Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Graag zou ik wat dirt roads willen rijden, maar ik waag me er eigenlijk niet zo goed aan. Ben bang met lekke band of nog erger leed te komen te staan in deze veelal verlaten gebieden. Wat dan? Jij hebt ongetwijfeld hierover nagedacht?
De overweging om het wel te doen zijn evident: de mooie gebieden liggen juist daar... Maar toch...
Zou je kunnen aangeven waarom jij het aandurft?
De overweging om het wel te doen zijn evident: de mooie gebieden liggen juist daar... Maar toch...
Zou je kunnen aangeven waarom jij het aandurft?
- kalaman
- Amerika-expert
- Berichten: 5546
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Voor ons geldt: een reis naar het ZW is géén reis zonder dirt roads. Hoe meer hoe liever, maar.... altijd goed voorbereid.
Zie onze diverse blogs en je zal nooit meer zonder dirt roads kunnen .
Net opnieuw een groepsreis gepland voor april 2019 en die zit andermaal vol dirt roads. Net dat maakt het telkens weer tot een onvergetelijke reis.
Noot: weet wel dat je niet verzekerd bent als je 'kosten' hebt langs een dirt road, dat is dus een bewust risico dat je moet nemen.
Zie onze diverse blogs en je zal nooit meer zonder dirt roads kunnen .
Net opnieuw een groepsreis gepland voor april 2019 en die zit andermaal vol dirt roads. Net dat maakt het telkens weer tot een onvergetelijke reis.
Noot: weet wel dat je niet verzekerd bent als je 'kosten' hebt langs een dirt road, dat is dus een bewust risico dat je moet nemen.
- lsl
- Amerikakenner
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Locatie: België
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Ik sluit me hier 100% bij aan maar rijd evengoed vaak met een bang hartje omdat de autoverzekering en pechbijstand op dat moment niet telt.
Vorig jaar 3 platte banden gereden, waarvan 2 binnen de 10 kilometer op hetzelfde stuk onverhard.
Met doorzetting, geluk en hulp van toevallige passanten wel telkens terug op de verharde weg geraakt want anders kan zelfs dit een heel dure grap worden.
In rijtijd gezien winnen de dirtroads de laatste jaren het zelfs op de verharde wegen bij ons, dus het risico is wel reëel.
Maar een Zuidwest reis zonder die onverharde wegen en bijhorende prachtige natuur kan ik me echt niet meer voorstellen.
Vorig jaar 3 platte banden gereden, waarvan 2 binnen de 10 kilometer op hetzelfde stuk onverhard.
Met doorzetting, geluk en hulp van toevallige passanten wel telkens terug op de verharde weg geraakt want anders kan zelfs dit een heel dure grap worden.
In rijtijd gezien winnen de dirtroads de laatste jaren het zelfs op de verharde wegen bij ons, dus het risico is wel reëel.
Maar een Zuidwest reis zonder die onverharde wegen en bijhorende prachtige natuur kan ik me echt niet meer voorstellen.
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
- kalaman
- Amerika-expert
- Berichten: 5546
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Hahaha, volledig akkoord .
Ik moet zeggen dat we ons ook wel meer “op ons gemak” voelen als we met meerdere auto’s rijden. En al helemaal als ik bedenk waar ik vroeger met enkel maar mijn zoon overal “gereden” heb .
Ik moet zeggen dat we ons ook wel meer “op ons gemak” voelen als we met meerdere auto’s rijden. En al helemaal als ik bedenk waar ik vroeger met enkel maar mijn zoon overal “gereden” heb .
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
@lsl: kun je vertellen wat je hebt meegemaakt en hoe je het hebt opgelost?
@kalaman: Ik heb veel van je blogs gelezen en je bereidt het net zo minutieus voor als dat ik dat doe, maar wat bedoel je met goede voorbereidingen?
@kalaman: Ik heb veel van je blogs gelezen en je bereidt het net zo minutieus voor als dat ik dat doe, maar wat bedoel je met goede voorbereidingen?
- kalaman
- Amerika-expert
- Berichten: 5546
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Begint al in de luchthaven: zijn de banden goed, voldoende clearance, goede reserveband, alles aanwezig om een wiel te vervangen...
Weersvooruitzichten checken, voldoende eten en drinken + warme kledij meenemen (zie ons avontuur op weg naar de King of Wings in april 2013).
De meest recente toestand van de dirt roads checken op websites (indien mogelijk).
En...het is altijd een geruststelling als je eerst in stijgende lijn gaat, dan weet je dat je straks ook op de terugweg in dalende lijn er doorkomt.
Weersvooruitzichten checken, voldoende eten en drinken + warme kledij meenemen (zie ons avontuur op weg naar de King of Wings in april 2013).
De meest recente toestand van de dirt roads checken op websites (indien mogelijk).
En...het is altijd een geruststelling als je eerst in stijgende lijn gaat, dan weet je dat je straks ook op de terugweg in dalende lijn er doorkomt.
- michelly
- Amerika-expert
- Berichten: 4816
- Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Maar hoe zit het dan met de rest? Wat als je een ongeluk veroorzaakt? Dan ben je toch ook niet verzekerd? De kans hierop is natuurlijk kleiner omdat het allemaal niet zo snel gaat maar toch. Iedereen is hier altijd heel stellig dat je niet moet rijden als je niet bijgeschreven staat op het contract (uitzonderingen zoals spouse bij sommige verhuurders daargelaten). Dat is toch eigenlijk hetzelfde, dan ben je ook niet verzekerd toch? Of zie ik dat verkeerd. Ben je bij het rijden op een dirtroad alleen aansprakelijk voor de kosten bij een mankement en toch gewoon verzekerd als het op een ongeval aankomt?kalaman schreef: Noot: weet wel dat je niet verzekerd bent als je 'kosten' hebt langs een dirt road, dat is dus een bewust risico dat je moet nemen.
Elly
www.michelly.nl
www.michelly.nl
- lsl
- Amerikakenner
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Locatie: België
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Zo heb ik het steeds uit de polissen begrepen, verzekering tegen derden blijft geldig.Ben je bij het rijden op een dirtroad alleen aansprakelijk voor de kosten bij een mankement en toch gewoon verzekerd als het op een ongeval aankomt?
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
- lsl
- Amerikakenner
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Locatie: België
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
De 1e lekke band (indicator lichtje) was een 50 km van het asfalt op de terugweg na een wandeling op het einde van de Hole-In-The-Rock-Road. Onmiddellijk gestopt en boekje erbij genomen. Na 20 minuten pas de krik van onder de passagierszetel gekregen. Volgend probleem, het was een pickup truck, de reserveband hing onder de laadbak, hoe werkt dat?? Ondertussen was het donker, het lichtje van de GSM was ruim onvoldoende en een oplossing was niet in zicht. Dus doorgereden met de lekke band er nog op. Rubber begon al snel vreselijk te stinken maar overnachten in de woestijn was ook niets om naar uit te kijken. GSM ontvangst was en bleef nul. Na een half uur "rijden" en op nog een uurtje van de baan daagde een auto op met jonge mensen die de nacht in de woestijn gingen doorbrengen. Gelukkig had er eentje een gelijkaardige pickup en met z'n 4-en en het nodige licht en ervaring was de band al na 15 minuten verwisseld. Achteraf bekeken was het zeer gevaarlijk om door te rijden met die lekke band want alles rond het wiel was door de wrijving roodgloeiend heet, wat als er een brand was ontstaan? Had ons +/- 45.000 USD gekost want de auto was nieuw.@lsl: kun je vertellen wat je hebt meegemaakt en hoe je het hebt opgelost?
Rond 22u in het hotel geraakt. Toen we uitstapten bleek de reserveband ook leeg te lopen. Naar National gebeld en samen een oplosing gezocht en gevonden, ze zouden de dag erna een tow truck vanuit Kanab naar Escalante sturen.
De eigenaar van het hotel heeft 's morgens de reserveband nog opgepompt maar de band liep te snel leeg. De tow truck was er rond 10u30, om 12u30 waren we (net voor zaterdagsluiting - tot maandagmorgen!) in de dure bandencentrale van Bryce, een half uurtje later waren we van 2 nieuwe banden voorzien, kostprijs totaal 500 USD. Zelf betaald maar het bedrag werd bij het inleveren van de auto ons door National terugbetaald, met een excuus voor het ongemak er bovenop!
De 3e lekke band was ook weer na een wandeling, ditmaal in de buurt van Silverton (Ouray). Zeer langzaam doorgereden (je kon er trouwens niet sneller dan 5 km/u) en enkele keren gecontroleerd of er nog iets van lucht in de band was. Een uur voor de verharde weg stonden 2 jeeps, gestopt en samen de reserveband opgelegd. Het laatste uur was zweten en bidden maar we hebben het asfalt gelukkig zonder nieuw lek bereikt want anders zaten we vast! De dag erna in de Walmart het lek laten herstellen, kostte iets van een 15 USD. Ook maar een heel grote bus bandenmelk gekocht maar die hebben we natuurlijk niet meer nodig gehad... en dus teruggebracht naar de Walmart net voor vertrek. Volgende reis kopen we zo een bus echter de 1e dag
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
- goldenhills
- Amerika-expert
- Berichten: 3216
- Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
- Locatie: San Francisco Bay Area
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Wij zijn er makkelijker in geworden, zowel met onze eigen auto (Subaru Outback) als met huurautos, maar het blijft vooral gezond verstand gebruiken en accepteren dat je hoge kosten kan maken als het mis gaat. Als je uit de middle of nowhere gesleept moet worden en ook nog wat schade hebt opgelopen die niet verzekerd is dan kost dat duizenden dollars. Als je dat echt niet kunt accepteren dan moet je het niet doen, en bijvoorbeeld terplekke een offroad Jeep huren met een goede verzekering voor offroad. Dat is duur, maar je weet precies wat het kost.
Dirt roads, zelfs gewone onverharde wegen die prima berijdbaar zijn, brengen je naar plekken waar het veel rustiger is en de natuur wilder. Ik zou dat niet willen missen.
Wij zijn behoorlijk voorzichtig, en keren om lang voordat het risico ons te hoog wordt. Als we zoiets als de foto hier onder tegenkomen dan gaan we niet proberen of we er misschien toch door kunnen komen
Dirt roads, zelfs gewone onverharde wegen die prima berijdbaar zijn, brengen je naar plekken waar het veel rustiger is en de natuur wilder. Ik zou dat niet willen missen.
Wij zijn behoorlijk voorzichtig, en keren om lang voordat het risico ons te hoog wordt. Als we zoiets als de foto hier onder tegenkomen dan gaan we niet proberen of we er misschien toch door kunnen komen
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Wij rijden heel graag dirt roads (lees: ik zit met dichtgeknepen billen en mijn man rijdt heel zelfbewust ) maar we letten wel op wat we doen. We weten en accepeteren dat het ons bij pech veel geld gaat kosten.
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Wij doen hier ook niet al te moeilijk over. Niet alleen in de USA, maar eigenlijk overal ter wereld. Eigenlijk geldt overal wel: naar de mooiste plekjes ligt geen asfalt.
Maar goed, die plekjes zijn over het algemeen ook meer verlaten. En dat betekent dus dat je, bij problemen, op jezelf bent aangewezen. Grote kans dat er geen "hulplijn" is. Geen mobiele telefoniedekking, geen toevallige passant die kan helpen, niets. Daar moet je rekening mee houden. Een onverhoopt probleem kan je plannen radicaal wijzigen. En dat hoeft helemaal niet aan jezelf te liggen. Het kan ook een klein defect aan de auto zijn dat niets te maken heeft met die weg, maar waardoor je niet meer kunt rijden.
Ook moet je er rekening mee houden dat je, op die wegen, zelf verantwoordelijk bent voor het voertuig waar je in rijdt. Maak je iets stuk, dan zul je dat zelf moeten oplossen en de kosten daarvoor moeten dragen. Niet anders dan met je eigen auto natuurlijk, maar het is wel iets om rekening mee te
houden. Wil je dat niet, dan zijn dit soort plekjes niet voor jou geschikt, of je moet een iemand vinden die die verantwoordelijk van je wil overnemen en je daarheen brengt (tourbedrijven, etc).
Nu is er natuurlijk een groot verschil tussen een semi-verhard weggetje (gravel, grind, etc) van 5 mijl aan de rand van een stadje, of een weg die vele tientallen mijlen de wildernis ingaat en echt onverhard en soms onbegaanbaar wordt. In het laatste geval kun je, in een slecht scenario, zo maar een paar dagen bezig zijn om hulp te regelen, de auto ergens heen te krijgen en het probleem op te lossen zodat je weer verder kunt. En daarbij kun je niet terugvallen op de verhuurder. Maar overigens, als ANWB lid, soms wel op de AAA.
Verder natuurlijk altijd zorgen voor de basiszaken: verlichting, drinken, eten. Niet alleen als je op onverharde wegen rijdt trouwens. Ook asfaltwegen kunnen je naar plekken brengen waar je op jezelf bent aangewezen als er iets stuk gaat. Fatsoenlijke verlichting is sowieso onderdeel van onze standaard hiking gear. En natuurlijk altijd voldoende water en eten in de auto om het een paar dagen te redden.
Maar goed, die plekjes zijn over het algemeen ook meer verlaten. En dat betekent dus dat je, bij problemen, op jezelf bent aangewezen. Grote kans dat er geen "hulplijn" is. Geen mobiele telefoniedekking, geen toevallige passant die kan helpen, niets. Daar moet je rekening mee houden. Een onverhoopt probleem kan je plannen radicaal wijzigen. En dat hoeft helemaal niet aan jezelf te liggen. Het kan ook een klein defect aan de auto zijn dat niets te maken heeft met die weg, maar waardoor je niet meer kunt rijden.
Ook moet je er rekening mee houden dat je, op die wegen, zelf verantwoordelijk bent voor het voertuig waar je in rijdt. Maak je iets stuk, dan zul je dat zelf moeten oplossen en de kosten daarvoor moeten dragen. Niet anders dan met je eigen auto natuurlijk, maar het is wel iets om rekening mee te
houden. Wil je dat niet, dan zijn dit soort plekjes niet voor jou geschikt, of je moet een iemand vinden die die verantwoordelijk van je wil overnemen en je daarheen brengt (tourbedrijven, etc).
Nu is er natuurlijk een groot verschil tussen een semi-verhard weggetje (gravel, grind, etc) van 5 mijl aan de rand van een stadje, of een weg die vele tientallen mijlen de wildernis ingaat en echt onverhard en soms onbegaanbaar wordt. In het laatste geval kun je, in een slecht scenario, zo maar een paar dagen bezig zijn om hulp te regelen, de auto ergens heen te krijgen en het probleem op te lossen zodat je weer verder kunt. En daarbij kun je niet terugvallen op de verhuurder. Maar overigens, als ANWB lid, soms wel op de AAA.
Verder natuurlijk altijd zorgen voor de basiszaken: verlichting, drinken, eten. Niet alleen als je op onverharde wegen rijdt trouwens. Ook asfaltwegen kunnen je naar plekken brengen waar je op jezelf bent aangewezen als er iets stuk gaat. Fatsoenlijke verlichting is sowieso onderdeel van onze standaard hiking gear. En natuurlijk altijd voldoende water en eten in de auto om het een paar dagen te redden.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Berichten: 7953
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
lsl schreef:Ook maar een heel grote bus bandenmelk gekocht maar die hebben we natuurlijk niet meer nodig gehad... en dus teruggebracht naar de Walmart net voor vertrek. Volgende reis kopen we zo een bus echter de 1e dag@lsl: kun je vertellen wat je hebt meegemaakt en hoe je het hebt opgelost?
Die rommel werkt 99 van de 100 keer niet, geeft een vals gevoel van veiligheid. Hooguit een speldeprik kan je er mee maken, en zelfs dat meestal niet. Los daarvan, je hebt direct onbalans en een band die toch eraf en vervangen moet.
Wil je zekerheid dat je gaten die wat groter zijn (zeg tot 6 mm, maar groter lukt vaak ook) kan repareren, koop een simpel bandenpropsetje en een kleine pomp die op 12 volt werkt.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 1UEALw_wcB
Gewone voetpomp met juiste adapter voor autoventiel kan ook, of de pomp die eventueel bij de auto zit.
Re: Dirt Road, durf je dat wel? *Discussie...(?)*
Nog goedkoper en kleiner, bij Walmart: https://www.walmart.com/ip/Slime-Deluxe ... 2/47301725. Priem, naald, tube lijm en 4 veters. Helemaal prima dat setje, voor minder dan 6 dollar kun je altijd en overal zelf een klein lekje repareren. En een goede voetpomp heb je inderdaad veel meer aan dan zo'n gekke 12v compressor. Duurt eeuwen met zo'n ding om een band op te pompen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht