto (en nu Swift) kostte me hier meer aan benzine dan de dikke Tahoe daar!
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door sanook »

En ik maar denken dat het milieu tegenwoordig zo'n issue is, maar blijkbaar niet onder de AA leden... :wink:
Gast

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Gast »

@sanook: :wink: gemist dus....
Laatst gewijzigd door Gast op 22 sep 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door sanook »

Waar lees jij dat het voor mij zo'n issue is ? En de smiley was je ook ontgaan ? :wink:
Ed-USA
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 jul 2017, 09:30
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Full size personenauto of Standaard

Bericht door Ed-USA »

Vorig jaar had ik een Dodge Charger 4x4 3.6 V6, een full-size sedan die ongeveer 1:10,5 liep. Dit jaar een Jeep Grand Cherokee 4x4 met dezelfde motor, een standard SUV die ongeveer 1:9 liep. Als je met dit verschil in verbruik rekent zit je op een afstand van drie-vier duizend kilometer op een verschil van enkeke tientjes, verwaarloosbaar dus. Het verschil van EUR 200 in de huurprijs is dan veel significanter.

Sedan of SUV is meer een persoonlijke keuze: in een SUV zit je hoger waardoor je meer overzicht hebt wat met name handig is in de stad, op de lange, rustige wegen rechtuit merk je dat uiteraard minder. In een SUV moet je klimmen, in een sedan laat je je zakken en bagage gaat wat handiger achterin een SUV dan in een sedan.

Ik vond het allebei lekkere auto's, maar omdat we met z'n vieren zijn in ons gezin zou ik de volgende keer weer voor een SUV gaan (meer ruimte). Overigens zou voor jullie tweeën een klasse lager, dus standard sedan of midsize SUV, ook al prima qua ruimte zijn, bespaar je nog meer.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Hockey »

Coyote schreef:Zou je werkelijk zoveel besparen door een kleinere en zuinigere auto te nemen? Volgens mij is dat meer tientjeswerk dan honderden euro's.

Wil je echt besparen op je vakantie dan moet je zoeken naar het goedkoopste vliegticket (neem daar de tijd voor) en goedkope overnachtingen. Daarmee kun je snel honderden euro's besparen.
Eens en eens en eens.
Als je echt wil besparen, begin dan met de big ticket items. Vliegticket, prijs van een huurauto en overnachtingen.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door ingrid14 »

Op een rondreis leef je behoorlijk wat tijd in je auto. Zelf huur ik sinds een aantal jaren steeds een SUV. Je hebt meer ruimte en het is hier al aangehaald, je zit wat hoger waardoor je ook als chauffeur wat van het uitzicht kan genieten.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Pevsteen
Amerika-ontdekker
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 feb 2013, 14:53
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Mol
Contacteer:

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door Pevsteen »

The bigger the better in the usa.
Benzine kost 50% van bij ons.
Een mid size is daar een kleine auto, bij ons al een leuke auto.
CFR een Ford kuga.
Standaard is al een model groter
Full size is bij ons een q7
De eerste keer bij ons een midsize, de 2de keer standaard met later een upgrade naar full size SUV.
Ik zou nooit meer anders willen in de vs.
2019 : Namibië
2018 : Corsica (na weigering Usa)
2017: Ijsland
2016 : Zuid-Afrika
2015 : Noord-Amerika
2014 : Sri Lanka
....
M.Holtrop
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jul 2018, 22:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Full size personenauto of Standaard SUV

Bericht door M.Holtrop »

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips! :)

Een SUV heeft dan inderdaad de voorkeur, en aangezien de brandstofprijzen zoveel lager liggen is het verschil in brandstofverbruik dan niet de moeite.
Ook omdat we zoveel kilometers gaan maken is het fijn om een ruime comfortabele auto te hebben en het hoger zitten in een SUV is ook fijn.

Ook zullen we misschien ook op een aantal dirt-roads rijden, dus dan heeft een SUV vanwege het overzicht ook wel de voorkeur. Is dan wel ter plekke een inschatting maken of we het aandurven, omdat je dan niet volledig verzekerd bent....

Daarom gekozen voor een mid-size SUV, was even duur als een Full size personenauto :). Deze moet ook wel voldoende ruim zijn voor ons tweeën en kan de koelbox bij de achterbank staan.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer