Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Chantal9000
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2018, 13:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Chantal9000 »

Beste allen,

In oktober ga ik met enkele vrienden naar de US, en ik ben nu de ESTA's in orde aan het maken. Eén van ons heeft echter een veroordeling in het verre verleden (een verkeersongeluk in fout met zwaargewonden). Nu moet je op die ESTA eerlijk antwoorden, en één van die vragen is of je ooit al eens veroordeeld geweest bent met lichamelijke schade aan derden...
Maar als ik hier JA op antwoord, dan vrees ik dat de ESTA geweigerd wordt. Dan is de volgende stap een visum aanvragen op de ambassade en dat lijkt me duurder en omslachtiger... je moet namelijk weten dat mijn vrienden niet weten waar we naar toe gaan, het is een verrassingsreis!

Heeft iemand van jullie zo al eens iets meegemaakt, en zo ja, hoe is het afgelopen?
Wat denken jullie dat ik moet doen?

Alvast bedankt,
groetjes chantal.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Marcopstal »

Laat ons eerst even je beperkte illusie wegnemen: als je JA antwoord dan zal de ESTA geweigerd worden en dan is er geen andere keuze dan voor ene visum te gaan.

Ten tweede: je moet de vraag wel correct nemen. Het gaat immers niet gewoonweg om "lichamelijke schade". Het moet immers gaan om "ernstige" schade toebrengen. Het feit of het hier gaat om iemand die zwaar gewond was of niet doet eigenlijk niet direct ter zake. Ik verklaar me nog nader.

Ten derde: "een verkeersongeval in fout" is op zich een relatief gegeven. Als je bvb de voorrangsregels niet gerespecteerd hebt, dan ben je "in fout", maar dat is da op zich geen verzwarende omstandigheid.

Alles zal dus afhangen van wat er nu juist is gebeurd en wat de "fout" was. Is er sprake van opzettelijkheid ? Is er sprake van dronkenschap ? Is er sprake van roekeloos rijgedrag ?
Hieraan aansluitend: veroordeeld worden is een relatief begrip. Aan elke veroordeling hangt immers een strafmaat. Indien die strafmaat een voorwaardelijke straf, schadevergoeding was dan kan men spreken van een "lichte" straf. Wordt men veroordeeld tot bvb 10 jaar gevangenisstraf (al dan niet gedeeltelijk met uitstel) dan kan je bvb al spreken van een "zware" straf.

Concreet dus: indien het om een ongeval ging zonder verzwarende omstandigheden welke weliswaar een veroordeling tot gevolg heeft gehad, maar met een kleine strafmaat, dan kan je naar mijn mening (dat is hoe ik de vraag en uitleg interpreteer) zonder enig probleem "NEE" antwoorden en gewoon de ESTA aanvragen.

Zijn er wel verzwarende omstandigheden en was de veroordeling een "zware" strafmaat, dan lijkt het me eerder richting VISUM te gaan. Een ongeval veroorzaken door zware dronkenschap met bvb vluchtmisdrijf zal hier voor classificeren.

Wanneer het gaat om ernstige schade toe brengen aan een persoon dan kijkt men eerder in de richting van opzettelijke slagen en verwondingen, verkrachting, moord, doodslag,...

Inzake strafmaat is er zo iets wat zegt dat als de maximale strafmaat niet meer is dan 12 maanden en je zelf niet meer dan 6 maanden krijgt het niet "serious" is. Maar eigenlijk is dit ook niet 100% correct want er moet een vergelijking gemaakt worden met het US strafrecht.


PS.: als het al voor oktober is dan is het nu al 1 voor 12 en niet meer 5 voor 12 om de procedure nog rond te krijgen als er een visum nodig is. Ik vraag me heel vaak af waarom mensen zo lang wachten om een ESTA aan te gaan vragen. Als er dan een probleem opduikt, en dat kan ook ongewild zijn, dan rest er nog weinig tijd om dit in orde te krijgen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door harryh »

Er is nog een dimensie hier en dat is of er een strafblad is of niet, probeer dat na te gaan. Want als dat voor immigrations zichtbaar is, je er uitgepikt wordt voor een interview, of secondary screening krijgt, en je hebt op die ESTA "nee" gezegd, dan loop je de kans de toegang tot de VS ontzegd te worden.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Marcopstal »

Daar gaat ie terug....

De US immigrations heeft op geen enkele wijze toegang tot je strafblad. Ze zouden dat wel graag willen natuurlijk, maar zo werkt het niet. Er bestaat ook nog zoiets als privacy. De enige reden hoe ze dit te weten kunnen komen is als je er zelf over begint. Sta je nerveus voor de beambte dan open je natuurlijk zelf de deur.

Iets anders is het als je een visumaanvraag gaat doen. Op dat moment moet je immers toelating geven om je justitiële gegevens in te kijken.

Ook iets anders is als je natuurlijk ergens op een internationale lijst "gezocht" wordt, maar dat is hier zeker en vast al niet het geval.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Gast »

Als je internationaal gezocht wordt kan je de EU buitengrens al niet meer uit, dan heb je een signalering (SIS) achter je naam. Dus dat is slechts een hypothetisch zinnetje. De EU BSO, al is het op Schiphol of in IJsland oid zal altijd je paspoort tegen de scanner leggen, en dat gebeurd sowieso als je via APC uitreist.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Marcopstal »

stormbreaker schreef:Als je internationaal gezocht wordt kan je de EU buitengrens al niet meer uit
Of het nu hier of daar is maakt op zich niet uit, op dat moment loop je tegen de lamp. In principe zou dit dan eigenlijk al bij de ESTA aanvraag moeten gebeuren, maar aangezien een ESTA 2 jaar geldig is kan er in tussentijd veel gebeuren.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door bedeve »

stormbreaker schreef:Als je internationaal gezocht wordt kan je de EU buitengrens al niet meer uit
:offtopic:
Met de verwen maatschappij Swiss naar San Francisco
S'ochtends vroeg aankomen op Kloten.
Het was rustig en mijn paspoort ging door de scanner.
Door mijn " Gruss Sie " had ik een vriend voor het leven achter het kogelvrij glas.
Toen vroeg ik hem wat hij kon zien over mij.
Snelheidsovertredingen in Belgie, zwart geld in Luxemburg , alles over mijn bestaan in Nederland .
Alles is zichtbaar
En er zijn mensen die wensen dat ze door afwijzing bankpasje , creditcard en wat dies meer zij niet gevolgd kunnen worden.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gast

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Gast »

Volgens mij ben jij dronken. Men kan beperkt iets zien, alleen of jij internationaal gesignaleerd staat bijvoorbeeld. Dan moet er wel heel wat aan de hand zijn hoor, in ieder geval een ernstig misdrijf waarvoor je gezocht wordt of een celstraf langer dan 180 dagen die je nog moet uitzitten. Overigens weet ik vanuit mijn werk dat er heel wat mensen zijn die een signalering hebben. Maar dat is een hele beperkte groep natuurlijk, als je naar de totale bevolking kijkt natuurlijk.
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Ruudzaan »

Volgens mij deelt de EU ook geen gegevens met Zwitserland.
Maar dat weet ik niet zeker.
Wat ik wel gemerkt heb in al die jaren reizen, is dat er eigenlijk maar heel weinig gedeeld wordt.
Volgens mij is het meer de angst voor 'Big Brother' die steeds deze aannames voedt.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door roelb »

Jep, de angst regeert. En een bepaalde groep mensen maakt daar handig gebruik van om de eigen idealen te verwezenlijken.

Voor de OP: er lijkt mij geen enkele noodzaak om ja te antwoorden op de betreffende vraag. De vraag is ook niet zoals je omschrijft, de vraag is of iemand ooit veroordeeld is voor een zwaar misdrijf (vroeger werd de term "moral turpitude" gebruikt, vrij vertaald "moreel verwerpelijk"). Zolang er geen sprake is van opzet of grove nalatigheid zal een ongeval daar sowieso niet onder vallen. En zoals al gezegd, de USA heeft helemaal geen toegang tot dit soort gegevens.

Laat ik het kort voor je samenvatten: (onterecht) "Ja" antwoorden betekent voor deze persoon: _nooit_ meer onder het VWP reizen naar de USA. Hoge kosten voor het aanvraagproces voor een visum, waarbij ook officiele vertalingen gemaakt moeten worden van alle documentatie rond deze zaak. En dan nog grote kans dat een visum uiteindelijk geweigerd wordt (lees de horrorverhalen hier maar eens, voor zaken waar mensen gewoon hadden kunnen reizen onder het VWP). De aanname van de behandelaar op het consulaat is immers: je hebt ja geantwoord op die vraag, dus je verklaart zelf dat je een zwaar misdrijf hebt gepleegd dat hieraan voldoet. En de eisen voor het verkrijgen van een B1/B2 visum wijken hierbij in beginsel niet af van de eisen voor het VWP.
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Ruudzaan »

Ik ken ook wat heren waarvan ik weet dat ze veroordeeld zijn geweest voor drugsdelicten in Nederland (en dat is niet omdat je 'n jointje gerookt hebt of op een feest een pilletje hebt gebruikt) en die hebben daarna gewoon vakanties doorgebracht in de VS.
Dikke kans dat die ook gewoon 'nee' hebben ingevuld op de drugsgerelateerde vraag op je ESTA-aanvraag.
En geen haan die er naar kraait blijkbaar.

Denk ook dat je de intentie van de regel moet inzien.
Ze willen gewoon geen grote mafkezen binnen die een gevaar voor de openbare orde zouden kunnen gaan worden.
Zolang je dat niet bent, denk ik niet dat ze zich veel zorgen maken.
Als jij gevaarlijk bent, een mafkees of op facebook staat te pronken met IS-vlaggen, dan is het terecht dat je niet binnen mag.
Zouden ze hier ook moeten doen....
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door sanook »

stormbreaker schreef:Volgens mij ben jij dronken.
:D
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Division »

ik ben nu de ESTA's in orde aan het maken
Waarom vul je voor andere mensen ESTA's in? Kunnen die mensen dat zelf niet? Paste je vraag niet in het centrale ESTA-topic? viewtopic.php?f=30&t=60738
Laatst gewijzigd door Division op 01 sep 2018, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door mtl »

Groeps-esta?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Marcopstal »

Division schreef:Waarom vul je voor andere mensen ESTA's in? Kunnen die mensen dat zelf niet?
Lezen kan helpen ! Dit is wat TS eerder schreef:
je moet namelijk weten dat mijn vrienden niet weten waar we naar toe gaan, het is een verrassingsreis!
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door MichelH »

In 2009 had mijn reisgenoot een veroordeling achter z'n naam vanwege mishandeling (al meen ik me te herinneren dat hij uiteindelijk een taakstraf heeft gekregen) en heeft destijds de hele procedure doorlopen om een visum aan te vragen.
Voor die procedure moest hij naar Den Haag voor een interview en weet ik wat meer. Uiteindelijk heeft hij het visum gekregen en heeft er geen haan meer naar gekraaid, alhoewel hij wel nog tegen gehouden werd in Los Angeles omdat hij een appel in z'n tas had zitten en dit niet had aangegeven.
Maar dat is weer een ander verhaal.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Marcopstal »

Gisteren zag ik nog een programma waarin een rechter zei dat wanneer er een taakstraf (werkstraf) kwam dit ook voorkwam dat het op het strafblad van de delinquent kwam te staan. Maw wordt het alternatief juridisch niet echt als een "straf" aanzien. (In België toch)
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Ruudzaan »

MichelH schreef:In 2009 had mijn reisgenoot een veroordeling achter z'n naam vanwege mishandeling (al meen ik me te herinneren dat hij uiteindelijk een taakstraf heeft gekregen) en heeft destijds de hele procedure doorlopen om een visum aan te vragen.
Maar was eerst zijn ESTA afgewezen?
Of dacht hij dat hij sowieso niet voor een ESTA in aanmerking kwam en ging hij meteen voor de visa-aanvraag?
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door MichelH »

Hij heeft eerlijk aangegeven dat hij een veroordeling had voor een misdrijf.

Al kan ik me niet goed meer herinneren of hij daadwerkelijk eerst het ESTA formulier heeft ingevuld en toen is afgewezen, of meteen het Amerikaanse consulaat heeft gebeld met zijn verhaal en gelijk een visum heeft aangevraagd.

Wellicht het handigste om zelf eens te bellen naar het consulaat?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Mogelijke weigering ESTA-formulier.

Bericht door Marcopstal »

Hij had hoogst waarschijnlijk helemaal niets moeten aangeven en gewoon een ESTA aanvragen. Dat is helaas het probleem dat velen er van maken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer