Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door DennisS »

Nou, ik keek net in de app van Brussel Airlines en daar bleek dat onze vlucht van aankomende zondag van Brussel naar Washongton was gecancelled (geen mail ontvangen). Dus ik direct bellen met Brussel Airlines en daar bleek dat we nu omgeboekt zijn naar een vlucht van Brussel naar Frankfurt en daarna door naar San Diego (wat altijd al onze eindbestemming was). Kortom, maargoed dat ik keek en dat we alles al klaar hebben staan want nu moeten we over een paar uur al naar Brussel (vlucht vertrekt om 06.05 morgenochtend).

Nu hebben we in San Diego al een extra nacht in het hotel geboekt. Maar onze huurauto zouden we pas op zondagavond in San Diego ophalen. Ik neem aan dat wij nu gewoon naar Alamo moeten gaan en dan bij de balie melden dat we een dag eerder zijn? Ze zullen dan een dag extra in rekening brengen? We hebben geboekt via AutoEurope... Zien jullie problemen of issues? OF zoals gezegd gewoon bij aankomst in San Diego naar de balie van Alamo gaan en het daar regelen. De autohuur was natuurlijk al vooruitbetaald....
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Marcopstal »

Alles zal afhangen van wie je er treft. De kans is even goed dat men zegt "u kan de wagen nog niet krijgen want u bent te vroeg". Misschien probeert men je zelfs volledig opnieuw te laten boeken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door DennisS »

Ja, ik ga morgen kijken of ik AutoEurope kan bellen of ze de huur een dag kunnen vervroegen. Kan dat niet, dan ga ik gewoon naar de balie en leg daar het verhaal uit. Maar als ze moeilijk doen, dan pakken we wel de taxi en komen we een dag later wel terug om de auto op te halen...
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Frasi »

Je zal een dag extra moeten betalen. En waarschijnlijk niet tegen het tarief van je reservering maar tegen het geldende dagtarief. Dus let even heel goed op hoe ze dat gaan fixen. Een baliemedewerker met dollartekentjes in z'n ogen kan zomaar een heel nieuwe autohuur (tegen dagtarief) opzetten en daar vervolgens de reeds betaalde voucher van af trekken. Dat loopt dan flink in de papieren.
Dus een extra dag laten toevoegen. Of een dagje zonder huurauto in San Diego verblijven. Je kan dan de volgende dag wel je auto eerder ophalen zolang je aan de 24-uurs regel denkt: dus niet eerder ophalen dan het tijdstip dat je bij vertrek weer gaat inleveren.

Overigens: je hebt volgens mij wel recht op compensatie: de airline heeft binnen 2 weken voor vertrek de vlucht geannuleerd en een alternatief geboden dan meer dan 4 uur eerder of later vertrekt/aankomt. Voor een EU vluchtje heb ik daar van KLM eens €350 voor gekregen.
Dus laat je niet afschepen maar dien een claim in: kan je €600 pp opleveren.
https://www.brusselsairlines.com/en-cz/ ... ation.aspx
https://www.brusselsairlines.com/en-be/ ... fault.aspx
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Marcopstal »

Je kan ook gewoon blij zijn dat je een dag extra vakantie hebt gekregen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door DennisS »

Frasi schreef: Overigens: je hebt volgens mij wel recht op compensatie: de airline heeft binnen 2 weken voor vertrek de vlucht geannuleerd en een alternatief geboden dan meer dan 4 uur eerder of later vertrekt/aankomt. Voor een EU vluchtje heb ik daar van KLM eens €350 voor gekregen.
Dus laat je niet afschepen maar dien een claim in: kan je €600 pp opleveren.
https://www.brusselsairlines.com/en-cz/ ... ation.aspx
https://www.brusselsairlines.com/en-be/ ... fault.aspx
Nou daar had ik niet eens over nagedacht! Dat gaan we zeker doen.
En ja we zien het wel morgen. Tijdens de tussenstop ga ik morgen eerst AutoEurope bellen. Kijken wat die kunnen regelen. Als die niets kunnen dan gaan we naar de balie met een grote vriendelijke glimlach en hopen dat we een aardige dame/heer treffen die ons "normaal" wil helpen en geen poot uit probeert te draaien.

Maar zoals al wordt gezegd we gaan een dag eerder op vakantie en dat is natuurlijk nooit verkeerd. Gelukkig hebben we alles al gepakt en gaan we straks om 02.00 uur naar Brussel rijden. Enig nadeel is wel dat we bij de oorsponkelijke vlucht economy comfort hadden. Nu zit de vlucht die we nu hebben helemaal vol en dus geen extra beenruimte... Kijken of we morgenochtend nog iets op het vliegveld kunnen regelen....
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Frasi »

En ook dat prijsverschil kan je claimen bij Brussels Airlines. Als Economy Comfort niet meer beschikbaar is, moeten ze het het betaalde prijsverschil terugbetalen.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door bedeve »

:offtopic:

Voor de meelezers ; als je direct bij een verhuurder pay later boekt heb je dit " probleem " niet.
Dan pas je gewoon je autoboeking aan.
Bij Hertz kun je dan kiezen of je ja/nee de wijziging volgens hetzelfde tarief als de oorspronkelijke boeking wilt hebben.
Opnieuw een argument om de " Bookers " links te laten liggen
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
marrich77
Amerikafan
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 jul 2017, 18:06
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door marrich77 »

Dit lees je pas als je je auto hebt denk ik.
Maar waarom niet kijken of je 1 dag een 'andere' auto kan huren. inleveren en dan met je gehuurde auto verder.
Weet niet hoe makkelijk je al je koffers in een kleiner model kan proppen.
Maar het kan allicht wat schelen.

Of misschien heb je geluk en krijg je al eerder een vergelijkbaar model mee al je gehuurd hebt/
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door DennisS »

Inmiddels zijn we al lekker in The States (Palm Springs met 43 graden gisteren :-). Nu in Palm Springs. Eigenlijk vonden we het wel heel lekker om ruim anderhalve dag eerder aan te komen. Toch extra vakantie zo.

De autohuur is goed verlopen. We moesten 45 dollar extra betalen voor de extra dag. Dat gaan we natuurlijk ook claimen bij Brussel Airlines. Net als de extra overnachting, het terugvragen van economy comfort en de overnachting bij Brussel Airport. Alles bij elkaar dus recht op zo’n 1500 euro compensatie/terugbetaling...

Heb de mail al naar ze gestuurd. Nog geen reactie. Maar dat komt wel.

Voor nu gewoon lekker genieten hier!
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door roelb »

Waar haal je die 1500 euro vandaan?

Je kunt kiezen om je werkelijke schade te claimen, of om te kiezen voor het standaard bedrag uit verordening 261/2004. Het is niet zo dat het stapelt. Je werkelijke schade is veel lager dan het standaard bedrag, dus het is niet logisch om je werkelijke schade te claimen. Gewoon het forfetaire bedrag dus, 600 euro per persoon. Alleen als je echt meer schade hebt dan dat forfait, dan kan het interessant worden om naar de rechter te stappen om de daadwerkelijke schade te claimen.
Enzo

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Enzo »

Mag ik vloeken in de kerk?
(bedoel het overigens niet super verkeerd hoor, maar)

Oké, het is niet gegaan zoals het moest gaan en ja het was niet netjes dat ze niks hebben laten weten.... Uiteindelijk ben je wel vertrokken en niet te laat en heb je verder geen leed ondervonden?!
Maar alles willen claimen waar je denkt dat je recht op hebt(wauuww een hele 45 dollar autohuur, waar je ook nog is WEL van gebruik maakt), komt wel een beetje golddiggerig over. Zeker als je er zo mee bezig bent op de eerste dagen van je vakantie.
Het is natuurlijk anders als je dagen van je vakantie mist en/of uuuuuuuren op het vliegveld zit te wachten tot je eindelijk kan vertrekken!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door babarage »

Ff een soort van op inhakend. Die EU compensatie is dat nou voor eventuele extra kosten of echt als compensatie omdat het niet ging zoals de bedoeling.

Ik snap je punt hier enzo dat je zegt dat bij een extra dag vakantie je misschien niet onderste uit de kan moet willen. Al kun je je afvragen dat topicstarter niet bedacht heeft dat hij deze 200 euro uit wil geven aan die extra dag en we kunnen niet in zn portemonnee kijken.

In ons geval vlogen we pas 12 uur later waardoor onze hotelkamer in de USA ongebruikt bleef. Die was ook niet meer annuleerbaar (en al was hij het geweest, we hoorden pas om 17.00 US tijd dat we niet vlogen dus dan was het ook te laat geweest). BA heeft ons keurig ondergebracht in een hotel toen duidelijk werd dat we vrijdagavond niet vlogen en heeft vlot de 600 EU compensatie betaald. Het Amerikaanse hotel vergoeden deden ze niet. Onze reis/annuleringsverzekering deed dat ook niet omdat we de compensatie hadden gekregen. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat los van elkaar stond maar wellicht zie ik dat verkeerd. Ik kan er verder prima mee leven hoor. Ik had hem ingediend bij de verzekering onder het motto niet geprobeerd is altijd mis.

Maar kort en goed. EU compensatie is voor eventuele extra kosten en als je minder kosten hebt dan mazzel je. Heb je meer kosten dan moet je er los achteraan of dan heb je pech?
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
pollyblue
Amerikakenner
Berichten: 550
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:48
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Schelle

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door pollyblue »

Ben ook wel eens een dag eerder moeten vertrekken ten tijde van orkaan Katrina. Heeft me ook een overnachting en extra dag autohuur gekost, maar ik zag dit eerder als winst want 1 dag langer in de States. 8) Nooit gedacht aan compensatie.
Enzo

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Enzo »

babarage schreef: Ik snap je punt hier enzo dat je zegt dat bij een extra dag vakantie je misschien niet onderste uit de kan moet willen. Al kun je je afvragen dat topicstarter niet bedacht heeft dat hij deze 200 euro uit wil geven aan die extra dag en we kunnen niet in zn portemonnee kijken.
Als je naar de Ardennen gaat zou dat misschien kunnen, maar 200 euro op een Amerika reis is natuurlijk peanuts!
Het is vervelend, ja misschien, een dag eerder naar Amerika, wie wil dat nou! Haha, maar 200 euro meer uitgeven omdat je een dag eerder op vakantie mag, tja...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door roelb »

babarage schreef:Ff een soort van op inhakend. Die EU compensatie is dat nou voor eventuele extra kosten of echt als compensatie omdat het niet ging zoals de bedoeling.
...
Maar kort en goed. EU compensatie is voor eventuele extra kosten en als je minder kosten hebt dan mazzel je. Heb je meer kosten dan moet je er los achteraan of dan heb je pech?
Je laatste stelling is inderdaad correct.

Iemand die vertraging oploopt door toedoen van een airline heeft vermoedelijk schade. Ook voordat deze verordening bestond kon je die schade vermoedelijk wel verhalen op de airline. Maar zonder duidelijke regelgeving lijkt mij de kans erg groot dat een airline zo'n claim naast zich neerlegt, verwijst naar uitsluitingen in de vervoersvoorwaarden en dat het er dus toe zou leiden dat iedere consument naar de rechter zou moeten. Vandaar dat er een heldere en duidelijke verordening is gemaakt, waar niet veel ruimte is voor airlines om claims te ontwijken. Doen ze dat toch nog, dan is de gang naar de rechter een logische en is de zaak vermoedelijk snel afgedaan, de rechter heeft immers ook duidelijke regels die in heel Europa gelijk zijn.

Maar de verordening stelt ook dat een passagier mogelijk recht heeft op meer compensatie (op basis van de geldende wetgeving die van toepassing is op de overeenkomst tussen de passagier en de airline), maar stelt vervolgens expliciet dat de compensatie uit de verordening daar vanaf getrokken moet worden (artikel 12, lid 1). Mocht je overigens vrijwillig je reservering opgeven (airline vraagt vrijwilligers bij een overboekte vlucht) dan vervalt dat recht (artikel 12, lid 2):
Article 12
Further compensation
1. This Regulation shall apply without prejudice to a passenger's
rights to further compensation. The compensation granted
under this Regulation may be deducted from such compensation.
2. Without prejudice to relevant principles and rules of
national law, including case-law, paragraph 1 shall not apply to
passengers who have voluntarily surrendered a reservation
under Article 4(1).
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door babarage »

Moet zeggen dat ik het eigenlijk ook geen gekke gedachte vind. Scheelt een hoop juridisch gedoe en met deze bedragen zullen de meeste mensen gewoon hun extra kosten door een vertraging meer dan gedekt zien. Moest wel ff omschakelen want in mijn gedachte was het een en en verhaal.

Wijze les is hooguit dat mensen er wellicht verstandig aan doen een beetje in te calculeren dat de (heen)reis niet altijd volgens plan verloopt. Het allergrootste deel van de mensen komt natuurlijk keurig min of meer op tijd aan maar het kan gewoon mis gaan. En met her en der wat extremer weer en meer drukte in de lucht kan het dan ook goed mis gaan. Dus een superstrak schema gelijk vanaf dat je landt in de USA kan de boel verstieren. 90 a 95 van de 100 keer gaat het goed. En die andere keren loop je ff achter de feiten aan :).
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Emootje
Amerikafan
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 aug 2014, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Emootje »

Enzo schreef:Als je naar de Ardennen gaat zou dat misschien kunnen, maar 200 euro op een Amerika reis is natuurlijk peanuts!
Het is vervelend, ja misschien, een dag eerder naar Amerika, wie wil dat nou! Haha, maar 200 euro meer uitgeven omdat je een dag eerder op vakantie mag, tja...
Je punt is wel duidelijk. Je kunt het ook zo bekijken: dit zijn weer de eerste 200 euro voor een volgende Amerika-vakantie.
En "gratis geld" he. Niet de fout van TS verder.
Enzo

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Enzo »

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, maar ik mag mijn mening toch geven? Ik vind de situatie minder schrijnend dan iemand die echte last heeft ondervonden..
Dit is bijna gewoon leuk dat het gebeurd is, eerder vakantie! En natuurlijk hangen er kosten aan, maar niemand heeft er leed van ondervonden.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vlucht geannuleerd, dag eerder op vakantie (autohuur extra dag)

Bericht door Frasi »

Ik zou gewoon volgens de verordening het standaardbedrag claimen. Je hebt extra zaken moeten regelen en kosten gemaakt. Voor TS pakt het goed uit, maar het kan net zo goed minder gunstig uitpakken.
Wellicht zie ik het erg rechtlijnig en opportunistisch: de airline heeft zelf besloten op korte termijn de vlucht te annuleren en een alternatief te bieden dat een volle dag eerder is (had ook even zo goed een dag later kunnen zijn). Mogelijk zat de vlucht niet vol en calculeren ze de vergoedingen in tegen de kostenbesparing. Hun beslissing, hun risico dat ze compensaties moeten gaan betalen.
Zelf ben ik afgelopen maart op een voucher + €52 bijbetaling met KLM naar New York gevlogen. KLM vond het een half jaar eerder ook nodig om 3 dagen voor vertrek de vlucht te annuleren en om te boeken naar 5 uur eerder: kostte me toen een halve vrije dag extra dus gewoon geclaimed en €350 gekregen. Ik heb er niet slechter van gezeten of geslapen :D .
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer